A macOS rendszer számos hangfelvételi lehetőséggel rendelkezik, amelyek komolyságuk és felhasználási igényeik szerint rendelkeznek különféle előnyös paraméterekkel. Lehetőségünk van hangot rögzíteni a QuickTime Player vagy a GarageBand programban, illetve a Logic Pro X alkalmazásban, de az Apple az iOS rendszereken debütált Voice Memos / Hangjegyzetek alkalmazást is elérhetővé tette a Mac felhasználók számára.

Narrációk, hangalámondások felvételéhez azonban kiváló megoldást nyújthat a Final Cut Pro beépített hangfelvételi palettája, a Window menüből elérhető Record Voiceover felület is.

Megjegyzés: Cikkünk a narráció területére hegyezi ki a hangfelvételt, de ne feledkezzünk el arról sem, hogy a Final Cut Pro a rendszerhez csatlakoztatott hangkártyákat is képes használni, vagyis akár csúcsminőségű zenei forrásanyagot is rögzíthetünk ezzel a módszerrel közvetlenül a produkcióba.

A Record Voiceover paletta a Final Cut Pro X alkalmazás Window menü > Record Voiceover almenüjéből, vagy a Command + Control + R billentyűparanccsal érhető el.

A kicsiny paletta nem tartalmaz különösen nagy kihívásokat: el tudjuk indítani a piros gombra kattintva a felvételt, láthatjuk a jelerősséget a színes kijelző jóvoltából, valamint ennek megfelelően növelhetjük vagy csökkenthetjük a bemeneti erősítést (Input Gain). Az iRig Mic HD esetén tesztünk során közép értéken volt ideális a felvétel, vagyis a gyári értéken kiválóan működött a mikrofon.

A Name (név) mezőben el tudjuk nevezni a felvételt. Fontos, hogy ha sok felvételt készítünk, akkor találó nevet adjunk, hogy a későbbiek során ezeket könnyedén visszakereshessük. Az Apple korábban a VoiceOver 1, 2, 3… elnevezéseket alkalmazta, de a cupertinói fejlesztők is felismerték, hogy ez akár 20 felvétel esetén igen kényelmetlenné válhat, ha utólag nem neveztük át a felvételeket. A Final Cut Pro X 10.2-ben bemutatott új Record Voiceover palettán már előre el tudjuk nevezni a hanganyagokat, így érdemes élni ezzel a lehetőséggel!

A paletta alján található Advanced (kibővített) elemre kattintva néhány egyéb beállítás is a rendelkezésünkre áll, amely a legalapvetőbb igényektől eltérő esetekre kínál megoldásokat.

A legalsó, Event (esemény) elemhez kapcsolódó felnyíló menüből megadható, hogy melyik produkcióba kívánjuk menteni a rögzített hanganyagot. Az Event felnyíló menüből a Final Cut Pro éppen aktív videótárának (Library) összes eseménye (event) megjelenik, és a kiválasztottba kerül a hanganyag a fentebb megadott elnevezésnek megfelelő néven.

Kiválaszthatjuk a bemeneti eszközt (Input), amely lehet a Mac belső mikrofonja - Mac Pro és Mac mini esetén ilyen nincsen -, illetve a hangbemenetre csatlakoztatott analóg eszköz - ilyenek az iOS mikrofonos fülhallgatók, mint az EarPods is -, vagy sokféle digitális forrás - iRig Stream Mic Pro kondenzátormikrofon, HiBy FD3 USB hangbemenet, egyéb hangkártya vagy USB mikrofon.

Az Audio MIDI Setup program beállítása révén akár egy, a Mac géphez vezetékkel csatlakoztatott iPhone vagy iPad is beállítható mikrofonként, így az eszköz mikrofonját használja a Final Cut Pro.

A Mac és az iPhone, illetve iPad együttműködésének egy kevésbé ismert módszere, amikor például az iPhone vagy iPad mikrofonját használjuk hang bemenetként anélkül, hogy képet rögzítenénk. A művelet feltétele mindössze a kábeles kapcsolat, vagyis úgy vehetünk fel a Mac segítségével akár attól távolabb lévő hangszeren végrehajtott játékot vagy éppen podcast interjút, hogy az iPhone készülék kábelen a Mac-től akár 1-2 méter távolságban helyezkedik el.

A funkció használatához a Utilities / Segédprogramok (Command ⌘ + Shift + U billentyűparancs) mappában elérhető Audio MIDI Setup alkalmazást kell megnyitnunk, amikor az iPhone vagy iPad csatlakoztatva van. Ekkor a potenciális hangbemenetek alatt megjelenik az iPhone, és alatta az Enable felirat. Ha erre kattintunk, akkor az iOS vagy iPadOS eszköz hangfelvételi képességeit a Mac is tudja használni bármelyik, arra alkalmas programban, így a Final Cut Pro alkalmazásban is. (Extra képesség, hogy a kapcsolat révén a kábellel csatlakoztatott eszköz emellett MIDI üzenetek küldésére is alkalmassá válik, vagyis megfelelő szoftverek segítségével akár MIDI vezérlést is végrehajtatunk az iPhone és iPad segítségével.)

A szolgáltatás a mikrofon használat esetén roppant kényelmes, hiszen az iPhone a kezünk ügyébe helyezhető, és kiváló minőségű mikrofonnal rendelkezik például beszédhang rögzítéséhez, de akár egy akusztikus gitárt is remekül tud érzékelni, amelyet így közvetlenül a Mac-re rögzíthetünk.

További opció a Monitor lehetőség, amely révén élőben visszahallgathatjuk a felvételt - ez például fejhallgatón keresztül történhet, de akár zavaró is lehet, így ki lehet kapcsolni ezt a funkciót. Ha az élőben visszajátszás aktív, annak erősségét a Gain csúszógombbal tudjuk szabályozni.

A Final Cut Pro X 10.2 három újdonságot is hozott a hangfelvételek kapcsán, amelyek a paletta következő soraiban találhatóak meg. Az iMovie felhasználók számára már ismert lehet a visszaszámlálás: a program a lejátszó felületen a média fölött három másodpercet visszaszámol: a videó visszaugrik három másodpercet, és három csipogást követően elkezdhetünk beszélni. Ez praktikus, mert korábban az egérkattintás után rögtön beszélnünk kellett, így pedig van időnk még egy gyors lélegzetvételre. (A Logic Pro X és a GarageBand is visszaszámol egyébként az iMovie-hoz hasonlatosan, így a Final Cut Pro X felzárkózott e téren a társaihoz.)



A Mute project while recording opció két szempontból is előnyös lehet: ha nem fejhallgatóval visszahallgatva rögzítünk, akkor gerjedés is előidéződhet az ismétlődő hangok miatt, másrészt a forráshang sok esetben zavaró is lehet. Ez természetesen nem mindig van így: van olyan eset, amikor kimondottan fontos, hogy halljuk a nyersanyag hangját a narráció készítésekor. Ilyen esetekben ki lehet kapcsolni a némítás funkcióját.

A Final Cut Pro X kézenfekvő lehetősége, hogy a zseniális Audition funkciót kiaknázva az esetleg többször megismételt felvételekből próbákat hoz létre, amelyek között aztán szabadon választhatunk. Az Audition funkció lényege, hogy ugyanarra az időkódra több média is "pályázhat", és az igényeinknek leginkább megfelelőt van módunk véglegesíteni.
Bővebben a Final Cut Pro X Audition funkciójáról…

Az Audition opció használata azon az eshetőségen alapszik, hogy esetleg elsőre nem érezzük tökéletesnek a felvételt, netán menet közben érzünk rá arra, hogy mit és hogyan is szeretnénk kifejezni. A felvétel készítését követően a Final Cut Pro X lejátszófeje az idővonalon visszaugrik a felvétel elejére, mintegy lehetőséget kínálva az azonnali visszahallgatásra, vagy úgyabb próbálkozásra. Az át nem nevezett felvételből ugyanazon időkódnál elindítva második, harmadik… további próbálkozás jön létre, és mindegyik ilyen módon rögzített klip bekerül egy próba gyűjteménybe. Erre utal az idővonalon a sávukon megjelenő reflektorfény. A reflektorfény ikonjára kattintva (vagy az Y billentyűt lenyomva) megnyílik az Audition ablak, és láthatjuk a felvételeket, illetve válogathatunk közöttük, meghallgathatjuk az adott videó kontextusában mindegyiket, hogy végül a legjobbat hagyjuk meg. (Az Audition eredményeként született választásunkat nem kell semmilyen módon véglegesíteni: amelyiket utoljára aktívan hagytuk, a Final Cut Pro X azt tekinti véglegesnek, a többi felvétel pedig többé nem vesz részt a produkcióban függetlenül attól, hogy az Audition ablakban bármikor elérhetőek.)

A felvételt a Ready to record (felvételre kész) felirat melletti piros gombra kattintva tudjuk elkezdeni. Ez a lejátszófej pozíciójából az idővonalon kiválasztott produkció lejátszását is elkezdi, így a film üteméhez igazíthatunk például egy narrációt, gyorsíthatjuk a beszédünket vagy mérsékelhetjük annak ütemét. Ugyanezzel a gombbal tudjuk megállítani a felvételt.

A felvétel leállításakor a Voiceover irat megjelenik az idővonalon, és a lejátszófej visszaugrik az elejére, így azonnal lehetőségünk van visszahallgatni a felvételt.

Előfordul, hogy az aprólékos Gain beállítás ellenére mégis túlvezérelt lesz a felvétel. Ilyen esetben a narrációt mindenképp célszerű megismételni, és nem küzdeni a rossz hang erejének utólagos csökkentésével. Ne feledjük: a hang additív, vagyis ha kicsit gyengébb hangerővel rögzítjük a felvételt, könnyebb növelni a hangerőt akár a sáv megduplázásával, de a túlvezérelt hangerejű sávból sosem tudunk jó hangot létrehozni.

Amennyiben a felvétel során bárhol túlvezérlés tapasztalható, a Record Voiceover paletta folyamatosan piros sávval jelzi ki, hogy nem érdemes tovább vennünk a felvételt, hanem célszerű a Gain megfelelő beállításaival vagy a mikrofon távolságának optimalizálásával megismételni a hangfelvételt.

A hangfelvétel teljesen önálló tartalomként jelenik meg a Final Cut Pro videótárban, vagyis például egy hangszeres játék vagy egy beszélgetés, interjú részletei nagyon könnyen újra felhasználhatóak más produkcióban is.

Olyan is előfordulhat, hogy az Audition formában rögzített hangfelvételek közül az egyiknek az első fele jó, ám a vége felé kicsit megakad a narrátor, míg a harmadik felvételnek az eleje nem túl lelkes, de a végére belejön a beszélő a témába.

Az Audition klipjei a Final Cut Pro felületén szétbonthatóak, és a csoportosítás megszüntethető, hogy a hangfelvételt vágni tudjuk, és az egyiknek az elejét, a másiknak pedig a végét hasznosíthassuk.

Ehhez ki kell választanunk a Browser / Böngésző felületén az Audition / Próba klipjét, esetünkben a Narráczió nevű felvételt, és Clip menüből a Break Apart Clip Items / Klip elemek szétbontása parancsot kiadni. Ekkor az Audition / Próba klip felvételei egymás alá rendeződnek a Browser / Böngésző és a Timeline / Idővonal felületén is, lehetőséget adva arra, hogy vágási műveleteket hajtsunk végre.

A Browser / Böngésző felületen az O betű lenyomásával tudjuk a felvétel végpontját, illetve az I betű lenyomásával a másik felvétel kezdőpontját megadni. A Timeline / Idővonal felületén a penge eszközzel (blade, b) tudjuk vágni a klipeket, a nem kívánt végződést, illetve a másik klip nem kívánt elejét el tudjuk távolítani az idővonalról egyszerű törléssel.

Cikk: Birincsik József 2014. V. 4. 23.38
Frissítve: 2016. 01. 26. (FCP 10.2.2); 2017. augusztus 23. (10.3); 2018. január 30. (10.4); 2023. február 28. (10.6.5)