A macOS hasonlóan sok más operációs rendszerhez lehetővé teszi, hogy több felhasználó érje el a számítógépet, és a nap különböző időpontjaiban vagy akár egyszerre be legyenek jelentkezve a számítógépre. Az ezzel kapcsolatos beállítások és sok más található meg a System Preferences / Rendszerbeállítások Users & Groups / Felhasználók és csoportok felülete alatt. (A felület neve a macOS 10.7-től Users & Groups / Felhasználók és csoportok, előtte Accounts / Kontók néven futott.)

A macOS legelső beüzemelésekor létrehozunk egy alap felhasználót, aki egyben a rendszer adminisztrátora is lesz, és tipikusan ő lesz az első számú, sokaknál egyetlen felhasználó. Ezzel kapcsolatban ugyan biztonsági tanácsadók ellenjavallatokat tesznek - szerintük ugyanis az adminisztrátor és az aktív felhasználó ideális esetben különbözik, vagyis azt javasolják, hogy hozzunk létre egy standard / szabványos felhasználót, amelybe be fogunk jelentkezni, ha használjuk a számítógépet, és legyen egy inaktív adminisztrátor, akinek csak a felhasználónév-jelszó párosát használjuk telepítéskor.
Az ezzel kapcsolatos biztonsági tanácsok egy külön cikkben…

Ha létrehoztuk a felhasználót, akkor annak finom beállításait a System Preferences / Rendszerbeállítások Users & Groups / Felhasználók és csoportok paneljén tudjuk elérni. Egyúttal itt tudunk új felhasználókat létrehozni, és adminisztrátori hozzáféréssel itt van lehetőségünk arra, hogy a nem adminisztrátor felhasználók jogosultságait csökkentsük, korlátozzuk.



Felhasználói típusok
A macOS operációs rendszer alatt ötféle felhasználó létezik: a root nevű felhasználó (System Administrator) egy olyan különleges joggal rendelkező személy, akire teljesen hatástalanok a jogok és hozzáférési korlátok, mindenhez szabadon hozzáférhet. Ilyen felhasználót nem tudunk a System Preferences / Rendszerbeállítások programban létrehozni, erre más módon van lehetőség, mégpedig a root jelentette biztonsági kockázat miatt jól elrejtve a rendszer mélyén: a Macintosh HD: System / Rendszer: Library / Könyvtár: CoreServices mappában található a Directory Utility / Címtársegédprogram, amelynek Edit / Szerkesztés menüjéből érhető el az Enable root account / A root felhasználó engedélyezése parancs. Itt jelszót kell megadnunk a root felhasználónak megismételve, és máris van egy minden joggal rendelkező felhasználó a számítógépünkön, aki bármely admin jogán felül tud kerekedni. (Egyes Terminal műveletekhez root felhasználó szükséges, de gyakorlatlan felhasználóknak semmiképpen nem ajánlott bekapcsolni ezt a felhasználót.)

Az adminisztrátor (admin) az a felhasználó, akit a számítógép bekapcsolása után elsőként létrehoztunk, tipikusan a saját felhasználói fiókunk. Az adminisztrátornak lehetősége van programokat telepíteni és letörölni, megváltoztatni a egyes mappák és dokumentumok hozzáférési jogosultságait, akár rendszerfájlokat törölni. Az adminisztrátori kontó szükséges a legtöbb Terminal parancs lefuttatásához, és minden program telepítésénél adminisztrátori név-jelszó párost kér a rendszer. A gépen akár több adminisztrátor is lehet, és az egyik adminisztrátor elveheti a másik adminisztrátor felhasználó admin jogát, illetve bármely másik felhasználónak megváltoztathatja a jelszavát és hozzáférési jogosultságait. Egy biztonságos rendszern általában egy admin felhasználót érdemes tartani.

Biztonságos, a rendszerre teljes mértékben veszélytelen felhasználói fiók a standard / szabványos felhasználó, akinek nincsen joga a rendszerfájlokból törölni, és minden telepítéshez adminisztrátori adatokra van szüksége, tehát ezek ismerete nélkül nem telepíthet új szoftvert, és nem törölhet a meglévők közül. Praktikus dolog lehet standard felhasználói fiókot létrehozni, ha biztonsággal akarjuk használni a rendszerünket, és az adminisztrátorból hamar kijelentkezni. (Egyes trójai alkalmazások és kártékony szoftverek - malware - visszaélnek azzal, hogy adminként vagyunk bejelentkezve. Ha az admin név-jelszó ismeretében egy standard / szabványos felhasználói fiókba jelentkezünk be, és a mindennapok során azt használjuk, akkor jelentősen csökkenthetjük a biztonsági kockázatot, ami a gép használatával jár.)



