A Television Broadcasts Kft (TVB) Hong Kong legnagyobb műsorszórója, és évente több mint 6000 óra műsort készít kínai nyelven a világ kínai polgárai részére. A TVB biztosítja a 2008-as nyári olimpia közvetítését Pekingből egy összetett közvetítési megoldás segítségével, amelynek része a Final Cut Studio 2 és az EVS XT2 szerverei.

A szerverek HD-SDI adást kapnak a pekingi közvetítő stúdióból, amelyeket élőben játszanak tovább a TVB Hong Kongban lévő központjába. Így jut el az adás a világ többmillió nézőjéhez percről percre.

A Pekingből érkező adást már helyben öt Mac Pro rendszer dolgozza fel ProRes 422 formátumban, amelyből visszajátszások és reklámok készülnek az olimpiai közvetítésekhez. A Mac Pro-k a Blackmagic Design Decklink Extreme HD kártyái segítségével rögzítik a nagy méretű adást. Az összes szerkesztő és minden hírcsatorna az így feldolgozott anyagokból készíti el az összefoglalóit a sporteseményekről. Mindegyik Mac Pro belső RAID kártya segítségével és RAID tömbökkel biztosítja a legjobb teljesítményt, a ProRes formátum révén pedig tömörítetlen HD minőségben lehet dolgozni SD méretű fájlokkal.

"Immáron négy éve használunk Mac-et és Final Cut Pro-t" - mondja Chung Nin Lee, a TVB kreatív képi igazgató-helyettese. "Ez az első alkalom, amikor az olimpia közvetítésekhez használjuk a rendszert, és most a legnagyobb az olimpiai közvetítésben résztvevő csapatunk: 200 főt delegáltunk az eseményre, köztük operatőröket, kommentátorokat, vágókat, grafikus művészeket és technikusokat."

"Hong Kongból négy csatorna részére készítünk összefoglalókat a HD 1080/50i tartalmunkból. Ebből három kínai egy angol nyelvű, illetve egy 100%-ban HD adást sugároz, jelenleg egész nap az olimpiáról."

"A piaci részesedésünk picivel 80% alatt van Hong Kongban. Az adásainkat Dél- és Közép-Kína tartományaiban is látják. Illetve elérhetők az Egyesült Államokban és Kanadában is az ottani kínai közösségek számára."

A TVB minden grafikai elemet és főcímet a Final Cut Pro és az Adobe After Effects programokkal készít. A grafikák tömörítetlen QuickTime formátumban készülnek, és az Apple ProRes HQ anyagával kerülnek kombinálásra.

"Az Apple ProRes formátumát választottuk a HD szerkesztői és visszajátszási formátumunkként, miután jópár megoldással összehasonlítottuk" - mondja Kam Ting Lee, a TVB reklámproducere. "Szeretjük a ProRes-t, mert kiváló képminőséget biztosít és a fájlméretek is megfelelőek. Ez fontos a művészek és vágók számára, akik az adást készítik." Mivel minden Mac Pro rendszer fel van szerelve a BlackMagic kártyájával, így bármelyiken lehetőség van a ProRes videófeldolgozásra.

"A Final Cut Pro mellett a Soundtrack Pro szoftvert is használjuk" - mondja Chan Wai Yin, a reklámgrafikákkal foglalkozó szakember. "Bizonyos sportágakhoz kapcsolód filmjeink és összefoglalóink zenei hátteréhez korábban külső segédletet vettünk igénybe, és vártuk az eredményt. Most ugyanazon a rendszeren el tudjuk végezni a munkát, amelyiken a videót feldolgozzuk, és lecsökken a várakozási idő."

"A másik fontos része az így épült munkafolyamatnak, hogy a különböző stábok együtt tudnak működni" - mondja Kam Ting Lee. "Ha valamit szerkesztek Final Cut Pro-ban az egyik Mac Pro-n, abba Chan Wai Yin is bele tud dolgozni a maga Mac Pro-ján, majd a kettőt kombinálni tudjuk a végső termékké, amely adásba megy. Ez megfelezi a produkcióra fordított időt. Olykor a teljesítési idő annyira rövid, hogy alig van lehetőség arra, hogy mindent szervezetten tartsunk. A Finder a macOS 10.5 'Leopárd' operációs rendszerben nagyon hasznos segítség - a CoverFlow révén például sokkal gyorsabb megtalálni bármit, hasonlóan az iTunes rendszeréhez."

A kész anyagok Hong Kongba kerülnek, ahonnan a sugárzás történik. A Final Cut Pro közvetlenül HD-SDI formátumba játssza át az anyagot a pekingi Mac Pro-król DeckLink kártyák segítségével az EVS szerverekre. A jel átalakításra kerül nagy felbontású műhold adássá, amelyet Hong Kong fogad, és Sony HDCAM deckek segítségével rögzít. Az Xserve RAID rendszereket felváltó Promise RAID rendszerek segítségével folyamatosan biztosított marad a gyors adatáramlás, az anyagok pedig Xserve rendszereken kerülnek eltárolásra későbbi feldolgozásra.

"Az átviteli sebesség igen stabil az egész rendszerben, és sokkal gyorsabb, mint mondjuk egy kazetta alapú rendszernél, amivel a közelmúltban zajlott a munka. A RAID rendszereket több mint egy hetes intenzív tesztelésnek vetettük alá, mielőtt az olimpiai bevetésükről határoztunk" - mondja Chung Nin Lee.




A teljesítmény és rugalmasság mellett a TVB azért is döntött a Final Cut Pro mellett, mert Hong Kongban elréhetők voltak a Final Cut Studio-n képzett operatőrök és vágók. "Hong Kongban a legtöbb művész és szakember az iskolákban Mac-en tanul, így aztán egy cégnek nem esik nehezére adoptálni a technikát. Ez azért fontos, mert nem kell házon belül különösen nagy képzést tartani. Ha tudják a Mac-et és a Final Cut Pro-t kezelni, akkor nagy eséllyel könnyen együtt tudunk dolgozni velük."

Az olimpiát követően a TVB pekingi stúdiója visszaköltözött Hong Kongba napi adáskészítési céllal. "Az olimpiai sportközvetítési rendszer a reklámkészítő részleget erősíti majd. További 50 Apple rendszert egészítenek majd ki, amelyek már üzemben állnak - köztük iMac, Mac Pro és MacBook Pro számítógépekkel. Amíg az 1080/50i-s adás megfelelő lesz, addig ezek a gépek kiszolgálják a feladatukat. A jövőben is Mac rendszereket fogunk választani, mert megbízható és roppant költséghatékony."

Cikk: Apple.com




 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: