A MacMag.hu oldalt az
iJoe.hu Apple Kereskedés tartja fenn.

Cikkek, termékek a Mac világból:



Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.






Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.


Boot Camp és Windows 10 a Mac-en
Hány kijelzőt kapcsolhatok a Mac-re?
Apple videóadapterek kompatibilitása
Numbers: Képletek és függvények Aktuális szervizprogramok listája Apple termékek tisztítása



Ajánlataink:







Kapcsolat:
Birincsik József
Email: ijoe@ijoe.hu


Készleten az új OWC Express 4M2 (USB4)
(augusztus 10.)

Az OWC Express 4M2 terméke hosszú ideig volt a leggazdaságosabb megoldás a több meghajtóból álló, nagy kapacitású, szilárdtest meghajtó alapú tárhely rendszereknek. A Thunderbolt 3 technológiára épült előd után a szakma kíváncsian várta, hogy milyen utódot alkot az OWC, hiszen a kreatív iparágakban komoly igény mutatkozik arra, hogy saját SSD választásból nagy méretű tárhely rendszereket építsenek a nagy tárhely igényű médiák tárolására. Az OWC váratlan fejlesztési irányt jelölt ki a terméknek: szürkévé tette, amely egyben arra is utal, hogy kikerült a fekete színű Thunderbolt alapú termékek köréből, és USB4 szabványúvá vált. Az USB4 gyakorlatilag a Thunderbolt 3/4 technológiákkal azonos 40 Gb/s sávszélességet használ, ám eltérő protokoll szerint működik, amelyből jó esetben a felhasználó semmit nem érzékel.



Érzékeli azonban, hogy a Thunderbolt alapú megoldásoknál jóval kedvezőbb áron juthat a termékhez, illetve nem erőltetik a felhasználóra a beépített tárhelyet, hanem megvan a választás szabadsága, amely szintén jelentős megtakarítást eredményez. Mivel az SSD meghajtók esetén jellemző, hogy a dupla méretű termék nem kétszerese, hanem többszöröse a fele méretű terméknek, így praktikus megoldást kínálnak az olyan házak, amelyekbe több kisebb meghajtót lehet összerakni. Így például egy 8 TB-os SSD nem annyiba kerül, mint két darab 4 TB-os SSD, hanem jóval többe, vagyis például 16 TB tárhely rendszert létrehozni sokkal jobban megéri négy darab 4 TB-os SSD-ből, mint két darab 8 TB-osból. Ezekre az igényekre nyújt rugalmas és gyors megoldást az OWC Express 4M2 (USB4) ház, amely hatékonyan hűtött asztali megoldásként optimális működési körülményeket kínál a meghajtók számára, hogy azok folyamatosan fenntarthassák a hatékony működésüket, és ne csak néhány másodpercig aknázhassuk ki a kiemelkedő sebességüket. A gyakorlatban ez az OWC szerint 3200 MB/s valódi teljesítményt jelent RAID0 topológia esetén négy meghajtóval Apple Silicon alapú rendszerek esetén.
Az iJoe.hu nem csak az üres terméket biztosítja vásárlói számára, hanem akár Crucial P3 Plus SSD-vel előre konfigurált megoldást is.
Az OWC Express 4M2 (USB4) termék lapja…
A Crucial P3 Plus SSD család…

Az elemzők ismét iPhone áremeléssel riogatnak
(augusztus 9.)

A kínai árukra jelenleg 20% vámot fizet az Apple, az indiai árukra semmit, de Donald Trump már utalt arra, hogy ez változhat, mert India helyett az Amerikai Egyesült Államokban szeretné látni az iPhone készülékek gyártását. Múlt héten sikeres megállapodás történt Tim Cook és az amerikai kormányzat között, amely révén az Apple elvben megúszta a büntetővámokat, de ettől függetlenül előfordulhat egy indiai árukra vonatkozó vámfizetési kötelezettség.
Többek között ez az oka, hogy számos elemző megint áremelésekkel riogatja a vásárlókat, mert szerintük reális lehet, hogy az Apple 50-100 dollárra megemelje az árait. Ennek azért is csekély az esélye, mert a 999 dolláros induló árat az Apple aligha cseréli 1049 dolláros induló árra, egyszerűen csak azért, mert bénán mutat.



Emellett fontos kiemelni, hogy az induló árak megtartása azért sem okoz szívfájdalmat a cégnek, mert a felhasználók jelentős része már a nagyobb tárhellyel rendelkező telefonokat keresi, vagyis a manapság megmosolyogni való 128 GB-os tárhellyel rendelkező készülékek piaca szűkebb, a nagyobb kapacitású termékek pedig olyan mértékben vannak túlárazva, hogy bőven fedezik az esetleges vámkiadásokat. (Míg a piacon a 128-256-512-1024 GB lépcsőfok pár ezer forintban, maximum 80 dollárban mérhető, addig az Apple-nél 100-100-200 dolláros lépcsőfokok vannak ezen tárhely opciók között, vagyis az 1 TB-os telefon 50%-kal drágább, mint az alapmodell, ott pedig már vaskos profitot realizál a cég.)
Arról egyébként megoszlanak a vélemények, hogy az iPhone 16 Pro Max modellhez hasonlatosan az iPhone 17 Pro induló változata is 256 GB lesz az előd 128 GB-jához képest.
A The Wall Street Journal hosszabb elmélkedő írása…
Trump és Cook találkozott; Óriási befektetések és amerikai kijelző üveg
(augusztus 7.)

Az egyik legfelfutóbb aktuális utánzó humoristát, Matt Friendet is megihlette Donald Trump amerikai elnök és Tim Cook Apple ügyvezető találkozója. Az esemény kapcsán Cook a cég nevében elkötelezte magát arra, hogy a már eddig bejelentett 500 milliárd dollárnyi fejlesztési források mellett további 100 milliárd dollárt költenek amerikai gyártási kapacitásokra, amelyek révén rövid időn belül az összes iPhone és Apple Watch üvege az Amerikai Egyesült Államokban készül majd. Az Apple ennek érdekében 2,5 milliárd dollár további befektetést hajt végre a Corning cégben, amely a Kentucky államban lévő Harrodsburg városban lévő gyárát bővíti. „Közösen dolgozunk a régi partnerünkkel, a Corning céggel azon, hogy a világ legnagyobb és legmodernebb okostelefon kijelzőüveg gyártósorát fejlesszük ki” - mondta Tim Cook az esemény kapcsán a Fehér Házban.



A később kiadott közlemény tovább részletezi a befektetés jelentőségét: „A Corning a világ legnagyobb és legfejlettebb okostelefon-üveg gyártósorát hozza létre a harrodsburgi üzemében. A Corning mostantól ezt a teljes létesítményt az Apple számára történő gyártásra használja, ami 50 százalékkal növeli a Corning gyártó- és mérnöki munkaerő-állományát Kentuckyban. A két vállalat egy új Apple-Corning Innovációs Központot is megnyit a harrodsburgi üzemben. Az Innovációs Központ kulcsszerepet játszik majd a fejlett anyagok és a következő generációs gyártási platformok fejlesztésében és tervezésében az Apple jövőbeli termékgenerációi számára.”
Az Apple az elmúlt években 500 millió dollárt fektetett be a Corning cégbe, amelynek most újabb ötszörösét költi el további fejlesztésre. Emellett természetesen milliárdokért vásárolt üveg termékeket a cégtől. (Már az 500 millió dollár is elképesztő összeg, vagyis a 600 milliárd dollár olyan elképesztően nagy pénz, amelynek tényleges elköltése is nehéz, ha az nem a pénz elfüstölése, hanem tényleges befektetés a cél.)



A találkozó eredményeit a sajtó előtt jelentették be, ahol Tim Cook ajándékot is adott az amerikai elnöknek: egy 24 karátos arany talapzaton álló üveg szobrot, amely egy szilícium lapkát mintáz, és Donald Trump nevére van gravírozva. Mi több, az ajándékot egy korábbi tengerészgyalogos ezredes tervezte, és az Apple elegáns dobozban csomagolva küldte el az amerikai elnöknek. Tim Cook a Fehér Házban installálta az ajándékot, amelyet az elnök udvariasan köszönt meg.
Tim Cook sem távozott üres kézzel a Fehér Házból, mert a befektetései révén az Apple vámmentességet kapott az Amerikai Egyesült Államokban. Így elkerülhetőek azok a 900 millió dollárra becsült költségek, amelyeket éves szinten az Apple elszenvedett volna a vámok miatt. (Azt persze megkérdezhetik a kritikusok, hogy a 900 millió dollár vámnál miért jobb a további 100 milliárd, összesen 600 milliárd dollár beruházás, de nyilván az Apple pénzügyi vezetői kiszámolták ennek megtérülését, nem kell a céget félteni. Illetve ezek befektetések, nem pénzosztás. Tim Cook számára pedig láthatóan vonzó terep a hazafiság, és láthatóan nem áll tőle távol az elnöki titulussal való szoros együttműködés.)
A találkozó után mindkét fél elégedetten és udvariasan nyilatkozott - látható, hogy Donald Trump is nagyon visszafogott a mindig visszafogott, illedelmes és a hierarchiát tiszteletben tartó Tim Cook társaságában.
A Cult of Mac összefoglalója a hírről…
A Cult of Mac az újabb 100 milliárd dollárról…
Matt Friend utánozta a két személy beszéd stílusát a találkozó kapcsán…
Az ajándék átadása a TikTokon…


CIRP: Az iPhone 16e emelte az eladási átlagárakat
(augusztus 6.)

A Consumer Intelligence Research Partners LLC érdekes kutatási adatokat mutatott be az előző negyedévre vonatkozóan, amelyek alapján ők arra következtetnek, hogy az iPhone 16e hatalmas sikere segített az iPhone átlag árak növelésében. Mindig izgalmasak az efféle kutatások olyan kereskedésnél végzett munka nyomán, ahol az iPhone egyet jelent a Pro és Pro Max modellekkel, és ami alatta van, minimális forgalmat generál. A kutatók szerint azonban az volt a titka az Apple erős negyedévének, hogy korábban megjelent az iPhone 16e, és mivel 100 dollárral drágább, mint elődje, az iPhone SE, az alap készüléket választó vevők többet fizettek, így a márciusi 971 dollárról 985 dollárra emelkedett a készülékek átlagára. (Ez azt is jelenthetné, hogy több iPhone 16 Pro Max talált gazdára, amely kapcsán a kutatás csak annyit emel ki, hogy a pro sorozat továbbra is szépen muzsikált, így stabil alapot adtak a számoknak.) A kutatás arra is kitér, hogy kevesebb felhasználó választotta a nagyobb kapacitású modelleket, amely még fokozhatná az árakat.
A CIRP felmérése kapcsán ki kell emelni, hogy a piackutató cég nem végez az Amerikai Egyesült Államokon kívül felmérést, az Apple pedig nem teszi közzé az iPhone eladások átlagárát, így a kutatók bonyolultabb módszerekkel kénytelenek számolni.
Figyelembe véve, hogy hagyományosan szeptemberben frissül az iPhone széria, a vásárlói lelkesedés mindenképpen kedvező üzenet mind az Apple számára, mind a használt piacról kedvezőbb áron telefont vásárolni kívánók számára. Tény persze, hogy manapság a felhasználók tovább birtokolják a készülékeiket, és való igaz, hogy az iPhone 16e vásárlások sokszor iPhone 6s és iPhone 7 modellek cseréjét hozták el.
Az AppleInsider.com összefoglalója a témában…

Az F1 The Movie visszatér az IMAX filmszínházakba
(augusztus 6.)

Az Apple valaha volt legsikeresebb filmprodukcióját hozta el az F1 The Movie című alkotás, amely a Forma 1 világába vonja be a felhasználót. A cég szakemberei térbeli élményt kínálva rögzítették a művet, így az különösen élvezetes az IMAX filmszínházakban. Korábban több mint 3600 IMAX mozi vetítette a filmet az Amerikai Egyesült Államokban, és csak ebből 85 millió dollár bevételre tett szert. A sima mozik jegyeladásaival együtt a globális bevételek már most 552 millió dollárt termeltek, amellyel nem csak az Apple, hanem a főszereplő Brad Pitt valaha volt legnagyobb filmsikere is. Az Apple Studios látva a produkció sikerét, 2025. augusztus 8-tól ismét vetíti a filmet számos IMAX moziban a tömeg igényekre reagálva.



A filmet egyébként a hazai mozik is játsszák még, így van lehetőség komoly hangélménnyel végignézni.
Az AppleInsider.com összefoglalója a témában…
Az F1 The Movie hivatalos lapja…

Az Apple nem készít chatbotot, vagyis…
(augusztus 2.)

Az idei WWDC jelentős technikai fejlesztések nélküli bejelentésekkel telt, ahol a legnagyobb téma egy vitatható sikerű design váltás - az új arculat sok helyen jól néz ki, ám tartalmaz számos olyan átrendezést, ami hátrányosan érinti a használhatóságot. Az interjúk során mindenütt azt kérdezgették az Apple fejlesztőit, hogy terveznek-e egy chatbotot készíteni, ami a ChatGPT-hez hasonlóan jól sikerült válaszokat adna. Az Apple elzárkózott ettől, kifejezetten tiltakoztak az irány kapcsán, és úgy fogalmaztak, hogy a ChatGPT kiváló élményt nyújt a Mac rendszer felhasználóinak.



Ez meg is felel a valóságnak, és ne feledjük: Elon Musk és Sam Altman az OpenAI cégen belüli fejlesztést 2012-ben kezdték meg, vagyis az a ChatGPT, amit ma ismerünk, 13 év kitartó és elszánt fejlesztésének az eredménye. Nyilván amikor van egy kész termék, egy hasonlót készíteni rövidebb idő, de ha ma gőzerővel kezdene bele a folyamatba az Apple, legalább 5-6 év lenne, mire angol nyelven valami olyat elérnének, ami a ChatGPT mai szintje. És közben sem az OpenAI, sem a DeepSeek nem állna le a fejlesztéssel. Ráadásul az Apple láthatóan nem vett akkora ugrórajtot a témában, mint amit a piac elvárt.
(A téma kapcsán örök példa a Maps / Térképek alkalmazás, amely számos területen kiváló, de míg a Google Maps például ismeri az OpenStreetMap nyílt forráskódú eredményeit, kerékpáros térképeit, addig az Apple Maps csak autós és gyalogos opciót kínál, néhol közösségi közlekedési alternatívával. De említhetjük a szöveges navigáció „forduljon be a Petőfi út utcára” megfogalmazási sémát, amely magyartalanságot 10+ év alatt nem sikerült kijavítani.)



Mit is látunk azonban az Apple álláshirdetési portálján? Fejlesztő mérnököket keresnek a cég „Answers, Knowledge, and Information” (válaszok, tudás és információ) csapatába. A megfogalmazás szerint a feladat a Siri személyre szabott válaszainak pontosítása lesz, ám Sirivel mit folytatunk: párbeszédet, csevegést (chat), és Siri nem élő ember, hanem egy informatikai szolgáltatás (bot). Vagyis ha nem is nevezzük chatbotnak, az Apple egyértelműen szeretné, ha a Siri funkció tudna válaszokat adni kérdésekre, mégpedig legalább olyan jó válaszokat, mint a ChatGPT. Ezt persze úgy is lehetne, ha integrálnák a ChatGPT-t, ahogyan azt még tavaly ígérték, ám ez jelenleg annyiban nyilvánul meg, hogy a Siri megnyitja a ChatGPT alkalmazást, vagy a ChatGPT weblapját a válaszadáshoz, vagyis még azt sem sikerült lefejleszteni egy év alatt, hogy a forrás megjelölése mellett a ChatGPT-től származó válaszok integrálva legyenek a Siri párbeszéd panelre. Márpedig vannak olyan helyzetek - vezetés, séta, kerékpározás -, amikor egy gyors válasz helyett a képernyő olvasgatása nem biztos, hogy életképes megfejtés.



Itt örök kérdés, hogy szükség van-e ilyen fejlesztésekre egyáltalán az Apple-nél? Amikor van ChatGPT, ami irodalmi magyarságot megközelítő színvonalon beszél, vajon érdemes-e a fejlesztési erőforrásokat olyasmire áldozni, ami csak évek múlva mutat valamilyen eredményt, és jelentős hátrányból indul? És eközben az alap funkciók használati élménye nem mindig tökéletes.
Mindenesetre az Apple most fejlesztőket keres, és Mark Gurman azt is biztosra veszi, hogy 2026-ig legalább csúsznak a Siri tavaly bejelentett fejlesztései. Egyszerűen nem olyan könnyű megoldani, hogy hol és mit keressen a mesterséges intelligencia, milyen típusú válaszokat adjon, mit szűrjön ki, stb. (Jellemző az év eleji botrányra, amikor a hazánkban el nem érhető News alkalmazás az Apple saját szerkesztői által megfogalmazott hírek summázásában is súlyosan felsült, tartalmilag merőben eltérő rövid összefoglalókat, címeket készített, mint ami a híranyagban olvasható volt.)
Az álláshirdetés az Apple lapján…

Apple: Ha negyedév, akkor rekordok; És váratlan őszinteségi kitörés
(augusztus 1.)

Az Apple 2025. július 31-én tette közzé a 2025. június 28-án zárt negyedévének eredményeit, amely rekord méretű bevételt, rekord méretű iPhone bevételt és rekord részvényenkénti hasznot realizált. A cég 94 milliárd dollár értékben értékesített termékeket és szolgáltatásokat, amely éves szinten 10% növekedést jelent, és részvényenként 1,57 dollár nyereséget foglal magában, amely 12% emelkedés a tavalyi év azonos időszakához képest.
Tim Cook örömmel jelentette be, hogy „az Apple a júniusi negyedévben rekord két számjegyű növekedést jelenthet be az iPhone, a Mac és a szolgáltatási szektorban egyaránt világszerte, mint földrajzi szegmensben.” Cook ezt követően az új szoftver designt méltatta, mint 2025-ös fejlesztési eredmény. Kevan Parekh, a cég új pénzügyi alelnöke arról is beszámolt, hogy az Apple által szállított termékek aktív állománya globálisan ismét új rekordot ért el.
A cég 2025. augusztus 14-én fog osztalékot fizetni azoknak a részvényeseknek, akik 2025. augusztus 11-én részvényt birtokolnak.
A számokat elemezve az látható, hogy bár a szolgáltatások értéke is több mint 3 milliárd dollárral növekedett 24,213-ről 27,423 milliárdra, az értékesített termékek értéke még nagyobbat nőt 61,564 milliárd dollárról 66,613 milliárd dollárra. Ezzel párhuzamban a kiadási oldal is növekedett természetesen, de még így is magasabb lett a bruttó kereskedelmi árrés: a korábbi 39,678 milliárdról 43,718 milliárdra növekedett.
Az amerikai kontinens 37,678 milliárdról 41,198 milliárdra nőtt, Európa 21,884 milliárdról 24,014 milliárdra. Kína is erősödött 14,728 milliárdról 15,369 milliárdra. Az iPhone forgalom 39,296 milliárdról 44,582 milliárdra, a Mac eladások 7,009 milliárd dollárról 8,046 milliárd dollárra bővültek úgy, hogy a termékek nagyobb része tavalyi - természetesen a nagy értékű Mac Studio frissült idén, amely nyilván hozzájárult a nagyobb bevételekhez is. Az iPad és az Apple Watch eladások azonban tovább hanyatlottak: az iPad forgalom 7,162 milliárdról 6,581 milliárd dollárra zsugorodott, míg viselhető és otthoni termékek, valamint kiegészítők forgalma 8,097 milliárdról 7,404 milliárdra esett vissza.
Váratlan volt, hogy az Apple szokatlan nyíltsággal beszélt bizonyos külső körülmények hatásáról, így a vámpolitika alakulásáról, a világban lévő gazdasági bizonytalanság okozta kihívásokról, valamint a Google-lel való bevétel megosztási gyakorlat fennmaradásának esetleges megszűnéséről.



A cég a következő negyedévet még a Google generálta bevételekkel tervezi. Mint ismert, az Apple 20 milliárd dollárt kap évente azért, hogy a termékein a Google legyen az alapértelmezett keresőmotor.
Az Apple hivatalos sajtóközleménye…
Az Apple negyedéves számadatai PDF formátumban…

A MacMag.hu 2002. február óta számol be a Mac világ friss híreiről. Régebbi írásaink a felnyíló menüből választhatók ki.