Minden igazi rajongó álmodozik arról, hogy találkozzon a hőseivel. „Mi sem lehet tehát vonzóbb, mint meghallgatni, miként dolgozik a színfalak mögött a kedvenc előadó művészünk?” - teszi fel a kérdést Joseph Vella. „Vagy meghallgatni a kedvenc művészünket, aki arról beszélget, hogy mit csinál szívesen, mit tanul épp, milyen eddig ismeretlen oldala van?” Vella számára ezek mindenképpen vonzó gondolatok.

Világhírű zenészekkel ül egy asztalhoz, és olyan kérdéseket tesz fel, amelyekre nem ritkán váratlan és izgalmas válaszokat adnak a művészek. Dobosként kezdte, majd multimédia vállalkozóvá vált, ezen belül pedig mobil újságíróvá, aki a világot járva olyan legendákkal beszélget, mint Brian Wilson, McCoy Tyner, Pat Metheny, Yo-Yo Ma vagy Chick Corea. A beszélgetéseit komoly zenei szaklapok vagy éppen lemezkiadók részére folytatja le, és sok más kollégájával szemben Vella nem a tollbamondós módszert alkalmazza, hanem hangfelvételt készít, amiből podcastot publikál.

A feladatom, hogy történeteket meséljek el zenén vagy beszéden vagy éppen a kettő kombinációján keresztül. Olyan képet kívánok lefesteni a podcastokkal, amelyet sehol máshol nem kaphat meg a hallgatóság.

Vella egészen mélyre megy a kérdéseivel: rákérdez az életútra, a motivációkra, az inspirációra, a kreatív folyamat részleteire. A felvételeket egy MacBook Pro segítségével rögzíti a GarageBand alkalmazásban. Aztán néhány perc alatt megszerkeszti a felvételt, kivágja a csendes részeket, hogy pörgősebb legyen a beszélgetés, aztán néhány perc alatt feltölti az iTunes Store-ba, ahonnan elérheti a hallgatóság. „A podcast szerkesztésnek is megvan a maga művészete. Meghallgatom a nyersanyagot, mint valami megszállott, és úgy tekintek a MacBook Próra, mintha a hangszerem volna. Az alkotás napi rutinná vált, és szívesen gyakorlom állandóan.” Ez a rutin hozta létre a Vella Interactive nevű céget, amely a keleti part egyik legsikeresebb és dinamikusabb média vállalkozásává vált.

Vella évekig gyakorolta a rajongói szerepet is. Észak-kaliforniai környezetében, ahol felnőtt, jazz lemezeket gyűjtött és nagyszerű zenészeket hallgatott. „Mindig is szerettem meghallgatni az egyéni játékot. Hallani azt, ahogy egy-egy zenész előadja a zenéjét, a struktúrát, a csengést. Próbáltam magamban felépíteni és újrajátszani a dallamot. Ez az élmény igazából felkészített arra, amit most csinálok.” A részletekre való gondos odafigyelés Vellát a legelszántabb rajongóvá tette. Minden hangjegyre odafigyelt, beleillesztette a játékba, és aztán írt róla.

Még 1991-ben alkotta meg a JazzOnline.com weblapot, amely cikkeket és revüket publikált. Erre több neves lemezkiadó cég is odafigyelt, és néhányan munkát adtak Vellának, hogy saját lapjaikat töltse meg tartalommal. Néhány év alatt a dobos lett az alapértelmezett személy a jazz és egyéb zenei lapok elkészítésekor. Élő jazz koncerteket közvetített a weben, új hangfelvételeket rögzített, videókat tett közzé koncertekről, profil lapokat készített az előadókról és revüket írt a művészetükről. Aztán néhány év múlva új médiák irányába tekintett.

Egy idő után unalmassá vált a munka hagyományos módja. Utáltam PC-ken dolgozni. Nem volt inspiráló. Számtalan új ötletem volt, és összetettebb alkalmazásokat szerettem volna használni. Megvettem az első Mac gépemet, és a világ kitárult előttem. Újra gyereknek éreztem magam, és rájöttem, hogy a kezemben van az eszköz, amivel igazán menő dolgokat hozhatok létre.

A menő dolgok között a podcastok lettek az elsők, amelyek bekerültek a repertoárba. „Úgy gondoltam, hogy a podcastok visszahoztak valamit abból, amit régen a rádiózás jelentett: az intimitást. A régi időkben a rádiós műsorvezetők zene imádata átjött a műsoron, nem csak leadták a kötelező számokat és közben szellemeskedtek, hanem beszéltek a zenéről és magukról a zenészekről. A podcastok révén ugyanezt a retro rádió stílusú tartalmat hozzuk létre, de a legmodernebb eszközökkel és média formájában, amely túlmutat az inspirációján.

Ahelyett, hogy Vella a kedvenc zenészeiről beszélne, felkeresi őket személyesen a saját környezetükben. A GarageBand segítségével felvételeket rögzít, az interjú részleteiben pedig hangeffektusokat, élő előadásokról származó részleteket, zenei elemeket vág be. A podcastjai mozi szintű hang dokumentumfilmek, vagy ahogyan ő nevezi: „podumentumfilmek”, amelyeknek illusztrációja maga a hang. „Lehunyhatod a szemed, és csak a történetre figyelsz. A podcast akkor a legjobb, amikor csukott szemmel is benne érzed magad a történetben. Én ezt próbálom megvalósítani.

Vella első elmerülése a hang alapú történetmondásban az Atlanti-óceánon ívelt át, költészeti elemeket tartalmazott, és egy brit rock bandáról szólt. „Az volt a feladatom, hogy készítsek egy anyagot a The Real Tuesday Weld nevű londoni elektronikus zenekarról. Tudtam, hogy az énekes, Stephen Coates a zene mellett verseket is ír, és láttam a lehetőségét, hogy valami egészen újszerűt hozzak létre.” Az újszerű esetünkben a narratív eszközök bizarr kombinációját jelentette. „Úgy gondoltam, hogy legyen egy kis amerikai rejtély színház, egy kis angol színház, egy csipetnyi The Real Tuesday Weld és némi őrület a dologban.” Az eredmény, a Radio Clerkenwell című podcast sorozat látványos betekintést kínál a rajogók számára abba, hogy a The Real Tuesday Weld hogyan alkot, Vella számára pedig komoly hírnevet hozott a sorozat.

Nem mindig van lehetőség arra, hogy kényelmesen nekiülve készítse el a produkciókat Joseph Vella. Egyik legdinamikusabb stílusban készített anyaga az EMI Records megbízásából született meg, és nagy részét repülőúton rögzítette: a Beach Boys 40. évfordulója kapcsán a Pet Sounds című albumról készített interjúsorozatot az együttes tagjaival. Brian Wilson, Mike Love, Al Jardine és Bruce Johnston alaposan elmondhatott minden emléket, élményt, törekvést a különböző zeneszámok készítése kapcsán az albumról, miközben egyik koncert helyszínről a másikra utaztak. Vella számára emiatt meg kellett ragadni a lehetőségeket, és olyan körülmények között elővenni a MacBook Pro mobil munkaállomását, amelyek nem feltétlenül a nyugalomról szóltak. „Volt olyan felvétel, amit a repülőn készítettünk el, majd volt rá három órám, hogy befejezzem a megjelenés előtt. Szerencsére a Mac számára nem okozott gondot a feladat, és a landolás után már küldtem is a kész anyagot meghallgatásra és véleményezésre Michael deMartin részére [az EMI Records illetékese].

A GarageBand segítségével Vella megvágta utazás közben a zenei hátteret, és létrehozta a podcast hallgatható darabjait - ügyelve arra, hogy egy-egy szekció ne legyen túl hosszú, és fenntartsa a hallgató érdeklődését. „A GarageBand számomra az összes közül a legértékesebb alkalmazás. Nagyon egyszerű, mégis annyi mindent lehet vele csinálni. A Pet Sounds projekt minden egyes darabját a GarageBand segítségével készítettem el, azzal kevertem a hangsávokat, illesztettem össze a produkciót.



A GarageBand Vella számára a legideálisabb mobil szerkesztő eszköz. „Rengeteget ingázok Connecticut és a New Yorkban lévő iroda között. A vonatozás közben visszahallgatom és szerkesztem a produkciókat, sokszor közvetlenül a felvétel után. A kész anyagokat letöltöm egy iPodra, és azon is meghallgatom, hogy megfelelő-e a sávok hangereje, illetve elég dinamikus-e a műsor menete. Folyamatosan törekszem arra, hogy tökéletesítsem a munkákat, és ebben jó társ a mobil életvitel.

Természetesen nem minden produkció utazás közben készül el. Vannak olyan munkák, amelyek nagyobb szerkesztési feladatokat igényelnek. „Készítettem egy dokumentumot John Coltrane-ről, Traneumentary címmel. Ez egy valóban nagy produkció volt. Olyanokkal beszéltem, akik ismerik Coltrane-t, akik együtt dolgoztak vagy épp együtt játszottak vele, vagy épp kortárs művészként a csodálói. A podcast gyakorlatilag Coltrane művészetének ünneplése, amelyet személyes interjúkon keresztül mondok el.

Ez a felvétel egy New Yorkban lévő iroda stúdiójában készült, ahol egy MacBook Pro és a GarageBand állt készenlétben kiegészítve a Shure Dynamic Mic 58a és a Blue Snowball USB Mic mikrofonokkal.

Lehetőségem volt beszélgetni Jimmy Cobb-bal, a kevés olyan még élő zenésszel, aki együtt játszott Coltrane-nel. Az volt az ötletem, hogy Jimmy vezesse végig a hallgatóságot egy koncerten. Egy régi, 1960-as felvételt vettem elő, és ahogy ment az öreg koncert felvétel, Jimmy élményei is előjöttek. Bámulatos volt.

Technikailag ez nem volt olyan egyszerű, mert fontos volt, hogy a beszédhang tökéletesen érthető és hallható legyen, miközben a koncertet is hallják a hallgatók, és ne rontsam el az időzítést.

Az eredmény és az élmény Jimmyvel pontosan az lett, amit próbálok minden munkában megvalósítani. Ezt az érzést követem minden produkciónál, függetlenül attól, hogy ki az alany. Olyan minőségei tartalomra törekszem, amely megindítja a hallgatóságot.

Vella a MacBook Pro mellett egy iMac-et is használ a nagyobb kijelzőn való munkára. A profi mikrofonokkal rögzített eredményeket pedig a Koss UR-40 fejhallgatója segítségével hallgatja vissza. A szerkesztés során az M-Audio Fast Track és az M-Audio Mobile Pre Mixer nevű keverő/hangkártya megoldásokat is igénybe veszi.

A Vella Interactive weblapja…

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: