Ritmusok és algoritmusok

Nyugodt élet? Az meg micsoda?” - teszi fel a költői kérdést Vince Jones, amint az Apple riporterét végigvezeti a New York-i Madison Square Garden kulisszái mögött a két próba közötti szünetben. Számára az efféle helyek inkább jelentenek otthont, mint a vancouveri szülői ház, vagy a Los Angeles-i lakása. A zongora- és orgonaművész, illetve hangmérnök Jones hozzászokott a bőröndből éléshez.

Az idővel csak kissé vékonyabb és könnyebb lett a bőrönd. Manapság az elsődleges munkaeszköz egy MacBook Pro mobil számítógép és a Logic Pro szoftver, amelyek együttesen hangszerként és virtuális zenei stúdióként is egészen jól kvalifikálják magukat olyan művészeknek való közreműködés során, mint a kanadai Sarah McLachlan, a Spin Doctors vagy a Depeche Mode, illetve a legendás producer Matt Wallace.

Az élő fellépésekhez a teljes felszerelést egy MacBook Prora cseréltem, ami EXS samplert futtat a Logicban. Sokkal jobban szól, könnyebb használni és effektelni, és lényegesen könnyebb. És két szám között letölthetem az e-mailjeimet is.

A felszerelés utazásra termettsége többször alátámasztotta már a hírét Sarah McLachlan legutóbbi ausztrál és észak-amerikai koncertjei során. „Még mindig elkápráztat, hogy egy kis notebook mennyi nagy és drága hardver szerepét képes tökéletesen átvenni, ráadásul több tekintetben könnyedebb és rugalmasabb az egész rendszer a fellépések alatt. Sosem játszunk szekvenszerre. Sarah nem akarja feláldozni a spontán vibrálását az élő produkciónak. Emellett viszont ragaszkodnunk kell a CD-n megszólaló hangokhoz. A Logic-kal ez megvalósítható. Felhasználhatok mintákat, amiket teljes egészében a lemez anyagából kölcsönzök, miközben játszhatom egy cselló vagy zongora effektelt hangzását. A Logic ezt mind lehetővé teszi, és a hanghűség káprázatos!

A MacBook Pro-Logic összeállítás révén Jones bármikor módosíthatja a hangzást a térnek megfelelő módon. „Nemrég például egy rettenetesen visszhangzó stadionban léptünk fel, és a 300 Hertz körüli hangok mind széthaltak. Egyszerűen felhasználtunk egy kiegyenlítőt (EQ), és kicsit csökkentettük azokat a frekvenciákat, és körülbelül 10 másodperc alatt meg is oldódott a probléma. Azóta minden fellépés előtt élünk a lehetőséggel, hogyha kell, akkor igényeink szerint faragjuk a zenét a MacBook Prokal.

Amikor Vince Jones a stúdióban dolgozik, olykor csak egy MacBook Prokal a hátizsákjában jelenik meg. Nemrég Matt Wallace-szal közösen dolgoztak az énekes-dalszövegíró Kyle Riabko egy produkcióján, és „az egész zenei anyag, amit játszottam teljes egészében a számítógépről jött”.

„Sőt, a Sound City-ben, ami egy legendás Los Angeles-i stúdió egy hatalmas Neve konzol előtt ülök a MacBook Prokal, és egy kisebb MIDI billentyűzettel, és minden, ami megszólal, a MacBook Proról származik.

Nagyon sokáig játszottam stúdió felszerelésen, és elég jól ismerem ezeket a technikákat. Manapság a virtuális hangszerek hangzása félelmetesen jól, és elérik az igazi hangszerek színvonalát. Amikor csak stúdióba megyek, a Logicot mindig magammal viszem.

Jones zenei pályája ötéves korára nyúlik vissza, amikor még Angliában egy apáca egy melodikát adott neki [egy harmonika billentyűkkel], majd a amikor a család Kanadába költözött, az apja egy zongorát vásárolt a zene iránt érdeklődő fiának. Tizenéves korában Vince Jones több zenekarban is játszott, és „ekkor szabadult el a pokol.” Csatlakozott a Grapes of Wrath együtteshez a nyolcvanas évek közepén, akik eléggé híresek és ismertek voltak, és többször is indultak nemzetközi turnéra.

A szakmai fejlődés során Jones nagy érdeklődést mutatott a technika iránt, és önszorgalomból hangmérnökké vált. Egy idő után a híre megelőzte őt, és „az emberek mindenféle munkákkal bíztak meg: zongorázás együttesekben, Pro Tools programozás, hangszerek hangolása. Szerencsés voltam, nagyon szerencsés. Végül megismertem a Logicot is, mert mindenki azt használta.

Manapság Sarah McLachlan produkcióinak egyik legfontosabb szereplőjeként Vince Jones még mindig sikere egyik kulcsának tekinti a Logicot. „Csak kinyitom a MacBook Proom, és a Logic segítségével akár a turnébuszon egy egész stúdió munkáját el tudom végezni egymagam. És az Apple Loop Browser - mekkora ötletek egy helyen!

A legutóbbi, ausztráliai turné és a mostani közötti időszakban sokkal több dalt írtam és sokkal több dal ötletem volt, mint korábban valaha. Ez annak is köszönhető, hogy a technika ennyire inspiráló. Annak ellenére, hogy még mindig kicsit kezdő vagyok - mert a Logic annyira összetett program - le vagyok nyűgözve attól, hogy rövid idő alatt mennyi mindenre képes voltam.

Forrás: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: