A mellotron a szintetizátor elődjének tekinthető elektromechanikus többszólamú hangszer, amely mágnesszalagokon tárolja el azokat a hangmintákat, amelyek általában maximum 8 másodperc hosszúságú hangokat képesek bejátszani. A billentyű lenyomásakor kvázi egy magnetofon mintájára játszódik be egy hang, a billentyű felengedésekor a szalag visszatekerődik a kiinduló pozícióba.

A hangszer további fejlődésével hosszabb szalagok használatára is lehetőség nyílt, ám mindvégig kötött maradt, hogy az egység egy-egy oldalán 12-12 hang megszólaltatására van lehetőség.

E jellemzőt a MainStage is átörökítette Vintage Mellotron néven elérhető virtuális hangszerébe, amely az analóg báj mellett tartalmaz néhány kényelmi fejlesztést a digitális környezetben.

A Vintage Mellotron hangszert praktikusan MIDI-billentyűzettel tudjuk megszólaltatni, amelyből az iJoe.hu kínálatában elérhető az IK Multimedia iRig Keys és iRig Keys I/O termékvonala.
Az iRig Keys család…
Az iRig Keys I/O beépített hangkártyával…

Ezt az egyszerű hangszer viszonylag jól tudjuk kezelni a Musical Typing néven elérhető virtuális billentyűzetről is, amelyet a Command + Shift + K billentyűparanccsal, vagy a Window menüből érhetünk el.

A mellotron fő jellegzetessége a betározott hangok szűk köre, illetve a ketté osztás révén az A és B oldal használatának, együttes hangképzésének egyensúlyában való mozgástér lehetősége.

A MainStage Channel Strips felületén az Input sorban megjelenő menüből kiválasztva a Vintage Mellotron hangszert annak nevére kattintva érjük el a beállítási palettáját, ahol Sound A és Sound B leosztásban találjuk a hangszer bal és jobb 12 billentyűjének potenciális forrásait. Itt a következő hangok állnak a rendelkezésünkre: 3 Violins (3 hegedű), String Section (húrosok), Cello (cselló), Flute (fuvola), 8 Choir (nyolc fős kórus), Male Choir (férfikórus), Female Choir (hölgykórus), Boys Choir (fiúkórus), Brass (rézfúvósok), GC 3 Brass (George Chisholm ’60-as évekbeli zenei stílusát idéző rézfúvósok).

Az A és B hangok kiválasztását követően azok arányát a Blend potméterrel tudjuk állítani: alap esetben ez az A hang felé áll a szélső értéken, de közép értéken a két hang egyenlő arányú keverése, jobbra tolva a B hang arányának növelése is elérhető.

A Transpose gombok segítségével egy oktávval lefelé (-12) vagy felfelé (+12) tudjuk eltolni az A és a B hangot külön-külön.

A Tape Speed / Szalag sebesség potméterrel az eredeti hangszer ilyen képességét tudjuk utánozni, és némi hangszínváltozást kölcsönözni az adott forrásnak.

A hangszínt külön is állíthatjuk a Tone / Hangszín potméterrel, amely jobbra fordítva csökkenti a basszus mennyiségét, és keményebb, „nazális” hangzást ad a hangszernek. Balra fordítva melegebb, teltebb hangja alakul ki a mellotronnak.

A Volume potméterrel a virtuális hangszer koncerten belüli hangerejét tudjuk szabályozni a rendszerhangerőtől külön.

A hangszer palettájának alsó része lenyitható, és néhány alapvető beállítást találunk itt: az Attack idő a lenyomás után az adott hang csúcsértékére futás, amely e hangszernél azonnal bekövetkezik a jellegéből adódóan, így itt az érték 0 milliszekundum. A felengedés után azonban a mellotron el is hallgat, amely szintén a jellegéből adódóik, hiszen ilyenkor visszahúzta a szalagot az elejére, hogy készen álljon egy újból lenyomásra. Mivel azonban itt virtuális reprodukcióról van szó, a Release idő növelésével (milliszekundum) meg tudjuk nyújtani a felengedés után még hallható hangot, így a hanyatlási idő elnyújtható egy kedvezőbb hosszra a játék során. (Ezzel változtatunk a mellotron eredeti jellegén, de miért ne tehetnénk ezt a MainStage lehetőségeit kiaknázva?)

A Pitch Bend Range módosításával a hangmagasság hajlítási tartományt tudjuk tágítani félhangnyi léptékben, amely révén a MIDI-billentyűzetünk ilyen hardveres vezérlőinek hatása állítható be igényeink szerint a virtuális hangszerre vonatkozóan.

A Fixed Velocity opció révén pedig a billentésérzékenységet iktathatjuk ki a hangszernél. A sebesség, azaz a leütés dinamizmusának figyelembe vétele hatással van a hangra. Ha ez kötött érték, akkor bármilyen gyorsan vagy lassan nyomjuk le a billentyűt, ugyanazt a hangot fogjuk hallani. Ez a mellotron esetén alapvető paraméter, hiszen a billentyű lenyomása egy mágnesszalagot játszik be, erre pedig nincsen hatással a billentés gyorsasága. A virtuális hangszernél azonban ezt is lehetőségünk van megváltoztatni, ha kipipálatlanul hagyjuk a Fixed Velocity paramétert.

© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. november 3.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: