A MainStage alkalmazást alapvetően élő fellépéshez alkotta az Apple, de természetesen használhatjuk stúdióban, alkothatunk vele filmzenei dallamokat vagy háttérzenét, és persze rögzíteni is tudjuk azt. Ennek érdekében hangszereinek széles választékában megtalálható több tucat dobfelszerelés, amelyeket igény szerint tudunk módosítani, változtatni, és rajtuk akár MIDI billentyűzet segítségével, akár egy külön beállított iRig Pads egység használatával játszani.

A MIDI alapú dobfelszerelés használathoz célszerű a MainStage programban új produkció létrehozásakor a Drums kategóriát választani, és ott a hardvertől függően az 8 Drum Pads vagy a 16 Drum Pads típust megnyitni.



Nyolc darab, dob vezérlésre alkalmas MIDI gombbal rendelkezik például az iRig Keys I/O MIDI billentyűzet, míg az iRig Pads tizenhat ilyen gombbal rendelkezik. A gombokhoz alapból is van hozzárendelve hang a dobgép alapján, de ezek alap esetben nincsen összhangban a hardveren lévő gombpozíciókkal. A MIDI eszközök teljes mértékben hozzárendelhetőek bizonyos MainStage funkciókhoz, így a dobok egyes elemeinek hangjához is, amelyről külön számol be egy részletes írásmű.
Bővebben a MainStage MIDI feltérképezésről…

Ezen kívül a MIDI billentyűzetünk klasszikus zongorabillentyűit is tudjuk a dobszettnek megfelelően használni, amelyről az írásmű kicsit későbbi részében ejtünk bővebben szót.

A MainStage felületén a Drum Kit Designer nevű felület segítségével hozhatunk létre a produkció igényeihez illeszkedő virtuális dobfelszerelést. Ehhez az első Channel Strip felületén az Input / Bemenet sávban a Q-Sampler helyett a Drum Kit Designer elemet kell választanunk a megjelenő menüből. Ennek további két almenüje a Stereo és a Multi-Output. A hangszerek alap esetben sztereó kimeneten jutnak tovább, a szétválasztott kimenet (multi-output) akkor bír jelentőséggel, ha más hardver vagy szoftver felé is tovább szeretnénk vinni a hangot, illetve a MainStage-ben létrehozott és megszólaló hangot is külön szeretnénk például rögzíteni vagy hallani. Multi-Output választása esetén a hang rögzíthető a MainStage segítségével, illetve megszólalhat a csatlakoztatott hangszórón, illetve egy megadott csatornán kivihető a programból további keverésre, effektelésre, stb.

A Channel Strip felületén a Drum Kit gombra kattintva elérhetjük azt az ablakot, amelyben a dobösszeállítást látjuk. A jobb felső sarokban lévő info gombra kattintva tájékoztatást kapunk az adott dobszettről, annak elemeiről, a bal felső részen lévő felnyíló menüben pedig további típusok közül válogathatunk. (Itt a nagy bekapcsoló gomb segítségével ki is kapcsolhatjuk az adott funkciót, de erre ebben a kontextusban nincsen szükségünk.) Ebben az ablakban egy szőnyegen látjuk a dobszettet, a különböző típusok által biztosított választási lehetőségek pedig kattintsára érhetőek el. Például a lábdobra kattintva megjelennek az adott szett számára elérhető lábdob variációk. Ezek közül kattintással választhatunk, néhol pedig a bal oldalon legörgetéssel tudunk a széles kínálatban tallózni. (Nem minden dobszett minden eleme cserélhető, így van olyan, ahol nincsen választási lehetőség például a cintányérok közt.) Az adott elemekre kattintásnál szintén megjelenik helyben a kis infó gomb, amellyel további részleteket ismerhetünk meg az érintett hangszerről.

Az adott elemre kattintva annak hangja is megszólal, de természetesen a dobolás nem feltétlenül egérrel életszerű, hanem például egy olyan hardverrel, mint az iRig Pads, vagy egy teljes értékű MIDI billentyűzet, mint az iRig Key termékcsalád.



Az egyes hangszerek a dobszetten belül tovább finomíthatóak a kiválasztás révén a szerkesztési ablak jobb oldalán. Itt a Tune potméter jóvoltából a hangmagasság (pitch) állítható, a Dampen potméter a kitartópedál funkciót biztosítja a dob számára, jelentéstartalma ellenére egyfajta nyújtást végez. A Gain erősíti az adott hangszer hangerejét a szetten belül.



A potméterek alatt kapcsolók találhatók, amelyek az úgynevezett producer kit gyűjteményeknél érhetőek el, és arra utalnak, hogy a virtuális dobok mely részéről történjen hang mintavétel és továbbítás a hang kimeneti csatornák felé. Vagyis hol helyezünk el és használunk virtuális mikrofont a dobszetthez. Ezeket tudjuk kapcsolni.

A Leak ezek közül azt jelenti, hogy az adott dob hangja behallatszik más dobok virtuális mikrofonjába - ez a valósághoz hasonló, hiszen az életben is bejut egy dobszett egyik hangszerének hangja a másik hangszer hangját figyelő mikrofonba.

Az Overheads az adott hangszer fölötti mikrofon, míg a Room a helyiségben lévő, a teljes dobjáték hangját figyelő mikrofon hangjára utal. E három komponens szabályozható a kapcsoló gombokkal. Amennyiben nem producer kit dobgyűjteményt szerkesztünk, akkor a Room elem aktív, vagyis csak a virtuális helyiségben az összképet figyelő virtuális mikrofon hangját tudjuk igénybe venni. A Room esetén kettő beállítás típus él, amelyek közül választhatunk. A logikájuk és működési elvük ugyanaz, de a virtuális térben a helyük eltérő.

Az ablak alsó részén lévő lenyitható felületen extra beállítások találhatóak, és itt van módunk azt is módosítani, hogy a dobszett mely hangjai legyenek megjelenítve egy MIDI zongorán.

Az Apple e téren az iparág standardjait használja: az Input mapping felnyíló menüből tudjuk kiválasztani a megfelelő MIDI térképezési technológiát.

A GM a General MIDI PERCUSSION Key Map jelölése, amely a legelterjedtebb dobszett térképezési megoldás MIDI billentyűzetekre vonatkozóan. Ennek apróbb változtatása a GM + ModWheel, amelyben a Hi-Hat cintányérok nyitóhangját tudjuk elérni a modulációs kerékkel, illetve három hang helyén eltérés van a GM Standardhoz képest. Végül pedig a V-Drum szabvány is elérhető. Ez a standard a Roland cég virtual drum technológiájához igazodik, és a cég elektromos dobszettjeivel összhangban került megalkotásra. Nagyrészt összecseng a GM Standard tartalmával, ám az üres alsó oktávok esetén különféle pergés hangok kerültek elhelyezésre.



Ezeket a MIDI térképezéseket a MainStage alapból biztosítja, vagyis ha klasszikus zongora formátumú MIDI hang beviteli eszközünk van csatlakoztatva, akkor dobszett alkalmazásakor a megadott hangok fognak megszólalni. A többi billentyű nem ad ki hangot.

A kibővített beállítási felületen még különböző Gain opciókat érünk el, így a Shaker, Tambourine, Claps, Cowbell és Sticks Gain paraméterek módosíthatóak e felületen, amennyiben ezen hangok erejét növelni kívánjuk az összképben.

© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. április 24.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: