Duncan Sheik - A Tavaszébredés című rock musical készítése Mac-en

A Tavaszébredés című opera annak idején sokkolta a hallgatóságot a témájával: a serdülőkor felfedezésével a színpadon. A művet először 1906-ban mutatták be Németországban, Frank Wedekind darabját minden alkalommal betiltották, és egy évtizednek kellett eltelnie, mire angol nyelven is előadhatták.

Napjainkban a Tavaszébredés musical formájában újragondolt változata minden korosztályból tudhat magáénak hallgatóságot és kritikusokat egyaránt. A mű nem kifejezetten a Broadway stílusát idéző produkció, ahol a karakterek a párbeszédből dalban törnek ki, ám az újjászületett darab új éleket ad az egykoron botrányosnak számító témáknak azáltal, hogy rock hangulatok és hangszerek segítségével fejezi ki őket.

A Tavaszébredés musical készítése nyolc évig tartott, és kimondottan a modern ízlés igényei szerint készült. A dalszövegíró Steven Sater zeneszerző barátja és gyakori együttműködő kollégája, Duncan Sheik közreműködését kérte, aki egy feltétellel vállalta az együttműködést a zeneszerzés terén: „Nem vagyok híve az énekbeszédnek a musicalben, amikor a színész énekelni próbál valamit, ami beszéd kellene hogy legyen. Steven egyetértett abban, hogy a zenének önállóan kell működnie, és a kontextustól függ, hogy éppen narratív vagy énekelt a színészek mondanivalója.

Nem fejezi ki az eredményt, ha csak annyit mondunk, hogy az elképzelés működött. Sater dalszövegei és Sheik zenéje - amelyet a Logic Pro és a Mac segítségével komponált és rögzített - magával ragadó és energikus. Olykor dühös, olykor ellenállhatatlan gyűjteménye a hangjegyeknek, amelyek a felnőtté válás témáját ragadják meg.

Amikor ezt a darabot eredetileg írták, a tizenéveseknek nem volt lehetősége kiengedni a gőzt” - mondja Sheik. „Nem volt rock zene, amely egy módja annak, hogy a tinik elmondják, min mennek át. Saját elgondolásunk, hogy a műsor folyamán.a tizenéves serdülő karakterek az indie-rock műfajon keresztül fejezik ki a katarzisukat.

Sheik ügyelt rá, hogy a zenéje ne csak a tipikus Broadway közönséget nyűgözze le, hanem az MTV néző ülő fiatalságot is. „Azt akartam, hogy a zeném ne legyen beskatulyázva Fiona Apple és a Coldplay közé valaki iPodján.

Annak érdekében, hogy a nem kívánt énekbeszéd formula elkerülhető legyen, Sater és Sheik egyetértettek abban, hogy a zenék párhuzamosan zajlanak a párbeszéddel. Sheik inspirációjának a Dancer in the Dark című filmet jelölte meg. „Steve és én is le voltunk nyűgözve attól, ahogyan a rendező Lars von Trier a zenei folyamatokat kezelte, amelyek Björk fantázia világából, a belső monológjából valók.

A Tavaszébredés is hasonló: a srácok nem egymásnak vagy a közönségnek énekelnek, hanem egy alternatív univerzumból szólnak, ahol a dal tartalma megtörténik” - mondja Sheik.

Sheik nagyon régi felhasználó, így számára a zeneszerzés összeforr az Apple platformmal. „Mac felhasználó vagyok körülbelül 14 éves korom óta. Imádom az Apple-t. Így aztán nehéz lenne összefoglalni, hogy milyen szerepe van az Apple technológiának az életemben. Könnyebb lenne megmondani, hogy mihez nem használom. Amikor reggel felkelek, bekapcsolok 3 vagy 4 Mac-et a házamban. Ezeken keresztül kommunikálok az emberekkel, ezekkel szerzek zenét. Ez az életem.

Saterrel dolgozni a Tavaszébredés újragondolásán egy közeli partnerség, amelyet tisztes távolból hajtottak végre. „A régi időkben” - emlékezik Sheik - „a szövegírók és a zeneszerzők együtt ültek egy zongora mellett egy dohányfüstös szobában és ötleteltek. Manapság Steven és én sokkal magányosabbak vagyunk. Nem akarunk egy helyen dolgozni. És a technológia segít abban, hogy mégis együtt tudjunk működni.

A műsor néhány dala meglepően gyorsan összeállt. „A Stevennel való munkakapcsolatom egyszerű. Megírja a dalszöveget és elküldi nekem. Ha inspirált állapotban vagyok, készítek egy demót és elküldöm neki emailben még aznap este.

Sheik elsőként igyekszik megtalálni a hangulathoz illő hangszerelést, azt a zenei hátteret, amelyben „van valami intrika, és valamilyen módon sugallja a dallamot. Egy dühös dalhoz, mint a Bitch of Living nyilván nem rendelek hozzá egy hárfát vagy egy mandolint. Olyan hangszert választok, ami kapcsolódik az érzésekhez.

Sheik a dallamokat akusztikus gitárral, zongorán és a Logic Pro segítségével komponálta. „Közel két évtizedes kapcsolatom van a Logic-kal. Virtuális életteremmé vált. Nagyon dinamikusan tudok benne mozogni és a szerkesztést is roppant intuitívnak találom. Az évek alatt a Logic Pro rendkívül hatékony programmá fejlődött, és a bővítményei révén egészen rendkívüli dolgokat tudok létrehozni. Rendkívül hatékony és segítőkész módja a zeneszerzésnek.

Sheik New Yorkban lévő tetőtéri stúdiója számos nagy teljesítményű Mac géppel van felszerelve, amelyhez asztali és mobil munkaállomások is tartoznak iMac Pro és MacBook Pro formájában. Míg a csúcs teljesítményű gép a zeneszerzés céljaira szolgál, addig a mobil gépen végzi a napi feladatokat, mint a levelezés, az adminisztratív dolgok, a forrásanyagok letöltése és meghallgatása, a böngészés.

A Tavaszébredés nagy erejű hangzásának alapját a műsor kilenc tagú zenekara biztosítja: vonósok, gitár, dobok, zongora és harmonika szólal meg a produkcióban az előre rögzített zenék háttere mellett. Az elektronikus háttérhangzás Logic Pro segítségével készült el, emellett a Propellerhead Reason és az Ableton Live volt használatban az alkotási folyamat során. A Broadway-n kívüli fellépéseknél ezeket a háttér muzsikákat MacBook Pro játssza be az előadások közben.

Sheik a lemezen kiadott produkció felvételét és keverését is a Logic Pro segítségével végezte el. „Mesés stúdió eszköz. Sosem készültem volna el az albummal a Logic Pro és szerkesztési képességei nélkül.

A musical színházi gyártásvezetője, Heather Cousens egy MacBook segítségével dolgozott az irodai iMac mellett, amelyen feladatai széles körét kezeli. A próbák anyagait az iTunes-ban hallgatta vissza, a jegyzeteit a Numbers-ben rögzítette, a kapcsolatait pedig a rendszer beépített alkalmazásaival érte el és kezelte. A forgatókönyvet a FinalDraft nevű programban olvasta és a napi próbákhoz tartozó összetett feljegyzéseit a FileMaker Pro alkalmazásban rögzítette.

Végső soron az is a feladata, hogy támogassa a kreatív csapatot. „Duncan a rock világból érkezett, és a rock zenészek nem papíron komponálnak. Sokkal inkább a saját stúdiójában énekelve és gitározva, a Logic felületén felvéve az anyagot, és azt bejuttatva a csapatnak megtanulni és gyakorolni.” De az sem ritka, hogy a zeneszerző behozza a gitárját, és a zenei rendező, a színészek és a zenészek együtt találják ki az optimális zeneiséget. „A találkozó végén a GarageBand segítségével vesszük fel a demót” - mondja Cousens. A felkészülési időszakban számtalan alkalommal juttatta el az iTunes-ból megosztva a zenéket az érintett művészeknek, akik a megkapott anyagból gyakorolták be a saját részüket a műben.

Szerencsésnek érzem magam, hogy valami olyan technikán dolgozhatok, amely kreatívan ennyire eltérő. A musical és a színház világában még manapság sem ritka, hogy teljesen papír alapú a próbák háttere. Ebben a darabban viszont kimondottan sok a fiatal résztvevő, akik otthonosabban mozogtak a digitális technikában - ráadásul a zenészeink és a zeneszerzőnk kimondottan nem a hagyományosan színházi háttérből érkezett. A hagyományos megoldások elnyomták volna a kreativitást.

A GarageBand révén néhány pillanat alatt az iTunes-ban visszahallgatható és megosztható demók hozhatóak létre, amik bármilyen eszközön lejátszhatóak. Ez egy sokkal hatékonyabb módja az információ eljuttatásának a zeneszerzőhöz, rendezőhöz, színészekhez. A Mac alapú eszköztár révén az együttműködésnek ez a fajtája a darab gyors fejlődési folyamatának kulcsa volt.

Duncan Sheik számára az egész a zenéről szól: „Amikor ráhangolódok egy produkcióra, felkelek, és egész nap zenét írok, majd éjjel sokáig fel vagyok, és még több zenét írok.” A Tavaszébredés egy fénypontja az egyébként meggyőző elemekkel teli karrierjének. „A nézők közt ülni és a műsort végignézni életem egyik leghálásabb élménye volt. Nem feltétlenül a sikeressége miatt, hiszen egy sor tehetséges színésszel és énekessel dolgoztunk. Sokkal inkább azért, hogy láttam összeállni az egész elképzelést a színpadon, és nagyon megindító volt.

A zeneszerzők és a háttér kollégák mellett olyan szakemberek is a Mac lehetőségeit használták, mint a hangtechnika elhelyezését megtervező mérnökök. Brian Ronan a VectorWorks CAD szoftver segítségével álmodta meg, hogy a színpadon és körülötte hogyan helyezkedjenek el a hangfalak, hogy a legdinamikusabb hangzásélményt nyújtsák. A terveit egyszerűen a Mail program segítségével küldte el kollégáinak, például a díszlet tervező Christine Jones-nak, akinek a feladata volt, hogy a díszletbe rejtse a technikát.

A rendező Michael Mayer az ultrakönnyű MacBook számítógépén tekinti át a show fénykép anyagát, amelyet a beépített Photos / Fotók alkalmazásban katalogizál, jegyzeteket fűz a képekhez, és megjegyzéseit a csapat többi tagja felé is eljuttatja a Notes / Jegyzetek alkalmazás révén. Az Apple zenei eszközeit használta, hogy visszahallgassa a Sheik által létrehozott hanganyagot. „Nem végzek semmi figyelemre méltót a szoftverekkel, de nagyon elégedett vagyok azzal, ahogyan az egyszerű dolgokban is jól működik az Apple technika. Ennek segítségével sokkal könnyebben együtt tudok dolgozni a kollégáimmal.

A zenei rendező Kimberly Grigsby a Finale nevű alkalmazást használta a MacBook Pro moibil munkaállomásán annak érdekében, hogy az egyes zenei részleteket másolja, elküldje az érintett színészeknek, énekeseknek.

A világosító Kevin Adams egyszerű, szöveges és képi tartalomra épülő weblapokat hozott létre a Mac-en annak érdekében, hogy a kollégái számára elmagyarázza az egyes technikák, fények, izzók pontos szerepét.

A koreográfus Bill T. Jones a MacBook Pro gépén futó Calendar / Naptár alkalmazásban készítette el a színészek beosztását és azon keresztül tartotta velük a kapcsolatot egyszerű eMail üzenetek formájában.

A műsor producere, Tom Hulce egy MacBook segítségével tartotta kézben az egész folyamatot. Feladata főként a kommunikáció és dokumentálás volt, illetve ő irányította a show weblapjának elkészítését és tartalmának frissítését is.

A Tavaszébredés rock musical a Wikipedia.org lapon…

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: