Az Apple 2011 tavaszán a leglátványosabb újításokra szánta rá magát a Final Cut Pro videóvágó szoftverének frissítésével, és a Final Cut Pro X verzió formájában egy teljesen új alkalmazást mutatott be a nagyközönségnek, amelyet az alapoktól újraírt, hogy elhozza a videó utómunka jövőjét jelentő munkafelületet.

A szoftverek néhány újdonsággal való tűzdelése párszáz dollárért egy-két évente nem az Apple műfaja. A Final Cut Pro videóvágó alkalmazás elérte azt a magas szintet, amely révén stúdiók, televízió társaságok, kreatív művészek első számú programjává vált, függetlenül a nyersanyag méretétől és a cél tartalomtól.

A médiaanyagok azonban egyre jobb minőségűek lesznek, és ezáltal méretük is növekszik. Nem feltétlenül szükséges a RED legújabb Thunderboltos kameráját használni ahhoz, hogy a 32-bites alkalmazások által megcímezni tudott 4 GB memória mennyiséget túllépjük. Manapság már egy átlagos kézi kamerával is rögzíthetünk olyan felbontású tartalmat, hogy a produkció feldolgozásakor jelentékeny memória igény lép fel. A Final Cut Pro X első forradalmi vonatkozása, hogy natív 64-bites alkalmazás, így a számítógépben lévő összes memóriát használni képes. Ha van egy csúcs Mac Pro munkaállomásunk 1,5 TB memóriával, a Final Cut Pro X gyorsabb lesz, mint elődei, hiszen akár az összes memóriát használni képes. A mobil felhasználók számára szintén előny, hogy a MacBook Pro gépekben csúcs 64 GB memóriát teljes mértékben ki tudja használni a a Final Cut Pro X.

Köszönhetően annak, hogy az Apple az alapoktól írta újra a programot, az teljes mértékben a cég objektum orientált programnyelvén, a Cocoa nyelven íródott. Ezáltal a program macOS natív alkalmazás, semmiféle emulációt nem használ, ellenben hozzáfér a rendszer összes magszolgáltatásához, beleértve az olyan videókártya alapú megoldásokat, mint a Core Animation. Köszönhetően a Cocoa alapoknak, a program gyorsabban fut, és sokféle megszokott megjelenési formája (Fonts paletta, szövegformázási dobozok) ugyanolyanok lesznek, mint azt bármely más rendszeralkalmazásban megszoktuk.

A gyorsaság mellett a Final Cut Pro X legszembetűnőbb változása természetesen a kezelőfelülete: a program Mac OS Classic-ot idéző arculatát az Apple egy modern, valódi professzionális arculatra cserélte. Sokféle ésszerűsítés eredményeként a komplex tudású program áttekinthetőbb, logikusabb, ezáltal gyorsabban tanulható és hatékonyabban használható lett.



A munkánkat sokféle alap szolgáltatás könnyíti meg, ilyen például az egész munkafolyamaton átívelő ColorSync színkezelés, amely révén az importtól a publikálásig egy azonos színprofillal dolgozhatjuk fel a felvételt, így nincsenek csúszások, váratlan végeredmények. A program egyik fontos tulajdonsága az import során a tartalom önműködő analizálása, amelyet napjaink ultragyors Intel processzorai tesznek lehetővé. Amikor egy SD kártyát a gépbe dugunk, vagy a kamerát USB vagy Thunderbolt kábelen csatlakoztatjuk, a Final Cut Pro X érzékeli a kártyán lévő tartalmakat, elemzi a felvételeket képstabilizáció, színegyensúly, hangminőség, felvétel típus és arcfelismerés szempontjából. Ezen információk alapján képes már az import során elkezdeni a javítást - például egy rázkódó kép rezgéseit tompítani -, illetőleg különféle kulcsszavakkal látja el a behozott tartalmakat annak érdekében, hogy később könnyebben azonosítsuk a felvételt - így például megjelöli az egyszereplős, a kétszereplős és a többszereplős, illetve a közeli és a totál felvételeket a felvétel típusának elemzése nyomán. Ezzel akkor is könnyebben találjuk meg a keresett felvételünket, ha nem nevezzük el külön a klipjeinket.

Összekapcsolt klipek, mágneses idővonal
A Final Cut Pro X egyik fontos és könnyen tapasztalható újdonsága az idővonal működésének változtatása. A standard nézetbeállítások mellett lehetőségünk van teljesen egyedi módon a klip megjelenésének magasságát változtatva növelni vagy csökkenti a klipek méretét, ezáltal optimalizálva a munkafelületünket. Az idővonalon sokféle szerkesztést végezhetünk, például alapvető hangerő javításokat, effektelést, vágási műveleteket, de bármely szerkesztési pontra duplán kattintunk, megjelenik a precíziós szerkesztő felület (Precision Editor), amely révén külön ablakok megnyitása és numerikus értékek megadása nélkül lehetőségünk van a legfinomabb szerkesztésekre. A felület használatát az úgynevezett mágneses idővonal teszi könnyebbé: a különféle tartalmak egymással összekapcsolhatók, így ha valamit odébb mozgatunk, akkor nem kell bonyolult kijelölési képletekkel próbálkoznunk, hanem egy elemet megragadva minden más elem is elmozdul. A mágneses idővonal révén az elmozgatott sávok nem oltják ki egymást, hanem egymás alá vagy fölé rendeződnek, lehetőséget adva az igény szerinti átmenetezésre vagy vágásra.



A Final Cut Pro X fontos újítása az összekapcsolt klipek (compound clip) lehetősége, amely révén több, időben egymás után következő klipet vagy klip részletet tudunk összekapcsolni, amely az eseménytárban egy elemként jelenik meg, így könnyebben használható másik produkcióban, illetve egyszerűbb mozgatni, effektelni, átmenetezni. Az összekapcsolt klipek nagyban megkönnyítik a vágóképekkel való munkákat, hiszen egy felvételsort nem kell mindig külön elemeiből összevadászni, hanem egyesítve tudjuk felhasználni.

A film pörgőssé tételét segítik az úgynevezett főpróbák (Audition), amely révén egy adott felvételt tesztelhetünk a filmben más felvételekkel való kölcsönhatása, illeszkedése szempontjából. A Final Cut Pro X idővonalán egy meglévő klipre ráhúzva egy másik klipet lehetőségünk van az Add to Audition funkciót választani, amely nyomán egy kis reflektorfény jelenik meg a klip bal felső sarkában, és kiválaszthatjuk az egyik és a másik klipet is, végignézve, miként illeszkednek az őket körülölelő klipek közé, melyik mutat jobban, melyik fejez ki többet a produkcióban. A megtekintés után véglegesíthetjük választásunkat, és itt ismét jó szolgálatot tesz a mágneses idővonal: amennyiben a választott klip időtartama eltérő, az azt követő klipek hozzáigazodnak. Vagyis ha hosszabb klipet választunk, akkor a többi klip kitolódik, a rövidebb esetén pedig behúzódik.

További hatékonyságnövelő megoldás az úgynevezett Timeline Index, amely az idővonal alól előhúzható felület. Itt könnyedén keresgélhetünk különféle tartalmakat az idővonalon, legyen az klip, marker, átmenet, címfelirat vagy háttérzene. A kereső abszolút az Apple Spotlight technológiájának mintájára készült, így a kulcsszavakkal ellátott tartalmakra is rá tud találni. A Timeline Index segítségével minden eddiginél könnyebben, az idővonal tartalom méretének változtatása nélkül meg tudjuk keresni egy-egy elem pontos helyét, ezzel gyorsul a munkafolyamat, hiszen megtalálhatjuk a klipeket, átmeneteket, markereket, címfeliratokat, háttérhangsávokat, vagyis az idővonalon szereplő minden tartalmat anélkül, hogy az idővonalon ténylegesen végig kellene navigálnunk.

Több kamerás nézet
A Final Cut Pro X felkészült arra is, hogy a professzionális igényeket kielégítse, így akár több kamera egységes időkódja alapján képes feldolgozni a mozgókép forrásokat. Amennyiben több kamerával rögzítjük ugyanazt a tartalmat, egy felületen, egy időben, késés nélkül nézhetjük meg a felvételeket, és a legjobbat választva cserélhetjük, hogy éppen mely kamera nézőpontjából szeretnénk bemutatni a tárgyat. A Final Cut Pro X a 64-bites alapjainak köszönhetően akár 64 különböző nézőpontot képes megjeleníteni a tetszőlegesen testre szabható Angle Viewer ablak segítségével. A többkamerás felvétel esetén vegyíthetők a formátumok, méretek és felbontások, vagyis az amatőr és haladó felhasználók összekeverhetik a kamerával, iPhone-nal és iPaddel rögzített felvételeiket a legjobb végeredmény érdekében.



A Final Cut Pro X többféle módon képes szinkronizálni az eltérő forrású többkamerás felvételeket. Képes felhasználni az időkódot a felvételekből, amely a legprecízebb megoldás (timecode), dátum és idő információk alapján is tud szervezni, sőt, akár a hanghullámok formája alapján is képes következtetni arra, hogy a különböző felvétel források hogyan épülnek egymásra.

XML alapok a szabványosítás és a könnyű bővítmény ellátás érdekében
Az Apple elkötelezett híve annak, hogy a Final Cut Pro X szoftverét könnyen elérhetővé tegye a bővítmény fejlesztők számára. Éppen ezért a program mind az eseményeket, forrásanyagokat (Events), mind a produkciókat, idővonali szerkesztési tartalmakat (Projects) XML formátumban írja le. Az XML támogatás révén más, XML alapú szerkesztőkből is könnyedén tudunk importálni, például az elterjedt média kezelő, a CatDV szoftver segédletével is.

Többcsatornás hangszerkesztés
A Final Cut Pro X fontos képessége a hangszerkesztés. A program beépített megoldásokkal rendelkezik annak érdekében, hogy a film a legjobb hanggal kerüljön publikálásra. A hangsávokat szabadon kulcskockázhatjuk, ezáltal halkíthatjuk az esetlegesen zajos részeket, a narrációhoz igazíthatjuk a háttérzenét, és persze további sávokat vehetünk fel.

Lényegi lehetőséget jelent a többsávos hangszerkesztés, amely révén egy komolyabb kamerával rögzített hangnak minden csatornáját külön kezelhetjük - de a kézi kamerával vagy mobil eszközzel rögzített sztereó hangot is szerkeszthetjük, hiszen ott is előfordulhat, hogy például balra becsapnak egy ajtót, amely kellemetlen csúcsértéket eredményez a hangban, míg a jobb oldallal nincsen probléma, így az nem igényel beavatkozást. A Final Cut Pro X saját idővonalán tudjuk a hangot "kibontani", és a sávjait külön-külön elérni. A hang alapból együtt mozog a képpel, de lehetőség van külön választani. Az összekapcsolt klipek révén pedig a teljes hang- és képanyaghoz hozzá tudjuk kapcsolni a háttérzenét is, megkönnyítve az idővonali elemek szervezését, mozgatását.



A Final Cut Pro X rendelkezik olyan alapvető hangjavítási képességekkel, mint a hangerő szabályzás, a háttérzajok csökkentése, illetve az elektromos zajok - például a kamera üzemének interferenciája - szűrése. Ezen kívül szerkesztési lehetőségek kínál a hangterek kialakítása kapcsán - sztereó vagy térhang esetén egyes zajokat, effektusokat, vagy egész sávokat el tudunk tolni a középponttól.

A program ezen kívül több mint 100 audió szűrővel és effektussal is fel van vértezve torzítás, visszhang, hangszínszabályzó, szintező, moduláció szerkesztő, térhang generáló, emberi hang módosító és egyéb különleges célú kategóriák szerint.

Látványos, testre szabható effektusok
A Final Cut Pro alkalmazás hagyományosan gazdag effektus kínálattal rendelkezik, legyen szó videó vagy audió effektusokról. Az Apple által gyárilag definiált effektusok teljes mértékben testre szabhatóak, hogy a legjobban illeszkedjenek az elképzeléseinkhez. Az egyes beállítások másolhatók is, így nem kell minden klipen külön elvégezni a beállításokat, hanem azokat másolhatjuk, és további klipekre is alkalmazhatjuk.

Gazdag címfelirat és főcím effektus választékot is kínál a Final Cut Pro X többféle kategóriában, és egyszerűen szerkeszthető módon. A feliratok terén Unicode támogatás biztosított, így többé nem okoznak gondot az ékezetes és speciális karakterek sem. A program jelzi a televíziós lejátszásnál még biztonságos terület határát, hogy ne lógjon ki a cím a képből.

Sokoldalú megosztási lehetőségek
A Final Cut Pro X abszolút modern megosztási panellel rendelkezik, amely fel van készítve napjaink igényeire, és végre nem egy olyan fájlt hoz létre, amelyet tovább kellene konvertálni, hanem valódi végeredményt alkot. A program az exportálás során egy külön Share Monitor alkalmazásban jeleníti meg az aktuális export folyamatot, így annak alakulását nyomon követhetjük. Ez akkor különösen hasznos, ha többféle formátumban exportálunk, tehát nem egy fájl lesz a végeredmény.

A Final Cut Pro X alapból fel van készítve az iPhone, iPad, Apple TV és Mac által legjobban játszható mozgókép formátumok létrehozására, amelyeket képes a Media Browser számára elérhető Movies mappába rakni, illetve közvetlenül a Music / Zene alkalmazásunkba is exportálni. A programból egyszerű témákkal kiegészített DVD vagy Blu-Ray produkciót is létrehozhatunk külső író csatlakoztatásával vagy belső író használatával. A filmek könnyedén tudjuk e-mailben kicsinyítve is továbbítani, és természetesen a napjainkban meghatározó összes közösségi oldal (YouTube, Facebook, vimeo és CNN iReport) is támogatott. Csupán be kell jelentkeznünk, és közvetlenül a programból tudunk feltölteni az internetre.

Ezen kívül több olyan alapvető igényre is van válasza a programnak, amely a professzionális felhasználáshoz kapcsolódik. Így például tudjuk úgy exportálni a videót, hogy saját igényeink szerint kódoljuk, lehetőségünk van egy kiválasztott képet exportálni - például borító vagy reklám céljára. Tudunk egy képsorozatot exportálni a filmből, amely szintén marketing célokra praktikus. Ezen túl a Final Cut Pro X képes élő sugárzásra is felkészíteni a filmet.

A valódi professzionális igényekre a program együttműködik az Apple saját tömörítő megoldásával, a Compressor alkalmazással, amely formátumok és kodekek egész sorát kínálja, illetve maximálisan kihasználja a többmagos és többprocesszoros rendszerek tudását.

A Final Cut Pro alkalmazást az Apple kizárólag a Mac App Store-ban árusítja.
A vásárlás előtt 30 napos próbaverzió tölthető le az Apple oldaláról…
 


Szakasz kulcsszavak
A Final Cut Pro X nem csak egyszerűen lehetőséget ad a klipek kulcsszavakkal való ellátására és az ez alapján való későbbi keresésre, illetve az Event Browser szervezésére: a kulcsszavakat akár egy klip részére is megadhatjuk, amely segít azt a bizonyos részletet megtalálni és azonosítani a későbbiekben. A Final Cut Pro X szakasz kiválasztó (Range Selection) eszközének használatával kulcsszót adhatunk egy adott szakasznak egy klipen belül, vagy akár több klipen átívelve.

Hatékonyságnövelő billentyűparancsok
A kulcsszavakkal ellátás gyorsítható, ha a Final Cut Pro X automatikusan tanuló kulcsszó parancsait igénybe vesszük. A külön kulcsszó ablakban megadhatjuk a leggyakrabban használt kulcsszóinkat, amelyeket a program Control + szám formátumban paranccsal is ellát, így nem kell az egérkurzorral a klipre húzni a kulcsszót, elegendő csak az adott kulcsszó parancsát lenyomni, és máris megjelenik a klip felső részében a kék csík, amely utal arra, hogy a kulcsszó hozzáadása sikeres volt.



Könnyű átmenetezés
A produkciók többsége nem használ nagyon vad átmeneteket, egy egyszerű Cross Dissolve, azaz áttűnés segítségével oldja meg a klipek kapcsolatát. A Final Cut Pro X ennek egyszerűbbé tétele érdekében egy billentyűparancsot kínál az átmenet elhelyezésére: a Command + T paranccsal az alapértelmezett áttűnés helyezhető el a klipek között vagy végén - utóbbi esetben feketébe tűnés (Fade Out) bontakozik ki. Az alapértelmezett áttűnést természetesen szabadon módosíthatjuk.

Szín jelzések
A Final Cut Pro X ötletes jelzést alkalmaz a klipeken vagy azok részletein különböző információk kijelzésének céljából. Így például a kulcsszóval ellátott klipeken egy jól látható kék csík jelenik meg, a kedvenceknek jelölt (F) klipek zöld csíkkal jelölődnek, amely alapján később könnyebben megtalálhatók, hiszen a kereshetőségnek is alapját képezik ezek a paraméterek. Fontos tudása a programnak, hogy nem csak a klip maga, hanem annak kijelölt része is ellátható kulcsszóval és kedvencnek is jelölhető. Részletet egyszerűen az egér lenyomásával és húzásával tudunk kijelölni. Ekkor élénk sárga keret jelenik meg az adott terület körül, amelyet a program Range-nek nevez.



Filmhámozás
A Final Cut Pro X nem csupán az idővonal mozgatásával kínál lehetőséget a tartalom végignézésére, hanem rendelkezik egy úgynevezett Skim funkcióval, amely révén az egér húzásával, az egérkurzor alatt látható tartalom megjelenik a lejátszó felületen. Ez azért is praktikus, mert a lejátszófejet nem kell mozgatnunk, és a filmet nem kell lejátszanunk egy adott pont megtalálásához. A Skim funkció használható hanggal és képpel, illetve csak képpel együtt. Külön kikapcsolható, hogy a hangfoszlányokat hallhassuk-e vagy sem.



Sonnet Tempo SSD Pro
A Mac Pro felhasználók üres PCI-Express foglalataikat bámulatos gyorsaságú szilárdtest meghajtókkal láthatják el boltban vásárolható SSD-k beszerzésével a Sonnet kártyája révén. Ellenben az egymillió forintos PCI-Express kártyára épített SSD modulokkal, a Sonnet megoldása két SATA foglalatot tartalmaz, amelyek alkalmasak standard 2,5 hüvelykes SSD befogadására. A Sonnet Tempo SSD Pro termékkel két szilárdtest meghajtóval szerelve a nagy felbontású videóvágásban aranyat érő 960 MB/másodperc olvasási, és 810 MB/másodperc írási sebesség érhető el, amely révén ultragyors processzoraink erejét maximálisan kihasználhatjuk, hiszen nem adatra várva tétlenkedik a processzor, hanem erejét kiaknázva dolgozik.
Bővebben a termékről…


Markerek
A klipek és idővonali elemek egyedi megjelöléseire, DVD-k jelenethatárainak megadására, illetve valamiféle módosítási emlékeztető elhelyezésére egyaránt használhatók a markerek, amelyek a Final Cut Pro X programban szintén színekkel vannak ellátva. A sima marker lila színű, míg az emlékeztető piros, ha teljesült, zöld színt kap. A markerek nevet is viselhetnek, és ez alapján keresni tudjuk őket a Timeline Index felületen, amely nagyban gyorsítja a munkafolyamatot.


 









 

     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: