Az iMovie program iOS-re való megjelenésekor az alkalmazás egy igencsak szűkös funkcionalitású termék volt, amelyet nagyon alapvető filmszerkesztési műveletekre volt lehetőség használni: alapvetően a mobil eszköz kamerájával készült felvételek szerkesztésére és megosztására. Az Apple az iOS 7 rendszer megjelenésével párhuzamban ingyenessé tette az iMovie mobil verzióját, ráadásul egy teljesen újragondolt és újraírt alkalmazást kínál sokoldalú filmszerkesztésre a mobil eszköz kijelzőjén. Az OS X rendszerre megjelent iMovie 10 és az iOS rendszeren futó iMovie 2 változatnál előtérbe került a platformok közötti együttműködés témaköre, ennek köszönhetően lehetőségünk nyílik arra, hogy a mobil eszközön megkezdett szerkesztést a Mac-en fejezzük be.

Az iMovie iOS változatának felülete az iPhone és iPod touch készülékeken
Az iMovie 2.0 első indításakor egy visszafogott, elmosott lila hátterű felület fogadja a felhasználót, amely röviden összefoglalja a program tudását: áttekinthetjük az iOS eszközzel készített videókat, filmeket és filmelőzeteseket alkothatunk hollywoodi szintű témák használatával, illetve az iMovie Theater felület használatával megtekinthetjük a kész műveinket, illetve megoszthatjuk azokat az iCloud Drive tárhelyén keresztül.

A továbblépéskor (Continue / Folytatás) az iMovie az eszközön lévő, azzal rögzített mozgóképeket tölti be, vagyis a Camera Roll / Filmtekercs videóit. A Video / Videó felirat mellett találjuk a Projects / Projektek és a Theater / Filmszínház felületekhez hozzáférést kínáló gombokat, de elsőként a Video felület tartalmával kezdődik a munka. A felvételeinket az iOS a Photos / Fényképek alkalmazásban már megszokott módon, időrendben egymás alatt jeleníti meg úgy, hogy a filmből néhány képkockát mutat a kijelző szélességében, kiírja a dátumot és az időtartamot, és az adott filmszalagra bökve lejátszhatóvá válik a film, nagyobb méretben jelenik meg annak tartalma a filmszalag fölötti területen. Ezzel könnyedén tudunk belepillantani a filmekbe anélkül, hogy az azokat gyűjtő felületet el kellene hagynunk.

Az iMovie kapcsán fontos tulajdonság, hogy nem csak alkotó szoftver, hanem az Apple olyasminek szánja a filmek területén, mint amilyen az Photos / Fényképek a fényképek területén: egy kategorizáló, gyűjtő alkalmazás, amelynek felületén vissza is tudjuk nézni a felvételeket, és nem kell a Camera Roll / Filmtekercs felületéről kikeresni a képek között elbújó mozgóképeket.

Az iMovie Video / Videó felületét ennek alapján tekinthetjük csupán egy megtekintő felületnek, amelyen anélkül van lehetőségünk a filmek lejátszására és megosztására, hogy bármiféle szerkesztést végre kívánnák hajtani rajtuk.

Bökésre a film felnagyítódik, szétnyílnak a filmszalagok, és megtekinthetjük az adott felvétel. A lejátszás megállításakor a klip közepén és az iOS eszköz kijelzőjének alján is lejátszás gomb jelenik meg, amellyel folytathatjuk a lejátszást.

Fontos ismeret például az álló módban alul, fekvő módban jobb oldalon lévő szívecske használata: ha egy filmre rábökünk, annak sárga kerete keletkezik, amely a filmszalag elejét és a végét öleli körbe, fölötte pedig lejátszhatóvá válik az eszköz kijelzőjén a film. A sárga kijelölést azonban szűkíthetjük vastag széleinek húzásával, és kijelölhetjük vele a filmnek azt a részét, amely fontos, amely jó, amely lényegi tartalmat hordoz: ehhez egyszerűen az ujjunkkal szűkebbre kell húzni a sárga keret széleit. A szívecskére bökve kijelölhetjük a kedvenc területet, amelyet zöld csík jelöl majd a filmszalagon.

Megjegyzés: Ez ismerős lehet az OS X iMovie vagy a Final Cut Pro alkalmazást használók számára az OS X rendszerből. Ott szintén zöld csíkkal szokás jelölni egy hosszabb felvétel értékes részét, amelyet a program ott is kedvencnek (Favourite) hív. A jelölés azért nagyon praktikus, mert ha később vissza kívánjuk játszani a felvételt, akkor egyszerűen elég csak azt a jelenetsort lejátszani, és nem kell keresgélni egy pár perces videó néhány értékes másodpercének helyét. Az Apple következetesen alkalmazza a jelölést a videó alkalmazásaiban.

Tipp: Az ellentétes irányú nyilakra bökve állíthatjuk be, hogy az iMovie hogyan jelenítse meg a Video / Videó felületen a filmeket: mindent (All) vagy csak a kedvenceket (Favourites), illetőleg a sorrend a legrégibbel kezdődjön (Oldest First) vagy a legújabbal (Newest First). Utóbbi egyébként előnyösebb, hiszen mindig az új anyagokat láthatjuk.

Az alsó sávban található a megosztás ikonja, a négyzetből felfelé mutató nyíl látható, amely segítségével a vágatlan filmet megoszthatjuk az iMovie Theater irányába (vagyis kész produkcióként jelenik meg a dedikált felületen), továbbá a Facebook, YouTube, vimeo, CNN iReport portálokra, illetve elküldhetjük üzenetként a Messages / Üzenetek programban, valamint levélként a Mail alkalmazással.

A megosztás külön sorában található a Create Movie / Film létrehozás opció, amellyel az iMovie szerkesztő felületére továbbítjuk az anyagot. Az alkalmazás igen okos, mert ha kedvencnek jelölünk egy részletet a filmből, akkor csak azt a részt továbbítja, és például új produkció létrehozásakor is ez a média kerül a filmbe, nem kell újból megvágnunk a nyersanyagot.

Új produkció létrehozása és abba forrásanyagok behozatala
az iPhone és iPod touch modelleken

Az iMovie segítségével filmet és filmelőzetest készíthetünk színvonalas megjelenéssel. Ha nem a kiválasztott nyersanyag megosztása és új produkció létrehozása opcióját választottuk, akkor a Projects / Projektek felületre bökve ott az alkalmazás részletezi is a két műnem lehetőségeit: a Movie / Film választása esetén több mozgóképet, fényképet és zenét dolgozhatunk fel egy végleges produkció elkészítése érdekében, míg a Trailer / Filmelőzetes felületen előre meghatározott keretek szerint készíthetünk a hollywoodi filmek által használatos pörgős filmelőzeteseket.

A Movie / Film választásakor az iMovie iOS változata nyolcféle témát kínál fel, amelyek közül választhatunk, és amelyek meghatározzák a film arculatát, címfeliratát, kezdő és záró képsorait, esetleges átmeneteit. A témák mindegyike megtalálható az OS X alatt futó iMovie változatban is, amely segíti a későbbi jó átjárhatóságot az alkalmazások között.



A téma kiválasztása után merül fel, hogy célszerű lehet vízszintesre forgatni az eszközünket: az iMovie felülete eddig tökéletesen használható volt portré módban, de a szerkesztésnél előnyösebb a tájkép mód.

A szerkesztő felület jól érthető ikonokkal ábrázolja a funkciókat: ezeket a lenti ábrán foglaljuk össze.



Meglévő filmet, fényképet és zenét a bal oldalt lévő filmszalaggal és hangjeggyel ábrázolt gombra bökve tudunk hozzáadni a produkcióhoz. Ilyenkor az eszközön lévő állóképes vagy zenei tartalmak közül szinte bármit kiválaszthatunk, amely nem jogvédett média. A mozgóképek terén azonban kicsit hiányos a helyzet: csak az eszköz saját kamerájával készített felvételt tudjuk feldolgozni, amely a Photos / Fényképek alkalmazásban található. A Videos / Videók programban lévő anyagokhoz nem férhetünk hozzá, az egy izolált szórakoztató alkalmazás, amelynek mozgóképei nem vonhatóak be semmilyen formában a szerkesztésbe. A Mac felől egyébként AirDrop segítségével tudunk áttölteni legegyszerűbben nyersanyagokat az iOS eszközre, ha ott kívánjuk végezni a szerkesztést.

[Érdekes ellentmondás, hogy az iOS eszköz kamerájával rögzített filmek eleve nem a Videos alkalmazásban jelennek meg, hanem a Photos / Fényképek alkalmazásban, noha videók. És az sem indokolható meg logikusan, hogy az eleve támogatott standardokhoz kötött film visszajátszási képességű Videos alkalmazás tartalmát miért nem érheti el az iMovie? Egyelőre az Apple ezt így látja jónak: csak olyan videót szerkeszthetünk, amelyet az adott eszközzel vettünk fel, és folyamatosan rajta tárolunk.]

A hozzáadás kapcsán fontos újdonságot jelent, hogy az iMovie mobil változata immáron képes több videó sáv kezelésére, így alkalmas különféle kép a képben megjelenéseket is létrehozni: a hozzáadás során vízszintes helyzetben használt iMovie esetén már ki is választhatjuk, hogy az adott második klip az elsőhöz képest esetlegesen fölötte, bal felső részében vagy fele-fele arányban jelenjen meg. Ezzel a módszerrel egészen kreatív produkciókat hozhatunk létre, és például egy interjúnál hasznos lehet, hogy míg az interjúalany arca beszél a bal felső sarokban, addig a háttérben nagy méretben megy a tartalomról szóló videó, amiről beszél.

Mélyedjünk is el kicsit a kép a képben témában! A funkció alkalmazásához fontos, hogy legyen már valamilyen tartalom az idővonalon, vagy legalább egy klipet, háttér videót hozzá kell adnunk az idővonalhoz. Ezt követően bármely másik klipet, akár hosszban eltérőeket is hozzáadhatunk - egyszerre egyet, ha az véget ér, és a háttér videó még tart, akkor egy következőt. Az iMovie három kép a képben stílust kínál: A háttérvideó előtt azonos mérettel megjelenő fővideót, a nagy méretű háttér valamely sarkában futó kisebb videót, illetve az osztott vásznat, amikor is fele-fele vagy más arányban, egymás mellett helyezkednek el a videók.



Az arányokat a felső sáv idővonalon való kiválasztásával tudjuk módosítani: ekkor van lehetőség a kereten belül belenagyítani a tartalomba, illetőleg változtatni a felső klip helyét a háttérben lévő klip területén. A demó videóban látható, hogy az előtérben lévő, kisebb méretben megjelenő videó keretének mérete kötött, de szabadon mozgatható a háttérvideón bármelyik irányba és akár a háttér legszéléig. A nagyító ikonra bökve pedig a kereten belül megjelenő videóba tudunk nagyítani, hogy az érdemi tartalmat kölcsönözzön, és ehhez kellően nagy méretben jelenítse meg a tartalmát.

A funkciók használata nagyon egyszerű, mert a hátteret szolgáló nyersanyag elhelyezését követően csak ki kell választani a Video / Videó felületről a felülre kerülő nyersanyagot, és máris kész

Ha belegondolunk abba, hogy mindezt egy iPod touch felületén létre tudjuk hozni, akár az iPod touch kamerájának használatával, akkor láthatjuk igazán, hogy elképesztő tudást ad a kezünkbe az Apple egy iOS eszköz megvásárlásával.

A forrásanyagok hozzáadásának egy speciális módja még a hanghullámmal jelölt mód, amikor csak a forrás hangját adjuk hozzá a produkcióhoz. Erre több esetben is igény lehet, ha például egy diabemutatóhoz tengeri csobogást, erdei nyugalmat, vonatzakatolást vagy nagyvárosi nyüzsgést szeretnénk hozzáadni háttérhangként, akkor egy ilyen tartalmú videóból lehetőségünk van csak a hangsávot kölcsönözni.

A kamera ikon segítségével felvételt készíthetünk, amely akkor praktikus, ha podcastot szeretnénk alkotni, vagy egy közösségi oldalra kívánunk egy rövidebb üdvözlést rögzíteni, netán egy olyan helyszínen vagyunk, ahol ilyen formában szeretnénk megörökíteni saját magunkat. Köszönhetően annak, hogy napjaink iOS eszközei lenyűgöző kamerával rendelkeznek, és az iPhone készülékekben például vonzóbb kamera van, mint a kereskedelmi forgalomban kapható legtöbb drágább modell, a felvétel készítés az iMovie-ból egy valós lehetőségként merül fel.

Fontos felület a fogaskerékre bökve elérhető beállítási rész, ahol témát választhatunk a filmnek, amely a kezdő és záró képet, az átmeneteket és a címfeliratokat határozza meg, továbbá be- és kikapcsolhatjuk a témához kötődő zenét, illetve a film elején és a végén áttűnést alkalmazhatunk. További paraméter az esetleges sebesség változások kapcsán a gyorsulás vagy lassulás hangszínre vonatkozó hatása. Ez alapból be van kapcsolva, vagyis ha gyorsítjuk a felvételt, akkor a beszédhangok is cincogássá válnak, míg ha ezt deaktiváljuk, akkor azonos hangszínen válnak értelmetlenné a gyorsulás okán.

A produkció finomhangolása
A forrásanyagok hozzáadása és a beállítások végrehajtása után következnek a finomhangolások, azok a műveletek, amelyek során a mozgóképek hangját és képét szerkesztjük, vágásokat hajtunk végre, módosítjuk a forrásanyagokat, háttérzenét adunk a produkcióhoz.

Az iMovie felülete nem tűnik úgy, mint amiben további szerkesztési lehetőségek bújnának meg, pedig az Apple komolyan továbblépett az első verzió szűkös képességeitől: a filmszalagra bökve az egész tartalom fentebb tolódik, és megjelenik egy sáv, amelyben balra különféle eszközök, mellettük jobbra pedig feliratok találhatók. Az irányelv az, hogy balra egy-egy eszköztár közül választva a jobb oldalon annak finomabb eszközei jelennek meg.

• Eszközök és funkcióik
Az olló ikonra bökve a vágási funkciók elérhetőek, amelynek keretében ketté metszhetjük a videót (Split), leválaszthatjuk a hangsávot (Detach), duplikálhatjuk a kiválasztott sávot (Duplicate), vagy törölhetjük azt (Delete). A kilométer óra a sebességre vonatkozó beállításokat tartalmazza - lehetőségünk van gyorsítani vagy lassítani a klipeket. A hangtölcsér a hangerő szabályozását célozza: növelhetjük a hangerőt, ha túl halk egy sáv, vagy csökkenthetjük, ha elnyomja a többi hangot, vagy indokolatlanul hangos. A T ikon a címfeliratokat jelöli, amelyek közül kilencféle variáció elérhető az iMovie felületén.

Mielőtt tovább lépnénk az így elért funkciókra, tekintsünk végig, mit is tudunk még tenni a bökést követően a videó sávval!

A bökés nem csak a szerkesztő funkciókat hívja elő, de ki is jelöli a sávot. Ezáltal az elejéről és végéről indulva tudunk rövidíteni a felvételen, kvázi középre haladva kivághatjuk a lényegtelen részeket, és fókuszálhatunk arra a részre, amely fontos. Ez ujjal húzva történik, tehát nem a legpontosabb megoldás, de 95%-os hatékonysággal használható.

Megjegyzés: További vágási lehetőség, hogy a kijelölt, sárga kerettel ellátott klipen fentről lefelé hirtelen végighúzzuk az ujjunkat, mintha metszenénk. Erről a módszerről a címfeliratok kontextusában szólunk bővebben.

Amennyiben pontosan szeretnénk vágni, úgy a kijelölt film esetén a Split / Vágás funkciót kell használnunk, amely a fehér színű lejátszófejnél vágja ketté a sávot. Részleteket törölni mindig vágási pontok előtt és mögött lehet, tehát ha a film elejéről szeretnénk kivágni egy részletet, akkor ott kell a lejátszófej pozícióba állítását követően használni a Split / Vágás parancsot, ahol a kivágandó rész utolsó képkockája található.

Ha egy közbenső jelentet kívánunk kivágni, akkor azon jelenet elején és végén kell a Split / Vágás paranccsal három felé vágni a filmet, és a középső elemet kijelölve a bal oldalon megjelenő Kuka ikonra bökve tudjuk törölni.

Az olló ikonra bökve megjelenik még a Detach / Leválasztás funkció is, amely a klip hangsávját választja külön a videó sávtól. Ennek több esetben is lehet haszna, például ha a háttérhang cseréje miatt törölni kívánjuk a klip eredeti hangját, vagy a mozgóképtől eltérő módon vágni kívánjuk azt.

A sávot itt még duplikálhatjuk és törölhetjük.

• Címek és feliratok
A filmszerkesztő programok használata kapcsán mindig élménydús területet kínálnak a címfeliratok. Az Apple, amely céget vásárolt fel annak érdekében, hogy jó címfeliratok készítését tegye lehetővé a felhasználóinak, alapvető értéknek nevezheti a címfelirat készítést. Az India Title nevű vállalkozásból átmentett LiveType program már a múlté, de a benne valaha elérhető stílusok legjava az iMovie iOS alkalmazásban is visszaköszön.

Kezdjük a kényelmetlenséggel! Az iMovie iOS változata a klip hosszától függetlenül az egész klipre felhelyezi a címfeliratot. Ezt elkerülendő a klipet megtekintve egy vagy két vágást kell eszközölnünk a Split / Vágás funkció használatával, és a két vágás közt maradó részre érvényesíteni a címfeliratot a következőkben leírt módon. (Két vágásra akkor van szükség, ha nem a klip elejétől szeretnénk indítani a címfeliratot.) Fontos, hogy a vágások között ne legyen átmenet. Erre a célra az iMovie kényelmes megoldást kínál: a kiválasztott klipet felülről lefelé metsző kézmozdulattal tudjuk elvágni úgy, hogy kimondottan a címfeliratnak vessünk véget, de a végső visszajátszásban ne látszódjon a vágás nyoma.

A Title / Cím opciót választva három vagy négy lehetőség közül válogathatunk: a None / Nincs kikapcsolja a címfeliratot, az Opening / Nyitás az adott témához kapcsolódó nyitó címtémát hozza be, a Middle / Közép a film aljára helyezi a címfeliratot középre zárt formában, míg a Closing / Zárás a kiválasztott téma záró felirat típusát jeleníti meg. Más feliratok esetén a Centre / Közép vagy Lower / Alsó opciók elérhetőek - ott kiválaszthatjuk, hogy a kép közepére vagy az aljára szeretnénk tenni a feliratot. A címfeliratot bökéssel tudjuk szerkeszteni, szabadon átírni. Később ezt bármikor módosíthatjuk.

Egyes címfeliratok esetén az iMovie helyszín megjelölést is alkalmaz, sok esetben teljesen tévesen. Ezt nem tudjuk dupla bökéssel szerkeszteni, így nem érdemes azzal próbálkozni. Helyette az alsó soron megjelenő kék gombostűre bökve tudjuk megjeleníteni az iMovie által felajánlott helyszínt, és a név megjelenésekor átírni azt.



A keretben lévő T betűre kattintva az iMovie káprázatos címtémákat kínál. Aki már a '90-es évek végén beleszeretett az iMovie-ba, és egy G3-as Mac-en várta ki, amíg a program sárga színű csíkkal rendereli egy sima címfelirat primitív betűit, azt le fogja nyűgözni az a tudás, amit egy mobil eszköz nyújt: az Apple kilenc szép témát választott, amelyek mind-mind látványosak, és amelyek közül garantáltan találunk olyat, amely a filmünkhöz a legjobban illeszkedik, mi több, profi benyomást tesz a nézőre.

• Sebesség módosítása
Az iMovie segítségével módosíthatjuk egy klip lejátszásának sebességét, gyorsíthatjuk vagy lassíthatjuk a felvételt, ha egyes részleteket szeretnénk hangsúlyozni a nézők számára, netán a kevésbé értékes részleteken szeretnénk kivágás nélkül gyorsabban túl jutni. A funkció a klipre bökve megjelenlő szerkesztési lehetőségek között a kilométerórával jelölt gombra bökve érhető el: itt teknősbéka jelzi a lassítást, amely akár negyede is lehet az eredetinek, míg a gyorsítást sebességet nyúl jelöli - itt kétszeres tempóra van lehetőség, amellyel a klip lejátszódása a felére rövidül.



A fogaskerék ikonra bökve elérhető produkció beállítások alatt van lehetőségünk megadni, hogy a sebesség módosítása változtassa-e a hangmagasságot, vagyis a gyorsítás cingogóbbá, a lassítás mélyebbé tegye-e a hangokat. Alapból ez a funkció ki van kapcsolva, de a Speed changes pitch / Sebesség módosítja a hangmagasságot opció aktiválásával bekapcsolva.

Lényeges elem még a Freeze / Állókép parancs, amely segítségével a lejátszófej aktuális pozíciójából alkothatunk 4 másodpercig kitartott állóképet. Ez a megoldás gyakori, ha egy bizonyos képkockát szeretnénk hangsúlyosan kiemelni a filmműben.

• Hangsávok hozzáadása és szerkesztése
Az iMovie sokoldalú a hangsávok területén is: a filmszalagon bökve megjelenő szerkesztő sáv lehetőséget ad a hangerő beállítására - például halkíthatjuk a fősáv hangját annak érdekében, hogy akár a narráció, akár a háttérzene jobban érvényesüljön. Emellett a mozgókép hangsávját a Detach / Leválasztása gombra bökve lehetőségünk van a kliptől leválasztani, és külön szerkeszteni - odébb mozgatni, külön vágni, stb.. A film eredeti hangsávja kék színű, míg az utólag hozzáadott hanganyagok zöld színű hangsávként jelennek meg az iMovie felületén, de a szerkesztési lehetőségeik azonosak. A mozgókép klipről leválasztott hangsáv szintén kék színben jelenik meg.

A hangsávra bökve megjelennek annak szerkesztési lehetőségei, így például a videóknál már megismert Split / Vágás és Duplicate / Duplázás. A hangtölcsér ikonra bökve a hangsáv erejét tudjuk fokozni vagy visszavenni.



A jobbra megjelenő Fade funkcióval a hangsáv elejét és végét finoman elmoshatjuk, hogy ne csak véget érjen a hang, hanem finoman némuljon el. A Fade funkcióra bökve a hangsávon egy lefelé mutató háromszög jelenik meg, amelyet mozgathatunk a hangsáv szélétől befelé - minél inkább befelé mozdítjuk, annál elnyújtottabb lesz a hangosodás vagy halkulás. A művelet során a Fade gomb helye Trim / Vágás felirattá változik, a Trim / Vágás feliratra bökve visszatérhetünk a vágás felületre: ekkor a sáv elejét és végét húzva rövidíthetjük vagy nyújthatjuk a klipet.

Ha a végén lévő halkulást megjelenítjük, és a Trim / Vágás gombra bökünk, egy sárga háromszöget van lehetőség odébb húzni, ezzel nyújtva a sötétülő sávot: ez jelzi, hogy milyen hosszan és meredekséggel némul a hangerő 100%-ról 0%-ra.

Háttérzenét a szerkesztés elején is használt média hozzáadó gombra bökve tudunk keresni: az iMovie film témáinak gyári háttérzenéje mellett az iOS eszköz Music / Zene programjában lévő dalokhoz férhetünk hozzá.

Visszavonás és újra végrehajtás
Az iMovie alkalmazásban sokféle szerkesztési lehetőség van, így felmerül az igény arra, hogy egy hiba okán ne kelljen elölről kezdeni a folyamatot. Ezt célozza a visszavonás hajlott nyíllal ábrázolt gombja. Ezzel az utolsó lépéseket tudjuk visszavonni, meg nem történtté tenni.

A gombnak van azonban még egy funkciója is, amelyre az angol nyelvű operációs rendszerek Redo jelzéssel hivatkoznak, amikor például a tévedésből visszavont sokadik lépést szeretnénk mégis megtartani. Ezt úgy érhetjük el, hogy az Undo gombot nyomva tartjuk, és a megjelenő párbeszéd kontextusból kiválasztjuk az idevágó parancsot.

Megosztás, publikálás
E témáról egy külön cikkünk számol be egységesen minden iOS eszközre vonatkozóan.

© 2013. MacMagazin.hu Cikk: Birincsik József 2013. 11. 23. 22.03
Frissítve: 2015. november 16.







 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: