Digital Hub - Az Apple piaci stratégiája a Mac gépekkel a középpontban

Az Apple Computer Steve Jobs 1997-es visszatérése előtt a túlélésért küzdött: a piaci részesedés soha nem látott mélységbe zuhant, a szoftvergyártók bejelentették termékeik gyártásának felfüggesztését, a cég beleszürkült a PC iparba.

Ebből a szürkeségből rántotta ki az Apple-t társalapítója, Steve Jobs a színes "minden egyben" számítógépével, az iMackel. A termék 1998-ban jelent meg, és hihetetlenül sikeres lett: forradalmat robbantott ki az iparban - ilyet már látott a világ az Apple-től. A példát olyan cégek másolták le, mint a Compaq vagy a Dell, és hirtelen elkezdett a technika olyan területein is hódítani a formatervezés, ahol addig senki nem gondolt ilyesmire. Az Apple nem azért foglalkozott a kérdéssel, hogy elegáns ruhába bújtatva adjon el valamit, amit különben nem vennének, hanem mert Steve Jobs irányítása alatt a cél a tökéletesség elérése - a tökéletesség pedig belső és külső egészséges harmóniája. Az iMac ilyen termék volt: több mint 6 millió példány talált gazdára az eredeti (G3-mas) változatból, amely az évek során sokat fejlődött: az Apple a felhasználók visszajezéseire figyelve új billentyizetet és egeret is bemutatott.

Noha rendkívüli mennyiség kelt el az iMacből, majd a szintén mókás színekben pompázó, ám gyönyörűségét stabilitással és szilárdsággal ötvöző iBookból, az Apple Computer piaci részesedése folyamatosan csökkent. A vásárlók körülbelül 40 százaléka új felhasználó, míg kb 10 százalék Windows-ról tért át, ám a piac gyorsabban nőtt, mint ezek a számok, és bár több százezer új felhasználója lett az Apple termékeinek, a részesedése mégis csökkent.

A cég persze megerősödött: nagy-nagy profitok, a részvényárfolyam $100 fölé emelkedett, és szó nem volt olyasmiről, hogy egy szoftvercég nem gyárt Macre programokat, sőt Steve Jobs csapata megengedhette magának, hogy egy új operációs rendszerrel a gyártók többségének azt a többletfeladatot adja, hogy írják meg a szoftvereiket újra, az alapoktól. 2001-re kiforrott az új piaci stratégia: az Apple számítógépei a digitális élet központját képezik, és a felhasználó számára egyszeri kezelhetőséget és a lehetőségek maximális kiaknázását nyújtják. A Mac tehát egy úgynevezett "digital hub". Ennek jegyében a cég megalkotott olyan szoftvereket, amelyek maximálisan leegyszerisítik a digitális eszközök használatát: iMovie, iTunes, iDVD, iPhoto. Az Apple emellett kiadta új hardverét, az iPodot, amely egy lendületesen növekvő piac gyöngyszeme, PC-sek irigykedésének okozója: egy FireWire-ös, tökéletesre designolt zsebzenész.

Üzleti szempontból nagyon fontos lépés volt, hogy az Apple 27 saját boltot nyitott. Ez nem nevezhető bevett gyakorlatnak a szektorban, hiszen a cégek többsége viszonteladókon keresztül értékesít. A boltok elemzők szerint könnyedén nyereségesek lehetnek - merthogy 2001-ben 8 millió dollárt veszítettek többnyire egyszeri kiadásokon. Ami még jobb, hogy ha a látogatók 2 százaléka vásárolna, az Apple piaci részesedése egy év alatt 6,5 százalékra emelkedne. Jelenleg azonban csak a látogatók egyetlen százaléka vásárol, és ez annyit jelent, hogy azok a vevők mennek most Apple boltba, akik eddig viszonteladókkal álltak kapcsolatban. Az Apple komoly gondot fordít az eladók megfelelő kiképzésére, akiket szakmailag maximálisan felkészítettek, ám ez nem elegendő ahhoz, hogy eladják a termékeket - derül ki a BusinessWeek Online cikkéből.

2002 az iMac újjászületésének éve. Az interneten több "kémfotó" is jelent meg az új termék várható külsejéről, de az Apple felülmúlta a spekulánsok fantáziáját.

Steve Jobs nem titkolt elvárása, hogy az új iMac két számjegyire emelje a piaci részesedést, és az Apple megint komoly szereplője legyen a piacnak - bár minden forradalom az Apple-től indul ki, egyes szaklapok és az üzleti élet nem veszi kellően komolyan az Apple-t, a részvényárfolyam másfél éve stagnál. Ha az Apple valami baklövést követne el, az könnyen az életébe kerülne. Jelen helyzetben nem engedhet meg sikertelen terméket a cég.

Az új iMac G4 hirdetésének van egy jellemző eleme: "Üzenet a Windows felhasználóknak: Isten hozott benneteket köztünk", vagyis Jobs arra épít, hogy olyan termékekkel, mint az iMac vagy az iPod, átlagfelhasználókat vonzhat a jó oldalra.

Hogy a stratégia beválik-e, az idő eldönti, mindenesetre az új iMac rekord számban fogyott a kereskedelmi forgalomba kerülését megelőző hetekben is, és ha ez folytatódik, szép napok várnak az Apple-re mind a szakmában, mind a tőzsdén.

Cikk: Birincsik József 2002. február Képi források: Apple.com/pr

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: