Tucatnyi marketing cégnek vannak házon belüli divíziói. Ennek alapvető oka a költséghatékonyság: amikor a kreatív kollégáknak túl kell lépni a vázlatokon, forgatókönyveken és storyboard-okon, akkor sokkal hatékonyabb, ha a végleges mozgóképes munka is házon belül marad, mintha egy másik cég dolgozna rajta. Mindemellett ezek a divíziók általában a profit csorbítását is jelentik a drága szerkesztő eszközök miatt, amelyek egyedi hozzáértésű szakembereket igényelnek már az elindításukhoz is.

Ennek nagyon gyakran a kultúrák összeütközése a vége: kreatívok a technikusok ellen, művészek a dolgozók ellen, agyak a kezek ellen… És az együttműködés sem feltétlenül kollegális, mint inkább kötelező. A híres díjnyertes New York-i reklámcég, a JWT berkein belül is felütötte a fejét ez a probléma. "Az Apple Xsan rendszerébe való befektetéssel azonban lebontottuk ezeket a falakat" - mondja Drew Vogelman, a JWTwo ügyvezető igazgatója. A cég egy összetartó produkciós házzá alakult, ahol a dolgozók együttműködnek, és nem egymással küzdő divíziókban dolgoznak.

"Az Xsan egy elsődleges üzleti döntés, aminek a célja a feladatrendszer összekapcsolása volt" - mondja Vogelman. "De amit az egész cég számára megvalósított, az felülmúlja a várakozásainkat. Egyrészt sokkal több multimédia lehetőséget kínál - sokkal egyszerűbben megosztva több tehetséges ember között -, másrészt a rendszerünk többé nem egy technikai létesítmény, hanem egy igazi kreatív partner. Egy megbízható erőforrás, aminek a segítségével újszerű, eredeti munkát tudunk a lehető leggyorsabban készíteni az ügyfeleink számára."

A hatalmas méretű Xsan hálózatban a JWT és a JWTwo kreatív tehetségei több terabyte képek, animációt és videóanyagot, folyamatban lévő Logic Pro és Final Cut Studio anyagokat oszthatnak meg egymással, és dolgozhatnak az anyagokon párhuzamosan egymás mellett.

"Lehet áradozni az Xsan erejéről és specifikációiról, de a legtöbbet az mond róla, ha egy játszótérhez hasonlítjuk - egy nagyobb, jobb, gyorsabb és inspirálóbb tér ahhoz, hogy egy csapat tehetséges arc játsszon, és összhangban együttműködjön."

Semmi sem mutatja jobban a cégen belüli új hangulatot, mint a legutóbb elhíresült animációs reklámkampány, a JetBlue légitársaság kampánya., amelynek célja az volt, hogy megalapozza a cég hírnevét és ügyfélbarát kiszolgálását. "Minden JetBlue utas imádja a társaságot, szóval természetes volt a kampányt valódi utasok valódi beszámolóira alapozni. De senki nem akar fél percig egy beszélő fejet látni a tévében, amint a légitársaságról áradozik, úgyhogy valami friss, vicces és észrevehetően másféle ötlettel kellett előállnunk."

Hogy bonyolódjon a helyzet, a cég nagyon szoros határidőt vállalt, hogy megszerezze az ügyfelet. A döntés az volt, hogy zöld háttér előtt elkészítsék az utas beszámoló felvételeket, és aztán az Xsan rendszerben együttműködve valami animációt hozzáalkossanak menet közben. A JWTwo animátora, Ian Lamont-Havers elmondása szerint "a kreatív irányelv nagyon egyszerű volt: semmi olyan, ami hirdetésnek tűnik. Csak intuícióból kell animálni olyasmit, ami jó. Szóval ezt tettük, és ez nagyon felszabadított minket."

A munka eredményeképpen a reklámok az elégedett JetBlue utasok lelkesedését fejezik ki. Emellett a stílusukban nem a tipikusan száraz, ügyfél igények szerint készített reklám hangulatuk van, visszaadják a kreatív alkotó művészek kellemes életérzését is, ami a reklámok készítését övezte.

"A hirdetéseket az teszi nagyon frissé és eredetivé, hogy mindenféle elemet tartalmaznak - vízfestmény stílusú textúrák, tintarajzok, rajzfilm animációk szalvétákon - amit nem tipikusan látni egy légitársaság hirdetési kampányában." Mindez eléggé gyorsan elkészült, szkennelésre került és az Xsan hálózat révén sok-sok multimédia szakember vezényletével feldolgozásra került.

"Az utolsó reklám spotot 18 óra alatt készítettük el" - mondja Lamont-Havers. "Annyira gyorsan, hogy egy ponton úgy gondoltam, ha ilyen gyorsan megy, lehetne finomítani az animáció néhány pontján. De mindenki úgy gondolta, teljesen tökéletes lett az eredmény ilyen gyors tempóban is."

Így vélték a JetBlue-s megrendelők is. A reklám az Adweek magazinban a legjobbnak járó díjat is megkapta.

Drew Vogelman a munkafelületről beszélve elmondja: "A régi rendszerben egy csapat ember dolgozott külön-külön Mac gépeken. Mindenki a saját merevlemezén lévő anyagokkal a saját szoftvereivel alkotott. Amikor valami elkészült, azt egyik gépről a másikra át kellett venni. Mivel több verzió is létezett, végül kész rémálom volt menedzselni a különböző változatokat. Az Xsan beüzemelése után egyszerűen csak fel kellett osztani a munkaállomásokat: hang, kép, vágás, effektusok, animáció. Egyszerre több ember tud a prodzsekten dolgozni a saját szakterülete, képességei szerint. A munka sokkal szervezettebb, áttekinthetőbb és mivel párhuzamosan folyik, gyorsabb is."

"Az Xsan alapú rendszer forradalmasította a munkát, amit a dolgozóink egymással együttműködve végeznek. És az Apple platformjára mindehhez a legszínvonalasabb és leginkább kreatív-barát eszközök elérhetők: Final Cut Pro, Logic Pro, After Effects. Ezek külön-külön is komoly erőforrások, de együttműködve verhetetlen dolgokat lehet velük megvalósítani: animációt, effektusokat, videót, zenét, interaktív tartalmat."

"Az Apple lehetővé teszi, hogy elfelejtsük a környezetet" - mondja Lamont-Havers fő animátor. "Nem a technikával, hanem a céllal kell foglalkoznunk. És a kreatív munka gyakorlatilag egy állandó párbeszéd a különböző területek dolgozói között."

"Kissé ironikus, hogy a legösszetettebb technika végül felszabadított minket a technikát üzemeltető külön személyzettől, és attól a gondolattól, hogy az eszközök üzemeltetése fontosabb, mint az ötletek" - összegzi Vogelman. "Úgy értem, a festők sem hívnak külön technikust az ecsetek és a festékek kezeléséhez. És a rendszerünkben éppen az a jó, hogy a szakembereink hasonlóan felszabadultan tudnak alkotni, és csak az ötleteikre és a más szakemberekkel való együtt alkotásra kell figyelniük, nem pedig a technikára, és ez jót tesz a munka minőségének és hatékonyságának is."

Forrás: Apple.com pro rovat, David Levy cikke.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: