A MacMag.hu oldalt az
iJoe.hu Apple Kereskedés tartja fenn.

Cikkek, termékek a Mac világból:



Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.






Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.


Boot Camp és Windows 10 a Mac-en
Hány kijelzőt kapcsolhatok a Mac-re?
Apple videóadapterek kompatibilitása
Numbers: Képletek és függvények Aktuális szervizprogramok listája Apple termékek tisztítása



Ajánlataink:









Kapcsolat:
Birincsik József
Email: ijoe@ijoe.hu


Apple negyedév - Visszaeséssel, de nem múlt el rekord nélkül
(május 3.)

Miután Luca Maestri pénzügyi igazgató előzetes közleményben magyarázta, hogy tavalyelőtt a COVID miatt késtek az iPhone 14 Pro szállítások, és azok áttolódtak a tavaszi negyedévre, emiatt 2023-ban a naptári első, Apple pénzügyi második negyedév kiugróan erős volt, és körülbelül 5 milliárd dollárnyi pluszt kapott az elmaradt eladások révén. Ezzel nagyjából felkészítette a piacot, hogy a 95 milliárdos forgalom helyett 90 milliárdos forgalomra számíthatunk, de ez nem visszaesés, csak naptári kiigazodás, mivel most nem volt áttolódás az előző időszakról. (Ha kötekedő részvényes vagy gazdasági újságíró akarna lenni az ember, akkor hozzátenné, hogy az előző év azonos, karácsonyi negyedévében 117,154 milliárdos forgalom volt, amiből hiányzott az áttolt 5 milliárd dollár, de ahhoz képest a 2023-as karácsonyi negyedévben „csak” 119,575 milliárdos forgalma volt a cégnek, vagyis 2,4 milliárd dollárt növekedett - húzott vissza - a következő negyedévről. Tehát 2,6 milliárd dollár forgalom még mindig hiányzik, ha Maestri szavainak nyomán indulunk el, és még a reggeli második kávé előtt kötekedni szeretnénk. De ne vesszünk el a nagy számok részleteiben.)
Az Apple az idei első naptári, második pénzügyi negyedévében 90,8 milliárd dollár forgalmat generált, amely 4%-kal gyengébb az előző év azonos időszakánál. Ez részvényenként 1,53 dollár nyereséget jelent. Kettő rekordot is sikerült beállítani: ismét rekord bevételt hozott a szolgáltatási szektor (ebben az előfizetések találhatóak, mint iCloud tárhely, Apple TV+, Fitness+, Arcade, valamint egyes alkalmazások, mint a Logic Pro vagy Final Cut Pro iPadOS változatai).



Tim Cook kiemelte az Apple Vision Pro piacra kerülését, amely rendkívül sikeresen indult, továbbá az ügyvezető nagy várakozásokkal tekint a május 7-i bejelentések és a WWDC újdonságai elé a következő hónapban.
Luca Maestri is jelentett be rekordot: minden földrajzi szegmensben rekord mennyiségű aktív Apple eszköz van használatban. Továbbá a részvényenkénti profit is rekord magas erre a negyedévre vetítve. A cég 110 milliárd dollárért vásárol vissza részvényeket, és ismét fog 25 cent osztalékot fizetni a részvényesek számára május 16-án.
A negyedév során földrajzilag egyedül Európában volt növekedés a forgalomban. A számokat jelentősen javította, hogy a Mac eladás közel 300.000 darabbal fokozódott a tavalyi azonos negyedévhez képest, vagyis nagyobb értékű termékből fogyott több. Jelentősen, 1,1 millió darabbal 5,5 millióra zsugorodott az iPad eladás, látványosan, 8,7 millióról 7,9 millióra esett vissza a „viselhető” termékek forgalma, főként az Apple Watch csökkenése miatt. (Ez hat havi bontásban még durvább, több mint 2 millió darabos csökkenést jelent.)



Az iPhone forgalom több mint 5 milliárd dollárral csökkent a negyedév során, és féléves bontásban a karácsonyi negyedév sem segít sokat, mert úgy is 1,5 milliós a visszaesés.
Ami jól látható, hogy Tim Cook annak idején jól döntött, amikor szolgáltatási területeken nyitott: mára ez a szegmens nagyobb, mint a Mac, az iPad és a viselhető termékek értéke együtt véve. (Ha összehasonlítjuk őket, még mindig marad a szolgáltatási szegmensben 3 milliárd dollárnyi tartalék.)
A sajtóhír az Apple Newsroom felületén…
Negyedéves nyers számok PDF formátumban…

Piacon meg nem jelent Beats hangszóróval sétált Dan Ricciardo
(május 2.)

Nem nyugodott bele a Beats csapata abba, hogy a nem éppen világsikert arató, sztárok körében ugyan népszerű és több klipben megjelenő, majd akku hibája miatt visszahívási programmal is sújtott Pill hangszóróját a tulajdonos Apple kivezette a piacról pótlás nélkül még 2022-ben. Nemrégiben LeBron James NBA kosárlabdázó sztárt látták valamilyen „Pill-szerű hangszóróval”, amely kapcsán nem volt mindenki számára egyértelmű, hogy mi is az, de most hétvégén, a Miamiban zajló Forma 1-es nagydíj kapcsán egyértelművé vált, hogy terjed a sztároknál egy Beats hangszóró, ami még nincsen a piacon.



A termékkel a korábbi években jobb csapatoknál már tehetségét bizonyító, idén még pontok nélküli Danial Ricciardo sétált a verseny helyszínén úgy tartva a terméket, hogy egyértelműen látható legyen a Beats logó. Az eszköz egy színben illeszkedő csuklópánton lógott, és teljes mértékben a korábbi Pill formavilágát idézte - minden bizonnyal a mikró-USB csatlakozóját is USB-C kapura cserélték, még ha ez a képről nem is derül ki. A Beats stratégiája mindig is az volt, hogy sztárokkal tette népszerűvé a termékeit, de míg a fejhallgatók esetén ez remekül működött, a mobil hangszórók világát a JBL leuralta, és az efféle termékeket nagy tömegben vásárló és parkokban, utcán is használó fiataloknál az akkumulátorral rendelkező utazó hangszóró szinonimája a „dzsíbíell” lett - itt jegyezve meg, hogy a j hang helyes kiejtése „dzséj”, de ne vesszünk el a részletekben. Vélhetőleg erre a piacra szeretne visszakerülni a Beats azzal, hogy sztároknál láthatunk valami elérhetetlen terméket, ami pár hét vagy hónap múlva a „közönséges civilek” számára is elérhetővé válik.



A marketing szakemberek szerint ez működik, hiszen ha egy sztár ilyet használ, az egyrészt biztos jó, másrészt ha az egyszerű fogyasztó olyat vásárol, amilyet a sztár, akkor kicsit ő is sztár lesz. Erős leegyszerűsítése ez a vásárlóknak, de a fejhallgató piacon nem vitathatóak el a stratégia sikerei. Kérdés persze, hogy a sztárok közreműködése mennyire hat egy olyan piacon, ahol a JBL 90-130.000 Ft-os termékei megdöbbentő hangzást nyújtanak, míg az utolsó értékesítési időszakban 90.000 Ft-ért megvásárolható Beats Pill+ az akkor 35.000 Ft-os JBL Flip hangjánál nem feltétlenül nyújtott többet. Néhány hónap múlva látni fogjuk.



(Érdekesség, hogy éppen a napokban született írás a Beats felvásárlás történetéről, és pont ekkor jön egy Beats hír. A felvásárlás sztorijáról így a túlzott felhajtást elkerülendő pár nap múlva talál információkat a tisztelt olvasó.)
A Beats by Dre hivatalos webhelye…

Felpörgött az Apple mesterséges intelligencia fejlesztés; Zürichben nyílt új labor
(május 1.)

Tim Cook megtanulta a legutóbbi negyedéves beszámoló kapcsán elhangzott éles kritikákból a leckét, és az Apple intenzíven elkezdett dedikált mesterséges intelligencia fejlesztéseket végezni. (Ennek kapcsán már a pletykaoldalak olyan túlkapásokról is beszámolnak, hogy néhány termékvonal nem is M3-ra frissül, hanem egyenesen M4-re, amivel alapos pofont kapna ismét a Mac k özösség, így remélhetőleg csak rémhírekről van szó.) Az Apple Kalifornia mellett Seattle-ben is létrehozott egy fejlesztői bázist, ahol számos, korábban a Google alkalmazásában álló szakember dolgozik, emellett az OpenAI-val is hírbe hozták a céget. Új hír, hogy az Apple Zürichben is létrehozott egy mesterséges intelligencia labort, ahol a helyi FaceShift (VR) és Fashwell nevű, képelemző cég egykori dolgozói alkotnak egy, az informátorok szerint „Vision Lab” nevű csapat keretében, amely nem az Apple Vision Pro, sokkal inkább az adott képi tartalmak alapos elemzését végző, ezáltal kvázi látó mesterséges intelligencia jelölése. (Néhány lap - például a MacRumors.com - arról számol be, hogy a zürichi helyszín „titkos”, ehhez képest az Apple a saját weblapján keres oda alkalmazottakat, és ő maga használja a Zurich Vision Lab megjelölést, tehát a titkosság ténye vitatható.)



Az Apple a WWDC-n elemzők szerint teljesen új Siri technológiát mutat majd be, erre utal az esemény meghívójának logója. Emellett nagyon sok olyan műveletet kívánnak lefejleszteni, amely nem igényli a folyamatos internetforgalmat, hanem helyben el tudják végezni az óriási teljesítményű eszközeink. Az Apple mesterséges intelligencia fejlesztései 2016-ban pörögtek fel, amikor a cég felvásárolta a a Perceptual Machines nevű vállalatot, amelynek alapítója az a Ruslan Salakhutdinov volt, aki kvázi az atyja a mesterséges logikai hálózatoknak. (Ezt neural network, idegi hálózat névvel illették, ez is az oka, hogy az Apple nem az AI jelzést használta, hanem Neural Engine a gépi tanulási segédprocesszor neve, hiszen a tanulás révén az idegi hálózatban jönnek létre új kapcsolódások az agyban.)



Érdekesség, hogy Salakhutdinov annak a Geoffrey Hintonnál tanult a University of Toronto nevű intézményben, akit a mesterséges intelligencia modellek nagyapjának szokás nevezni - utalva Salakhutdinov atyai titulusára. Hinton a Google mesterséges intelligencia csapatában dolgozott a közelmúltig, de 2023-ban kilépett a vállalattól, mert ijesztőnek tartja azt a veszélyt, amit a rosszul használt mesterséges intelligencia okozhat, és távozásával erre kívánta felhívni a figyelmet.
Salakhutdinov nemrégiben egyébként azt nyilatkozta, hogy az Apple „lemaradása” valójában nem lemaradás, hanem tudatosság: nem adnak ki félkész terméket, illetve nem szeretnének olyasmit a felhasználókra szabadítani, ami fölött nincsen tökéletes ellenőrzésük. Szerinte a most megjelenő újdonságok hatással lesznek nem csak a Siri, de a Spotlight, a Shorcuts, az Apple Music, a Messages, a Health, a Keynote, a Numbers és a Pages alkalmazásokra is sok más mellett, vagyis alapvetően hatnak majd ki az összes Apple eszközünkre.
A MacRumors.com összefoglalója a témában…
Kollégákat keres az Apple Zürichben működő műhelyébe…
Russ Salakhutdinov profilja a Wikipedia enciklopédiában…
Geoffrey Hinton profilja a Wikipedia enciklopédiában…
Geoffrey Hinton beszéde a mesterséges és biológiai intelligencia rivalizálásáról…


Vigyázat! Olykor nem ébreszt az iPhone
(április 30.)

Ismert baki volt néhány évvel ezelőtt, amikor az újévet követően az iOS nem alkalmazta az ébresztőket, mert bár az Apple a fejlesztőktől megkövetelte, hogy az időt másodpercekben definiálják a szoftverekben, maga az Apple Clock / Óra alkalmazás a régies módszert alkalmazta, és nem működött megfelelően.
Most egy újabb hiba jelent meg, amikor is az ember félálomban azt hiszi felriadást követően, hogy maga nyomta le az ébresztést, ám a valóság az, hogy az iPhone nem ad hangot. Bár a hibáról hetek óta röppennek fel jelentések, az Apple addig nem tulajdonított kellő jelentőséget a problémának, amíg az NBC News egyik szerkesztője, Emilie Ikeda nem futott bele a kellemetlenségbe. Ennek köszönhetően a TODAYshow nevű műsor is említést tett a jelenségről, amely arra késztette az Apple-t, hogy hivatalosan reagáljon: vizsgálják a hibát, és dolgoznak a megoldásán.
Amennyiben biztosra szeretnénk menni, érdemes az ébresztő után pár perccel egy másik ébresztőt is aktiválni - ezzel elkerülhető az a kellemetlenség, ha álmunkba lenyomjuk az első zörejt, és inkább tovább alszunk.
A TODAYshow összefoglalója kellően humoros az NBC műsorán - az X portálon jelent meg a rövid videó.
A Today Show bejegyzése az X portálon minden humoros filmrészlettel, amely a témában fellelhető…


Az EU célkeresztjébe most az iPadOS került
(április 30.)

Amikor egy-egy weblapot meglátogatva egy röpke információért félképernyős párbeszédablak jelenik meg arról, hogy elfogadjuk az oldal adatvédelmi irányelveit, mindig elégedetten nyugtázhatjuk, hogy választott EU-s politikusaink megdolgoznak a havi 10075,18 eurós tiszteletdíjukért. Ez roppant hasznos, hiszen nem mindenki alapból az „Elfogadom” gombra kattint átolvasás nélkül, hanem részletesen tájékozódik az ott megfogalmazott jogi maszlagról.
Hasonlóan eredményes dolgokat ér el az Európai Bizottság illetékes szerve az iOS megnyitása kapcsán: immáron nem kötelező a Safari böngészőt alapértelmezetté tenni, így használhatunk más, szintén webkit alapú, a Safari élményével teljesen azonos, de más nevet viselő megoldást, illetve lehetővé vált az, hogy az ingyenes alkalmazások fejlesztésében tudásukat kiélő fejlesztők készítsenek olyan alkalmazásokat, amelyek lekövetik a webes trendeket, naprakészek az esetleges hibák kapcsán, nem zabálnak memóriát és akkumulátor időt, és soha senkitől egy centnyi bevételt nem várhatnak ezért.
Az App Store megnyitásának első szimbóluma egy olyan GameBoy emulátor volt, amelyet néhány nap elteltével tiltott le az Apple, mivel az intellektuális tulajdon használatához semmiféle jogosultsága nem volt a fejlesztőnek. Az App Store szűrőjén vélhetőleg nem jutott volna át, de a webes letöltési lehetőség okán pár napig terjedhetett, míg az Apple letiltotta.
Az Európai Bizottság hétfői sajtóközleménye ismét csak példája annak, hogy lehet úgy valaki felelős politikus, hogy a valósággal minimális kapcsolata van. A sajtóközlemény önmagában rendelkezik a humor egyfajta politikai bájával: ugyan az iPadOS piaci részesedése sem az üzleti, sem a fogyasztói szektorban nem éri el azt a mértéket, amely alapján monopóliumról lehetne beszélni a Digital Markets Act (DMA) által meghatározott keretek szerint, de „fontos átjárót képez az üzleti felhasználók számára a végfelhasználók elérésében”.
Tehát az Európai Bizottság által megálmodott törvény értelmében a Digital Markets Act kapcsán a bizottságnak jelenleg nincsen dolga az iPadOS rendszerrel, vagyis a vizsgálat szembemegy a törvény céljával, de ennek oka van: mert.
A közlemény később tovább viszi az indoklást: ugyan az üzleti felhasználók szempont- jából a DMA-nak nincsen jogköre, de a végfelhasz- nálói piaci hányad kapcsán „azt jósolják, hogy el fogja érni az iPadOS a küszöbértéket a közeli jövőben.” Immáron tehát az EB jóslatok alapján is vizsgálhat egy céget. (Az angol szöveg nem a forecast, hanem a predict szót használja.)
A képtelen gondolatok sora folytatódik: „A végfelhasználók be vannak zárva az iPadOS rendszerbe. Az Apple kihasználja nagy ökoszisztémáját, hogy visszatartsa a végfelhasználókat attól, hogy táblagépekhez más operációs rendszerre váltsanak.” Ez való igaz, ahogyan egy Android alapú táblagépre sem lehet iPadOS-t telepíteni. Általában azonban az iPad vásárló rendelkezik azzal a szellemi épséggel, hogy tisztában legyen, hogy nem egy Android eszközt vásárol, amikor egy iPad Pro készülékért ad ki pénzt. Az igény e téren tehát nem csak dilettáns, de bármely más piaci szereplő termékmodelljével is szembemegy. Nagy általánosságban a hardver gyártók általában kötik a szoftverüket a hardverhez - egy Legrand okos termosztátra sem tudjuk a Nest szoftverét telepíteni, még ha az egyébként tetszetősebb is.
A közlemény szerint az üzleti felhasználók azért vannak fogságba ejtve az iPadOS rendszerben, mert annak nagy és kereskedelmileg vonzó ügyfélköre van. Tehát a Bizottság szerint bűn az, hogy az Apple sikeres terméket gyárt, és azt sokan vásárolják.
A Bizottság közleménye hat hónapot biztosít az Apple számára, hogy megfeleljen a Digital Markets Act elvárásainak. Ennek több szempontból is érdekes vonatkozása, hogy a közlemény maga leírja, hogy az iPadOS piaci részesedése nem elég nagy ahhoz, hogy vizsgálják, de mégis vizsgálat alá lett véve. Másrészt egyetlen más gyártó esetén sem elvárás az, hogy más operációs rendszert lehessen telepíteni a hardverre, így nem valószínű, hogy ezen a téren az Apple-t meg lehetne puhítani, mivel az iPad termék a hardver és a rendszer egysége: iPadOS nélkül az iPad semmi nem lenne.
Az Apple eddig még nem reagált a közleményre, de minden bizonnyal a Safari kiválthatóságával és az App Store megnyitásával tudják majd le e téren is a DMA elvárásokat.
Az Európai Bizottság felhívja a figyelmet arra is, hogy a DMA előírásainak meg nem felelő cégeket a globális forgalmuk 10%-ára bírságolhatják, amely egyébként önmagában is abszurd mérték, továbbá kérdéses, hogy mi köze van az Európai Bizottságnak az Apple ausztrál vagy dél-amerikai forgalmához.
Az Európai Bizottság maga nemében szórakoztató, inkább tragikomikus közleménye…
A képviselők fizetéséről közölt adat hivatalos forrása…
Az Ars Technica ír az új App Store szabályok első sikeréről és a visszaélésről…

Akció: Sonnet Echo 13 Triple 4K Display Dock
(április 29.)

A Sonnet Echo 13 Triple 4K Display Dock kifejezetten az olyan felhasználói igényekre reagál, ahol nem a csúcs felbontás az elsődleges cél, hanem hogy minél több kijelzőt tudjunk a Mac-hez csatlakoztatni. Ez számos területen lehet igény: távfelügyeleti munkahelyeken, színházi vagy koncert közbeni média és vizuális effektus bejátszási feladatoknál, a pénzügyi szektorban vagy éppen sokféle automatizált berendezés irányítása közben. Már az elején fontos kiemelni, hogy a megoldás a macOS korlátozásai okán szoftveres kerülőúton, a DisplayLink nevű elterjedt technológia segítségével működik, és ezáltal az M1 és M2 processzorok esetén is lehetőségünk van több kijelző csatlakoztatására. A Sonnet Echo 13 Triple 4K Display Dock USB-C technológiára alapul, és az USB4 szabványra épül, ezáltal kompatibilis a Thunderbolt és USB4 csatlakozós Mac gépekkel is. A három kijelző egyidejű támogatásához szükséges a DisplayLink szoftver telepítése, amely a rendszerbe beépülő komponenst biztosít. Ez azért szükséges, mert a DisplayPort szabványban rögzített Multi-Stream Transport (MST) technológián alapul az a lehetőség, hogy egy USB-C kapun keresztül több kijelzőt eltérő tartalommal szolgáljunk ki.



Az Apple ezt a lehetőséget üzletpolitikai okokból nem támogatja, csupán a butább Single Stream Transport (SST) megoldást, amely nyomán alap esetben egy portra kötött több kijelzőn egymás tükrözései jelennének meg. A DisplayLink szoftver ezt hidalja át, és teszi lehetővé azt, hogy a macOS annak ellenére felismerje és önállóan kezelje a dokkon lévő több videó kimenetet, hogy a Mac irányába mindössze egy kábelt csatlakoztatunk. A Sonnet oldaláról a dokk beépített DisplayLink chipet tartalmaz, amely révén hardveresen oldja meg több kijelző támogatását, így a megoldás használata nem jelent nagyobb terhelést a Mac számára, mint a rendszer által támogatott kijelző használati mód. A Sonnet Echo 13 Triple 4K Display Dock hátoldalán három darab DisplayPort 1.2 és három darab HDMI 2.0 kapu található, amelyek tápcsatlakozóhoz közelebbi első kapuk esetén egy kijelző csatlakoztatására minden további nélkül használhatóak, míg a második és harmadik kapu - az elsőtől jobbra - a DisplayLink szoftver képességeit kiaknázva üzemel. Függetlenül attól, hogy a Mac esetleg nagyobb felbontást is támogat, a Sonnet Echo 13 Triple 4K Display Dock portjai maximálisan 4K (3840 x 2160) felbontást kínálnak a kijelzők bármelyikén, és egyszerre három külső kijelző meghajtását biztosítják akár 60 Herz képfrissítéssel. A csatlakozókat keverhetjük is, vagyis nem kell tisztán DisplayPort vagy HDMI kapukat igénybe venni, hanem ezek bármely kombinációjára lehetőséget ad a dokk. Ami nagyszerű, hogy ezt egy MacBook Air M1 vagy M2 modell esetén is biztosítja számunkra a termék.
A Sonnet Echo 13 Triple 4K Display Dockról bővebben…

⌚️ | Az Apple Watch megalkotása - 8. rész - Divat, megszállottság, vallás, marketing
(április 27.)

Jony Ive vonzódott a divat világához, és az Apple Watch kapcsán azt mondta Tim Cook ügyvezetőnek, hogy „ezt a terméket nem Walt Mossberg fogja eladni a tömegeknek, hanem Karl Lagerfeld”. (Walt Mossberg akkoriban meghatározó információ technológiai újságíró, véleményvezér volt, Karl Lagerfeld pedig szerényen divatdiktátor: jobbra a kesztyűs karján lévő arany Apple Watch.) Érvelni is tudott: Ive szerint ugyanis az iPod sikere nem csak annak volt köszönhető, hogy egy kiváló zenelejátszó, hanem annak, hogy kapcsolat volt az emberek és a zene világa között. Az óra Ive elképzelése szerint ugyanilyen kapcsolat a felhasználó és a divat világa között. Már a bemutató kapcsán is voltak ütközetek emiatt a cégen belül. Míg Cook többek között Phil Schiller tanácsára ott szerette volna bemutatni az Apple Watch terméket, ahol annak idején a Mac is a nagyközönség elé került - ezzel kiemelve fontosságát -, Jony Ive másként gondolta. Szerinte ugyanis égő a divat újságírókat egy kollégiumi előadóterem padsoraiba beültetni. Tim Cook elfogadta az érvelést, és bár nagyot nyelt, amikor Ive közölte: 25 millió dollárba fog kerülni az óra bemutatására szánt két hatalmas sátor, ráadásul fákat kell átmenetileg kiemelni a földből, gondozni, majd visszaültetni őket, de végül is Jony Ive irányadásai mentén haladt az óra piacra dobása. (Ive számos olyan marketing tanácsadót szerződtetett, akiknek semmi köze nem volt az informatika világához, csak a divathoz.)



Olyasmi is történt, ami előzőleg szinte teljesen példa nélküli volt: Ive egy, az Apple világtól független újságírónak, Anna Wintournak mutatta be az órát még a megjelenés előtt, aki a Vogue elfoglalt szerkesztője volt. A hölgy későbbi visszaemlékezése szerint Ive vallásos áhítattal beszélt a részletekről, az anyagválasztásról, a színekről, a lekerekítés ívéről, a szíjakról, és a digitális koronáról. A digitális korona Ive szerint nem csak egy tekerhető gomb, hanem a történelmi kapocs a hagyományos mechanikus órák és a modern Apple Watch között. Ezért volt fontos a kidolgozása, ezért kellett tökéletesnek lennie. Annak Wintour le volt nyűgözve az előadó lelkesedésétől legalább annyira, mint magától a terméktől - ennek is köszönhető, hogy a találkozó az eredetileg rögzített idő négyszeresére nyúlt.
Ive számos kereskedelmi ötletbe is belemélyedt, így Tim Cook szerződtetett mellé egy szakembert, a francia Yves Saint Laurent korábbi tanácsadóját, Paul Deneve-et, akitől például az Apple Watch kiegészítők prezentálásának ékszerboltokra jellemző átlátszó kihúzható fiókos megoldása származik, amely a világ Apple Store-jaiban megjelent a termék bemutatását követően.
Az Apple Watch termékcsalád…
Szíjak az Apple Watch eszközökhöz…
A Cult of Mac cikke a rejtélyes fehér sátorról 2015. márciusából…
Cikk: Apple’s Jony Ive and Vogue’s Anna Wintour: Machines can build beautiful things…

Az Apple ProRes kodek család áttekintése
(április 25.)

Az Apple ProRes mozgóképes kódolás a professzionális videó utómunka szakterületén elterjedt eljárás, amely a nyersanyagok felbontása és mérete terén rugalmas lehetőséget kínál az olyan profi alkalmazásokban, mint a Final Cut Pro vagy a Motion. A megoldás révén lehetővé vált a 10-bites 4:2:2 és a 4:4:4:4 nagy felbontású (HD), 2K, 4K, 6K, 8K vagy a jövőben akár nagyobb felbontású videóforrások akár többsávos szerkesztése bárki számára hozzáférhető számítógépeken. Az Apple ProRes kodekek páratlan kombinációját nyújtják a többsávos, valós idejű szerkesztési teljesítménynek, a lenyűgöző képminőségnek és visszafogott tárhely igényeknek. A ProRes kodekek teljes mértékben kihasználják a többmagos feldolgozás lehetőségeit, ezáltal még jobb teljesítményt nyújtanak a modern, sokmagos rendszereken. Egyúttal a kodek a tartalomhoz képes igazítani a képkocka rátát és a képkockák méretét, vagyis kevesebb adatot használ olyan időszakokban, amikor a képi tartalom a videóban kevesebb. Egyes komolyabb kamerák - akár az újabb iPhone modellek is - szélesebb színskálát képesek rögzíteni, többek között az úgynevezett Log vagy RAW formátumokban való felvétel során. Ennek köszönhetően a valóság jóval több színe őrizhető meg, miközben a dinamikatartomány is nagy maradhat (HDR). A Final Cut Pro 10.4 és újabb változatai támogatják a széles spektrumú HDR felvételeket, a HLG (Hybrid Log-Gamma) és a PQ ProRes felvételek Rec. 2020 színskáláját. Cikkünk összefoglalja a ProRes kodek család típusait annak érdekében, hogy magabiztosan tudjuk, mivel is állunk szemben például a Final Cut Pro nyers, optimalizált és proxy formátumai esetén.
Az Apple ProRes kodek családról bővebben…
A Final Cut Pro alkalmazásról szóló írásaink gyűjteménye…
A Final Cut Pro alkalmazásról szóló még részletesebb ekönyvünk…

Versenyképes MacBook Pro 16” CTO modellek készletről
(április 24.)

Nincsen egyszerű dolgunk az Apple legjobb egyedi konfigurációinak kiválasztása kapcsán, hiszen rengeteg variáció érhető el, az árak pedig az értéktelenné vált forint okán igen fájdalmasan számszerűsítik a befektetés nagyságát. E paramétereket figyelembe véve választottunk ki két olyan egyedi konfigurációt, amely az arany középút lehet azok számára, akik például M1 Max számítógépről kívánnak minőségi előrelépéssel M3 Max modellre cserélni - az Intel alapú gépekhez képest nem kell ecsetelni a fejlődést, hiszen bármelyik Apple Silicon modell messze túlmutat az X86 architektúrán, de az M3 Max széria nem csak az M1 Max és M2 Max sorozatokat utasítja maga mögé, de az M2 Ultra processzor egymagos teljesítményét is jócskán felülmúlja a 600 MHz frekvencia többletnek köszönhetően (az M2 sorozat 3,5 GHz-es volt, míg az M3 sorozat 4,1 GHz-es). A többmagos teljesítmény terén a nem túl komoly ugrást jelentő M2 Max modellekhez képest az M3 Max szintén 30%-ot lép előre, és bár meg nem haladja, de közel utoléri az M2 Ultra teljesítményét.



Ezen megfontolásokból a MacBook Pro 16” modellek esetén az M3 Max processzorból a kedvezőbb árazású, 30 magos GPU-val szerelt verzióból képeztünk olyan 1 TB-os és 2 TB-os tárhellyel szerelt egyedi konfigurációkat, amelyek memóriája 96 GB, vagyis érdemi előrelépést jelentenek az M1 Max csúcs 64 GB-jához képest, egyúttal vonzó útirányt nyújtanak az Intel alapú gépekről váltó felhasználók számára is, ugyanakkor összességében 350.000 Ft-tal kedvezőbb árúak, mint az erősebb M3 Max és a 128 GB memória. A gépek asztrofekete színben érhetőek el magyar billentyűzettel készletről.
A MacBook Pro 14" és 16" termékvonal…
MacBook Pro 16" M3 Max 1 TB 96 GB - asztrofekete (CTO)…
MacBook Pro 16" M3 Max 2 TB 96 GB - asztrofekete (CTO)…

A MacMag.hu 2002. február óta számol be a Mac világ friss híreiről. Régebbi írásaink a felnyíló menüből választhatók ki.