A MacMag.hu oldalt az
iJoe.hu Apple Kereskedés tartja fenn.

Cikkek, termékek a Mac világból:



Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.






Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.


Boot Camp és Windows 10 a Mac-en
Hány kijelzőt kapcsolhatok a Mac-re?
Apple videóadapterek kompatibilitása
Numbers: Képletek és függvények Aktuális szervizprogramok listája Apple termékek tisztítása



Ajánlataink:









Kapcsolat:
Birincsik József
Email: ijoe@ijoe.hu


Az Apple elengedi az ingyenes alkalmazások fejlesztőinek legnagyobb költségét
(május 6.)

Az Apple úgynevezett Core Technology Fee nevű díja sok vitát váltott már ki, hiszen olyan díjról van szó, amelyet akkor is fizetni kell, ha egy ingyenes alkalmazás fejlesztője alkot valami hatalmas sikerű terméket. A díj jogos, hiszen az Apple fenntart egy infrastruktúrát az alkalmazások értékesítéséhez, illetve letöltéséhez, terjesztéséhez, így hát van alapja annak, hogy némi díjazást vár el cserébe. Eredetileg a cég csak a fizetős alkalmazásokból kívánt pénzre szert tenni, de aztán felismerték azt az ellentmondást, hogy az olyan ingyenes alkalmazások, mint a Facebook, az Instagram, a Netflix és még sok egyéb az általa elért felületen dollármilliárdos bevételekre tesz szert, vagyis az Apple olyanoknak kedvezne, akik arra abszolút nincsenek erre rászorulva. Emiatt vezették be a Core Technology Fee nevű díjat, amelyet egységesen mindenkinek fizetnie kellett, aki alkalmazást publikál - egyelőre egyébként csak az Európai Unióban, ahol az App Store-ok megnyitása miatt előfordulhat, hogy ez az Apple egyetlen bevétele az alkalmazás forgalmazásból. Igen ám, de ez azt jelenti, hogyha valaki nagyon sikeres ingyenes alkalmazást ír, akkor igen sok pénzzel kezd el tartozni az Apple-nek. Az új szabályok értelmében a díjat az Apple elengedi az ingyenes alkalmazások fejlesztőinek, ha nem generáltnak 10 millió eurót elérő vagy meghaladó bevételt, illetve 1 millió letöltés alatt maradnak három éven cikluson belül. Amennyiben elérik a 10 millió eurós bevételt, akkor 1 millió eurós éves díjat kell fizetniük, továbbá 1 millió telepítést követően is kell éves díjat fizetni - itt azt feltételezi az Apple, hogy az alkalmazáson belül történik értékesítés. Ez logikus és jogos gondolat, hiszen míg egy ingyenes újságolvasó program letöltéséből nem keletkezik haszon, ha a lapkiadó később alkalmazáson belül, de az App Store-on kívül ad el magazinokat, akkor azzal bevételt generál, miközben ennek alapját az Apple szerver háttere biztosította. A mostani könnyítés így egyértelműen a kis fejlesztőknek kedvez, de a nagy cégeket, akik nem magának az alkalmazásnak, hanem az azon keresztül elért tartalomnak az eladásából keresnek pénzt, továbbra is fizetniük szükséges.
A Cult of Mac összefoglalója a tárgyban…

Bloomberg a holnapi Apple eseményről
(május 6.)

Mark Gurman sok tekintetben az Apple egyfajta szócsöve: hiteles információi nem azért bukkannak fel újra és újra, mert ennyire jól nyomozná ki az Apple közeljövőben esedékes dolgait, hanem mert az Apple átad számára kicsit korábban információkat, hogy ezzel egyben formálja is a véleményt, valamint tesztelje a reakciókat. Ennek köszönhető, hogy míg március végén már sokan égtek iPad frissítési lázban, Gurman gyakorlatilag a hónap közepén megírta, hogy májusig nem lesz frissítés.
Mostani hírei nem minden szempontból kedvezőek: Az OLED kijelzős iPad Pro nem okoz meglepetést, de az a híre, miszerint az iPad modellek átugorják az M3 sorozatot, és rögtön M4-es processzort kapnak, nem lenne szerencsés lépés az Apple-től. Az M3 processzor még éppen megjelent a Mac gépekben, és ha most egy másik termékben már az utód lesz, akkor eléggé nehéz forradalminak eladni egy M3 processzoros gépet. Nem beszélve az M2 Max és M2 Ultra processzorral szerelt Mac Studio és Mac Pro modellekről. Az iPad Pro kapcsán Gurman lehetségesnek tartja a MagSafe töltést, amely eleddig hiányzik az iPad termékvonalból, úgy gondolja, hogy elképzelhető egy matt kijelzős változat opciója, az előoldali kamera az iPad 10. generációs modellhez hasonlatosan fentről oldalra kerü.



Véleménye szerint M2 processzorral szerelt iPad Air modellek is megjelennek majd, amelyek nem kapják meg a csúcs minőségű kijelzőt, de van esély rá, hogy e téren is fejlődnek valamit a most nem kifejezetten csúcskategóriás panel helyett. Az iPad Air modellből megjelenik majd egy 12,9”-es változat is, hogy még többféle konfiguráció okozzon zavart a vásárlók között.
Az iPad Pro modellekhez az Apple új Magic Keyboard kiegészítőt is bemutathat, amely alumíniumból készül majd nagyobb ujjkövetővel, és talán valamivel alacsonyabb tömeggel. Gurman szerint az Apple új Apple Pencil generációt is bemutat, amely új kézmozdulatot érez majd a szorítás formájában, illetve a visionOS 2 rendszertől az Apple Vision Próval is együttműködik majd - véli az újságíró.
Gurman szerint az eseményen elképzelhető, hogy a Vision Pro új országokban való elérhetőségét is potenciálisan bejelentik majd az eseményen, bár kérdéses, hogy összekeverik-e az iPad termékvonallal ezt a családot.
A Bloomberg szerint az esemény - vagyis hogy magyar idő szerint 16 órától lejátsszák az előre felvett videót - 35 percnél többet nem vesz igénybe, vagyis az Apple nem tervez olyasmit, ami nagyon hosszas magyarázat okán elhúzná az eseményt. Nem esik szó továbbá az iPad 10. generációs frissítésétől, az iPad 9. generációs sorsáról, valamint az iPad mini teljesen kiesett a híranyagból.
A MacRumors.com összefoglalója Gurman PowerOn hírlevele alapján…

Apple história: A Beats ügylet története
(május 5.)

Tim Cook vezetése alatt az egyik - finoman szólva - legellentmondásosabb megítélésű tranzakció a Beats márka 3 milliárd dolláron történt felvásárlása. Több szempontból válságos időszaka volt ez a cégnek: az Apple Watch már javában haladt a megvalósítás felé, és komolyabb újdonságok nem voltak a tarsolyban. A Beats márka esetleges bekebelezése egy külső tanácsadó cégen keresztül merült fel, és amikor Tim Cook és Eddy Cue elmentek Jimmy Iovine zenei producer legendával és a Beats társalapító-társtulajdonos vezetőjével tárgyalni, a nyers és szókimondó férfi elárulta, hogy többször környékezte meg Steve Jobs-ot, de ő minden alkalommal lepattintotta. A Beats márka azért volt vonzó, mert relatíve nagy forgalmat generált, és nagyon jól bejáratott marketing gépezete volt: ahogyan a mai napig is gátlástalan rámenősséggel jelenik meg klipekben, sportolók fején, médiaeseményeken, ez már a kezdetektől így volt, és a márka túlárazottsága okán egészen szép profitokat termelt a cég. Iovine megmutatta akkor készülő újdonságukat, a Beats Music nevű internet alapú zenesugárzó szolgáltatást, amelyet a megbeszélés után pár héttel indítottak el.
Cook nem csábult el, ugyan nem vetették el az esetleges felvásárlást, de nem indultak meg tárgyalások. Pár hónappal később történt, hogy Cook munkából hazaérve zenét hallgatott. Zenei ízlése inkább a „habos kóla” volt, kollégái mosolyogtak is azon, hogy miket hallgat, messze nem volt olyan karakteres, mint Steve Jobs, aki Bob Dylan és a Beatles nagy rajongója volt. Cook megismerkedett az akkorra már a piacon lévő Spotify, Tidal és a Beats Music szolgáltatásokkal, és már látta azt, hogy az iTunes, ami 99 centért ad el dalokat, folyamatosan veszít ezekkel szemben. (Az Apple késve lépett be a zenesugárzás piacára, mivel Jobs filozófiája szerint az emberek szeretik birtokolni a zenét. Az, hogy az iTunes vásárlással egyébként a licenc szerint nem birtokolják, csak életre szóló hallgatási jogot vásárolnak, most mellékes kérdés.)
Cook felfedezte, hogy a Beats Music esetén változott a kínálat, és jobban reagált az ízlésére az algoritmus, mint akkoriban a Spotify vagy a Tidal esetén. Ez a dolog nagyon megfogta, és kollégái szerint egy tinédzser izgatottságával forrósította fel a Beats kapcsolatokat. Cook elvetette azt az ötletet, amit az Apple-ön belül sokan javasoltak: fejlesszenek ki saját zenesugárzó szolgáltatást az iTunes újragondolásával. Cook ezt feleslegesnek tartotta, és úgy gondolta, hogy a Beats Music lesz a megfelelő alapanyag, amelyet beolvasztanak az iTunes alá.
Jimmy Iovine azonban nem volt kifejezetten rugalmas a cége darabolása kapcsán: Cook első ötlete az volt, hogy a fejhallgató üzletágat meghagyná a kiváló párosnak, az alapító Iovine-nak és a Dr Dre művésznevű André Youngnak. Iovine azonban ragaszkodott hozzá, hogy együtt adja el a teljes márkát 3,5 milliárd dollárért az Apple-nek. Ebből nagyjából 1,3 milliárd dollár volt a fejhallgató üzletág, amely azonban a magas profit ráta miatt a számítások szerint 2-3 év alatt meg is térülhetett. A drágább rész a zenesugárzási üzletág volt, amely azonban számos rendkívül értékes szerződéssel, Iovine zenei kapcsolataival és Dr Dre páratlan művészi értékű produktumainak exkluzivitásával együtt mindenképpen értékesnek bizonyult. (Jó, a harmadik pont nem volt őszinte, de ízlések kérdésében kár lenne állást foglalni.)



Az Apple-ön belül nem volt kritikamentes a tranzakció ötlete: Phil Schiller egyáltalán nem szimpatizált a Beats csapattal, Jony Ive kifejezetten nem volt rajongója a Beats termékeknek és elektronikus zene hallgatóként a Dr Dre-féle hangélmény sem éppen állt közel hozzá. Többen negatívnak tartották a hip-hop sztár erőszakos múltját - 1991-ben elítélték testi sértés miatt, és számos zűrös történet merült fel vele kapcsolatban a későbbiekben is.
Cook azonban eltökélt volt: a Beats fejhallgatók profitja jót fog tenni a cég pénzügyi várakozásainak, a Beats Music révén pedig az Apple nem csak belép, hanem berobban az internetes zenesugárzás piacára, és behozza a több éves lemaradását a területen.
Az ár 3,5 milliárd dollár volt, ám amíg a jogászok dolgoznak a szerződés részletein, Cook teljes titoktartást várt el. Iovine jelezte, hogy a Beats félkatonai szervezet, onnan semmi nem jut ki. A megállapodás éjjelén 2 óra körül Iovine-t az iPhone-ja ébresztette, és Puff Daddy hívta, miszerint Dr Dre közösségi oldalán megjelent egy videó, ahol a művész némi tudatmódosító szerek hatása alatt arról beszél egy hölgy művésznek, hogy akkora üzletet csináltak a Beats eladásával az Apple-nek, hogy ő lesz a világ első hip-hop előadója, aki milliárdossá válik. Iovine bepánikolt, hogy az üzlet elmarad. Tim Cook üzent, hogy várja a párost Cupertinóba.



