A GarageBand mobil változatának egyik legvonzóbb paramétere, hogy a készülékek gyönyörű kijelzőjén olyan kívánatosan mutatnak a hangszerek, hogy az ember inspirálva érzi magát arra, hogy valamit alkosson, valamire használja ezt a remek felületet. Ez fokozottan igaz az akusztikus dobok világára, ahol tökéletesen használható érintőfelületen láthatunk számos izgalmas dobszettet - köztük olyan távol-keleti hangszereket, amelyekkel az életünkben talán nem is találkoznánk másként.



Az alkalmazásban új produkció létrehozásakor Drums / Dobok néven találunk egy különálló gyűjteményt ütős hangszerekkel, ahol az alsó opciók közt látható az Acoustic Drums / Akusztikus dobok elem is. Ezek közös tulajdonsága, hogy mindegyik a képernyő érintésével játszható. A gyűjteményben vannak kifejezetten akusztikus dobszettek (Acoustic), elektronikus dobgépek 12 téglalappal, amelyek eltérő hangot szólaltatnak meg az érintésre (Electronic), illetve változatos ütős hangszerek (Percussion), amelyek közt találunk grafikusan ábrázolt ütős hangszer összeállítást is (például különleges Taiko dobszettet), illetve az elektromos dobgépekre jellemző 12 gombos összeállításokat is különféle műfajokban.



A 12 gombos dobszettek esetén a használat viszonylag egyszerű és célirányos: az adott téglalap alakú gombot megérintve megszólal az adott hangszer. Az érintés erejét is figyelembe veszi az iPad/iPhone kijelzője, vagyis finoman érintve erőtlenebb a hang, erősen érintve harsányabban szólal meg a hangszer. Az érintés érzékenységét egyébként igény szerint tudjuk szabályozni, mégpedig a felső sávon lévő, tológombokkal ábrázolt gombra bökve megjelenő felület Track Settings / Sávbeállítások részén a Velocity Sensitivity / Velocitásérzékenység (sebességérzékenység) paraméter alatt. Itt négy állás közül választhatunk, amelyek közül a legalsó révén ki is kapcsolhatjuk ezt a paramétert.

A különböző hangok azonosításához érdemes használni a sarokban lévő kérdőjelet, amely sárga címkékkel segít megfejteni, hogy melyik szimbólum milyen hangszert ábrázol.



Ez egy könnyebb módszer arra, hogy saját dobos produkciót rögzítsünk, hiszen csak a gombokat kell megfelelő ütemben lenyomni. A felvételt a felület felső részén lévő piros körre bökve indíthatjuk el, és ilyenkor 8 ütemnyi játék kerül alapértelmezés szerint rögzítésre.

A rögzítés hosszát az idővonal végén lévő plusz (+) jelre bökve tudjuk módosítani, és vagy manuálisan megadjuk az ütemek hosszát a 8-as számérték növelésével, vagy átállítjuk Automatic / Automatikus állásra, amely esetben addig rögzít a GarageBand, amíg le nem állítjuk.

Fontos ismeret, hogyha nem vagyunk elég magabiztosak a gyors doboláshoz, de van egy jó ötletünk, akkor az előre meghatározott ütemhossz esetén a második felvétel az elsőhöz hozzáadja a második rögzítés eredményét, és így tovább. Vagyis több lépésben rögzítve ugyanarra a sávra akár egészen összetett dobmintákat is rögzíthetünk.

Ezt a beállítást a felső sáv tológombokkal ábrázolt gombjára bökve a Track Settings / Sávbeállítások felületen találjuk. Itt a Recording elem alatt kapcsolhatjuk ki és a be a Merge Recordings / Felvételek egyesítése paramétert.

A 12-gombos ütős hangszerek használatánál sokkal látványosabb azon akusztikus dobszettek használata, amelyeket a GarageBand grafikusan megjelenít. Itt valóban az ujjunkkal ütjük a dobot, és a GarageBand azt is érzékeli, ha a hangszer peremét érintjük meg, illetve képes például a cintányérok esetén az ujjunk húzását is érzékelni, mintha az ütőt húznánk végig a hangszeren. E téren a Chinese Kit nevű gyűjtemény izgalmas még, ahol a fém tányéroknál a szoftver leutánozza azt, mintha egy ütővel simogatnánk a hangszert, ha az ujjunkat ide-odamozgatjuk rajta.

Ezeknél a hangszereknél a jobb felső sarokban lévő segítő nem csak azért hasznos, mert megtudjuk a pontos nevét az egyes komponenseknek a dobszettben, hanem azért is, mert megmutatja, hogy milyen eltérések vannak a hangszer különböző részeinek érintése esetén. A GarageBand ugyanis azt a paramétert is igyekszik átültetni a virtuális valóságba, hogy másként csendüljön fel, ha a hangszer közepét érintjük meg, vagy ha kifelé haladunk, és más legyen a hang a szélek megütésekor. A dobosoknál alapvető paraméter, hogy a dob szélét használják például a játék elején, és a GarageBand ezt a képességet is elérhetővé teszi.



Ezeknél a hangszereknél fokozottan van jelentősége az érintés erejének: a finom érintés nagyon halk, tompa hangot ad, míg a határozott bökés erősebbet. A GarageBand a dobszettek esetén lehetővé teszi, hogy több ujjal is játsszunk, vagyis nem kell kizárólag a mutatóujjunkkal dobolni, hanem - mintha szöveget gépelnénk - akár az összes ujjunk részt vehet a játékban.



Egy hasznos trükk, hogyha az adott dobon - tehát a szett valamelyik elemén - rajta tartjuk két ujjunkat, akkor egy gyárilag definiált, az adott dobhoz illeszkedő ütemet kezd játszani, és mindezt addig teszi, amíg fel nem engedjük az ujjainkat. Ez nem mindegyik hangszernél él - például egyes cintányéroknál nem -, ám amelyiknél igen, ott izgalmas ütemeket csalogathatunk ki a hangszerből. Ilyen módon például kialakíthatunk egy dobbal egy alap ütemet, miközben a többi ujjunkkal vagy a másik kezünk ujjaival más dobokat érintünk meg az adott szettből.

Mi több, ahol hely van rá, hogy az ujjainkat távolítsuk, változtatható a hangszer kétujjas üteme: távolítva egymástól a két ujjat a hangszerjáték üteme fokozódik, gyorsul a tempó, közelítve pedig lassul.

Az ujjainkat függőlegesen mozgatva - szintén abban az esetben, ha a hangszeren erre van hely - a hangerő csökkenthető vagy növelhető attól függően, hogy felfelé -, tehát magunktól távolodva - vagy lefelé -, tehát magunkhoz közelítve - mozdítjuk az ujjunkat a hangszeren.

Az első 3 óra gyerekes felfedezését követően akár már értelmezhető dallamokat is képesek vagyunk alkotni a hangszerek segítségével, amelyet szintén a felső sávon lévő piros körrel tudunk rögzíteni.

Néhány dobszett esetén az ütköző cintányér együtt szólal meg a lábdobbal, amely bevett szokás a zenekari produkcióban. Ez a funkció azonban igény szerint kiiktatható a felső sávon tológombokkal ábrázolt gombra bökve a Track Settings / Sávbeállítások felület Recording részén: itt található egy Bass Drum with Cymbal / Lábdob cintányérral elem, amelynek alapértelmezés szerinti On állását bökésre ki tudjuk kapcsolni (Off).



Kilépéskor vagy más produkcióba átlépéskor a GarageBand elmenti a dobszettünk aktuális állását. A létrehozott felvételeket a dobszett beállítás - és minden más GarageBand produkció - bal felső részén lévő fehér lapra bökve megjelenő projekt áttekintő nézetből tudjuk megosztani. Itt az ujjunkat hosszan nyomva tartva az adott produkción egyrészt át tudjuk azt nevezni My Song 973-ról valami jobban leíróra, illetve a menüben érhető a Share / Megosztás elem, amely révén a lejátszó programokban meghallgatható zeneszámként (Song), iPhone készüléken használható csengőhangként (Ringtone) vagy tovább szerkeszthető projektként osztható meg a produkció (Project).



© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2023. november 21.

A GarageBand alkalmazás legfrissebb változata része minden Mac gyári szoftverkészletének, a régebbi gépek tulajdonosai számára megvásárolható a Mac App Store-ból.
GarageBand alkalmazás a Mac App Store-ban…

A GarageBand sokoldalú mobil változata az iOS és iPadOS eszközeinkre is elérhető:
GarageBand alkalmazás az iOS rendszerekre…





 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: