A MacMag.hu oldalt az
iJoe.hu Apple Kereskedés tartja fenn.

Cikkek, termékek a Mac világból:



Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.






Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.


Boot Camp és Windows 10 a Mac-en
Hány kijelzőt kapcsolhatok a Mac-re?
Apple videóadapterek kompatibilitása
Numbers: Képletek és függvények Aktuális szervizprogramok listája Apple termékek tisztítása



Ajánlataink:







Kapcsolat:
Birincsik József
Email: ijoe@ijoe.hu


WWDC 2025: macOS Tahoe új arculattal, intelligens újításokkal
(június 9.)

Az Apple bejelentette a macOS új változatát, amelynél nem csupán a számozás lesz jelen, hanem lesz klasszikus kódneve: ezúttal a legkésőbbi pletykákban megjelent Tahoe nevet viseli, amelynek magyar kontextusban kissé fura a hangzása, de minden bizonnyal úgyis macOS 26-ként hivatkozunk majd rá hosszabb távon.
Az operációs rendszer a Liquid Glass arculatnak megfelelően számos új ikont, áttetsző, a matt kijelzők élményére emlékeztető értesítési központot kap, illetve a világos és sötét mód mellett ennél a rendszernél is lesz egy Clear / Tiszta téma, amely az áttetszőséget viszi majd tovább. Az értesítési központba még több alkalmazás elemeit tudjuk majd kihelyezni az ígéretek szerint.
Újdonság, hogy a mappákat szimbolizáló dossziék színe állítható, illetve ikonokkal is elláthatjuk őket. Ez időszerű újítás a rendszerben - eddig is volt lehetőség egyéni mappa ikonok alkalmazására, de sokkal körülményesebben, mint most.
Fokozódik az átjárhatóság az iOS és a macOS között - az iPhone Mirroring / iPhone türközés lehetősége megnyitja a módot az egyes alkalmazások közti jobb kommunikációra és funkciócserére. Így például bizonyos folyamatok kijelzése a macOS menüsorában is meg tud jelenni, amely az iPhone (és az Apple Watch) felületén is látható.
És ha már menüsor! Teljes mértékben átlátszóvá válik a rendszernek ez az eleme, így nagyobbnak fog tűnni a kijelzőnk, ugyanakkor a parancsok, jobb oldalon elhelyezett ikonok a helyükön maradnak.
A prezentáció a Shortcuts / Parancsok alkalmazás tudását emelte ki, amellyel számos lépés automatizálható. Az ötlet hasznos lenne, de valahogy mindig hiányzik 1-2 lépés, amivel érdemi módon bekapcsolható lenne a szoftver az ember életébe. Most számos Apple Intelligence tudáselemmel egészül ki, és felkészül bizonyos gyakran ismételt műveletekre, valamint képes lesz bekapcsolni a ChatGPT tudását is bizonyos funkciókba.
Fejlődik a Spotlight is, amely nem csak a Mac, hanem a csatlakoztatott iPhone készülék alkalmazásai között is képes lesz keresni az iPhone Mirroring / iPhone türközés kiaknázásával. Teljesen új megjelenést biztosít a keresési ablakban, valamint számos funkcióhoz gyors parancsokat kínál: olyan kétbetűs varázs kifejezéseket, amelyekkel az adott funkció elérhetővé válik - például az sm a send message parancsa lesz, stb. (Ezt az Apple Spotlight quick keys / gyorsbillentyűk névvel illeti.)
A fejlesztők számára fontos újítás, hogy alkalmazásaiban kiaknázhatják a Private Cloud Computer modellek nyújtotta lehetőségeket, ezzel a felhasználók számára még teljesebb intelligens megoldásokat kínálhatnak - egyelőre magyar nyelven nem. Emellett az Xcode szintén intelligens fejlesztésként még több kódot lesz képes kiegészíteni, tehát kevesebbet kell pötyögni a munka során. Az Apple egy ikon készítő alkalmazást is kínál az új ikonok megalkotásához.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…

WWDC 2025: Apple Music fejlesztések
(június 9.)

Az Apple számos aprócska, de kellemesnek mondható frissítést mutatott be az Apple Music kapcsán a Music / Zene alkalmazás tudástárában. Egyrészt az albumborítóknál lehetőség van a művészeknek különféle mozgó tartalmakat létrehozni, és ezzel is elkápráztatni a rajongókat.
Emellett az Apple Intelligence alapú fordítási képességek - amelyek természetesen magyarul jelenleg sem, és a 26-os verzió kapcsán sem fognak működni - számos nyelven lehetőséget adnak arra, hogy egyrészt lefordítsák a dalszövegeket valamilyen formában - hogy ez a művészi jelentéstartalmakat, a költői utalásokat értelmezik-e, vagy a szokásos „DVD játékos”, „találkozz fiatal helyi kislemezekkel” típusú pongyola fordítások lesznek, azt nem lehet egyelőre tudni.
Izgalmasabb, hogy számos idegen nyelv esetén kiejtési segédlet is a rendelkezésünkre fog állni, vagyis ha szeretnénk egy dalt elénekelni, immáron a Touch my Heart helyett nem kell Taj Mahalt, illetve a Big in Japan helyett a hazai „trash” közösségben ismert variációt dúdolni.
Ami igazán érdekes és izgalmas, hogy az Apple Music képes lesz a lejátszási listán egymás után következő dalokat keverni az AutoMix funkció révén, vagyis nem csak egyszerű összemosás (crossfade), hanem valóban profi átkeverés valósul majd meg a bemutató alapján az ütemek egyeztetésével.



Ez vonzóvá teszi majd az Apple Music lehetőségeit olyan felhasználók körében is, akik nem szeretnek nagyon sok új zenét felfedezni, de értékesnek találhatják saját kedvenceik effajta keverését.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…
A Music / Zene alkalmazásról szóló írásaink összessége…

WWDC 2025: iOS 26 újragondolt funkciókkal, újításokkal
(június 9.)

Az Apple bejelentette az iOS 26 operációs rendszerét, amely teljes mértékben arculati újratervezésre került a Liquid Glass megjelenés irányelvei alapján. Az egyszerűsítés keretében az eddig számos szögleges felület a hardver alakját követve kerek lett, illetve számos elem egyfajta áttetsző üveglapként emelkedik a tartalom fölé, kevesebb értékes részt takarva ki belőle.



A Camera / Kamera alkalmazás két fő funkciója, a fényképezés és a videó felvétel nagyobb hangsúlyt kapott, és a többi elem közül külön válthatunk, így nem fordul elő, hogy azért maradunk le egy videó rögzítéséről, mert véletlenül a másik irányba húzzuk az ujjunkat a képernyőn. Ez hasznos, hiszen filmszerű felvételt vagy panorámát nem nagy hirtelenjében, hanem rákészülve készítünk, míg egy esemény gyors rögzítésre videó felvétel formájában dinamizmust és nagy válaszkészséget igényel.
A Photos / Fotók alkalmazás is jelentősen változik - ez részben kvázi beismerése a tavalyi nagy átalakítás vitatható sikerének. Mindenesetre a korábbi megjelenés most Library / Könyvtár gombra bökve, míg az újszerű megjelenés a Collections / Gyűjtemények gombra bökve lesz elérhető. Kinek melyik tetszik jobban.
Döbbenetes, de a demó videókon 1080p felbontásra volt állítva a videókamera az iPhone-on, ám a 10 évvel ezelőtt nagy számnak mondható 4K 30 fps-re állították át… Érthetetlen a minőségi felvétel készítés kapcsán az Apple-nek ez a távolságtartása, miközben évek óta olyan hardvert dobnak piacra, ami játszva tud tökéletes minőségű 4K / 60 fps videót rögzíteni… 
Az Apple Intelligence funkciókörének eleme, hogy a speciális kamera nélkül rögzített felvételekből is mód van térbeli beállítást létrehozni a Spatial Scene funkció segítségével. Az így feldolgozott képekből hatásos kijelző háttérképet is beállíthatunk, amely mögé kerül az óra.
Sokat fejlődött a telefon alkalmazás, amely alapból képes érzékelni az ígéret szerint a nem kívánatos hívásokat - valószínűleg a hazai 06-1-555 kezdetű számok ismeretével első körben még nem rendelkezik majd a készülék, de minden bizonnyal a magyar felhasználók is élvezni fogják, hogy egyes ügyfélszolgálatok felkeresésekor a 40 perces zenélés közben az iPhone képes tartani a hívást anélkül, hogy hallgatnánk a gyalázatos minőségben ismételt 20 másodperces zenei mintát, és jelez, amikor élő ember fogadja a hívásunkat. Ez egy telefon esetén valóban hasznos képesség lesz.
Szintén a telefonáláshoz kötődik a magyar nyelven egyelőre nem támogatott kvázi élő fordítás, amelynek keretében egy idegen nyelvű beszélgetést a telefon nem élőben, de kvázi szinkrontolmácsként lefordít, elmond, majd a választ szintén lefordítja és elmondja.
Az iPhone a híváslistánkat is okosan kezeli majd: a nem kívánatos hívóktól származó nem fogadott hívásokat és üzeneteket külön gyűjti, és azokról nem zaklat értesítésekkel amíg manuálisan azt el nem fogadjuk.
A kommunikáció köréhez kapcsolódóan a FaceTime alkalmazás újratervezésre került, és a telefon alkalmazástól eltérően nem listát látunk a kapcsolatainkról, hanem csempéket azokról az emberekről, akikkel a leggyakrabban kommunikálunk. Ezzel személyesebb az alkalmazás felülete.
A Messages / Üzenetek alkalmazás a csoportüzenetek terén mutat be újításokat, mint az intelligens naptárba adás, a szavazások lehetősége, vagy a közös kiadások Apple Pay alapú megosztása, valamint az egyes tagok gépelési folyamatának ténye. Emellett bármely üzenetnél lehetőség van közös háttérképet is beállítani - ezt azért nehéz újdonságként értékelni, hiszen 20 évvel ezelőtt az iChat nevű alkalmazás már tudta ezt a képességet, de aztán persze kimaradt a program utódaiból, és most visszakerül.
A Wallet / Tárca alkalmazás a rendeléseinket a levelezésből képes nyomon követni: vagyis ha rendelünk valamit, és az a rendelésszám vagy cég feltűnik a Mail alkalmazásban, mint kézbesítési információ, akkor azt közvetlenül a Wallet / Tárca követi, illetve küld értesítéseket.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…

WWDC 2025: Folyékony üveg - új arculat
(június 9.)

Az Apple néhány operációs rendszerrel ezelőtt változtatta meg a teljes arculatát, most azonban az eszközök lekerekített megjelenéséhez igazodva, illetve a másfél évtizede egyszer már elkezdett, felesleges elemek megszüntetését célzó áttekinthetőbb, hatékonyabb arculat megteremtésének jegyében alkotott Alan Dye és csapata egy újfajta megjelenést, amelynek a Liquid Glass, azaz folyékony üveg lett a neve.



A prezentáció során olyan bejátszásokat is láthattunk, amelyben a fejlesztő mérnökök valóban egy optikai funkciót ellátó üvegdarabbal vizsgálták a kinagyított interfész elemek viselkedését, megjelenését. A valóságban arról van szó, hogy a visionOS rendszerben az Apple áttetsző, a háttérrel kölcsönhatásba kerülő ablakokat és felületeket alkotott, és ez olyan jól néz ki, hogy most átültetik a többi rendszerbe is - természetesen azok lehetőségeihez illeszkedő módon. Az új felületek jól néznek majd ki, és minden bizonnyal hamarabb megszokhatóvá válnak. Ezek egységesen minden operációs rendszerben jelen lesznek majd, tehát nem lesznek markáns eltérések az egyes rendszerek megjelenése között - már csak azért sem, mert az Apple folyamatosan hangsúlyozza, hogy a felhasználók többféle Apple eszközt használnak együtt.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…

WWDC 2025: Mostantól minden rendszernek egy a verziószáma
(június 9.)

Az Apple néhány évvel ezelőtt fontos egységesítést vezetett be: a watchOS, tvOS, iPadOS és iOS mintájára a korábbi OS X rendszerből is macOS lett, vagyis minden rendszernév végére került a nagybetűs OS. A verziószámok azonban keszekuszák voltak, és igazából nagy jelentőségük nem volt, hiszen számos frissítés nem a fő frissítéssel jelent meg, hanem valamely későbbi alverzióban. Most azonban a cég elhagyja a verziószámok ezen követését, és minden annuális frissítésnél a következő év számának utolsó két számjegyét alkalmazzák majd, így a mostani rendszerek a 26-os számot viselik majd.



Ez összességében egy kedvező lépés - az iWork szoftvereknél bevált, és vélhetőleg elhozza majd azt is, hogy nagyjából egy időben jön a remélhetőleg kevesebb számú frissítés.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…

WWDC 2025: Tim Cook csapatfőnök, Craig Federighi a versenyző
(június 9.)

Bár a Forma 1 tipikusan európai sportág volt, mióta a tulajdonosi szerkezet változott, és több Amerika került a sportágba, annyira népszerűvé vált, hogy az Apple Studios filmet is készített Brad Pitt főszereplésével, amely a nyár nagy mozi- és internetes médiasugárzási sikere lehet.



Ennek hangulatát erősítve a WWDC első jelenetében a cég szoftverfejlesztési alelnöke, Craig Federighi Forma 1-es versenyzőként köröz az Apple Park kör alakú tetején, Tim Cook pedig mikrofonos fejhallgatóval csapatfőnökként irányítja. Az edzés végén Craig az Apple Watch segítségével átkapcsolja a tetőn a versenypályát napelemekre, hatásosan köszönve be az idei évi konferencia „élő” műsorába - a természetesen most is felvételről tökéletesre szerkesztett prezentációba.



Tim Cook az Apple TV sikereire és a filmbemutatóra utalva adta át a szót Craig Federighinek, aki az operációs rendszerek új arculatáról és számozásának egységesítéséről beszélt.
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…
Az F1 című film hivatalos sajtóközleménye…

WWDC 2025: Élőben a YouTube-on
(június 8.)

Az Apple 2025. június 9-én, magyar idő szerint 19 órától kezdi lejátszani a Worldwide Developer Conference 2025 esemény nyitóbeszédét, amely egyfajta irányadás arra vonatkozóan, hogy a cég min dolgozott az elmúlt egy évben, és mi fogja meghatározni a következő hónapok fejlesztéseit, újdonságait. Mivel a részvényesek 2024-ben sürgették a mesterséges intelligencia fejlesztéseket, jó eséllyel ez irányú újításokat, illetve korábban meglévő, de most Apple Intelligence alá becsatornázott funkciókat is megismerhetünk. Az újdonságokról folyamatosan beszámolunk, ahogyan azokat a cég bejelenti.
A WWDC 2025 élő közvetítés YouTube lapja…
A WWDC 2025 hivatalos webhelye…


Akku sütöde vagy valódi hatékonyság növelés?
(június 5.)

Az Apple számára a vezeték nélküli töltés kiemelten fontos terület: amikor ez a képesség megjelent, a felhasználók többsége számára páratlan előnyt jelentett a tudás. Aztán mindannyian kijózanodtunk, hogy az elméletben 10 wattos töltés valójában csak 7,5 watt, de a gyakorlatban inkább 1,2-3-8 watt, és olykor egész éjszaka sem töltődtek fel a készülékek. Aztán az Apple megalkotta a MagSafe töltést, amely mágnesesen rögzíti a töltőt a készülékhez, így az elveszett teljesítmény jelentősen csökken, a készülékek pedig akár 15 wattal is töltődhettek (az iPhone 12 mini 12 wattal), majd tavaly egy 25 wattra emelkedett az új modelleknél és az újabb generációs MagSafe kábeleknél. Az Apple legújabb hardver modell bejegyzései, az A3503 és A3502 a leírások szerint a Qi 2.2 töltési standardra épülve akár 50 wattos töltési teljesítménnyel lesz majd képes tölteni az akkumulátort az iPhone készülékekben, amely szignifikáns gyorsulást jelent - természetesen a kábel másik végére is nagy teljesítményű töltő szükséges, nem a 20 wattos apróság. Az 50 wattos töltés révén intelligens töltés mellett is jelentősen gyorsul majd az az idő, amely alatt a készülék nulláról 80%-ig töltődik.



A töltés az a szakasza bármely akkumulátoros műszaki cikknek, amelyhez nem fűződik élmény, amikor nem tudjuk úgy használni az eszközt, ahogyan szeretnénk, amin szeretnénk gyorsan túl esni, és nem foglalkozni vele a kelleténél többet. Vagyis a folyamat időtartamának csökkentése, a töltés gyorsítása kedvező, kívánatos lépés az Apple-től. Az akkumulátorok lelki világához értő felhasználók azonban úgy tartják, hogy általában az akkumulátor élettartamának a lassú töltés tesz jobbat, vagyis akkor élhet tovább az akku, ha általában lassan töltjük, és nem sietjük el a folyamatot. Ezzel szemben az iOS akkor figyelmeztet, ha lassú töltővel, alacsony teljesítményű eszközzel töltjük a telefont, a nagyobb teljesítményű töltést pedig az eszköz szoftveresen és hardveresen is szabályozza, védve az akkut.
Emiatt valóban forradalmi lehet, ha 50 wattos töltésre is lehetőségünk nyílik, és akár pár perc alatt lehetőségünk volna jelentős akku teljesítményt hozzáadni a készülékhez. A gyorsabb töltésre azért is szükség lehet, mert a pletykákban előrejelzett iPhone 17 Air modell a vékonyság okán kisebb akkumulátorral rendelkezik majd, amely gyorsabban merülhet, így gyakrabban kell majd feltölteni.
A Cult of Mac híre a típusszám bejegyzésekről…
A most elérhető Apple gyártmányú MagSafe töltőfejek…
Nagy teljesítményű töltők a Verbatim cégtől…
Mac töltők listája megemelt teljesítményű termékekkel…

Photos / Fotók: fordított szerkesztési logika… 
(június 5.)

Precízen szerkeszteni általában úgy tudunk, ha minél részletesebben látjuk a tartalmat. Ez nagy általánosságban szinte bármiről kijelenthető, legyen az fénykép, mozgókép vagy zenei hangsáv. Nem világos, hogy a Photos / Fotók program esetén ez miért nem alapvető követendő logika az Apple részéről - legalábbis mióta az iOS 18-ban a korábbi, hasznosabb képi idővonal helyetti fehér csíkra váltottak, és a képi idővonal csak szerkesztés közben érhető el.
A képi idővonal célja az volna a Photos / Fotók alkalmazás felületén, hogy a videót vágjuk vagy effekteljük - mindkét esetben hasznos, ha nagyobb méretben látjuk a tartalmat. Ehhez képest ahogy átlépünk a szerkesztési felületre, a Photos / Fotók nem csak kisebbre helyezi az addig teljes képernyős tartalmat, hanem indokolatlan hézagokat hoz létre a kép mellett, alatt és fölött, ráadásul az idővonal sem ér ki a képernyő széléig, hogy részletesebb legyen, hanem a kép középső részére éppen csak a felénél nagyobb… 



Természetesen így is le tudjuk vágni a film elején és végén lévő felesleges részleteket, de mégis meglepő, hogy a zseniális szerkesztőprogramokat kínáló Apple éppen a tömegalkalmazásában, a minden készüléken jelen lévő Photos / Fotók programban nem figyel oda arra, hogy a szerkesztési felület a lehető leghasznosabb legyen, illetve nagyobb kijelzők nyújtotta helyet értékes tartalommal töltse ki.
Az iPhone termékcsalád…
A Photos / Fotók alkalmazásról szóló írásaink…

Global Running Day: Kihívást adott az Apple Watch
(június 4.)

A mozgalom 2009-ben indult az Amerikai Egyesült Államokban - akkor még nemzeti futás napként -, aztán 2016-tól globálissá vált, hogy június első szerdája világszerte a futás napja lett. Az Apple idén kihívást tett közzé a felhasználói számára, amelynek keretében a szokásos különleges megjelenésű virtuális érmet, valamint iMessage felületen használható ikonokat, mozgó animációkat lehetett megnyerni, ha legalább 5 kilométert futottunk egyben.
A művelethez az Apple Watch felületén az edzés alkalmazásban kell az Outdoor Run / Kültéri futás sportot elindítani, a többit pedig az Apple Watch teszi. Nem is gondolná persze az ember, hogy 5 kilométer mennyire hosszú tud lenni, főleg futva… De egy szép virtuális díj ellenében ez csekélyke teher.
Az Apple Watch eszközöknek a kezdetektől fogva célja, hogy a felhasználókat nagyobb aktivitásra, sportolásra ösztönözze, és ennek érdekében precíz méréseket képes végezni: nyomon követi a teljesítményünk alakulását, a pulzusunk változását, az elégedett kalóriákat, a szívverésünk nyugalmi állapotra visszatérésnek dinamizmusát is, ezzel számos egészségügyi információt szolgáltatva.
Az Apple Watch termékcsalád…
A World Running Day weblapja…

Véglegesnek tűnik a pletykaoldalak iPhone víziója
(június 4.)

Az Elago nevű koreai cég előrendelhetővé tett bizonyos tok típusokat, amelyeket az Apple által előzetesen megküldött iPhone megjelenések és méretek alapján alkottak meg. Eszerint valósnak tűnik, hogy a pletykaoldalak által már hónapok óta bemutatott, elnyújtott kamera szigetes verzió valósulhat meg, amelyen a LiDAR és vaku a másik oldalra, a lencséktől távolabb kerül át. Nem világos, hogy a fejlesztésnek az esztétikai változtatáson túl az is célja-e, hogy az iPhone 17 Pro és iPhone 17 Pro Max modellekbe nagyobb közelítési tartományt nyújtó lencse rendszer kerüljön és férjen el, vagy egyszerűen csak ilyen még nem volt, és most ez az új formatervezési irányelv.



Valószínűleg várható valamiféle lencse fejlesztés is a pro készülékekben az arculati módosuláson túl. Az iPhone 17 Air modell megjelenését is biztosra veszi a tok gyártó, hiszen ahhoz is kínál tokokat, és ott egyetlen lencse van a hátoldalon, ám ahhoz is nyújtott kamera sziget tartozik. Az iPhone 17 esetén azonban nem utalnak ilyen jellegű változásra. Természetesen ősszel ez ki fog derülni, ám az utóbbi években a tok gyártók már sokszor hónapokkal korábban rálátást biztosítottak arra, hogy milyenek lesznek az új készülékek, és a bemutatókon inkább csak a körített marketing volt új, nem a készülékek arculata. Természetesen az Apple évről évre komoly fejlesztéseket csomagol a kamera technológiába, így az iPhone 16 sorozat esetén a 4K felbontású lassított felvételek készítése is ilyen újítás. (Érdekesség, hogy a gyorsított videók esetén az Apple még 2025-ben is 1080p-s maximális felbontást kínál csupán a saját alkalmazásában, noha a hardver egyébként megbirkózik a 4K felbontású tartalmakkal is.)
Az iPhone termékcsalád…

Új csomagolási technológiával készült majd az A20 processzor
(június 4.)

A GF Securities elemző cég szakembere, Jeff Pu arról számolt be, hogy az Apple várhatóan 2026-ban mutatja be az A20 processzor családját, amely az első lesz, amely 2 nanométeres tranzisztorokat alkalmaz majd. A jelenlegi A18 sorozat 3 nanométeres technológiát alkalmaz, ezen belül az N3E gyártási eljárást. Az év későbbi részében potenciálisan megjelenő A19 processzor az N3P technológiát használja majd, és továbbra is 3 nanométeres tranzisztorokat tartalmazhat.
Az A20 processzor azonban nem csupán kisebb tranzisztorokra épít majd, hanem újfajta csomagolási megoldást is alkalmazni fog az Apple, amelynek fő célja az elemző szerint, hogy a borítékolhatóan megjelenő összehajtható iPhone modell számára is alkalmas legyen.
Fontos kiemelni, hogy az Apple több riválisa már bejáratott összehajtható telefonokkal rendelkezik, amelyek arculata nyilván ellentmondásos, de kihajtva hatalmas kijelzőt biztosítanak. Ez azt is jelenti, hogy összehajtva jóval kisebbek, amely a szállítás, zsebre rakás során előny lehet. A jelenleg piacon lévő termékek esetén az összehajtás sávja nem illeszkedik homogén módon a kijelző többi részébe, még az arra nem kifejezetten fogékony felhasználó is észreveszi a különbséget a hajlított panelrész és a merev panelrész között. Minden bizonnyal ez az oka, hogy az Apple egyelőre nem lépett be a piacra, mert valószínűleg tökéletes kijelzőt szeretne kínálni a felhasználóknak.



A területen több ígéretes fejlesztés és Apple szabadalom is van, Jeff Pu szerint pedig a 2026-os év lesz az, amikor ezekből termék születhet. Ehhez azonban másképpen kell megoldani a hőgazdálkodást a készülékben, és teljesen új belsőt kell alkotni a telefon számára. Ez lehet az oka, hogy az A20 processzor csomagolási technológiája változni fog.
Pu szerint az Apple várhatóan a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company új fejlesztésű Wafer-Level Multi-Chip Module (ostya szintű többchipes modul) megoldását alkalmazza majd, amelynek újdonsága, hogy a memóriát nem csak a lapkán helyezi el, hanem egyenesen az ostya egy szintjén, amelyből a chipet gyártják. Ennek köszönhetően növekszik a memória sávszélesség, és így természetesen az egész teljesítmény is. Az átalakítás célja az is, hogy a CPU, GPU és Neural Engine számára még könnyebben elérhető memória jelentősen csökkenti a hőkibocsátást, amely fontos az egyre melegebbé váló készülékek esetén.
Az AppleInsider.com összefoglalója a fejlesztésről…

Final Cut Pro: SDR videó alkalmazása HDR produkcióban
(június 3.)

Nem győzzük eleget dicsérni az iPhone készülékek képminőségét. Bár mindenkinek természetes, az internetes influenszer közönség pedig minden héten újabb csodákat vár, elképesztő az a fejlődés, amit az iPhone az utóbbi évtizedben a videó rögzítés terén megvalósított a 4K 30 fps SDR videóktól a 4K 60 vagy akár 120 fps HDR videók irányába. Mielőtt még dilettáns műszakmaiságot sugallni hivatott vad rövidítésekkel ijesztenénk el a tisztelt olvasót, arról van szó, hogy az iPhone készülék nem csak páratlan minőségben képes 3840 x 2160 képpont felbontású mozgóképet rögzíteni másodpercenként 60, vagy akár 120 képkockányi információval, de ezt úgy is képes megtenni, hogy az emberi szem érzékeléséhez közelebb álló érzékenységgel, nagyobb fényerőt rögzít. A készülék hardvere nagy dinamikatartományban képes felvételt rögzíteni, vagyis míg a fényesebb területekről is megőriz részleteket, addig a sötétebb részek sem válnak láthatatlanul sötétté, hanem élvezhetően világosak maradnak. (Ezt az iPhone a jóízlés keretein belül teszi, vagyis nem szürreális jeleneteket örökít meg, hanem részletgazdag szép átlagot.)
Vannak azonban olyan képrögzítő megoldások, amelyek nem tudnak ilyen módon rögzíteni, ám ezek felvételeire is szükség lehet a produkcióban. Vannak olyan drónok, akciókamerák, de sokszor még az iPhone árkategóriájában kapható videókamerák is, amelyek nem tudnak HDR videót rögzíteni, csak SDR felvételeket. (Az Apple-nél előfordul, hogy az SDR, vagyis a standard dinamikatartományú felvételre 8-bites, míg a HDR, azaz nagy dinamikatartományú felvételre 10-bites rögzítésű videóként hivatkoznak.)
Amikor egy produkció során az eltérő dinamikatartományú felvételek között váltogatunk, az nem mutat jól. Emiatt gyakori, hogy a HDR videókat butítjuk vissza SDR videóvá, vagyis elveszik az a többlet, amit az iPhone hozzátesz a felvételhez. Ha azonban többnyire iPhone segítségével rögzítünk, de van egy-két részlet, amelyet kevésbé jó érzékelővel rendelkező kamerával, akkor az SDR felvételek nagyon sötétnek tűnnek a HDR videók között.
Erre jó példa, amikor a Mac-en vagy egy iPad Pro képernyőjén nézünk meg egy-egy ilyen videót: az iPhone segítségével rögzített tartalmaknál a kijelző jobban világít, mint a sima videók esetén. (Az Apple kijelzők képesek a HDR tartalmak megjelenítéséhez fényerőt növelni, ezzel is fokozva a megjelenítés élményét.) A Final Cut Pro lehetőséget ad nem csak arra, hogy a kiváló minőségű HDR videókat SDR fényerejűre silányítsuk, hanem arra is, hogy az SDR videók fényerejét az ízlésesség keretei között megnöveljük, kvázi HDR videó paraméterei szerinti fény paraméterekkel lássuk el.



Ehhez a már idővonalra helyezett klipet az idővonalon kiválasztva az Inspector / Vizsgáló felületén lévő filmszalag ikonra kattintva elérhető szekció Color Conform / Szín alkalmazkodás részén az Automatic / Önműködő beállítás helyett a Manual / Kézi menüpontot kell kiválasztanunk, és ott az SDR to 75% HDR (HLG) helyett az SDR to 100% HDR (HLG) opciót kell választanunk. Ez a videók jelentős részénél jól működő megoldás, és a segítségével az SDR rögzítésű videókból színvonalas HDR klipeket hozhatunk létre olyan produkcióban, amelyben többségben vannak az eleve nagy dinamikatartományban rögzített felvételek.
Az AppleInsider.com hitetlenkedő írása…
A Final Cut Pro alkalmazást bemutató ekönyvünk…

Kevin Hassett: A Trump adminisztráció nem akar ártani az Apple-nek
(június 3.)

Donald Trump elnök viszonylag egyértelmű irányvonalat határozott meg: véget szeretne vetni annak a gyakorlatnak, hogy az amerikai fogyasztók részére eladni kívánt termékeket külföldön, de főként Kínában gyártsák, és helyette az amerikai gyártást szeretné előtérbe helyezni. Ennek nyomatékosítására védővámokat vet ki a kínai importra, vagyis ha az iPhone kínai termék, akkor arra is. Számos gazdasági híroldal világvégét jósolt, megannyi buta lap 50-100%-os áremelkedésről beszélt. A valóság azonban jóval árnyaltabb: a vámot a termék behozatali nettó értéke alapján szabják ki, nem a bolti kiskereskedelmi ára alapján. Tehát a boltba 500.000 Ft-ért kerülő iPhone esetén az Apple a 130.000 Ft-os gyártási költség után fizetne vámot, de mivel az üveg és számos más komponens amerikai, még ennél is kevesebb alapján kell 25%-ot fizetnie. Az tény, hogy a 25%-ot viszont be kell fizetnie, ami elemzők szerint évi 900 millió dollár körül lehet - ez érezhető, de nem szörnyen magas költség egy olyan cégnél, amely 2024-ben 93,74 milliárd dollár profitot realizált.
A Trump kormányzatnak éppen az a problémája, hogy míg az amerikai polgárok életszínvonala romlik, a belső adósság állomány hatalmas, a bérek vásárlóereje csökkent az elmúlt években, addig az óriásvállalatok úgy halmoznak fel rekord profitot főleg az amerikai piacból, hogy nem adnak elég munkát az amerikaiaknak. Ezt nehéz kifogásolni, és az Apple csak egy példa ezek közül.
Ennek ellenére Kevin Hassett, a Trump kormányzat egyik tanácsadója, illetve a Fehér Ház Nemzetgazdasági Tanácsának igazgatója elmondta: az elnöknek nem célja az Apple erejének megtörése és az sem, hogy az iPhone készülékek drágábbak legyenek. Véleménye szerint az Apple nem fog árat emelni, és ezt annak ismeretében jelentette ki, hogy a 25%-os vám milyen összeget képezne a termékek nettó import értéke kapcsán.
A hír kapcsán számos átpolitizált írás jelent meg: a Morgan Stanley befektetési tanácsadó cég szerint az Apple-nek árat kell emelnie, az AppleInsider szaklap pedig következetesen a kiskereskedelmi árra próbálja erőltetni a vámot. Vajon az elemzők és szakújságírók mennyire lelkesednének, ha a munkájukat olcsóbban távol-keleti szakemberekkel végeztetnének el, de az így létrejött tartalom előfizetési díjain egy-két cégvezető dollármilliárdokat zsebelne be?… Vélhetőleg hamar a protekcionista politika híveivé válnának.
Az AppleInsider.com hitetlenkedő írása…
A Bloomberg cikke a vámok és az Apple viszonyáról…
A Bloomberg írása a 25%-os vámtarifáról…

Verziószámok helyett évszámok - újra feltalálva
(június 2.)

A számítástechnika hőskorában a verziószámoknak jelentése volt: a fejlesztők le nem írt megállapodást kötöttek arról, hogy a főverziók akkor lépnek előre, ha valóban jelentős fejlesztés történik, azon belül pedig vannak alverziók, amelyek verzióváltásnál kisebb volumenű, de jelentős újdonságokat hordoznak, és ezeknek is lehetnek további alverziói, amelyek a hibajavítások, apróbb módosítások jelzései. A marketing aztán ezt felülírta: Az eladhatóságot hangsúlyozó újdonság varázsa érzet okán a cégek elkezdtek mindenféle következetesség nélkül lépdelni a verziókban, akár kihagyva több számot, vagy éppen annyira nem szembetűnő újítások okán teljesen új verziót mutatva be, hogy a felhasználó nem tudja megmondani, mint a különbség a 3.0 és a 8.0 között… 
E téren az Apple is úttörő volt: A Numbers program úgy lett 10.0, hogy sosem volt 4.0, 5.0, stb változata, egyszerűen rögtön 10-re ugrott, miközben egyébként látványos fejlesztéseket nem csomagolt bele az Apple az alap tudásához képest. De ha a tisztelt olvasónak meg kellene mondania, hogy a watchOS 6 és a watchOS 10 között mi a 3 fő különbség, valószínűleg a Google kereséshez kellene fordulnia.
A verziószámok elvesztették a jelentőségüket, amikor a cégek elkezdtek arra építeni, hogy évente adjanak ki új verziót anélkül, hogy egyébként érdemi munkával ezt sokszor alátámasztanák. (Itt a negatív példa mindig a Parallels Desktop, amely évente növeli a verziószámot, lesápolja a felhasználókat, és nagyjából annyit tesz, hogy kompatibilitást biztosít az újabb macOS rendszerrel, sokkal többet nem.)
Az Apple minden bizonnyal felismerte azt, hogy idővel a számok növelése már nem bír igazi jelentés- tartalommal: iOS 18… macOS 15… A negatív szereplő a watchOS, amely mindig egy lépéssel az aktuális óra verzió előtt jár, hogy abszolút zavart keltsen: „bemutatjuk az Apple Watch Series 10 modelleket a watchOS 11 rendszerrel…” Ha hinni lehet a pletykáknak, akkor idén a számok képezte káosz véget ér, és az Apple az évszámok alapján fogja elnevezni a verziókat, ez alapján a 2025-ben bemutatott rendszerei a 26-os számot viselik majd - mivel nem január 1-jén mutatják be őket, így 2026. első felében sem mutatnak rosszul a rendszer jelölések, 2025-ben pedig kvázi megelőzik a korukat.
Számos oldal az újdonság varázsaként ünnepli ezt a lépést, pedig az Apple-nél nem volt olyan régen, hogy évszám alapú elnevezésekkel illették a termékeket: gondoljunk csak az iLife ’04, az iWork ’09 csomagokra, amelyekből néhány olvasónknál biztosan van még szobadíszként eltéve. De a Microsoft Office is évszámokkal volt jelölve a bérlési konstrukciók megjelenése előtt, illetve a Windows operációs rendszerből is volt 95 jelzésű, amely az 1995-ös évre utalt.



Bár a baráti média rendre továbbítja az Apple marketing gépezetének hangsúlyos elemeit, a verzióváltások mellett manapság ritkának mondható az a típusú átütő fejlesztés, mint ami mondjuk 20 évvel ezelőtt jellemző volt, hogy megjelent egy-egy új alkalmazás, ami nélkülözhetetlenné vált, vagy bemutattak 2-3 olyan újdonságot a rendszerben, ami hiánypótló zseniális újítás volt. Nem szabad alábecsülni a fejlesztők munkáját, hiszen ha a WWDC belső videóit végignézzük, látható, hogy milyen komoly munka folyik akár csak egy időjárás jelentő alkalmazás vagy egy óra számlap megalkotása során, ám az Apple ezek kiemelésére jóval kevesebb hangsúlyt fektet a kommunikációban, mint amennyit megérdemelnének az érintett területek. Ennek kapcsán igyekszünk majd az előző évekhez megszokott részletességgel beszámolni a fontosabb, nem hangsúlyozott újításokról, amelyek mögött látványos munka található.
Az AppleInsider.com írása a 26-os verziókról…
A WWDC 2025 hivatalos lapja…

Jony Ive lesz az OpenAI arculati tervezője
(június 2.)

Jönnek a megfejthetetlen funkciójú fehér gombok és az olvashatatlanul vékony feliratok a ChatGPT felületén - kommentálhatnánk cinikusan a hírt, miszerint Sir Jonathan Ive és cége, a LoveFrom veszi át az OpenAI kreatív és arculati irányítását. Az OpenAI természetesen több, mint a ChatGPT, még ha arról is a legismertebb. A bejelentésnél Sam Altman és a háttérben fejét felé döntő Jony Ive látható, kezét a szakember vállára helyezve, monokróm kidolgozásban.



Jony Ive több évtizedig volt az Apple főtervezője, és nevéhez olyan sikerek kötődnek, mint a legtöbb iPhone vagy MacBook Air megtervezése, az eredeti színes iMac G3 és az azt követő szinte összes iMac, az iPod modellek jelentős része, az egész Apple Watch termék megálmodása, illetve olyan kudarcok, mint a fehér MacBook modellek letörő széle, a vékonyság miatt megnyomódó és foltosódó MacBook Pro kijelzők, a belül porosodó iMac kijelző panelek, vagy éppen a cserét megnehezítő ragasztott akkumulátorok, a szériánként elforgatott rögzítésű billentyűk.
Jony Ive kapcsán az első kritikák akkor fogalmazódtak meg, amikor már Tim Cook vezetése alatt megkapta az operációs rendszerek interfész tervezését, és az úgynevezett szkeumorf, a valóságot a digitális világgal egyesítő, ezáltal könnyebben azonosítható megjelenés helyett a fehér alapon erősen idealizált fekete szimbólumok világába vitte el az operációs rendszerek arculatát, megnehezítve az átlag felhasználók életét. A Music / Zene alkalmazás azóta sem heverte ki azt a csapást, amit az iTunes áttervezésével Ive-nek köszönhetően elszenvedett, és néha még a rutinos felhasználóknak is okoz meglepetést a logikája.
Jony Ive 2019-ben hagyta el az Apple-t, de már Steve Jobs halála után rosszul érezte magát, és az Apple Watch Edition kudarca, valamint a divat irányú pozicionálásának totális felsülése is rontotta a hangulatát. Az általa tervezett új Apple Parkba sosem költözött be: kezdetben a régi Apple központban, az Infinite Loopon érintkezett a csapatával olykor több hónap kihagyással, vagy éppen kiszámíthatatlan megjelenéssel heti, két heti rendszerességgel, aztán egy ingatlant bérelt a megbeszélésekre, ahol volt úgy, hogy csak 2 óra késéssel jelent meg, míg kollégái kinn várakoztak viszonylag magas órabér mellett… Távozása nem volt kérdés, csak az idejére kellett várni.



Ive a LoveFrom mellett létrehozott egy mesterséges intelligencia arculati céget, az io nevűt, amelyet az OpenAI 6,5 milliárd dollárért most felvásárol, és vele együtt 55 mérnök, kutató, tudós, fizikus és termék fejlesztő szakember is átkerül a vállalathoz, amely akár fizikailag fogható terméket is alkothat ezt követően, amely a mesterséges intelligencián alapul. (Eleinte telefonról pletykáltak, majd robot is felmerült.)
A LoveFrom működése ettől függetlenül fennmarad, Ive továbbra is vállal design bedolgozást nagy cégek számára.
A hírt alapvetően azért kapták fel az Apple szaklapok, mert Jony Ive korábban az Apple meghatározó szereplője volt. 2019-ben azonban elhagyta a céget, és láthatóan ez nem ártott, hanem inkább használt az Apple-nek, amely meg tudta haladni a „minden évben picit vékonyabb és kevésbé funkcionális” irányvonalat, és jelentősen emelte a minőséget, elég csak olyan termékekre gondolni, mint a MacBook Air új szériái, az Apple Watch Ultra, a Mac Pro vagy a pici Mac mini.
Az ArsTechnica írása a témában…
A Bloomberg szerint most aztán aggódhat az Apple…

A Fountain of Youth a legnézettebb sugárzott filmtartalom
(június 1.)

Bár az Apple bejelentette, hogy a költséges filmek egyszeri sikere helyett inkább a folyamatos érdeklődést hozó sorozatokra koncentrál, készül azért az Apple Studios révén jópár nagyszerű film is, amelyek egyikét, a Fountain of Youth címűt május 23-ától nézhetik az érdeklődők, és máris a legnézettebb lett a moziban be nem mutatott, csak médiasugárzókon elérhető filmek körében.
A Fountain of Youth több szempontból is nagy várakozásokat támasztott a nézőkben: a szereplőgárda kiváló, Guy Ritchie filmjei pedig nem csak a képi világuk, operatőri megvalósításuk, hanem tipikusan fordulatos, eredetiséget sugalló történetük okán is nagyszerűen szoktak lenni.
Ez a film nagyjából a négyötödik hozza ezt a formát: akciódús, olykor váratlan, néhol humoros, aztán a sztori befejezését mintha határidőre kellett volna elkészíteni, és egy modern CGI megvalósítású Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag befejezés történne egyiptomi díszletbe és indokolatlanul harsány filmzenébe csomagolva.
Vélhetőleg ez a paramétere is az oka annak, hogy az IMDB-n mindössze 5,7/10 az értékelése - de van olyan filmszakmai oldal, ahol csak 2,7/10 a pontszáma.
A nézettségi adatai azonban igen jól alakulnak, sok néző kíváncsi rá, és rossznak semmiképpen nem mondható a film, még ha a sztori végkifejletébe fért volna némi eredetiség.
A Cult of Mac összefoglalója a témában…
A filmelőzetes az Apple TV YouTube csatornáján…


A MacMag.hu 2002. február óta számol be a Mac világ friss híreiről. Régebbi írásaink a felnyíló menüből választhatók ki.