Ugyan az utólag megjelent képeken mindenki vidám, és Tim Cook nem zavarta el a fenébe a két vendéget, de a száját tartani nem tudó Dr Dre magánakciója nyomán a korábban rögzített 3,5 milliárd dolláros ár 3 milliárdra csökkent. Ez azt jelentette, hogy Dr Dre a tranzakcióból 200 millió dollárral kevesebbet kapott, ezáltal összesen nem részesült egymilliárd dollárban, vagyis nem lett milliárdos. Cook nem haragudott, de a maga módján elég ütős módon fejezte ki a titoktartási kérésének megsértését. A Beats felvásárlással az Apple Music hamarosan elindulhatott, 2022-es utolsó nyilvános adata szerint 88 milliónál is több előfizetőre tett szert. Jimmy Iovine és Dr Dre az Apple alkalmazásába kerültek, és kezdeti néhány botrány után csendesen beleszürkültek az új állásukba. A Beats Music rövid ideig párhuzamosan működött, majd megszűnt, a Beats fejhallgatók, fülhallgatók és hangszórók máig megtalálhatók az Apple kínálatában, és önálló formatervezéssel és termékkörrel fejlődnek.
Az Apple akkori hivatalos sajtóközleménye…
A Patently Apple cikke a felvásárlás körülményeiről 2017-ben…
A Rolling Stone magazin cikke Dr Dre munkába állásáról…

⌚️ | Az Apple Watch megalkotása - 9. rész - Jony Ive azt teszi, amit Steve Jobs nem engedett volna
(május 4.)

Amikor Steve Jobs visszatért az Apple-höz, a maga nyers és lehengerlő stílusában vitt végbe páratlan dolgokat. Termékstratégiája olyan egyszerű volt, mint a faék: felrajzolt egy plusz jelet, majd az így keletkező négy rubrika fölé odaírta, hogy Consumer és Pro, mellé pedig hogy Desktop és Notebook. Ez a négy termékes képlet kihúzta az Apple-t a bajból, áttekinthetővé és értelmezhetővé tette az Apple termékkínálatát, és tökéletesen működött a következő évtized során. (Volt kivétel, hiszen megjelent az eMac és a Mac mini, de alapvetően mindig törekedtek arra, hogy egyszerű és áttekinthető legyen a termékmátrix.)



Az Apple Watch ezt szétzilálta, és jól kirajzolódott, hogy amikor a designerek szabad kezet kapnak, nem biztos, hogy a siker mindig garantált, még akkor sem, ha zseniális terméket hoznak létre. Az Apple Watch eleve két méretben volt elérhető: kisebb példány a hölgyek és nagyobb az urak részére. Az olcsóbb alumínium kivitel mellett volt egy prémium acél kivitel, amely nyilvánvalóan az a típusú Apple Watch, amely az igazi, megtakarítás nélküli kivitelű Apple termék. Ive ragaszkodott a méregdrága arany kivitelhez, amely egy évente hardverfrissített termék esetén sajátos elgondolás volt, nem is igazán jött be, hiszen 2000 darab körüli mennyiséget adott el a cég. (Természetesen lett volna mód arra, hogy beküldik a felhasználók évente egyszer a terméket az Apple-nek mondjuk 800 dollárért hardver frissítésre, hogy legalább 5-6 évig követni tudják a fejlődési trendeket, de az Apple részéről ilyesmi nem merült fel, egyszerűen hagyták 3-4 év alatt elavulni a 2-3 millió forintos aranyórát.)



Volt tehát két méret és háromféle anyag. Ezen kívül minden modellből legalább kétféle szín. Ráadásul az Apple nem úgy oldotta meg a szíj kérdést, hogy a csupasz órát forgalmazta, amihez mindenki választhat valamilyen szíjat, hanem számos előre csomagolt termékkód jelent meg, amely a logisztika és a kiskereskedelem számára is rémálom: biztos, hogy pont az a méret, szín, óraszíj nem lesz készleten, amelyikre egy-egy vevőnek éppen szüksége van. Ezek a paraméterek komoly pofonokat adtak az Apple-nek, az arany kivitelű óra óriási kudarc volt, de az a vágyálom, hogy az Apple Watch önállóan eltart egy kiskereskedelmi láncot, szintén csúnyán megbukott: az Apple Párizsban, Londonban és Tokióban nyitott kifejezetten Apple Watch árusításra szolgáló boltokat, ahol más Apple termékeket nem is lehetett kapni. Ezek hihetetlen összegeket égettek el rövid idő alatt, így az őszi megnyitás után februárra már be is zárta őket a cég. A luxus termék irányvonal súlyos kudarc volt, az arany órát az első frissítésnél kifuttatták, a fejlesztési irányadást pedig Jony Ive csapatától Tim Cook bizalmasa, Jeff Williams logisztikai és ellátási alelnök vette át, aki az egészség és fitnesz irányba való továbbfejlesztést tartotta életképesnek. (Williams már ennél korábban, az első óra megjelenésekor bekapcsolódott a folyamatba, de eleinte Ive egyenrangú partnere volt, akinek a gyártási kihívások gyors megoldás volt a feladata. Innentől de facto felettese lett.)



A termékmátrix némileg egyszerűsödött, de az Apple máig szíjakkal csomagolt órákat árusít, amely változatlanul kiskereskedelmi rémálom, és olyan paraméter, ami szembemegy Steve Jobs egyszerűsítési törekvéseivel. Sokkal könnyebb dolga lenne a boltoknak és a vásárlóknak, ha az óra és a töltő lenne egy csomagban, a szíj pedig tetszés szerint külön kiválasztható lenne.
Jony Ive mögül ekkorra már igen erősen hiányzott a Steve Jobs által korábban nyújtott finom irányadás és kontroll, ismétlődő kudarcai pedig oda vezettek el, hogy 2016-ra már érezte elég jól magát a cégnél…
Az Apple Watch termékcsalád…
Szíjak az Apple Watch eszközökhöz…

A Mac mögött - Skywalker Sound - profilvideó
(május 4.)

Angol nyelvi szójáték eredménye, hogy május 4-e a Csillagok háborúja című produkció nemzetközi napja. A filmben elhangzó „May the forth be with you” gondolatból a May the 4th, azaz május 4-e áthallás a forrása ennek a hagyománynak. Az Apple ennek keretében még tavaly készített egy remek profilfilmet, amelynek előzetesét május 4-én mutatta be. A film a Skywalker Sound nevű hangstúdióról szól, amely a Start Wars legenda számára készített évtizedekkel ezelőtt jellegzetes hangokat, amelyek összetéveszthetetlenek - ahogyan a film gondolata is kezdődik: ha lehunyjuk a szemünket, és pár hangfoszlányt hallunk a filmből, azonnal tudjuk, hogy a Star Wars filmből származnak a hangok.



A Skywalker Sound immáron Mac eszközökön dolgozik, így a MacBook Pro modellek helyett számos rack verziós Mac Pro felvillan a profilfilmben a Golden Globe és Oscar díjak között. A stúdió George Lucas alkotásai mellett számos Spielberg produkción dolgozott, így a Jurassic Park filmeken is. A filmből megismerhetjük, hogy miként rögzítik a hangokat a filmekhez, hogyan torzítják azokat, miként gyűjtik és katalogizálják a hatalmas hanggyűjteményt. Kiemelkedően fontosnak tartják, hogy a tudományos fantasztikus filmek sem feltétlenül szintetizált hangokból épüljenek fel, hanem számos kreatív formában hoznak létre olyan hangokat, amelyek megfelelnek a filmes igényeknek. (Ezekre a célokra a különféle sampler alkalmazások szolgálnak. Ilyen például a MainStage alkalmazásban is található Quick Sampler néven, de a GarageBand is képes hangmintákat rögzíteni.)
A profilfilm bemutatja a hang tervezők munkáját, eszköztárát és munkafolyamatát, amelyeknek természetesen alapja a Mac.
A Behind the Mac | Skywalker Sound videó…
A MainStage Quick Sampler funkcijója…
A CAF hangformátum…
Sampler a GarageBand mobil verziójában…


Apple negyedév - Visszaeséssel, de nem múlt el rekord nélkül
(május 3.)

Miután Luca Maestri pénzügyi igazgató előzetes közleményben magyarázta, hogy tavalyelőtt a COVID miatt késtek az iPhone 14 Pro szállítások, és azok áttolódtak a tavaszi negyedévre, emiatt 2023-ban a naptári első, Apple pénzügyi második negyedév kiugróan erős volt, és körülbelül 5 milliárd dollárnyi pluszt kapott az elmaradt eladások révén. Ezzel nagyjából felkészítette a piacot, hogy a 95 milliárdos forgalom helyett 90 milliárdos forgalomra számíthatunk, de ez nem visszaesés, csak naptári kiigazodás, mivel most nem volt áttolódás az előző időszakról. (Ha kötekedő részvényes vagy gazdasági újságíró akarna lenni az ember, akkor hozzátenné, hogy az előző év azonos, karácsonyi negyedévében 117,154 milliárdos forgalom volt, amiből hiányzott az áttolt 5 milliárd dollár, de ahhoz képest a 2023-as karácsonyi negyedévben „csak” 119,575 milliárdos forgalma volt a cégnek, vagyis 2,4 milliárd dollárt növekedett - húzott vissza - a következő negyedévről. Tehát 2,6 milliárd dollár forgalom még mindig hiányzik, ha Maestri szavainak nyomán indulunk el, és még a reggeli második kávé előtt kötekedni szeretnénk. De ne vesszünk el a nagy számok részleteiben.)
Az Apple az idei első naptári, második pénzügyi negyedévében 90,8 milliárd dollár forgalmat generált, amely 4%-kal gyengébb az előző év azonos időszakánál. Ez részvényenként 1,53 dollár nyereséget jelent. Kettő rekordot is sikerült beállítani: ismét rekord bevételt hozott a szolgáltatási szektor (ebben az előfizetések találhatóak, mint iCloud tárhely, Apple TV+, Fitness+, Arcade, valamint egyes alkalmazások, mint a Logic Pro vagy Final Cut Pro iPadOS változatai).



Tim Cook kiemelte az Apple Vision Pro piacra kerülését, amely rendkívül sikeresen indult, továbbá az ügyvezető nagy várakozásokkal tekint a május 7-i bejelentések és a WWDC újdonságai elé a következő hónapban.
Luca Maestri is jelentett be rekordot: minden földrajzi szegmensben rekord mennyiségű aktív Apple eszköz van használatban. Továbbá a részvényenkénti profit is rekord magas erre a negyedévre vetítve. A cég 110 milliárd dollárért vásárol vissza részvényeket, és ismét fog 25 cent osztalékot fizetni a részvényesek számára május 16-án.
A negyedév során földrajzilag egyedül Európában volt növekedés a forgalomban. A számokat jelentősen javította, hogy a Mac eladás közel 300.000 darabbal fokozódott a tavalyi azonos negyedévhez képest, vagyis nagyobb értékű termékből fogyott több. Jelentősen, 1,1 millió darabbal 5,5 millióra zsugorodott az iPad eladás, látványosan, 8,7 millióról 7,9 millióra esett vissza a „viselhető” termékek forgalma, főként az Apple Watch csökkenése miatt. (Ez hat havi bontásban még durvább, több mint 2 millió darabos csökkenést jelent.)



Az iPhone forgalom több mint 5 milliárd dollárral csökkent a negyedév során, és féléves bontásban a karácsonyi negyedév sem segít sokat, mert úgy is 1,5 milliós a visszaesés.
Ami jól látható, hogy Tim Cook annak idején jól döntött, amikor szolgáltatási területeken nyitott: mára ez a szegmens nagyobb, mint a Mac, az iPad és a viselhető termékek értéke együtt véve. (Ha összehasonlítjuk őket, még mindig marad a szolgáltatási szegmensben 3 milliárd dollárnyi tartalék.)
A sajtóhír az Apple Newsroom felületén…
Negyedéves nyers számok PDF formátumban…

Piacon meg nem jelent Beats hangszóróval sétált Dan Ricciardo
(május 2.)

Nem nyugodott bele a Beats csapata abba, hogy a nem éppen világsikert arató, sztárok körében ugyan népszerű és több klipben megjelenő, majd akku hibája miatt visszahívási programmal is sújtott Pill hangszóróját a tulajdonos Apple kivezette a piacról pótlás nélkül még 2022-ben. Nemrégiben LeBron James NBA kosárlabdázó sztárt látták valamilyen „Pill-szerű hangszóróval”, amely kapcsán nem volt mindenki számára egyértelmű, hogy mi is az, de most hétvégén, a Miamiban zajló Forma 1-es nagydíj kapcsán egyértelművé vált, hogy terjed a sztároknál egy Beats hangszóró, ami még nincsen a piacon.



A termékkel a korábbi években jobb csapatoknál már tehetségét bizonyító, idén még pontok nélküli Danial Ricciardo sétált a verseny helyszínén úgy tartva a terméket, hogy egyértelműen látható legyen a Beats logó. Az eszköz egy színben illeszkedő csuklópánton lógott, és teljes mértékben a korábbi Pill formavilágát idézte - minden bizonnyal a mikró-USB csatlakozóját is USB-C kapura cserélték, még ha ez a képről nem is derül ki. A Beats stratégiája mindig is az volt, hogy sztárokkal tette népszerűvé a termékeit, de míg a fejhallgatók esetén ez remekül működött, a mobil hangszórók világát a JBL leuralta, és az efféle termékeket nagy tömegben vásárló és parkokban, utcán is használó fiataloknál az akkumulátorral rendelkező utazó hangszóró szinonimája a „dzsíbíell” lett - itt jegyezve meg, hogy a j hang helyes kiejtése „dzséj”, de ne vesszünk el a részletekben. Vélhetőleg erre a piacra szeretne visszakerülni a Beats azzal, hogy sztároknál láthatunk valami elérhetetlen terméket, ami pár hét vagy hónap múlva a „közönséges civilek” számára is elérhetővé válik.



A marketing szakemberek szerint ez működik, hiszen ha egy sztár ilyet használ, az egyrészt biztos jó, másrészt ha az egyszerű fogyasztó olyat vásárol, amilyet a sztár, akkor kicsit ő is sztár lesz. Erős leegyszerűsítése ez a vásárlóknak, de a fejhallgató piacon nem vitathatóak el a stratégia sikerei. Kérdés persze, hogy a sztárok közreműködése mennyire hat egy olyan piacon, ahol a JBL 90-130.000 Ft-os termékei megdöbbentő hangzást nyújtanak, míg az utolsó értékesítési időszakban 90.000 Ft-ért megvásárolható Beats Pill+ az akkor 35.000 Ft-os JBL Flip hangjánál nem feltétlenül nyújtott többet. Néhány hónap múlva látni fogjuk.



(Érdekesség, hogy éppen a napokban született írás a Beats felvásárlás történetéről, és pont ekkor jön egy Beats hír. A felvásárlás sztorijáról így a túlzott felhajtást elkerülendő pár nap múlva talál információkat a tisztelt olvasó.)
A Beats by Dre hivatalos webhelye…

Felpörgött az Apple mesterséges intelligencia fejlesztés; Zürichben nyílt új labor
(május 1.)

Tim Cook megtanulta a legutóbbi negyedéves beszámoló kapcsán elhangzott éles kritikákból a leckét, és az Apple intenzíven elkezdett dedikált mesterséges intelligencia fejlesztéseket végezni. (Ennek kapcsán már a pletykaoldalak olyan túlkapásokról is beszámolnak, hogy néhány termékvonal nem is M3-ra frissül, hanem egyenesen M4-re, amivel alapos pofont kapna ismét a Mac k özösség, így remélhetőleg csak rémhírekről van szó.) Az Apple Kalifornia mellett Seattle-ben is létrehozott egy fejlesztői bázist, ahol számos, korábban a Google alkalmazásában álló szakember dolgozik, emellett az OpenAI-val is hírbe hozták a céget. Új hír, hogy az Apple Zürichben is létrehozott egy mesterséges intelligencia labort, ahol a helyi FaceShift (VR) és Fashwell nevű, képelemző cég egykori dolgozói alkotnak egy, az informátorok szerint „Vision Lab” nevű csapat keretében, amely nem az Apple Vision Pro, sokkal inkább az adott képi tartalmak alapos elemzését végző, ezáltal kvázi látó mesterséges intelligencia jelölése. (Néhány lap - például a MacRumors.com - arról számol be, hogy a zürichi helyszín „titkos”, ehhez képest az Apple a saját weblapján keres oda alkalmazottakat, és ő maga használja a Zurich Vision Lab megjelölést, tehát a titkosság ténye vitatható.)



Az Apple a WWDC-n elemzők szerint teljesen új Siri technológiát mutat majd be, erre utal az esemény meghívójának logója. Emellett nagyon sok olyan műveletet kívánnak lefejleszteni, amely nem igényli a folyamatos internetforgalmat, hanem helyben el tudják végezni az óriási teljesítményű eszközeink. Az Apple mesterséges intelligencia fejlesztései 2016-ban pörögtek fel, amikor a cég felvásárolta a a Perceptual Machines nevű vállalatot, amelynek alapítója az a Ruslan Salakhutdinov volt, aki kvázi az atyja a mesterséges logikai hálózatoknak. (Ezt neural network, idegi hálózat névvel illették, ez is az oka, hogy az Apple nem az AI jelzést használta, hanem Neural Engine a gépi tanulási segédprocesszor neve, hiszen a tanulás révén az idegi hálózatban jönnek létre új kapcsolódások az agyban.)



Érdekesség, hogy Salakhutdinov annak a Geoffrey Hintonnál tanult a University of Toronto nevű intézményben, akit a mesterséges intelligencia modellek nagyapjának szokás nevezni - utalva Salakhutdinov atyai titulusára. Hinton a Google mesterséges intelligencia csapatában dolgozott a közelmúltig, de 2023-ban kilépett a vállalattól, mert ijesztőnek tartja azt a veszélyt, amit a rosszul használt mesterséges intelligencia okozhat, és távozásával erre kívánta felhívni a figyelmet.
Salakhutdinov nemrégiben egyébként azt nyilatkozta, hogy az Apple „lemaradása” valójában nem lemaradás, hanem tudatosság: nem adnak ki félkész terméket, illetve nem szeretnének olyasmit a felhasználókra szabadítani, ami fölött nincsen tökéletes ellenőrzésük. Szerinte a most megjelenő újdonságok hatással lesznek nem csak a Siri, de a Spotlight, a Shorcuts, az Apple Music, a Messages, a Health, a Keynote, a Numbers és a Pages alkalmazásokra is sok más mellett, vagyis alapvetően hatnak majd ki az összes Apple eszközünkre.
A MacRumors.com összefoglalója a témában…
Kollégákat keres az Apple Zürichben működő műhelyébe…
Russ Salakhutdinov profilja a Wikipedia enciklopédiában…
Geoffrey Hinton profilja a Wikipedia enciklopédiában…
Geoffrey Hinton beszéde a mesterséges és biológiai intelligencia rivalizálásáról…


Versenyképes MacBook Pro 16” CTO modellek készletről
(április 24.)

Nincsen egyszerű dolgunk az Apple legjobb egyedi konfigurációinak kiválasztása kapcsán, hiszen rengeteg variáció érhető el, az árak pedig az értéktelenné vált forint okán igen fájdalmasan számszerűsítik a befektetés nagyságát. E paramétereket figyelembe véve választottunk ki két olyan egyedi konfigurációt, amely az arany középút lehet azok számára, akik például M1 Max számítógépről kívánnak minőségi előrelépéssel M3 Max modellre cserélni - az Intel alapú gépekhez képest nem kell ecsetelni a fejlődést, hiszen bármelyik Apple Silicon modell messze túlmutat az X86 architektúrán, de az M3 Max széria nem csak az M1 Max és M2 Max sorozatokat utasítja maga mögé, de az M2 Ultra processzor egymagos teljesítményét is jócskán felülmúlja a 600 MHz frekvencia többletnek köszönhetően (az M2 sorozat 3,5 GHz-es volt, míg az M3 sorozat 4,1 GHz-es). A többmagos teljesítmény terén a nem túl komoly ugrást jelentő M2 Max modellekhez képest az M3 Max szintén 30%-ot lép előre, és bár meg nem haladja, de közel utoléri az M2 Ultra teljesítményét.



Ezen megfontolásokból a MacBook Pro 16” modellek esetén az M3 Max processzorból a kedvezőbb árazású, 30 magos GPU-val szerelt verzióból képeztünk olyan 1 TB-os és 2 TB-os tárhellyel szerelt egyedi konfigurációkat, amelyek memóriája 96 GB, vagyis érdemi előrelépést jelentenek az M1 Max csúcs 64 GB-jához képest, egyúttal vonzó útirányt nyújtanak az Intel alapú gépekről váltó felhasználók számára is, ugyanakkor összességében 350.000 Ft-tal kedvezőbb árúak, mint az erősebb M3 Max és a 128 GB memória. A gépek asztrofekete színben érhetőek el magyar billentyűzettel készletről.
A MacBook Pro 14" és 16" termékvonal…
MacBook Pro 16" M3 Max 1 TB 96 GB - asztrofekete (CTO)…
MacBook Pro 16" M3 Max 2 TB 96 GB - asztrofekete (CTO)…

A MacMag.hu 2002. február óta számol be a Mac világ friss híreiről. Régebbi írásaink a felnyíló menüből választhatók ki.