Az elektromos gitározás mondhatni alapvető kiegészítője az effektelés, a különféle, hangzást befolyásolni képes effektusok használata. Éppen az teszi nagyszerűvé ezt a hangszert, hogy egyetlen példányán több ezer stílust, hangzást felidézhetünk egy-egy sokoldalú elektronikus berendezés jóvoltából, illetve a digitális hangfeldolgozó alkalmazások, mint a MainStage esetén a digitalizált jel élőben történő módosításával. Az effektusok alkalmazásának praktikus módja, amikor a jelfolyamba egy-egy effektpedált illesztünk. Az angol szaknyelven stompboxnak nevezett kiegészítő effektussal látja el a jelet, és úgy küldi tovább azt.

A MainStage e területen is számos virtuális megoldást kínál, köszönhetően annak, hogy csúcs minőségben készült digitális reprodukciók érhetőek el egy-egy hangzás legendához. Ezek egyaránt használhatóak elektromos gitárokhoz és basszusgitárokhoz is. A virtuális erősítők, kabinet hangszórók és mikrofon mintavételezési sajátosságok mellett ez egy további lehetőség arra, hogy szoftveresen színezzük a hangzást késés nélkül, akár élő fellépés során.

Amennyiben a Guitar Rig kategóriában nyitottunk valamilyen koncertet, akár Guitar Amp, akár Bass Amp típusú koncert megnyitásával, az első Channel Strip sávon van lehetőségünk az Audio FX felületen aktiválni a Pedalboard elemet. Ezt bármelyik jelen lévő effektus jobb oldalára kattintva a megjelenő menüből az Amps & Pedals menüelem Pedalboard elemét választva tudjuk megtenni. Ez lehet Mono és Stereo is igényeink szerint.

A MainStage hatféle kategóriában kínál effektpedálokat: Distortion / Torzítás, Pitch / Hangmagasság, Modulation / Moduláció (hanghajlítás), Delay / Késleltetés, Filter / Szűrő és Dynamics / Dinamika. Ezek mellett még a Utility / Kellék kategória érhető el a pedálok közt, ahol a hang jelet kettéosztó Splitter és a pedálsor végén lévő Mixer elemet tudjuk elhelyezni.

Fontos kiemelni, hogy ha nem kívánunk több pedált használni, az effektpedálokat a Channel Strip felületén önállóan, effektusként is tudjuk alkalmazni. Ez akkor hasznos, ha ismerjük a pedálok jellegzetességeit, és tudjuk, hogy melyik hangzásra van szükségünk. A felfedezéshez, próbálgatáshoz a Pedalboard felülete sokkal inkább hasznos. Az effektust ugyanazzal a módszerrel tudjuk hozzáadni az első Channel Strip Audio FX részéhez, mint a Pedalboard effektust: az egyik ott lévő elem jobb oldalára kattintva a megjelenő menüből az Amps & Pedals menüpont Stompboxes elemét választva érjük el a kategóriákat, és tudunk egy pedált kiválasztani.

Az illusztráción egy a Flange Factory, amely nem csak jól néz ki, de a hangja is remek akár elektromos gitáron, akár basszusgitáron alkalmazzuk. A MainStage ezzel egy prémium pedált modellez. A flanger effektus azt jelenti, hogy az alap sáv mellett egy nagyon pici késéssel ismétlődik meg ugyanaz a sáv finom hanghajlítással - elvégre modulációs effektusról van szó -, és ez finoman használva nagyon kellemes hangzásélményt nyújt. (Bárki számára ismerős lehet a Twin Peaks című klasszikus zenéje, amely él ezzel az effektussal.)

A pedál beállításai így önálló effektusként használva is szabadon állíthatóak, illetve minden ilyen effektushoz kínál a MainStage PST formátumú előbeállításokat, amelyeket a felnyíló menüből érhetünk el. Ezek merőben eltérő módon alkalmazzák a virtuális hardver képességeit, de ha eljátszunk velük akár egy MIDI-billentyűzet vagy a Mac billentyűi segítségével, érzékelhetjük a beállítások közti markáns különbséget.

A Pedalboard effektust aktiválva az első Channel Strip (csatorna sáv) felületén annak közepére kattintva érhetjük el a felületet, amely számos összetett beállítást biztosít. A felületről egyszerű húzással tudjuk elhelyezni a pedálokat, amelyek egymás utáni sorban fejtik ki a hatásukat. Ha egy pedált el szeretnénk távolítani a sorból, egyszerűen kiválasztva törölhetjük, vagy a kiválasztást követően egy másik effektpedált húzva rá az felülírásra kerül, kicserélődik a Pedalboard felületén.

Nagy általánosságban kijelenthető, hogy az effektpedálok működését potméterekkel tudjuk szabályozni a finomhangolás érdekében. (Ahogy fentebb említésre került, ha ez egyes pedálokat önálló effektusként használjuk, számos előbeállítás is elérhető.) Emellett minden pedál esetén van egy kapcsoló, amellyel aktiválható és deaktiválható az adott effektus. Továbbá található egy Sync gomb is, amelynek célja, hogy a gitárjáték tempójával hozza szinkronba az effektust.

Ahogyan a MainStage felületén szinte mindent, a pedálok bizonyos funkcióit, potmétereit, kapcsolóit is tudjuk MIDI alapon vezérelni, mégpedig valamilyen MIDI eszköz feltérképezésével és hozzárendelésekkel. A pedálok nem részei a MainStage alap felületének, vagyis ezeket csak akkor látjuk, ha megnyitjuk a Pedalboard effektust. Emiatt némileg más a MIDI címzésük: ha a Pedalboard paletta alsó részét lenyitjuk, A-H betűk közötti opciókat találunk, ahol úgynevezett Macro paramétereket érünk el. A makró itt arra utal, hogy nem általánosan a programra, hanem annak egy belső funkciójára címzünk meg egy funkciót (Target), valamint ahhoz értéket is rendelhetünk (Value).

Ezeknek a megjegyzése dalonként komoly feladat, ami figyelmet igényel, és egy-egy zeneszámnál általában nem kell a dalon belül potmétereket tekernünk - ez valódi hangszer és valódi effektpedál esetén sem lenne életszerű, hiszen gitározás közben nem tudunk lehajolni fentebb tekerni a Depth gombot. Ha azonban egy-egy Patch-hez hozzárendelünk pedálokat, és azokat optimálisan beállítjuk, azokat el tudjuk tárolni, így a MIDI-jellel maximum ki- és bekapcsolni kell az adott pedált, ha a zeneszámon belül ez szükséges. Ilyen előfordulhat a valóságban is, azért gyártották ezeket a pedálokat úgy, hogy a földön legyenek, és lábbal tudjuk őket taposni.



A lábbal való MIDI-vezérlésre több IK Multimedia megoldás is létezik:
• iRig BlueTurn - Léptetés a Patch-ek között
iRig BlueBoard - Léptetés a Patch-ek között és két kapcsoló
iRig Stomp I/O - Dedikált effektpedál kapcsoló hardver

A MainStage lehetőséget biztosít arra, hogy az elektromos vagy basszusgitár hangját egy sáv helyett kettéválasszuk, és bizonyos effektusok egymástól külön kerüljenek alkalmazásra, ezzel eltérő végeredményt elérve. Ennek azért van jelentősége, mert a pedálok egymás utáni elhelyezése a jel útvonalára is utal, és a sorrend hatással van arra, hogy a hang hogyan jut tovább az egyik pedálból a másikba.

Ha azonban az a cél, hogy egy hangulatos Flange Factory effektus hatással legyen az előerősített, ám nyers gitárhangra, de a vele együtt alkalmazott Roswell Ringer gyűrűmodulációs effektus ne a flange effektussal ellátott hangra hasson, hanem szintén az előerősített nyers hangra, a MainStage révén ketté tudjuk osztani a gitárból érkező jelet, és az egyik jelet az egyik effektus, a másik jelet a másik effektus módosítja, nem pedig egymás után sorban kerülnek alkalmazásra, ahogyan alap esetben történne.



Ehhez a Pedalboard paletta tetején lévő útválasztó (router) felületet kell használnunk, ahol szürke vonal vagy vonalak jelölik ki a hang útját. Itt alap információ, hogy mono hang esetén egy szürke vonal, sztereó hang esetén dupla szürke vonal jelöli a hangot. Alap esetben az alkalmazott effektpedálok egymás után következnek a sorban, ám az egyiküket megragadva és fentebb húzva az a sor elején létrehoz egy kettéosztást, és egy másik szimpla vagy dupla sávra kerül. Ekkor automatikusan a sor végére adódik egy Mixer nevű effektpedál, amelynek célja csupán annyi, hogy a két jelet lekeverje a beállításaink szerint külön-külön vagy egyben, illetve esetlegesen a térben is áthelyezze a Pan potméterek használatával.

A kettéválasztás kapcsán meg kell említeni, hogy a Pedalboard paletta Utility kategóriájában találunk egy Splitter nevű eszközt, amelynek akkor van jelentősége, ha nem a pedálsor elején akarjuk elvágni a jelet, hanem valahol máshol. A fenti példánál a sor legelején osztjuk ketté a jelet, ami kettő pedál alkalmazásánál logikus. Amennyiben azonban a sorban több pedált használunk, amely profi előadóknál nem ritka, hiszen pedálok egész kis vonatát állíthatják össze egy fellépés során, akkor felmerülhet az igény, hogy egyes pedálok mindenképpen egymás után alkalmazzák a hatásukat, míg más pedálok külön befolyásolják a jelet. A Splitter segítségével a jelet ott tudjuk elválasztani, ahol az ideális, tehát nem kell arra szorítkozni, hogy a Pedalboard legelején legyen kettéosztva a jel, hanem menet közben is meg tudjuk ezt tenni.



Mixer mindképpen kerül a sor végére, amennyiben a jel bárhol kettéosztásra kerül. Amennyiben a pedálsor legelején osztjuk ketté a jelet, akkor Splittert nem kell alkalmaznunk.

Tipp: Az IK Multimedia AmpliTube Z-TONE DI terméke nem csak remek előerősítő, de képes arra is, hogy a közvetlen bevitel révén továbbvigye az effektelés nélküli gitárhangot például hardveres pedálok irányába feldolgozásra. Ez egy fizikai hardver, amelyet a Mac irányába a MainStage szoftver felé továbbított jel előerősítésére, illetve a gitárjáték esetleges effektpedálokkal való színezésére is használhatunk.
Bővebben az IK Multimedia Z-TONE DI termékéről…

A MainStage is lehetőséget ad arra, hogy a nedves és száraz jelet is továbbítsuk a mixer felé: amennyiben különválasztottuk a jel útját, és a felső sávról eltávolítunk minden effektust, a felső sáv nem szűnik meg, hanem az továbbítja a száraz jelet. (Száraz - dry - jelnek az effektusok nélkül, tiszta gitárjelet, nedves - wet - jelnek az effektelt gitárjelet nevezzük.)

A Mixer alapból jobb oldalra kerül a Pedalboard felületén, de ez nem kötelezően van így, és húzhatjuk kicsit balra is. Ennek célja pedig, hogy az egymástól elkülönülve, a jelet külön-külön effektelő pedálok jelének végeredményét úgy kívánjuk továbbvinni, hogy a sorban jobbra következő pedálok már az előzetesen alkalmazott effektusokat tartalmazó jelet effekteljék tovább.

A Pedalboard kínálatában elérhető effektpedálok típusok szerint:
Delay / Késleltető pedálok: Blue Echo, Spring Box, Tie Dye Delay, Tru-Tape Delay >Distortion / Torzító pedálok: Candy Fuzz, Double Dragon, Fuzz Machine, Grinder, Grit, Happy Face Fuzz, Hi-Drive, Monster Fuzz, Octafuzz, Rawk! Distortion, Tube Burner, Vintage Drive
Dynamics / Dinamika pedál: Squash Compressor
Filter / Szűrő pedálok: Auto-Funk, Classic Wah, Graphic EQ, Modern Wah
Modulation / Modulációs (hanghajlításos) pedálok: Flange Factory, Heavenly Chorus, Phase Tripper, Phaze 2, Retro Chorus, Robo Flanger, Roswell Ringer, Roto Phase, Spin Box, The Vibe, Total Tremolo, Trem-O-Tone
Pitch / Hangmagasság pedálok: Dr. Octave, Wham
Továbbá a két Utility / Kellék pedál, a Splitter és a Mixer érhető el.

Ezek hangját, jellegét a tapasztalt gitárosok ismerik és tudják, mit várhatnak el az egyes effektusoktól, a MIDI-vezérlés révén akár lábbal kapcsolhatjuk a pedált egy univerzális MIDI eszköz segítségével. A Pedalboard rugalmas testre szabása és sorba illesztése mellett pedig a pedálok mindegyike önálló effektusként alkalmazva azonnal használható előbeállításokkal segíti, hogy gyorsan érjünk el vonzó hangzást az elektromos vagy basszusgitárunkból.

© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. május 10-13.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: