Michael Rojkind nem egy kimondottan átlagos építész karriert futott be: még nincs 40 éves, és csak 12 éve foglalkozik épületek tervezésével. Előtte egy rock'n'roll együttesben volt dobos több mint egy évtizedig. Talán ez a kulturális eredet is segít abban, hogy igen hirtelen felfutású építész karrierje révén több és több helyen tűnnek fel alkotásai világszerte.

Rojkind 2002 óta rendelkezik saját céggel Mexikóvárosban. A Rojkind Arquitectors 2005-ben az Architectural Record magazin értékelése alapján a 10 legeredetibb tervezőcég közé került. Ehhez nagyban hozzájárult az a 15 nagy lélegzetvételű prodzsekt, amely Mexikó területén igen eredeti arculatú épületeket hagyott maga után. Rojkind cége egyébként a világ több pontján is végez építéseket, különösen keresettek a tervei Kanadában és Spanyolországban. A Rojkind Arquitectors több meghívásos pályázat keresett szereplője is.

Nemrégiben egy közel-keleti kulturális központ óriás prodzsektje kapcsán kapott meghívást. "Ez nagy dolog. Annyira kevés volt a résztvevő, hogy csak a leghatalmasabb építész cégek maradtak, és már az is nagy szó, hogy egy ilyen körben szerepel a cégem." Az építmény egyébként egy 280.000 négyzetméteres oktatási és kereskedelmi központ, amely egy hosszútávú turizmus élénkítő elképzelés eleme. A központban lesz hotel, galéria, egy építészeti és design iskola, koncert termek, mozik, múzeumok, könyvtár, hivatalok, éttermek és egy mecset. Mindez varázslatos tengerparti környezetben.

Rojkind terve, amely Mac-en készült, és a megrendelőknek bemutatott film Final Cut Pro-ban került megvágásra, kortárs és finom megjelenésű. "A város halvány színei és a nők által viselt fátylak inspirálták a tervet, amit áthat a minden mögötti eszme. Azt akartam, hogy homogén legyen a látvány, mintha csak a homoksivatagból nőtt volna ki az építmény."

"Amikor egy ilyen hatalmas tervről van szó, általában a nagyvárosi hangulat kerül előtérbe színes külsővel, magas üvegablakos épülettel" - mondja Rojkind, aki egészen másképp látja a dolgot. A sivatagi sziklákra emlékeztető épületkülsők szórt fénnyel árnyékot adnak a pláza belsejének, a tetőkön és a sarkokban buja zöld növényzet színezi meg élettel az építményt, amelynek belsejét a szintén kortárs belsőépítés, Antonio Sánchez álmodta meg. "Antonio fraktál geometriai ismereteit az iszlám motívumokkal vegyítve egy változatos, áttetsző, természetes hatású vasbeton épületet terveztünk meg. Az épület kívülről és belülről is ragyog."

A piercingekkel díszített arcú Rojkind megjelenése utal arra, hogy nem a hagyományos úton jutott el az építész szakmáig. Egy átlagos rock dobos életét élte, amikor úgy gondolta, hogy a siker szokványos útjáról letér, és átgondolja, mit is akar igazán. "Kaptam egy ajánlatot egy építész cégnél valami komolytalan munkára." Bár ezt az ajánlatot visszautasította, alapított egy saját céget, és elhatározta, hogy saját stílusában fog épületeket tervezni.

Rojkind mindig aprólékosan szeret megismerkedni az ügyfeleivel, a családjaikkal, a karrierjükkel, hogy tökéletesen személyre szabott designt készíthessen. "Fontos ismerni az ügyfelet, akinek dolgozok. Szeretem megismerni, hogy hogyan találkozott férj és feleség, mik a terveik a gyerekeikkel, mivel foglalkoznak, mik a céljaik. Ezek mind hatással vannak az épület arculatára, amit tervezek nekik."

Rojkin nemrégiben belépést nyert a Vitra Design Múzeum Nyitott Ház kiállítására, amely a világ 90 építészének fantáziáját foglalja magában a jövő épületéről. A kiállítás országról országra utazik világszerte. Rojkind elképzelése bekerült a 12 legjobb közé.

Hasonlóan sikeres volt egy torontói lakótorony pályázata is, amelynek 600 jelentkezője közül Rojkind bekerült abba a hatba, amelyből a végleges tervet kiválasztják majd. A hatvan emeletes, 520 lakásos épület Rojkind szerint organikus hatású. "Megpróbáltam kitörni a durva egyenes, neurotikus hangulatból, ami napjaink épületeire oly jellemző. Az ötlet egy külső háló, amolyan külső csontváz volt, amelynek nyitott belső tere van - nincsenek oszlopok, amelyek behatárolják az egyes lakások méretét, formáját, jellegét. Kívülről az unalmas egyenes vonalak helyett kiszámíthatatlan, változatos és érdekes görbék határozzák meg az arculatot."

A kezdetektől, amikor 18 éves rock'n'roll zenész volt, és Digital Performert használt a szekvenszer funkciókhoz a PowerBookján, egészen napjainkig, amikor ArchiCAD-et és más vektorprogramokat használ a 17 hüvelykes MacBook Pro-ján, Rojkind kizárólag Mac gépekre épített az ötletei megvalósításához. "Amikor elkezdtem az üzletet, itt Mexikóban nem volt Mac-en dolgozó építész. Most már több és több cég vált. Én személy szerint odavagyok a Mac környezetért. Dolgozni csak Mac-en jó."

A cég nagyon gyakran kézi vonalrajzokból dolgozik digitálisan, és sokszor készítenek QuickTime VR három dimenziós látványterveket is. A kész terveket egy 3D nyomtatóra küldik a makett modellek elkészítéséhez.
Bővebben a QuickTime VR technolgóiáról…

Van még kézzelfogható előnye a Mac-nek. "Nagyon sok programot használok egy időben. Vannak kollégák, akik a PC-hez ragaszkodnak, és mindig ámulnak, amikor minden gond nélkül átlépek a tervezőprogramból a 3D programba, vagy épp a Photoshopba, majd vissza. A Mac-en ez nem jelent problémát."

Nagy előnye a Mac-nek az együttműködés lehetősége. "Amikor nemzetközi pályázatokban vagyok érintett, előfordul, hogy viszonylag sok emberrel kommunikálok, és cserélek adatokat. A Mac-en nincsen akadálya annak, hogy egyszerűen fájlokat cseréljünk, a módosított anyagokat újra meg tudjuk nyitni a saját szoftvereinkben. Ezáltal egyszerre több országban tudunk ugyanazon a feladaton dolgozni, és nem vagyunk egy irodába kényszerítve." Rojkind a Skype, a Mail és az Apple Remote Desktop alkalmazásokat használja.

"Ha egy épületterv nem hoz lázba, akkor valami baj van vele" - összegzi a szakmai irányelveit Rojkind. "Ha úgy érzem egy épületről, hogy nem tudnám megfelelően használni a tereit, nem érezném jól magam benne, be sem adom a tervet."

Forrás: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: