A South Parknál kevés komolyabb dolog van az animációs televíziózásban. Bár a show vicces és fiatal stílusú, a valaha volt legmegszállottabb produkciós stáb áll mögötte. "Nagyjából 100-120 órát dolgozunk egy héten, hogy elkészítsük az epizódokat" - mondja Frank Agnone, a South Park Studios gyártásvezetője.

A South Park stáb a nap 24 órájában dolgozik, hogy megvalósítsák a műsort, és egyetlen epizód sem készül el előbb, mint az a nap, amelyiken bemutatják. A szerzők szerint a South Park nem lenne olyan vicces és figyelemreméltó, ha nem ebben a stílusban, ilyen kiélezett aktualitással készülne. Trey Parker és Matt Stone, a műsor szerző és forgatókönyvíró párosa szerint csak így lehet viccet faragni az előző napi elnöki sajtókonferenciából vagy Britney Spears új frizurájából. Ilyen módon szükségük van a kreatív szabadságra, hogy majdnem azonnal kifigurázhassanak valami hírességet vagy politikust.

Ennek a szabadságnak a megteremtéséhez a stáb egy képi és hangstúdiót épített fel, amely néhány tucat Mac-re és egy igen nagy teljesítményű render farmra épül. A csapat egy storyboardból (vázlatrajz a forgatókönyv alapján) néhány óra alatt képes házon belül megcsinálni egy adást. Amolyan animáció gyárnak felel meg a stúdió, amely megszakítás nélkül képes folyamatos teljesítményt nyújtani. "Nagyon komplex dolgaink vannak, amik biztosítják ezt a gyorsaságot. Gyakorlatilag nem engedhető meg a fennakadás, ezért olyan eszközökre van szükségünk, amelyek lehetőleg hibák nélkül képesek ellátni a feladatukat" - mondja JJ Franzen, a South Park Studios technikai rendezője. "Ezért használunk Macintosh gépeket."

Mielőtt a Mac-kel teli stúdiót létrehozták volna, szigorúan papír alapon készültek a tartalmak. "Az egész show papír alapú volt, ahogyan a bevezető résznél a nézők megismerkedhettek vele" - mondja Eric Stough, a show animációs rendezője. "Minden jelenet csomagolópapírból lett kivágva, ha más méretben kellett az adott szereplő, akkor újra megrajzoltuk és kivágtuk. A 14 részes sorozatokhoz hihetetlen mennyiségű papírt használtunk fel. Nem tudtunk elég általános iskolást szerződtetni a papírok kivágására, hogy időben végezzünk a részekkel. A kész anyagokat aztán SGI munkaállomásokon tökéletesítettük."

"Matt és Trey ötlete volt a csomagolópapír kinézet. Finomítatlan és egyszerű volt az animáció megjelenése. De egyúttal természetes kinézetet adott a szereplőknek, hiszen a papír hajlékony volt, ha a kart megmozgattuk, a test is mozdult kicsit."

Hogy ezt az analóg megjelenést megvalósítsa, a stáb az Adobe Photoshop és a Maya segítségére támaszkodik. "Ez hihetetlenül gyors" - molndja Stough. "Régebben három hónapig készült egyetlen adás. Most ez hat napot vesz igénybe." Az animátorok beszkennelik a papír szereplőket és a háttereket. "Tíz évnyi könyvtárunk van kellékekből, hátterekből és szereplőkből, és ezeket mindig újrahasznosítjuk." A szkennelt anyagok a Maya animációs alkalmazásban textúraként használhatók. "A 3D alkalmazás képes azokat a fizikai tulajdonságokat modellezni, mintha valódi papírral dolgoznánk."

Ez egyszerűnek hangzik, de rengeteg munka van a South Park részeinek és stílusának elkészítésével. "Amikor új kollégát alkalmazunk, egy igen hosszadalmas betanítási procedúrán kell keresztülmennie. Mindezt azért, hogy a műsor éppen ugyanúgy nézzen ki, mint a többi."

Bár az alap megjelenés nem változott, a South Park megjelenése sokat fejlődött. Például teljesen valóságos időjárási elemek határozzák meg a jeleneteket a Motion szoftvernek köszönhetően. "Korábban a Maya segítségével rendereltünk egy havazást, amit aztán többször újrahasznosítottunk, lassítottunk, változtattunk. Aztán a Motion segítségével kipróbáltunk egy másik lehetőséget, és sokkal valóságosabb lett." Az Apple mozgó grafikus programja más esetekben is igen hasznos. "A Motion segítségével csinálunk robbanásokat, tüzet, ez a speciális effektusokhoz használt eszközünk."

A South Park stílusával hasonlóan fontos az aktualitása, és ehhez jól szervezett, gyors munkára van szükség. "Az időbeosztás csütörtökön kezdőik, hat nappal az adás előtt" - mondja Agnone. "Megkapjuk a forgatókönyvet, és kezdjük a munkát. Trey és Matt felveszik a párbeszédeket, amiket a hangmérnökök megvágnak. Ezzel párhuzamban a rajzoló csapat megtervezi a helyszíneket, szereplőket és háttereket." Amennyiben valami fennakadás vagy gond adódik, Agnone képes akár otthonról besegíteni a gyártásba, mivel az Apple Remote Desktop segítségével folyamatosan képes elérni a stúdióban lévő összes gépet - beleértve a hat darab Xserve szerver számítógépet is.

Miután a hangfelvételek megvannak, az ajak animáló stáb elkészíti a szereplők szájmozgásait a hangok alapján. Ez egy olyan komoly feladatkör, hogy egy külön részleg foglalkozik az ajkak mozgásának kivitelezésével. A végső anyagot ezt követően az Avid segítségével teszik adáskésszé. "Ez egy egyirányú folyamatnak tűnik, de mindig kaotikus közben, és nagyon szűk időbeli korlátok között kell dolgoznunk. Az egész munkafolyamat úgy van kialakítva, hogy Mett és Trey kellő szabadsággal tudjon sztorikat kitalálni az aktuális hírekből, mert ez adja meg a műsor ízét" - mondja Agnone.

A stúdió egy 120 processzoros render farmra épül, amely kivitelezi a kész műsort. Az animációs kollégák 34 Power Mac G5 munkaállomáson dolgoznak, az Avid Adrenalin szoftvert három Power Mac G5 futtatja, ugyanennyi áll a Pro Tools alapú audió stáb rendelkezésére. A gyártási stáb 10 iMac gépen dolgozik, a mobil gyártási stáb 15 PowerBook segítségével alkot. A stúdió szíve hat darab Xserve, amelyek három nagy kapacitású Xserve RAID tárhely rendszeren osztoznak. "Sikerült egy házon belüli render farmot kiépítenünk, így minden műveletet házon belül tudunk elvégezni" - mondja Agnone.

A South Park Studios egyébként SGI munkaállomásokon kezdett a '90-es években. Ekkor egy 54 processzoros render farm dolgozott, amelyik 10-15 jelenetet renderelt egy óra alatt. Ez nem volt elég gyors, ezért Windows alapon Maya szoftverre váltottak, amely ekkor még nem volt elérhető Mac-re. Ez visszalépésnek bizonyult. "Voltak olyan helyzetek, amikor a Windows gépek egyszerűen összeomlottak a Maya jelentette terhelés alatt. Az egér rendszert újra kellett indítani, ami 3-4 percet igénybevett. Mivel ez több és több alkalommal fordult elő, rengeteg időt veszítettünk." Amikor a Maya megjelent Mac-re, Franzen azonnal a váltás mellett döntött. "A macOS egy UNIX alapú rendszer, és a UNIX és Linux rendszereket nem kényszeríti térdre egy alkalmazás hibája. A védett memóriának köszönhetően egy program lefagyása esetén a számítógép a többi programot zavartalanul képes tovább futtatni."

Fontos volt az is, hogy az animációs szakemberek gyorsan kitanulhatták a szakmát. "Az Apple védjegye a felhasználóbarát megközelítés, és amikor operációs rendszert váltunk, fontos szempont a gyors tanulhatóság. Az Apple és a macOS olyan alternatívát jelentett, amire fájdalommentesen tudtunk áttérni."

Az új Mac alapú munkaállomások gyorsak és megbízhatóak. Jól együttműködnek a 120 AMD Athlon processzort magában foglaló render farmmal is. "Amikor a Mac-es Mayára váltottunk, képesek voltunk fenntartani az együttműködést a Linux alapú render gépekkel. Egyúttal éppen dupla gyorsasággal tudtunk dolgozni, mint a korábbi rendszerünk esetében."




Mivel óriási mennyiségű adattömegről van szó, a tárhely igény hamar megfogalmazódott. Erre is az Apple szolgáltatta a legjobb megoldást - nem csupán a piac leggazdaságosabb hardverével, az Xserve RAID tárhely rendszerrel, hanem az ahhoz konkurens hozzáférést biztosító Xsan szoftverével. A napi munka során nagyjából 1,5 TB-nyi adathoz kell folyamatosan egyszerre több dolgozónak hozzáférnie. Az Xsan alapú rendszer révén ezzel kapcsolatban nincsen semmi akadály. Mivel egyszerre több stáb tud ugyanazokkal az anyagokkal dolgozni, jelentős mennyiségű időt lehet spórolni.

Mindezek alapján a South Park készítése kimerítőnek és fárasztónak tűnhet, de a stáb tagjai szeretik a munkájukat. "Matt és Trey fantasztikus légkört teremtett már az elején. Remekül motivált kollégák csapata gyűlt össze az évek alatt, és ezért nem vesztett a műsor a lendületéből az évek alatt. Persze van úgy, hogy egy héten 120 órát dolgozunk, és levegőért kapkodunk, de amikor szerda este látjuk a kész adást és a vele kapcsolatos pozitív visszajelzéseket, a kemény munka máris kifizetődik."

South Park az iTunes Boltban…

A cikk forrása: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: