PROCUTX
Intuitív vezérlő alkalmazás iOS eszközökre - elsősorban iPad és iPad mini termékekre - a Final Cut Pro X sokoldalú érintőkijelzős vezérléséhez, navigáláshoz, és bizonyos feladatok kényelmes eléréséhez.
Bővebben a PROCUTX-ről…




Professzionális tárhely megoldások
a Sonnet Technologies cégtől




A Sonnet tökéletesen érti a videóvágással kapcsolatos tárolási igényeket: professzionális tárhely rendszereit úgy alkotta meg, hogy azok a meggyőző gyorsaság mellett a tartós adatbiztonságot is kínálják a felhasználók számára, és a forrásanyagok növekedésével könnyedén bővíthetőek legyenek. A mini-SAS csatolófelület a SATA kompatbilitását és a SCSI gyorsaságát ötvözi kis méretben: ez a kulcsa a rendszer működésének. A konstrukció egy PCI Express 2.0 alapú mini-SAS kártyával kommunikál a korábbi Mac Pro modellekkel, a Thunderbolt csatlakozós újabb Mac gépeknél pedig a kártya egy Thunderbolt foglalatba helyezhető, így biztosítva kényelmes csatlakoztatást.



Sonnet Fusion DX800RAID…
Sonnet Fusion RX1600RAID…
Sonnet Fusion RX1600Fibre…


Dátum és idő módosítása
A hardver metaadatok általában kötött, nem módosítható paraméterek, hiszen a kamera tipikusan jól tudja magáról, hogy milyen modell, mekkora felbontással és képkocka rátával rögzítette a felvételt. Előfordulhat azonban, hogy nem jól tudja az időt, és ezért a Final Cut Pro X ezen hardver metaadat módosítását könnyedén lehetővé teszi. Cikkünk összefoglalja ennek lépéseit egy vagy egyszerre több klip esetén.
Dátum és idő módosítása…


Metaadatok és metaadat nézetek
A Final Cut Pro X az Apple operációs rendszeréhez és alkalmazásaihoz hasonlatosan épít a metaadatok tartalmára, vagyis olyan, a tartalomhoz kapcsolódó adatokra, amelyek nem képezik részét magának a tartalomnak, azaz a filmnek. A Final Cut Pro X az Inspector felületén mutatja a metaadatokat, ahol többféle beállítás szerint választhatunk a metaadatok megjelenítése közül. Itt lehetőségünk van akár saját metaadat nézet létrehozására is, amennyiben a gyáriaktól teljesen eltérő adatokat szeretnénk megjeleníteni - legyen szó akár IPTC adatlapról.
Metaadatok a Final Cut Próban…


OS X és az App Nap
Az OS X operációs rendszer energiatakarékossági okokból a kijelzőn épp nem látszódó alkalmazásoktól elvonja az erőforrásokat, így más alkalmazások, például az előtérben lévők gyorsabban futnak. Ez az esetek 90%-ában előnyös, de a Final Cut Pro esetén akár hátrányos is lehet.



Ha szeretnénk folyamatosan gyors, az összes erőforrással gazdálkodni képes renderelési élményt élvezni, akkor praktikus a Finder felületén a Final Cut Pro Infó ablakát használva a Prevent App Nap opciót kipipálni. Ezzel a rendszer energiatakarékossági törekvéseit a Final Cut Pro irányába korlátozzuk, és engedélyezzük, hogy a program a háttérben is annyi erőforrással gazdálkodjon, amennyire szüksége van.


A Final Cut Pro segítségével lehetőségünk van egyszerű módon rögzíteni narrációt: a 48 kHz-es mintavételezéssel dolgozó Record Audio paletta célirányos módon képes a belső mikrofonnal vagy külső hangforrásból felvenni a hangsávot. A narráció mellett természetesen bármilyen más hangot rögzíthetünk a paletta segítségével.



Cikkek: Birincsik József
MacMag.hu

 


A MacMag.hu ezen oldalán az Apple professzionális videószerkesztője, a Final Cut Pro X ismereteit igyekszik sokrétűen bemutatva, átjárva az alapokat, és kitérve egyes ínyencségek irányába.

A Final Cut Pro X felületének áttekintése
Alapvető bemutató az alkalmazás felhasználói felületéhez a leggyakrabban használt gombok, menük részletes bemutatásával.

Forrásanyagok behozatala (10.2)
A Final Cut Pro akár egymástól eltérő felbontású forrásanyagokat is képes fogadni egy produkción belül. A rendszer integráltsága révén az iLife és professzionális alkalmazások tartalmából is képes közvetlenül behozni nyersanyagot. Könnyedén tudunk kameráról, memóriakártyáról, a kamerában elhelyezendő szilárdtest meghajtóról importálni.

QWED: Forrásanyagok elhelyezése az idővonalon
Négy alapvető billentyűparancs, négy alapvető művelet:
Q - Connect
W - Insert
E - Append
D - Overwrite
Ezek ismeretei, valamint a Replace parancs használatának módozatai foglaltatnak össze ebben a cikkünkben, amely a Final Cut Pro alapismereteinek egyik pillére.



Címfeliratok készítése

A mozgóképszerkesztés egyik izgalmas területe a filmek arculatára is nagy hatással lévő címfeliratok elkészítése. Cikkünk részletesen körüljárja az ezzel kapcsolatos műveleteket és felületeket.

App Preview / Alkalmazás bemutató
iOS alkalmazások prezentálásához és oktatásához használatos, utólag letölthető és telepíthető címfelirat típusok, amelyek kimondottan az egyes funkciók jól olvasható bemutatóját célozzák. A Final Cut Pro X a QuickTime programmal működik együtt, annak iOS eszközről készített felvételét használja forrásanyagként a videóban.

3D címfeliratok, címanimációk
A 3D címfeliratoknak két típusa van: a 3D kategóriában az egyszerű szöveges feliratok találhatóak, míg a 3D Cinematic kategóriát a háttérrel is rendelkező, valamely mozifilm különleges megjelenésére hajazó témák alkotják. A Final Cut Pro X 10.2 újdonságaként bemutatott szolgáltatás összetett használatát mutatja be cikkünk.

Hézag és helyfoglaló az idővonalon
Szerkesztési felületünk, az idővonal nem mindig tartalmazza azokat a forrásanyagokat, amelyeket el szeretnénk helyezni a történetvonalon. A még forrásanyagra váró részeket tudjuk átmenetileg lefoglalni az idővonalon úgy, hogy üres helyet (Gap - hézag), vagy információdús helyfoglalót (Placeholder) helyezünk el a forrás klip helyén. Később ezek a tartalmak célirányosan írhatók felül, cserélhetők ki a hasznos tartalomra. A Placeholder segítségével azt is definiálhatjuk, hogy a majdani film hány szereplős, milyen háttér helyszínen zajlik, milyen fényviszonyok között.

Audition: Videóklipek próbája az idővonalon
A Final Cut Pro minden eddiginél jobban szabadon engedi kreatív szárnyalásunkat: a próbák révén úgy tudjuk tesztelni többféle klip hatását a produkcióba, vagy éppen több effekt hatását ugyanazon klipen, hogy nem kell visszavonások sorozatával nehezíteni az életünket, és bármikor visszatérhetünk az eredeti forráshoz anélkül, hogy nyomon kellene követnünk a változtatások sorát. Az Audition révén tetszőleges számú próbát tehetünk a forrásanyagokkal, hogy a végeredmény a legtetszetősebb legyen.



Videóanyagok stabilizálása (10.1)
A Final Cut Pro X kétféle stabilizálsi eljárást kínál a videóanyagok javítására. A SmoothCam révén általánosan javíthatjuk a felvétel minőségét, míg az InertiaCam kifejezetten a tárgykövetés témakörét szolgálja.

Retime Editor: Szerkesztések sebességgel
Lassítás, gyorsítás, és azok finomítása - ezeket a feladatokat hivatott ellátni a Retime Editor, amelynek nagy hasznát vesszük egy-egy hangsúlyos filmrészlet kiemelése kapcsán.

Áttűnések és címanimációk
A Final Cut Pro X összesen 95 darab, a Motion alkalmazásban tervezett igényes áttűnéssel és 156 darab címanimációval van felvértezve, amelyek sokféleképpen testre szabhatóak, illetve a Motion megvásárlását követően szerkesztőek, újabb paraméterekkel egészíthetők ki. A két terület használata sok hasonlóságot mutat, ezért is mutatjuk be egy cikkben őket. Az írás kitér az Inspector felületén elérhető finomhangolási lehetőségekre, az áttűnések és címanimációk alkalmazásának média forrás igényeire, valamint a tartalmak mozgatására az idővonalon bemutatva egy-egy jellegzetes elem használatának lehetőségeit.

Színkezelési alapismeretek
A Final Cut Pro X alkalmazás kiforrott színegyensúly kezelési eszköztárral rendelkezik annak érdekében, hogy a felvételeink színei a legoptimálisabbá váljanak. A szerkesztési lehetőségeink között megtalálható a klipek vagy kliprészletek színelemzése és automatikus javítása, a manuális színegyensúly, színtelítettség és expozíció állítás, valamint a forrásanyaghoz igazítás a legszebb végeredmény érdekében.

Állóképek mozgatása kulcskockákkal
Mozgalmasabbá tehetjük a produkciónkban szereplő állóképek megjelenését, ha azokat mozgatjuk, vagy éppen közelítünk rájuk. Cikkünk összefoglalja, hogy milyen egyszerű módszerrel van mód kulcskockákat használni, és a kulcskockák jóvoltából könnyű mozgásokat és közelítéseket, nagyításokat végrehajtani a Video Animation szerkesztő felület használatával.



Vízszintezés egyszerű lépésekben
Ha nem sikerül tökéletes vízszintesre a felvétel síkja, a Transform eszköz használatával könnyedén orvosolhatjuk a problémát biztosítva azt is, hogy a film kitöltse a rendelkezésére álló felbontást elforgatott állapotában is. Cikkünk az egyszerű, egérrel való egyenesítésen túl kitér az Inspector felület használatának lehetőségeire is.

Többkamerás klipek
(Multicam clips)

Többkamerás felvételnek nevezünk minden olyan mozgókép rögzítést, amely egynél több szögből rögzíti ugyanazt a tartalmat ugyanabban az időben. A Final Cut Pro X összesen hatvannégy különféle kamera szöget képes megjeleníteni, és a rendszer gyorsaságától, illetve a videó felbontásától függően visszajátszani. A program összetett szinkronizálási képességekkel rendelkezik annak érdekében, hogy tökéletes időzítéssel tudjuk feldolgozni a felvételeket. Mindehhez egy remekül használható felület, az Angle Viewer párosul, ahol egyszerűen kattintásokkal tudunk váltani a kamera szögek között. Cikkünk kitér a különféle szinkronizálási lehetőségekre, például a hang hullámforma alapú igazításra.

Médiaállományok szerepei
A Final Cut Pro X videó utómunka alkalmazás egy hasznos tudása a különböző tartalmak szerepeinek meghatározása. A Roles funkció révén a klasszikus értelemben vett sávoktól függetlenül lehetőségünk van bizonyos médiákat egy csoportba sorolni, akár külön exportálni, ki- és bekapcsolni. A szerep funkció tehát egyfajta metaadat alapú szöveges címke a média kötegek egyes csoportjain. Ennek segítségével módunk van például többnyelvű produkciókat készíteni és külön-külön publikálni, exportálni.

Hangerő pontszerű szabályzása kulcskockákkal
A videófeldolgozás során a hanggal kapcsolatos leggyakoribb kihívás, hogy bizonyos részei olykor túl hangosak, és orvosolni kell a bántó hangzást okozó részeket. A Final Cut Pro X kulcskockák használatával a képkockáknál sokkal nagyobb részletességet kínálva a mintavételezési ráta nagyságával arányban képes szerkeszthetővé tenni a hang egyes részeit, és a képkocka határokon átnyúlva tudjuk javítani akár hosszan, akár pontszerűen a hangerő eltéréseket. Cikkünk bemutatja a hangerő hibáinak kijelzésére szolgáló Audio Meters felületet is.



Exportálás Apple eszközök irányába akár 4K felbontásban
A Final Cut Pro X segítségével kimondottan Apple eszközökre optimalizálhatjuk a létrehozott tartalmakat. A program több előre legyártott exportálási beállítást tartalmaz, de a cikkben bemutatott módszer segítségével könnyedén létrehozhatunk saját beállítást, például a 4K felbontás elérése érdekében.

Publikálás népszerű videómegosztókra
A népszerű közösségi helyekre mindenféle külső bővítmény nélkül, natívan tudunk feltölteni a Final Cut Pro alkalmazásból. A YouTube, Vimeo, Facebook és CNN iReport támogatása alapból be van építve az alkalmazás képességei közé. Az Apple az OS X rendszerket és az iOS eszközöket is meghatározó Share / Megosztás gombot helyezte el a Final Cut Pro felületén, amelyből többféle publikálási cél érhető el azonnal. A menü tartalma a Destinations nevű beállítási felületen testre szabható, ha például DVD-t vagy Blu-ray produkciót szeretnénk készíteni.

Produkciók teljeskörű archiválása és elérése külső adathordozóról
A Final Cut Pro kényelmes archiválási lehetőséget kínál - ráadásul úgy, hogy az archivált tartalmakat a külső lemez felcsatolásakor látja és kezeli a program. Ezáltal könnyedén tudunk akár több lemezről is dolgozni, és a Mac belső tárhelyéről külső adathordozóra másolt anyagainkat is bármikor újra kezelhetjük a programban.

XML körtúra: kreativitás akár több alkalmazásban
Az Apple elkötelezett az ipari szabvány XML formátum alkalmazása kapcsán, amely révén lehetőségünk van arra, hogy a munkáinkat átküldjük olyan kreatív alkalmazásokba, amelyek egy-egy szakterület dedikált céleszközei: így például filmzene szerzéshez használhatjuk a Logic Pro X szoftvert, a munka után pedig visszaküldhetjük a kész anyagot a Final Cut Pro felületére, hogy onnan osszuk meg, exportáljuk, publikáljuk, vagy éppen folytassuk a munkát színkezeléssel.