Megjegyzés: A Disk Warrior szoftver működésében zavarokat okoz, ha a programot standard felhasználói fiókkal akarjuk az indítólemezről futtatni, mert a szoftver elsősorban adminisztrátori kontóról hajlandó zavartalanul működni. Ha így kívánjuk futtatni a Disk Warriort, akkor az adminisztrátori fiókba átjelentkezve a Macintosh HD: Library / Könyvtár: Preferences: com.Alsoft.DiskWarrior.prefs állomány jogosultságát írási és olvaási (read & write) jogra kell változtatni minden felhasználó (everyone) számára. Ebben az esetben a standard / szabványos felhasználó is hozzáférhet a Disk Warrior lehetőségeihez.

Létezik még vendég felhasználó (Guest Account), amelyről bővebben a cikk további részében ejtünk szót, illetve vannak megosztásnál használatos kontók (Sharing Only Accounts), amelyeket a System Preferences / Rendszerbeállítások Sharing / Megosztás paneljén mutatunk be részletesen. A megosztásnál használatos kontók nem rendelkeznek felhasználói fiókkal a gépen, csak bizonyos szolgáltatásokhoz, tartalmakhoz férhetnek hozzá a számítógépünkön jelszó és felhasználói név páros megadásával.
Bővebben a System Preferences / Rendszerbeállítások Sharing / Megosztás paneljéről…





Felhasználói fiókok alapvető paraméterei

A felhasználói fiókok felépítése és tárolása kapcsán jópár mélyebbre ható információ elérhető, amelyeket a mindennapi használat során nem alkalmazunk, de ettől természetesen nem kevésbé hasznosak.

A macOS felhasználói fiókját a DirectoryService nevű háttéralkalmazás kezeli, és tárolja el alapvető információit a rejtett Macintosh HD:var:db:dslocal:nodes:Default:users mappában, amely csak a System Administrator, tehát a root felhasználó számára olvasható, még adminisztrátor felhasználó sem tudja megnyitni vagy módosítani a mappát. A felhasználói fiókokat a következő hét paraméter azonosítja:
• Teljes név: a gép beüzemelésekor megadott, bármikor módosítható név
• iCloud felhasználói név: egy nem feltétlenül létező azonosító, amely az iCloud regisztrációval rendelkezők számára például a jelszó törlését is lehetővé teszi
Kontó név (short name): ez a név látható a Home mappa megnyitásánál a kis házikó mellett
• Felhasználói azonosító szám (User ID) (ez a gépen lévő minden felhasználó esetén általában egyedi, és 501-gyel kezdődik)
UUID, Universally Unique Identification: Betűkből és számokból álló, univerzálisan egyedi azonosító (amely sehol a világban kétszer nem ismétlődik) a felhasználó azonosítására.
• Csoport azonosító: egy számérték, amely az adott felhasználót a UNIX rendszerre jellemző csoportok valamelyikébe sorolja. (Alapértelmezés szerint a 20-as számot kapják a felhasználók, és a staff tagjai közé kerülnek)
Login Shell / Bejelentkezési héj: A parancssoros alkalmazás alapértelmezett héja, amely a /bin/bash helyre van állítva alapértelmezés szerint; az adminisztártor (admin) és szabványos (standard) felhasználóknak egyaránt van parancssoros hozzáférési jogosultságuk, tehát használhatják a Terminal alkalmazást.
• Home Directory / felhasználói fiók: Az a név, amely az elérésben a Users / Felhasználók mappán belüli felhasználói mappa neve (Home mappa), ez alapértelmezés szerint a kontó névvel (short name) azonos.

A felhasználói fiókunk adataihoz a System Preferences / Rendszerbeállítások Users & Groups / Felhasználók és csoportok panel alatt, az adott felhasználó nevére másodlagosan kattintva (Control kattintás, jobb kattintás) az Advanced settings / Haladó beállítások menüben férhetünk hozzá. Itt van lehetőség például az ExpressCard|34 SSD-t használók számára más elérési utat megadni a Home mappához, mint az alapértelmezett. Ehhez a Home directory / Saját könyvtár mező melletti Choose… / Kiválasztás… gombra kell kattintani, és ott a mapparendszerből megadni a használni kívánt mappát.
Bővebben az ExpressCard|34 SSD-k beállításairól, a Home mappa másik tárolón használatáról…


Új felhasználói fiók; Kontó beállítások

Új felhasználót a bal alsó részen lévő plusz jelre kattintva tudunk létrehozni. Ha például szeretnénk egy nem adminisztrátori jogokkal felruházott második felhasználót, akkor a plusz jelre kattintva bejövő palást ablakon ezt létre is tudjuk hozni. A felnyíló menüből a Standard opciót kell választani, majd nevet adni a felhasználónak. Fontos, hogy a Short Name (rövid név) nem változtatható később, csak a felhasználó törlésével. Célszerű jelszót megadni, amit a biztonság kedvéért kétszer kér a rendszer az elírásokból adódó kellemetlenségek elkerülése végett. Jelszó emlékeztetőt (Password Hint) nem feltétlenül szükséges megadni. (Az első jelszó mellett található egy kis kulccsal jelölt gomb. Ez a rendszer egyik segéd alkalmazása, amely a jelszók biztonságosságával kapcsolatban ad tippeket.)

Amikor létrehozunk egy új felhasználót, akkor a listában kiválasztva tudjuk megadni a további beállításait - például jelszót tudunk változtatni, vagy kicserélhetjük a hozzá rendelt képet, megadhatjuk az iCloud felhasználói nevét, illetve akár adminisztrátori jogokkal is felruházhatjuk (Allow user to administer this computer). Utóbbinak például akkor van jelentősége, ha eladjuk a számítógépünket, és nem kívánjuk teljesen újratelepíteni, csak az anyagainkat töröljük le róla. Emellett szülői felügyelettel is korlátozható a felhasználó, amelyről bővebben egy másik cikk szól.
A macOS szülői felügyeleti lehetőségeiről bővebben…

A macOS 10.5 "Leopárd" operációs rendszerben jelent meg a Guest Account nevű felhasználó (vendég kontó), amelynek lényege, hogy ha valaki betéved hozzánk, és szeretne valamilyen munkát elvégezni gyorsan a Mac-en, akkor új felhasználó létrehozása nélkül is lehetősége van erre. Az elvégzett munkát ezt követően kiírhatja optikai lemezre, USB kulcsra, külső merevlemezre vagy feltöltheti az iDiskjére, WedDAV vagy FTP tárhelyére. A vendég kontó tartalma a kijelentkezéskor teljes egészében törlődik, így a létrehozott tartalmakat mindenképpen ki kell menteni a kijelentkezés előtt.

A System Preferences / Rendszerbeállítások programban gyárilag a vendég kontó csak megosztási lehetőségeket kínál - azaz vendég felhasználónak lehetővé teszi, hogy egy másik számítógépről a Public mappánkat elérje, illetve a Drop Box mappánkba fájlokat tegyen. Ezen kívül semmilyen más joga nincsen. Ahhoz, hogy egy vendégnek engedélyezzük a számítógép használatát külön felhasználóval, ki kell pipálni az Allow guests to log into this computer opciót.

Fontos azonban, hogy kijelentkezéskor a profil törlődik, így ha valaki így használja a gépet, azt célszerű figyelmeztetni, hogy ne tároljon fontos adatokat a profilon, illetve kilépés előtt azokat megfelelő módon archiválja.

De térjünk vissza az aktív felhasználóhoz, amelynek beállításai természetesen a többi felhasználóra is alkalmazhatók!

A System Preferences / Rendszerbeállítások kontókat tartalmazó paneljén lehetőség van többek között lecserélni a felhasználói fényképet. Mivel új Mac vásárlásakor tipikusan bolti környezetben készül az első felhasználói fotó, sokan zavarba jönnek, és igen érdekes megjelenésű képek születnek. Ezek természetesen lecserélhetők, méghozzá itt, a System Preferences / Rendszerbeállítások programban. A felhasználói képre kattintva lehetőségünk van a felnyíló menüből választani egyet a gyári fotók közül, vagy az Edit Picture… (szerkeszd a képet…) menüpontra kattintva új képet készíteni a beépített kamerával, illetve egy már elkészült korábbi képet megadni a rendszernek.

A Take a video snapshot (készíts állóképet a kamerával) opcióval a beépített kamera fog fényképezni három másodpercről visszaszámlálva, mint a legelső bekapcsoláskor. Az így készült képet az ablakon lévő csúszógombbal tudjuk méretre vágni, közelíteni, kicsinyíteni. Illetve a Choose… (válassz) gombra kattintva a Macintosh HD-ről is tudunk kiválasztani egy olyan képet, amelyet megfelelőnek tartunk - akár egy iPhoto-ból vagy Photo Booth-ból exportált példányt is. A Photo Booth képét egyébként lehetőség van kontó fényképnek beállítani a programon belül az Account Picture gombra kattintva. Ekkor a Photo Booth program változtatja meg a rendszer alap felhasználói képét.
Bővebben a Photo Booth programról…

Miután kiválasztottuk az ideális képet, a Set gombra kattintva tudjuk a beállítást véglegesíteni. Ezzel meg is van a felhasználói kép.

A jelszót a Change Password gombra tudjuk megváltoztatni. Sokan az első beüzemeléskor az egyszerűség kedvéért nem adnak meg jelszót. Ezt később ezen a felületen lehet megadni. A rendszer kéri a régi jelszót is (Old Password), amennyiben ilyen nincsen, akkor azt értelemszerűen nem kell beírni, csak az új jelszót kétszer megerősítve.

Lehetőség van a felhasználónév átírására is a User Name felirat mellett, illetve a felhasználóhoz rendelt MobileMe kontót is megváltoztathatjuk. Ehhez a rendszer a System Preferences / Rendszerbeállítások iCloud paneljét hozza majd be.
A System Preferences / Rendszerbeállítások iCloud panelről bővebben…

A felhasználói adatlap tetején látható, hogy alapból a Password (jelszó) felületet néztük, ami nem egy pontos megfogalmazás az Apple részéről, hiszen több beállítás is található itt. Mellette található a Login Items címke, amely alatt azt tudjuk megadni, hogy bejelentkezéskor mely programok induljanak el. Ha például valaki Skype-ot telepített, és nem tartja szerencsésnek, hogy minden bekapcsoláskor agresszíven betöltődik, az itt tudja eltávolítani az indító elemek közül a programot. (Alapból elindul az iTunes Helper, a SpeechSynthesisServer és az AirPort Base Station Agent, ezeket nem célszerű eltávolítani, mivel a rendszer tette ide őket.)

Új programot vagy fájlt egyszerűen a listába húzással, vagy a plusz jelre kattintással tudunk ide tenni. Ha például reggel rádióra akarunk ébredni az önműködően bekapcsolódó Mac által, akkor a radioSHARK eszköz programját érdemes idetenni. Ha egy dalra, akkor az adott zenefájlt ajánlatos idehúzni. Amennyiben egy zenefájl kerül ide, akkor az iTunes fog elindulni, és a dal lefutása után a beállításnak megfelelően más zenéket játszik majd.

Amennyiben valaki mindig használ bizonyos programokat - például Mail, Safari, iChat -, akkor praktikus lehet erre a felületre húzni őket. Ebben az esetben ezek az induláskor betöltődnek.

Az indító elemek listájából eltávolítani az adott elemet kiválasztva és a mínusz jelre kattintva tudunk egy-egy programot vagy fájlt.


Bejelentkezési opciók (Login Options)

További beállítási lehetőségek a felhasználói lista alatt, a Login Options / Beállítások feliratra kattintva érhetők el. Itt megadható, hogy önműködő legyen-e a bejelentkezés, vagy jelszóhoz kötött (Automatic Login / Automatikus bejelentkezés).

A rendszer egy felhasználó esetén az egyszerűség kedvéért az önműködő belépést kínálja fel, azaz bekapcsolás után a Mac minden további nélkül betölti a felhasználói anyagainkat. Ennek vannak veszélyei, hiszen egy ellopott gépről is könnyedén hozzáférnének a fontos személyes információinkhoz. Ha szeretnénk ezt kikapcsolni, akkor a felnyíló menüből a felhasználónév helyett az Off / Ki opciót kell választani. Ekkor a rendszer a felhasználók névsorát mutatja, és választhatunk, hogy melyikre kívánunk belépni jelszó megadást követően. Még biztonságosabb, ha a List of users / Felhasználói lista helyett a Name and password / Név és jelszó kérését állítjuk be, ugyanis így csak az tud belépni a gépre, aki nem csak a jelszóval, de a felhasználónévvel (short name) is rendelkezik.



Itt tudjuk beállítani azt is, hogy hogyan nézzen ki a bejelentkező ablak: legyen-e újraindítás, alvás és kikapcsolás gomb (ezek praktikusak), billentyű kiosztást váltó menü (show input menu in login window), mutasson-e jelszó emlékeztetőket az ablak (show password hints), és hogy használja-e a VoiceOver technológiát, amely utóbbi angol nyelvű, látási nehézségekkel küzdők részére készült hang alapú megoldás csomag.


Hálózati kontó szolgáltatások

A macOS operációs rendszer támogatja az elterjedt hálózati kontó szolgáltatásokat, azaz olyan, tipikusan vállalati környezetben használt konstrukciókat, amikor a dolgozó a saját számítógépét használja, és onnan jelentkezik be egy, a cég számítógépén tárolt fiókra.

A hálózati fiókoknak két elterjedt irányzata az Open Directory, amelyet a macOS Server is szolgáltat, illetve az Active Directory, amely a Microsoft megoldása a témakörre.



A System Preferences / Rendszerbeállítások Users & Groups / Felhasználók és csoportok panelen a Login Options felület alatt van mód arra, hogy egy hálózati fiókra bejelentkezzünk, azaz csatlakozzunk egy hálózati fiók szolgáltatást nyújtó kiszolgálóra, legyen az egy Mac mini a macOS Server rendszerrel, vagy egy Windows vagy más operációs rendszert futtató szerver.

Amennyiben a Mac-kel még nem csatlakoztunk hálózati kontóra, akkor a Join / Csatlakozás gomb lesz aktív a felületen, és néhány egyszerű lépésben végre kell hajtani a kapcsolódást. A Server sorban a Mac által érzékelt Open Directory (LDAP) vagy Active Directory kiszolgálók jelennek meg, de ha nem találjuk a listán a kívánt kiszolgálót, akkor annak domain nevét begépelhetjük a sorba. (Az Open Directory esetén tudnunk kell, hogy az adott kiszolgáló használ-e SSL védelmet. Szükség esetén ezt ki kell választanunk.)

Megjegyzés: A csatlakozáshoz az Active Directory szolgáltatás esetén adminisztrátor felhasználónév és jelszó páros is szükséges, vagy a kapcsolódást egy adminisztrátor segítségével tudjuk végrehajtani.

Amennyiben részletesebb beállításokra van szükségünk, a fentebb már megjelölt Directory Utility / Címtársegéd szolgáltatását is igénybe vehetjük az Open Directory Utility… / Címtársegéd megnyitása… gombra kattintva.

Amennyiben már adtunk hozzá hálózati kontó kiszolgálót a felülethez, akkor a Join / Csatlakozás gomb helyett az Edit / Szerkesztés gomb jeleni majd meg.

Az Active Directory fiókra úgy tudunk bejelentkezni, hogy a szerver üzemeltetője által biztosított felhasználói nevünket ismerjük. Ez lehet egy egyszerű, bonyolult karaktereket nélkülöző rövid felhasználói név, rövidnév@szerver.hu formátumú cím, vagy SZERVER\rövidnév formátumú cím.



Gyors felhasználóváltás (Fast User Switching)

Egy igen jó lehetősége a macOS-nek a 10.3 "Panther" óta kínált lehetőség: a gyors felhasználó váltás (Fast user switching), amelynek lényege, hogy nem kell kijelentkezni a felhasználónak, ha egy másik profilba akar átlépni, mert a két felhasználó futhat egymás mellett párhuzamosan. Ez több okból is előnyös: ha például valami műveletünk, mondjuk egy renderelés fut a háttérben, attól más tudja használni a gépet egy másik felhasználóval. Vagy például internetről is be tudunk lépni a Mac-re, sőt, a képernyőjét is elérhetjük így (Back to my Mac).

A gyors felhasználóváltást az Enable fast user switching opció kipipálásával kell engedélyeznünk. Nyilván ez akkor működik, ha egynél több felhasználó van a gépen. Ilyenkor kijelentkezés nélkül át tudunk lépni a másik felhasználó profiljába a felső menüsorból, ahol vagy teljes név, vagy rövid név, vagy egy felhasználói ikon mutatja majd az átjelentkezés lehetőségét. Utóbbit a View as (megjelenés) felnyíló menüből kell kiválasztani. A menüből csak ki kell választani a másik felhasználót, megadni a jelszót, amennyiben a profil jelszóval van védve, és máris átfordul a képernyő arra a felhasználóra.

Fontos tudni, hogy ilyenkor a memória használat is növekszik, tehát valamennyi memóriát a bejelentkezett másik felhasználó elfogyaszt, noha a macOS Mavericks rendszertől kezdődően ez a memória tömörítésre kerül, így az inaktív felhasználó jelenléte kevésbé erőforrás igényes.

Az átjelentkezésnél a másik felhasználónál is lesz egy ilyen menü, és ott pipák mutatják majd, hogy melyik felhasználó van bejelentkezve. Ha a másik felhasználóra nincsen szükség, akkor célszerű kijelentkezni az erőforrásokkal való takarékosság jegyében - Alma menü > Log Out…




Felhasználói fiók törlése

Olykor szükség lehet egy felhasználó törlésére is, például ha eladjuk a számítógépet, vagy egy felhasználóra egyszerűen nincsen többé szükség. Ilyenkor az adminisztrátor (admin) tud törölni, mégpedig a System Preferences / Rendszerbeállítások Users & Groups / Felhasználók és csoportok felülete alatt a felhasználót kiválasztva, és a mínusz jelre kattintva. Ilyenkor a rendszer három lehetőséget ajánl fel: a felhasználói profil mentése egy DMG fájlba (lemezképbe, amely alapján a felhasználó később akár itt, akár egy másik számítógépen visszaállítható), ne változzon a felhasználói profil (ilyenkor az összes anyag megmarad, csak már nem lehet bejelentkezni, a felhasználói fiókból fájlok és mappák sokasága lesz), illetve a felhasználói profil teljes törlése - ilyenkor nem marad meg semmi. Igény szerint e három lehetőségből tudunk választani, és az OK gombbal jóváhagyva a rendszer elvégzi a szükséges műveletet.

• Home folder / Saját mappa lemezképbe mentése
Amennyiben egy felhasználói fiók törlésekor azt az opciót választjuk, hogy a rendszer egy lemezképbe mentse a fiók tartalmát, úgy a Macintosh HD:Users: Deleted Users / Törölt felhasználók mappába fog kerülni az a felhasználói fiók, amelyet töröltünk. Az így létrehozott lemezképet szabadon másolhatjuk, egy másik gépre átvéve ott visszaállíthatjuk, és tovább használhatjuk. E törlési módhoz szükség van legalább annyi szabad helyre a gépen, amekkora a törölni kívánt felhasználói fiók, hiszen a létrehozáskor duplikálásra kerülnek az adatok. Ebből kifolyólag a művelet is időigényes lehet, ha a Home folder / Saját mappa nagy.

• Törlés változtatás nélkül
Praktikus törlési lehetőség céges környezetben a második lehetőség, amikor a rendszer nem töröl adatokat, csak éppen a felhasználót szünteti meg a gépen. Ekkor a Home folder / Saját mappa neve mögé a "Deleted" felirat kerül, amely alapján könnyen azonosíthatjuk. Az ilyen módon törölt felhasználó fiókjának adatai nem változnak, és a jogosultságai (Ownership & Permissions) is az előző tulajdonoshoz rendelve kerülnek eltárolásra. Amennyiben a felhasználói fiók bármely adatához hozzá szeretnénk férni, úgy adminisztrátori (admin) joggal van módunk a hozzáférési jogosultságokat módosítani, a hozzáférést engedélyezni.

• Azonnali törlés
A törlés leghatékonyabb módja a legalsó, Delete the home folder / Saját mappa törlése pont, amely mentési lehetőség nélkül letörli az adatokat. Az alatta lévő Erase Home folder securely / Saját mappa biztonságos törlése opció kipipálásával garantálhatjuk, hogy az adatokat ne lehessen visszaállítani.
Sokak számára fontos lehet, hogy mi a célszerű teendő a számítógép eladásakor, ha nem kívánják újratelepíteni a rendszert. Ilyenkor a legegyszerűbb egy új adminisztrátor felhasználó létrehozása az új vásárló nevével. Majd át kell jelentkeznünk az új adminisztrátor felületére, és onnan törölni a régi adminisztrátort. Ilyenkor gyakorlatilag minden régi személyes anyag eltűnik, de például a programok, a telepített nyomtatók, a Jam Pack média fájlok megmaradnak, így azokat nem kell a nulláról újra feltelepíteni.



Felhasználói fiók mozgatása; Törölt fiók visszaállítása

Előfordul, hogy a kontó teljes adatállományát mozgatni kívánjuk, mert például új gépet vásárolunk, vagy egy kolléga, akivel közös gépet használtunk, új gépet kap céges környezetben. A felhasználói fiók tartalmát többféleképpen tudjuk mozgatni, az nem géphez kötött.

Az adatok költöztetésének legegyszerűbb módja a migrálás, amelynek eszköze a Migration Assistant / Költöztető asszisztens nevű program, amely a Utilities / Segédprogramok mappában található, és amelynek használatához csak be kell jelentkeznünk a meglévő gépen, az új gépen pedig akár teljesen új rendszerre tudunk költözni, vagy meglévő felhasználó mellé is vándoroltathatjuk az adatainkat. (Utóbbi esetben fontos, hogy a meglévő kontónak ne legyen azonos a neve.)

Amennyiben a két gép nem található egymás közelében, és egy mozgatható médiára kívánjuk másolni az adatainkat, egyszerűen csak be kell lépnünk arra a felhasználói kontóra, amelyet mozgatni kívánunk. (Beléphetünk bármely adminisztrátori kontóra is, ebben az esetben adminisztrátori jelszó megadásával van módunk más felhasználókat másolni.) Az így elért fiókot a Macintosh HD: Users / Felhasználók mappán belül egérrel megragadva egyszerűen húzzuk rá a külső tárhelyre, és másoljuk át. (Alapból a rendszer másolni fog, ha mozgatni kívánjuk, az Alt billentyűt tartsuk nyomva. Mozgatni azért nem érdemes ebben a fázisban, mert ha bármi hiba történik, az adataink sérülhetnek.)

Tipp: Az adatok másolását gyorsítja, ha előzőleg a System Preferences / Rendszerbeállítások Users & Groups / Felhasználók és csoportok felületen töröltük a felhasználói fiókot olyan módon, hogy egy lemezképbe másolja az adatokat (Save the home folder in a disk image / Mentés a saját mappát egy lemezképre). Ehhez azonban szükség van annyi szabad helyre, mint amekkora a felhasználói fiók adattartalma, illetve a lemezkép létrehozása ugyanannyi időt vesz igénybe, mint a másolás maga, hiszen itt is másolás történik.

Ezt követően a másik Mac-en, amelyre az adatokat költöztetni kívánjuk, lépjünk be egy adminisztrátori felhasználóval, amelynek neve nem egyezik meg a másolni kívánt felhasználó nevével. (Ha a másolni kívánt felhasználó lesz a gép végleges admin felhasználója, akkor az ideiglenes adminisztrátornak adhatunk valami teljesen jelentéktelen nevet.) Az adminisztrátor felhasználónak joga van az új gép Macintosh HD: Users / Felhasználók mappájába másolni a külső lemezről a felhasználói fiókot, amelyhez a rendszer jelszót kér majd. (Amennyiben a felhasználói fiók lemezképbe van mentve, úgy dupla kattintással csatoljuk fel a lemezképet, és megfogva a Desktopon megjelenő fehér ikonját, az Alt nyomva tartása mellett másoljuk be a Macintos HD: Users / Felhasználók mappájába. Az Alt-ra azért van szükség, hogy másolás történjen, és ne csak egy álruha kerüljön a Users / Felhasználók mappába.) A másolást követően lépjünk be a System Preferences / Rendszerbeállítások Users & Groups / Felhasználók és csoportok paneljére, és a plusz jelre kattintva hozzunk létre egy felhasználót az átmásolt felhasználó kontó nevével (short name) MEGEGYEZŐ névvel. (Amennyiben a programablak bal alsó sarkán lévő lakat le van zárva, úgy előbb kattintsunk a lakatra, és adjuk meg az adminisztrátori adatainkat.) A System Preferences / Rendszerbeállítások program érzékelni fogja, hogy van már egy ilyen felhasználói fiók, és rákérdez, hogy társítsa-e az újonnan létrehozott fiókot a már meglévő Home folderhez / Saját mappához. Kattintsunk a Use Existing Folder / Meglévő fiók használata gombra, és indítsuk újra a gépet vagy jelentkezzünk ki. A rendszer érzékelni fogja a másolás útján idekerült új felhasználót, azt úgy kezeli, mintha egy új kontó lenne, vagyis be tudunk jelentkezni, és a jogosultságok és hozzáférések is a korábbi géppel megegyezőek lesznek.

(Egyes alkalmazások és tartalmak a gépváltás miatt a pontos másolás ellenére megtagadhatják a működést - például az iTunes-ból vásárolt zenék és filmek hitelesítést fognak kérni, hiszen érzékelik, hogy új számítógépen próbáljuk használni őket. Ezen programoknál újraregisztrálás, illetve az iTunes-nál hitelesítés szükséges.)



Előfordulhat, hogy egy törölt felhasználói kontót kívánunk életre kelteni akár a fentebb leírt másolással - ennek lépései azonosak, kiegészítve a következőkben leírtakkal -, akár azért, mert egy felhasználó el szeretné vinni a törölt felhasználói fiókjában tárolt adatállományát. Mint azt fentebb összefoglaltuk, a felhasználói kontók törlésének van egy olyan módja, amikor magát a felhasználót töröljük, de az adatai érintetlenül maradnak. Így többet nem tud belépni a gépen és nem tudja használni az adatait, adatvesztés azonban nem éri.

Nos, az így törölt felhasználói fiók adatai visszaállíthatók bármikor, mégpedig úgy, hogy létrehozunk egy, a korábbi felhasználónévvel egyező mappát a Macintosh HD: Users mappában. Tehát ha a törölt fiók neve „demeaux“ volt, és a törlés után „demeaux (Deleted) / demeaux (Törölt)“ nevet kapta, akkor a Users mappában egy „demeaux“ nevű mappát kell létrehoznunk. A „demeaux (Deleted/Törölt)“ kontó mappáinak tartalmához nem férünk hozzá, de a mappákat a másoláshoz nem is kell megnyitnunk, ezáltal a „demeaux (Deleted) / demeaux (Törölt)“ fiók mappát át tudjuk tenni az újonnan létrehozott „demeaux“ mappába. A „demeaux (Deleted/Törölt)“ mappát törölhetjük, tehát a Kukába dobhatjuk.

A System Preferences / Rendszerbeállítások Users & Groups / Felhasználók és csoportok paneljén hozzunk létre egy „demeaux“ nevű felhasználót a plusz jelre kattintva, és a fentiekben bemutatott módon társítsuk a visszaállított felhasználói fiókot a visszaállított adatokhoz. (Amennyiben a programablak bal alsó sarkán lévő lakat le van zárva, úgy előbb kattintsunk a lakatra, és adjuk meg az adminisztrátori adatainkat.) A rendszer kezelni fogja a visszaállított fiókot, és kijelentkezés vagy újraindítást követően máris használni tudjuk a „demeaux“ nevű felhasználói kontót. (Ügyeljünk a kis- és nagybetűkre a felhasználói fiókok nevénél, mert a rendszer különbséget tesz az írásmódok között.)

(Ugyanez a módszer természetesen működik akkor is, ha másik gépre költöztetjük a törölt fiók adatait, ott is a kulcs az új felhasználói mappa létrehozása, és az adatok átmozgatása.)



Továbbá…

A System Preferences / Rendszerbeállítások kontó beállításaihoz kapcsolódik, de külön panelen található, így külön cikkben kerül taglalásra a szülői felügyelet beállítások lehetősége.
Bővebben a System Preferences / Rendszerbeállítások Parental Control / Szülői felügyelet paneljéről…

© MacMag.hu Cikk: Birincsik József 2007.
Frissítve: 2011. 07. 11. @ BF (10.7; HU & EN), 07. 16.; (macOS 10.9; Retina; Open Directory): 2014. IIII. 22.; 2015. V. 22.






 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: