Az Apple ProRes mozgóképes kódolás a professzionális videó utómunka szakterületén elterjedt eljárás, amely a nyersanyagok felbontása és mérete terén rugalmas lehetőséget kínál az olyan profi alkalmazásokban, mint a Final Cut Pro vagy a Motion. A megoldás révén lehetővé vált a 10-bites 4:2:2 és a 4:4:4:4 nagy felbontású (HD), 2K, 4K, 6K, 8K vagy a jövőben akár nagyobb felbontású videóforrások akár többsávos szerkesztése bárki számára hozzáférhető számítógépeken.

Megjegyzés: Az Apple által fejlesztett ProRes az Apple intellektuális tulajdona, amelyet számos cég licencel a cégtől. Vannak azonban olyan megoldások, mint az ismert FFmpeg szoftver, amely licenc nélkül használja a kodeket, vagyis nem garantált a tökéletes kompatibilitás - hívja fel a figyelmet az Apple.

Az Apple licencét használó cégek és termékek listája:
https://support.apple.com/en-us/118584

Az Apple ProRes kodekek páratlan kombinációját nyújtják a többsávos, valós idejű szerkesztési teljesítménynek, a lenyűgöző képminőségnek és visszafogott tárhely igényeknek. A ProRes kodekek teljes mértékben kihasználják a többmagos feldolgozás lehetőségeit, ezáltal még jobb teljesítményt nyújtanak a modern, sokmagos rendszereken. Egyúttal a kodek a tartalomhoz képes igazítani a képkocka rátát és a képkockák méretét, vagyis kevesebb adatot használ olyan időszakokban, amikor a képi tartalom a videóban kevesebb. (Ez az úgynevezett VBR, azaz various bitrate.)



Egyes komolyabb kamerák - akár az újabb iPhone modellek is - szélesebb színskálát képesek rögzíteni, többek között az úgynevezett Log vagy RAW formátumokban való felvétel során. Ennek köszönhetően a valóság jóval több színe őrizhető meg, miközben a dinamikatartomány is nagy maradhat (HDR). A Final Cut Pro 10.4 és újabb változatai támogatják a széles spektrumú HDR felvételeket, a HLG (Hybrid Log-Gamma) és a PQ ProRes felvételek Rec. 2020 színskáláját.

A ProRes fájlok exportálhatóak az elterjedt MXF (Material Exchange Format) metaadat burkoló formátumban, így az Apple QuickTime technológiájára jellemző .mov kiterjesztésű fájlok helyett .mxf is létrehozható, amely számos rendszeren támogatott szabvány.



Az Apple ProRes kódolásnak a következő alfajai, típusai léteznek:
• Apple ProRes 4444 XQ: A ProRes legjobb minőségű verziója az alfa csatornával is rendelkező, nagy adattartalmú 4:4:4:4 képforrások részletgazdagságának megőrzésére. A legmagasabb kvalitású képrögzítő technikák használják ezt a kodeket annak érdekében, hogy digitálisan kifogástalan állapotban reprodukálják a képi világot. Az Apple ProRes 4444 XQ a dinamikatartomány többszörösét képes megőrizni a a Rec. 709 képalkotás révén. Alkalmas olyan extrém tartalmak leképezésére is, mint a tónusskálájú fekete árnyalatok vagy az intenzíven alkalmazott csúcsfények. A szabványos Apple ProRes 4444-hez hasonlóan ez a kodek is támogatja a képcsatornánként 12-bites mélységet, illetve az alfa csatornával kiegészítve a 16-bites mélységet. E kodek adatrátája 500 Mb/s vagy annál magasabb, vagyis viszonylag komoly hardver igénye van a visszajátszásnak.

• Apple ProRes 4444: A ProRes rendkívül jó minőségű verziója az akár alfa csatornát is tartalmazó 4:4:4:4 képforrásokra optimalizálva. E kodek teljes felbontású, rögzítési minőségű 4:4:4:4 RGBA szín- és képhűséget biztosít, amely érzékelési szempontból megkülönböztethetetlen az eredeti anyagtól. Az Apple ProRes 4444 kiváló minőségű megoldás tárolásra és adatcserére mozgógrafikai és kompoziting munkaállomások között, kiváló formátum a hosszú távon bővülő tartalmakat generáló produkciókhoz a folytonos minőség fenntartásához, amely matematikailag veszteségmentes alfa csatornával akár 16 bites mélységet biztosít. Ennek a kodeknek az adatrátájaada rendkívül alacsony tömörítetlen 4:4:4 nagy felbontású videó esetén, akár 330 Mbps. Képes továbbá az RGB és Y'CbCr pixelformátumok közvetlen kódolására és dekódolására.

• Apple ProRes 422 HQ: Az Apple ProRes 422 nagyobb adatrátájú verziója, amely a vizuális minőséget ugyanolyan magas szinten tartja, mint az Apple ProRes 4444, ám a 4:2:2 képforrásokhoz van optimalizálva. Széles körben elterjedt a videó utómunka szakmában, mivel az Apple ProRes 422 HQ vizuálisan veszteségmentes, miközben az adatfolyamot egyetlen összekapcsolt HD-SDI jel formájában továbbítja. Ez a kodek támogatja a teljes szélességű, 4:2:2 videós forrásokat 10 bites pixelmélységben, miközben vizuálisan veszteségmentes a dekódolás és újrakódolás lépései során. A cél adatráta ennél a formátumnál körülbelül 220 Mbps

• Apple ProRes 422: Kiváló minőségű tömörített formátum, amely az Apple ProRes 422 HQ szinte minden előnyét biztosítja, ám az adatráta 66 százalékra van csökkentve annak érdekében, hogy több videósáv egyidejű visszajátszása is lehetséges legyen a dinamikus valós idejű szerkesztés érdekében. A cél adatráta 147 Mbps.

• Apple ProRes 422 LT: Erősebben tömörített kodek, mint az Apple ProRes 422, az adatráta nagyjából 70 százalékkal, a fájlméret pedig 30 százalékkal kisebb. Ez a kodek tökéletes olyan környezetekben ahol a tárolókapacitás és az adatátviteli sebesség is kielégítő. A céladatráta az Apple ProRes 422 LT esetén körülbelül 102 Mbps.

• Apple ProRes 422 Proxy: Egy még erősebben tömörített kodek, mint az Apple ProRes 422 LT, amelyet olyan offline munkafolyamatokhoz szánnak, amelyek alacsony adatráta mellett lehetőleg teljes felbontású videót igényelnek. A cél adatráta az Apple ProRes 422 Proxy esetén körülbelül 45 Mbps annak érdekében, hogy a visszafogott hardverek is magabiztosan képesek legyenek visszajátszani.

Megjegyzés: Az Apple ProRes 4444 XQ és az Apple ProRes 4444 ideálisak a mozgógrafikus adattartalmak cseréjére, mivel gyakorlatilag veszteségmentesek, és támogatják az alfa csatornákat is.

Minden kép vagy videó kodek jellemezhető azzal a tulajdonságával, hogy mennyire hatékony három kritikus területen: tömörítés, minőség és összetettség.

A tömörítés az adatcsökkentést jelenti, vagyis azt, hogy hány bitre van szükség az eredeti képhez képest. Képsorozatok vagy videofolyamok esetén a tömörítés az adatrátát jelenti bit/másodpercben kifejezve a visszajátszáshoz vagy bájt/órában kifejezve a tároláshoz.

A minőség azt írja le, hogy milyen szorosan hasonlít a tömörített kép az eredetire. A „hűség” tehát pontosabb kifejezés volna, de a „minőség” a széles körben használt fogalom.

A komplexitás azt jelenti, hogy hány aritmetikai műveletet kell kiszámolni a tömörítéshez, illetve a visszajátszás során a dekódoláshoz. Szoftveres kodekek esetén minél kisebb a bonyolultság, annál több videósávot van mód visszajátszani, vagyis a kevésbé komplex tömörítési eljárások révén nagyobb hardveres teljesítmény marad a videó utómunka alkalmazás számára.

Minden kodek esetén kompromisszumot kell kialakítani e három paraméter között. Az Apple ProRes kodek család esetén annak professzionális volta miatt a hűség, azaz a minőség olyan oszlop volt, amely kapcsán az Apple nem kívánt kompromisszumot kötni, ezért aztán a kodek család elemeinél a tömörítés mértéke és a visszajátszás összetettsége voltak a mozgó paraméterek. Az Apple úgy optimalizálta a kodeket, hogy a annak különféle verziói az adatráta nagyságában és a visszajátszás komplexitásában arany középutat érjenek el. (Ez azért fontos, mert ha túl összetett a tömörítési eljárás, akkor hiába kicsi a fájlméret, maga a dekódolás igényel sok erőforrást.)

Az Apple professzionális mozgóképes alkalmazásai, mint a Final Cut Pro és a Motion építenek az Apple Pro Res kodekek lehetőségeire - a Motion a nyersanyagokat az alfa csatorna igénye miatt Apple ProRes 4444 és Apple ProRes 422 HQ formátumban tárolja, míg a Final Cut Pro a kodekcsalád gyakorlatilag bármely tagját igénybe tudja venni - a nagy méretű videók esetén például képes proxy tartalmakat generálni annak érdekében, hogy a szerkesztési művelet dinamikusan történjék, és ne a visszajátszhatatlanul nagy nyersanyaggal kelljen dolgoznunk, hanem annak egy jó minőségű leképezésével, miközben a publikálásnál a tényleges nyersanyagot tudjuk exportálni és közzétenni.

Forrás: Apple ProRes White Paper

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: