Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.
Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.
Az iPhone termékfrissítésekkel párhuzamban az Apple eltávolította az Apple Watch és a Mac mini modellek leírásából a karbonsemlegességre utaló információt. Ezt az előzte meg, hogy Németországban beperelték a céget, a bíróság pedig erre kötelezte az országon belül az Apple-t, amely nyomán az Apple előbb úgy határozott, hogy az Európai Unió területén hoz hasonló lépést, reagálva arra, hogy általában a német akarat rövid idő alatt az egész EU-ra hatással lesz, ám végül világszerte, az amerikai lapján is eltávolította az idevágó információt. Tette ezt úgy, hogy külön marketing kampányt épített a területre.
Ami tényszerű: Sem a Mac mini, sem az érintett Apple Watch termékek nem voltak karbonsemlegesek, ha a karbonsemlegesség fogalmához szigorúan ragaszkodunk.
Némi pikantéria a német precizitás sírjában rozsdásodó szögek erdejében, hogy az Apple számára tanúsítványt adó szervezetek egyike a szakmában nagy nevűnek számító Fraunhofer IZM, amely igazolását kvázi egy német bíróság tekinti hiteltelennek…
A karbonsemlegesség azt jelenti, hogy a termék előállítása során nem kerül plusz széndioxid a légkörbe. Ehhez például a Mac mini gyártása során teljes mértékben megújuló energiát használnak, illetve a burkolat alapanyaga újrahasznosított alumínium. Az Apple emellé hozzátette, kvázi lazította a karbonsemlegesség szabályait, hogy a termékekben legalább 30% újrahasznosított alapanyag legyen (ez igen megengedő a 100%-hoz képest), illetve a szállítás legalább fele ne levegőben történjen. (Amellett, hogy a légi szállítás környezetszennyező, az óriás hajókon történő szállítás sem mondható környezetbarátnak, még ha gazdaságosabb is. Igazán környezetbarát az lenne, ha regionálisan gyártanák a termékeket, és az európai Mac mini modellek nem Vietnámból érkeznének, hanem lenne Európában egy gyártó üzeme a cégnek - évtizedekkel ezelőtt például az európai iMac G3 modelleket Csehországban gyártották, de a Power Mac G5 is Írországban készült. Nyilván itt is lehet gázolaj égető kamionkonvojjal szállítani, és oda a karbonsemlegesség esélye.)
Az Apple logikája az volt, hogy karbonkrediteket vásárolt. A karbonkredit ötlete egy becsületes és önzetlen világban valóban nagyszerű dolog lenne, ám a naivitás vagy álnaivitás ellenére a világunk nem ilyen. A karbonkredit lényege, hogy a cégek vásárolhatnak kvázi negatív előjelű széndioxid kvótákat: ennek lényege, hogy új erdők ültetésével, régi, lepusztult erdős területek helyreállításával különféle szervezetek új erdőket hoznak létre, tehát olyan helyen kerül széndioxid kivonásra a légkörből a növényzet által, ahol korábban ilyesmi nem történt.
Igen ám, de az efféle zöld szervezetek mögött is emberek állnak, és bár mi magyarok hajlamosak vagyunk amolyan kelet-európai dolognak felfogni a korrupciót, az érdemi munkavégzés nélküli nagyot kaszálás egyáltalán nem helyi sajátosság, mint inkább egy humán fejlődési szint zsákutcája. Ebből következett, hogy bár az Apple jóhiszeműen megvásárolta a krediteket abban bízva, hogy az általa támogatott szervezetek új erdőket ültetnek, régi erdőket újítanak meg, stb. A valóságban azonban sok esetben a meglévő erdők „teljesítményét” értékesítették újra, ráadásul számos területen nem is az őserdei állapot helyreállítása volt a cél, hanem szimpla erdőgazdálkodás, ahol bizonyos a megfelelő korú és méretű fákat kitermelik, mint bármely hazai erdészet is tenné. Mintha valaki a Bükki Nemzeti Park meglévő fáit kvázi karbonkreditként eladná egy tőkeerős nyugati cégnek, hogy az kvázi ezzel széndioxidot köt meg, ellentételezve a saját gazdálkodásából származó kibocsátást.
Itt az ellenséges főként német nyelvű sajtó természetesen azonnal ostorozni kezdte az Apple-t, mintha a cég erről tudva hirdette volna a karbonsemlegességet. Arra vonatkozóan nincsen bizonyíték, hogy az Apple tudott volna az erdőket kezelő szervezetek gyakorlatáról, és bár befektetés előtt illett volna legalább egy alsó vezetőnek érdemben meggyőződni a helyzetről, minden bizonnyal a céget is félretájékoztatták az érintett szervezetek. És valószínűleg nem is csak a szervezetek: Azt senki nem emlegeti fel, hogy a hitelesítést végző, drága grafikussal megtervezett virtuális papírt adó, például német szervezet egyik feladata az lett volna, hogy egyrészt ellenőrzi az általa támogatott és felügyelt erdőgazdákodók gyakorlatát, másrészt az általa képviselt és tanúsítvánnyal ellátott cégek számára érdemi és pontos információkat ad, nem csak kiállít néhány szépen illusztrált virtuális tanúsítványt zsíros eurókért. Feltehetőleg ezek a nyugati szolgáltatók érdemi munkát nem végeztek, és a dolog akár hosszú évekig jól működhetett volna, ha valaki, aki véletlenül pont egy ilyen karbonkreditek előállítására gondozott erődben nem jár, és látja azt, hogy a 10 éve is meglévő erdőt adják el a nyugati vásárlónak kvázi új széndioxid lekötésként…
Ami látszik: Az Apple meghátrált, és sajnos a sajtót annyira nem érdekli a téma, hogy részletes információt kaphatnánk arról, hogy pontosan mennyit fizettek többek között a német szervezeteknek a láthatóan semmit nem érő tanúsítványokért. Sajnos a hitelesítő szervezetek nem kaptak olyan bírálatot sem az amerikai, sem az európai sajtóban, mint az Apple.
A cég az utóbbi évtizedekben számos olyan lépést tett a környezetvédelem érdekében, a széndioxid kibocsátás csökkentéséért, amely nyilvánvalóan nem az anyagi profitról, hanem közös lakóhelyünk megóvásáról szólt. Ha szigorúan értelmezzük a karbonsemlegesség fogalmát, manapság ez egyszerűen nem lehetséges: a nyersanyag utazik, a gyártás energiával jár, a kész termék, a csomagolás, a csomagolóanyagok előállítása, stb., az értékesítési helyre szállítás mind-mind energiával és károsanyag-kibocsátással jár. A karbonkredit rendszernek akkor lenne igazán haszna, ha ezen kibocsátás pontos mérésének ellentételezésére mindenképpen új széndioxid lekötő növényzet kerülne telepítésre. Az egyes növények megkötési képességeit sem lehet pontosan mérni, de amíg nem új erdőt telepítenek, csak egy 23 éves erdőt gondoznak, addig semmiképpen nem lehet azt mondani, hogy az idei évi lombkorona az Apple kibocsátását ellentételezte, de jövőre majd egy másik cégét fogja ellentétezni.
Azok a főleg amerikai kritikák, mely szerint Donald Trump alatt nem divatos a környezetvédelem, és az Apple kihátrál a zöld elgondolásai mögül, megint csak rosszindulatú híresztelések, amelyek mögött semmiféle céges kommunikáció nem áll, és ha tippelni kellene, akkor az Apple inkább nem fog leállni az idevágó törekvésekkel, minthogy meghátráljon. Ebben egyébként a világpiac és a világpolitika alakulása is ösztönzi: nincsen energiakitettség, ha saját előállítású megújuló energiával termelnek, nincsen nyersanyag kitettség, ha újrahasznosított forrásokat használnak.
Mindenesetre a fentiek alapján egy ideig nem látunk újra olyan Apple Watch dobozt, amelyen a kis zöld levélke hirdeti, hogy a termék karbonsemleges.
A címek eltávolítását egy francia blog fedezte fel…
„Ultravékony titán keretével, nagyméretű kijelzőjével és üveg hátlapjával az iPhone Air más esztétikai irányt vesz, mint a többi iPhone-modell. Az idei kidolgozások a könnyedséget és a finom kifinomultságot hangsúlyozzák, tükrözve a telefon pozicionálását, mint az Apple legvékonyabb és leginkább dizájnra fókuszált készüléke.”
Egyelőre úgy látszik, hogy ez az irány nem aratott osztatlan sikert, legalábbis erre utalhat, hogy az iPhone Air készülékből nem hogy nem alakult ki hiány a piacon, de szokatlanul hamar teljeskörű kínálat fejlődött ki számos amerikai áruházláncban, az Apple Store azonnal szállítja a terméket, és a magyar logisztikai rendszer is jól ellátott belőle. Ez nyilván nem egyértelműen fejezi ki, hogy ne lenne sikeres a termék, de arra utal, hogy az Apple többet gyártott belőle, mint amennyit eladott, míg az olyan egyszerű készülékek is 3-4 hetes várakozással érhetőek el, mint az iPhone 17 alapmodell.
A MacRumors.com összeállítása az egyes színeket külön-külön elemzi, ezzel segítve a vásárlói döntéshozatalt.
„Mind az Apple matt, mind a lökhárító tokja jól láthatóan kiemeli a készülék színét. Az Air teljes szélességű kameraplatója még tokkal is felhívja a figyelmet a készülék színére, ezért még fontosabb a bölcs választás.”
• Válassza az asztrofeketét, ha letisztult, minimalista, modern és diszkrét hatású kidolgozást szeretne, tudván, hogy idővel kopásnak indulhat, és ez a legkevésbé kifejező szín a készülék vékony kialakításának közvetítésében!
• Válassza az égkéket, ha merész, friss színt szeretne, amely egyedülálló az iPhone Airben! (Egyedülálló, ha a MacBook Air, az AirPods Max és az iPad Air termékekről megfeledkezünk… - a szerk.) • Válasaza a felhőfehér színt, ha a legklasszikusabb, legsokoldalúbb és legtartósabb felületre vágyik!
• Válassza a világos arany színt, ha egy jellegzetes, kifinomult felületre vágyik, amely egy kicsit több karaktert ad, mint a felhőfehér.
Az iPhone Air termékcsalád… A MacRumors.com önjelölt vásárlói tanácsadó írása…
Az AirPods Pro az Apple csúcs kategóriás hallójárati fülhallgató terméke aktív zajszűréssel, és számos okos funkcióval, amelyek semmilyen más fülhallgató termékben nem érhetőek el. A termék harmadik generációja 2025. őszén jelent meg, és még több kényelmi és intelligens használati funkcióval, valamint pulzusmérési lehetőséggel egészült ki. Az új készülék a jobb zajszűrés mellett izgalmas egészségügyi funkciót is bemutat a pulzusérzékelés formájában. Az Apple által eddig kifejlesztett legkisebb pulzusérzékelő láthatatlan fényimpulzusokat bocsát ki, amelyek segítségével az erősítéstől a futásig sokféle edzésről kaphatunk pontos statisztikákat, amelyek az iOS rendszeren futó Health / Egészség alkalmazásban éppúgy megjelennek, mint a Fitness / Fitnesz alkalmazásokban. (A mérés eredményei más egészségügyi alkalmazásokban is elérhetőek, hiszen az Apple a HealthKit keretrendszerben alkotta meg az eredmények feldolgozását.) Az AirPods Pro 3 immáron ötféle méretű fülharanggal érkezik, akkumulátora pedig akár 8 órát kibír egy feltöltéssel aktív zajkioltás mellett, 10 órát anélkül.
Az AirPods Pro 3 hallójárati fülhallgató…
Az ember azt gondolná, hogy egy magát végtelenül menőnek mutató, tőke problémákkal nyilvánvalóan nem küzdő cég tapasztal egy jelenséget másfél évtizeden át, ráadásul azt a céget azóta annak korábbi logisztikai alelnöke vezeti, esetleg képesek reagálni, módosítani a termék bejelentési gyakorlatukat, az előzetes gyártási kapacitásokat, stb.
Nem.
Az okokra azonban nincsen jó magyarázat.
Az Apple bemutat egy terméket, amelyet maga a cég is forradalminak jellemez, a vásárlók pedig rezonálnak erre az üzenetre. A YouTube-on immáron nem csak az első vonalbeli véleményvezérek, hanem akár másod-harmadikvonalbeli szereplők is kapnak kipróbálható terméket, így tele az internet azzal, hogy mennyire zseniális tényleg az újdonság, ahogyan azt az Apple ígéri. A vásárló pedig a tavaszi-nyári kivárás után végre elhatározza magát, hogy vásárol.
De nincsen mit. És tulajdonképpen jogos a vásárlói kifakadás: „Akkor minek mutatják be?!”
Mire utal az a jelenség, hogy az Apple több hónapos vagy akár több éves fejlesztést belerak egy meglévő termékbe, majd amikor még nagy a vásárlói igény, nem szállít eleget?
1. Az üres marketinget igazolja, nem hisz a saját termékében? Sok kritika éri az Apple marketing gépezetét: a bemutatókon elhangzó „ever” és „yet”, illetve a minden évben agyonhangoztatott unalmas mantrázása annak, hogy az idei évi processzor a valaha volt leggyorsabb, stb. Meg is lepődne a piac, ha az lenne az üzenet, hogy a tavalyi jobb volt, ez most nem annyira jött össze, de azért tessék vásárolni. Az is tény, hogy kell némi elfogultság ahhoz, hogy forradalminak tekintsük azt, hogy végre 48 megapixelesek az érzékelők, mert bár 10 éve ez még forradalmi lett volna, igazából a 12 megapixeles érzékelő volt olyasmi, amiről nem beszéltünk, hogy ne gondoljunk rá, hogy már 10 éve sem volt úttörő. Ugyanakkor az Apple képes olyan hardveres-szoftveres egységet alkotni, amit senki más, és a dolog könnyedsége, hatékonysága, használhatósága megfogja a vásárlókat és a felhasználók többsége számára olyan élmény, ami miatt eltekint a megapixelek és Hertzek világától, és egyszerűen a használat élményéhez ragaszkodik. E téren az Apple sem kritizálható, hiszen a marketing üzenet erről szól. Vagyis az első lehetséges magyarázat megdől, nem arról van szó, hogy saját magukat sem győzi meg a saját marketingjük.
2. Gyártási nehézségek? COVID? Vámok? Földrengés? Elsüllyedt hajó? Kirabolt angol kamion? Az utóbbi fél évtizedben mindig volt a szakmának valami béna kifogása arra, hogy miért késnek olykor szürreális időtartamot a gyártással. Tény, hogy voltak olyan újszerű termékek, amelyek eleinte kihívásokat okoztak a gyártóknak, mint a lekerekített szélű Apple Watch kijelző panelek, vagy a periszkóp kamerarendszer. Ezek azonban nem csak megoldódtak, de az utóbbi években drasztikus átalakítás e területen nem is volt. Az iPhone 17 Pro és iPhone 17 Pro Max esetén is csak a fémszerkezet változott, de a kijelző panele, vastagsága, illesztése, rögzítése erősen hasonló az elődeihez. Bár az utóbbi években többször volt koronavírus miatti gyárlezárás, előfordult Tajvanon földrengés, most szerencsére ilyen paraméterek sem nehezítik a gyártást. Volt olyan év, amikor egy hajó elsüllyedése miatt nem volt elegendő tárhely a piacon, de egy egyszeri kamion kifosztás is évekig volt hivatkozási alap egy termékkör esetén a hiányra. Ami viszont tény: Az Apple egy távol-keleti beszállítókkal rendelkező óriáscég, amely gyakorlatilag bármekkora induló készlettel fel tudna készülni egy újdonság bejelentésére. A vietnami, kínai, indiai, koreai gyárak az év elején szoktak leállni 2-3 hét pihenésre, ám ha az Apple nem augusztus 26-án kéri őket, hogy kezdjék meg az AirPods Pro 3 komponenseinek gyártását, hanem július 10-én vagy május 3-án, akkor erre ezek a gyárak képesek, és a bemutató napjára roskadozhatnak a polcok.
3. Az Apple a Numbers programot használja, és nem tudják megtervezni a lehetséges igényeket? Tény, hogy a Numbers olykor csinál furcsaságokat, és akár egy összeadás is kifog rajta, az Apple-nél azonban már 20 éve is olyan tudományos képletek voltak a termékek eladási ciklusaira, amelyek azóta bizonyára csak javultak, és talán az Apple Intelligence sem rontotta el őket. Az Apple pontosan tudja, hogy mekkora az a tömeg, amelyik a bejelentés után azonnal akarja a terméket, a képletben szerepelnek azok, akik ha nem kapják meg az elején, lemorzsolódnak, és akár a következő évig is kivárnak, vagy eltolják a vásárlást a következő elejére, illetve mekkora az a réteg, amelyik később értesül, nem siet a vásárlással, ünnepektől, trendektől, évszakoktól függetlenül szerzi be a készüléket. Vagyis pontosan tudják azt, hogy mekkora mennyiséggel kellene készülni ahhoz, hogy senki ne legyen csalódott, és aki az elején akar vásárolni, az ne november elején kapjon nyolc helyről értesítést, hogy megjött a készüléke. Itt fontos utalni a naptár hatásra: Az Apple sajátosan számolja a negyedéveket, és előfordul, hogy cél áttolni a forgalom egy részét a következő negyedévre, hogy ott (is) legyen rekord. Ez nem vásárlóbarát, de évek óta tapasztalni ilyet például Mac szállítások terén. Az iPhone érthetetlen időzítésű bejelentése a határvonalon van: még fel tudja húzni a szeptemberben záruló negyedévet, de áttolva a forgalmat meg tudja alapozni az erős ünnepi negyedévet is.
4. Attól exkluzív, hogy várni kell rá? Ha Neked már van, akkor vagy valaki, ha nincsen, akarod, hogy a társaság része legyél? A kilencvenes évek marketing iskoláiban végzett szakemberei arra is felhívják a figyelmet, hogy az Apple számos terméke státuszszimbólum - még ha ezt esetleg vitatjuk is manapság, amikor a társadalom 80%-ának értékes okostelefonja van. Emiatt az emberek tolakodnak a megvétellel, és sokan szigorúan ügyelnek arra, hogy a látványosan új modellt válasszák - például most az amerikai fegyencruhák színére is emlékeztető kozmosz narancssárga nevűt. Ezen iskola szerint ha valamit nehezebb elérni, az értékesebb, vagyis a megszerzése nagyobb öröm, amolyan kiegészítő érzés, amely az 1100 dolláros termék árán felül kapcsolódik a termékhez. Ez a megközelítés nem volt jellemző az Apple-re, ám a Greg Joswiak marketing alelnök kissé flegma stílusához akár illeszkedhetne is egy ilyen irány, ha az Apple nem lenne szigorúan pénzügyi szemléletű. Ez alapján pedig a profit megszerzése az elsődleges, minden másodlagos.
Vagyis magyarázattal nem szolgálhatunk, ám évről évre fájdalmas, hogy az Apple bejelent pár terméket, kijelöl egy forgalmazási dátumot, majd ahhoz képest heteket csúszik a tömeges elérhetőséggel.
A jelenség eredményeként pedig egy érdeklődés nyolc helyen megjelenik, ezáltal azt a látszatot kelti, hogy az a 2.000 ember valójában 20.000 ember, és emiatt aztán februárra ijesztő felesleges készletek halmozódnak fel a kereskedéseknél és disztribúcióknál. És ez így megy évről évre egy olyan cégnél, amelynek vezetője az ellátási láncok és a készlet tervezés szakértője.
Az iPhone termékvonal - valamikor majd kapható lesz… Az Apple vezetése…
Az Apple szeptember 26-án, pénteken ünnepelte az Apple Ginza nagyszabású újranyitását Tokió nyüzsgő Ginza negyedében, ahol az Apple több mint két évtizeddel ezelőtt kezdte meg kiskereskedelmi tevékenységét Japánban.
A 2003-ban megnyílt, az Apple első, az Egyesült Államokon kívüli üzleteként működő Apple Ginza ma újragondolt, négyszintes arculattal tért vissza, amely tiszteleg az Apple japán történelme előtt, miközben bemutatja a legújabb innovációkat termékek, szolgáltatások és különleges Today at Apple programok terén.
Az Apple Newsroom összefoglalója…
A MacMag.hu 2002. február óta számol be a Mac világ friss híreiről. Régebbi írásaink a felnyíló menüből választhatók ki.