Junkie XL

Kevesen vennék fel akaratukból a "Junkie" [(drog)függő] nevet, de mivel gyakorta napi több mint 18 órát tölt az amszterdami alagsorában MIDI anyagok és hangminták keverésével, Tom Holkenborg önkéntesen ezt választotta. Művészneve Junkie XL lett, és a világ egyik legjobban ismert elektronikus zenei alkotója és remixere, zenéi meghódítják a modern táncparketteket, filmekben szerepelnek, tévésorozatok és videójátékok háttereit alkotják. Ő az egyetlen művész, akit megbíztak egy Elvis dal újrakeverésével - a Little Less Conversation hangmérnöke szintén Mac-es szakember: Drew Lavyne. Junkie XL tette újra slágerré a Beatles 'Strawberry Fields Forever' című régi klasszikusát. Négy albumot is kiadott, és a zenéje igen népszerű és uralta 24 ország toplistáit.

Holkenborg elekronikus zenei megszállottsága új formát ölt: mostanság több időt tölt filmzenék és videó játékok zenéjének megalkotásával. Junkie XL zenéi szólnak olyan filmekben, mint a Penge, a Mátrix, a Dominó, a Resident Evil, a Team America és a Kingdon of Heaven. "Úgy érzem, a filmek, a reklámok és a videó játékok jelentik a zene új kibontakozási helyét. Olyan zenéket szereztem, amik a Super Bowl vagy az Oscar átadás közben szóltak, és olyan milliók is hallották, akik sosem vennének Junkie XL albumot. Ez gyönyörű."

De Holkenborg nem hagyja cserben a zenei rajongótáborát sem. Nemrégiben kiadott nagylemeze, a 'Today' (Ma) egy szabadon áramló gitár játékokból és elektronikus ritmusokból álló új produkció. "Ez a visszatérés az alapokhoz, és olyan nagy hatású előadók előtt tiszteleg, mint a New Order, a U2, a Depeche Mode és Peter Gabriel. Nagyjából az a pontja a zenémnek, ahol ma művészileg tartok, ezért lett Ma az album címe."

Holkenborg zenei tehetsége családi eredetű: a felmenői körében sok-sok zenész volt, többek között saját édesanyja is hegedűtanárként dolgozik, az apja pedig egy ismert zenész és DJ. "Az apám az egyik legelső DJ volt Hollandiában az '50-es években. Egy öreg mopeddel járta az országot, és mindenféle bulikban zenélt."

Holkenborg nyolcéves korában kapott egy dobszettet, és 13 éves korára már profin játszott dobon és gitáron, és tagja volt több helyi együttesnek is. Tizenhat évesen már a helyi hangszerboltban dolgozott, elsősorban pénzkeresési céllal, és hogy hozzáférjen drága szintetizátorokhoz. "Ez '85 és '86 folyamán történt, amikor az első Atari megjelent. Akkoriban lehetett először zenélni számítógépen: a Commodore és a Yamaha is megjelent olyan gépekkel, amikkel zenét lehetett szerezni."

A '80-as évek végén Holkenberg megjelent egy Nerve (Ideg) nevű együttessel. "Ez industrial hangzásvilágot képviselt, és nagyon kemény gitárzene és vad vokálok jellemezték. Olyan formációkkal említették egy lapon, mint a Nine Inch Nails vagy Marlyn Manson. A Nerve-nek meghatározója volt a gitár, és nyitott volt az elekronikus elemek felé." Az együttes nem került fel a listákra, de a szakma felfigyelt rá. "Több együttes is érdeklődni kezdett a Nerve zenéje iránt, és olyan bandáknak kezdtem mixelni, mint a Fear Factory, a Soul Fly és a Sepultra - több millió példányszámot eladó együttesek."

Nagyjából ekkoriban kezdődött, hogy Holkenborg több és több időt töltött az amszterdami alagsorában dalok keverésével a korai Roland szintetizátorai és a Cubase és Pro 24 szoftverek társaságában más-más együttesek számára. A kimerítő munka rövid idő alatt összeomláshoz vezetett, és 1995-ben Holkenborg nem bírta tovább. Féléves kényszerszünet következett. "Többé nem tudtam ezzel foglalkozni. Fél év után rájöttem, hogy a saját zenémet kell csinálnom. Ekkor kezdtem el Junkie XL néven dolgozni."

Az első Junkie XL album (Saturday Night Teenage Kick) 1997-ben jelent meg. A rock és az elektronikus zene keveréke méltó helyre emelte Holkenborgot az elektronikus zene világában. Ezt követően többek között Prodigy-vel turnézott, és jelentős rock fesztiválokon lépett fel. A következő korong, a 'Big Sounds of the Drags' komoly szerepet játszott a rave zene elterjedésében az Egyesült Államokban, ahol addig nem volt népszerű ez a stílus.

És Junkie XL szép lassan felfutott: 2002-ben egy Nike világkupa reklámhoz kérték fel, hogy készítse el Elvis "A Little Less Conversation" című dalának mixét, amit milliók láttak, és szerették meg újból a klasszikust. A Király egyik leghíresebb dala 24 országban vezette a listákat, és Junkie XL számára olyan felkéréseket hozott, mint a Mátrix vagy a Penge filmzenéjének készítésében való részvétel.

A következő albuma, a 'Radio JXL: A Broadcast form the Cumputer Hell Cabin' Holkenborg saját hősei előtti tiszteletadás volt: "Egy nagy produkciónak indult. Gyakorlatilag két album zenéjéből épült fel, az interneten is fellelhető 3 a.m és 3 p.m. dalaiból, amik éjjeli és délutáni rádióműsor hangulatot idéztek. 240 percnyi zenéből alakult ki végül az album tartalma, és olyan előadók közreműködésével készült el, mint Solomon Bruke, Peter Tosh, Chuck D. Dave Gahan, Robert Smith és más neves zenészek."

Holkenborg Akai és Ensonic samplerek, illetve Roland, Electroharmonics és Korg szintetizátorok használatával dolgozott. Egy Mac-en futó Cubase szoftverrel csiszolta tökéletesre a zeneanyagot. "Nem vagyok informatikus. Olyasmit kerestem, ami működik: megveszem, feltelepítem a dolgaimat és használom." Holkenborg most Logic Pro-t és Pro Tools-t használ a stúdiójában, ami Power Mac-ekkel van tele. "Nem tudok sokat a számítógépekről, ezért neveztem korábban számítógép pokolnak a stúdiót. Mióta Apple technikát használok, minden könnyebb. És minden működik."

Manapság Holkenborg stúdiója a Los Angeles-i Venice Beach-től pár lépésre található, és hat Power Mac G5 végzi a Logic Pro sequencing és a Pro Tools hangfelvételi munkákat. "A két program együttes használatával egy nagyon produktív rendszert alakítottam ki. Egy külön számítógépen fut a zeneszerzésre használt Logic, ami számomra az eddigi legtökéletesebb MID sequencing megoldás."

Holkenborg számottevő mennyiségű ESX24 samplerrel is rendelkezik, amit be tud húzni a Logic Pro-ba. "Az összes hangmintát, amit életemben felvettem, ESX24-re konvertáltam, és így több terabyte-nyi hangmintából válogathatok, ha össze akarok rakni egy dalt."

De a "Ma" című album esetében Holkenborg félretette a több éves hangminta gyűjteményt, és a gitárját vette elő. "Le akartam ülni néhány hónapnyira, és hagyni azt a zenét belülről jönni." Ez a belső megközelítés az albumot alapvetően gitár vezette dallamokkal töltötte meg, és persze Nathan Mader hangjával. Ez a legszemélyesebb Junkie XL produkció, ami eddig megjelent. A dalok nem kimondottan diszkó muzsikák, inkább Holkenborg zenei elmélkedései. "A zenével kapcsolatosan rengeteget jártam a világot, és mindenhol került valami a csomagomba. A Today egy olyan album, ahol kinyitom ezt a csomagot, és megmutatom, mi gyűlt össze az évek alatt."

Amikor Holkenborg filmzenét alkot, több dologra oda kell figyelnie: a filmzenének összhangban kell lennie a cselekménnyel, az adott szereplővel és a rendező észjárásával is, így erősen különbözik a hagyományos popzene alkotástól. A végeredmény szintén egy Junkie XL mű, de teljes mértékben a filmhez hangolva. "A legutóbbi filmes produkció a 'Dead or Alive' című mozgóképhez készült, ami stílusában leginkább Charlie angyalai és James Bond találkozására emlékeztet. A producerek sem hagyományos zenét akartak, inkább John Barry '60-as évekbeli vibrálását kívánták a Mission Impossible zenei világával vegyíteni."

Holkenborgot fellelkesítette a kihívás, hogy klasszikus nagyzenekari melódiákat dolgozzon át titkosügynök filmek dinamikus elektornikus stílusában filmzenévé. "Igazából ez a trükkös része a dolognak. A producer nem egy klasszikus elemekkel megtűzdelt elektronikus zenét akart, hanem egyfajta integrált rétegeket a zenében. Szóval a nagyobb rész kísérletezés elektronikus megoldásokkal, de alapvetően klasszikus dallamok és klasszikus hangszerelés. Végigmegy az egész spektrumon: a hegedűtől a Logic-kal alkotott egészen vad MIDI muzsikáig."

A Digidesign TDM felszerelés szintén alapvető része Holkenborg arzenáljának, amit a Logic Pro segítségével használ. Az egész művelet MIDI gépi kontroll alattüzemel, ami egy tökéletes virtuális zenekart biztosít Holkenborg ujjai alá. "A Logic-ot futtató Power Mac maga alá rendeli a többi gépet, amik a számukra szóló feladatokat végzik csupán: filmanyagot játszanak vissza, MIDI hangot rögzítenek, stb. Az egész rendszer gyönyörű és sziklaszilárd is egyben."

Cikk: Dustin Driver, Apple Pro

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: