Ray Zahab, Kevin Vallely és Richard Weber nem mindennapi kihívást találtak maguknak: 1100 kilométeres utat tettek meg a Déli Sarkra - gyalog. Útjukról élőben készítettek blog bejegyzéseket MacBook Pro-val felszerelt bázisokon, így világszerte virtuálisan követni lehetett őket. Észak-Amerikában több mint 3000 diák és 29 iskola követte útjukat napról napra. "Az út abszolút siker volt" - véli Zahab -, "felállítottuk két világrekordot, és világszerte megannyi diákot inspiráltunk arra, hogy elérjék a lehetetlent."

Zahab az alapítója az Impossible2Possible (i2P) nevű nonprofit szervezetnek, amelynek célja, hogy felhívja a gyermekek figyelmét olyan problémákra, mint a szegénység, éhség, vízhiány és környezeti felelősség. Mondanivalója, hogy minden lehetséges, és meg lehet változtatni a világot. Zahab és az i2P legújabb vállalkozása egy együttműködés olyan mozgóképes szakemberekkel, mint a sport filmes David McMahon (XCZONE.TV) és a díjnyertes rendező James Moll. Segítségükkel dokumentumfilmet készítenek a Déli Sarkot célzó expedíciójukról a Final Cut Studio és a Mac felhasználásával.

A 2008-ban lezajlott expedíció az i2P addigi legnagyobb kalandja volt, amelynek prezentálására egy weblapot hoztak létre, ahol bemutatták az útjukat napról napra, és a diákok és tanárok kérdéseket tehettek fel a jégmezőkről, a napenergiáról és az ózonlyukról. "A srácok követték az utunkat a jégen, és megismerték az általunk látottakat" - mondja Zahab.

Zahab és az i2P oktatási igazgatója, Dr. Ewan Affleck létrehozott egy óratervet az utazás minden állomására. Az órák tartalmát Pages-ben, az iWork szöveg- és kiadványszerkesztő alkalmazásában készítette el. Az órákat PDF-ben publikálták a weblapra, ahonnan bárki letölthette őket.

A Déli Sarkról történő blog írás nem volt egyszerű feladat. "Az Antarktisz a világ egyik legtávolabbi sarka, ahonnan igen nehézkes kommunikálni a világ többi részével." A megoldás egy műholdas telefon és egy MacBook Pro lett egy továbbító bázissal Chile-ben, illetve a központtal Los Angeles-ben.

"Felhívtuk a bázist, ahol MacBook Pro alapú rendszerek és internet kapcsolat állt rendelkezésre. Ők felolvasták a kérdéseket, amikre mi telefonon keresztül válaszoltunk. Rögzítették a válaszainkat és feltöltötték az internetre. Így már általában másnap megvoltak a válaszok."

Az expedíció fényképeket is küldött egy egyedileg épített PDA segítségével, amely kibírta a -50 fokos hőmérsékletet. "Rácsatlakoztattuk a fényképezőt, és közvetlenül el tudtunk küldni egy kis méretű fényképet a Chile-ben lévő bázisra. A fotók és hang alapú blog segítségével a diákok ténylegesen átélhették az expedíció lényegét."

Az út során nagyon fontos volt a műszaki eszközök megbízhatósága. "A világot körbejárva vagy éppen elérve annak sarkát, a megbízhatóság kulcsfontosságú a bázissal való kapcsolatban maradáshoz. A Mac egyszer sem hagyott cserben minket."

A Déli Sark elérése gyalogosan többet igényel egy egyszerű iránytűnél és egy pár csizmánál. Zahab, Vallely és Weber egyaránt 77 kilogramm felszerelést vitt magával. A felszerelés magában foglalta a napszemüvegeket, sátrakat, napelemeket az eszközök töltéséhez, ám a térképeket és műhold képeket iPod touch készülékeken tárolták. "Mindegyikünk iPod touch-án rajta voltak a pontos térképek, ha bármi történne. A térképeknek ez a tárolási módja rengeteg értékes helyet és kilogrammokat spórolt meg a számunkra."

Amellett, hogy egy blog segítségével követni lehetett az expedíciót, a csapat lefilmezte és végigfotózta az egész eseményt. Vallely ezernyi RAW képet készített, és több órányi HDV felvételt vitt haza. Ahogy visszaértek a bázisra a chile-i Punto Arenas területre, máris elkezdte letölteni a fényképeket az Aperture-be.

"Fontos feladat volt a minél gyorsabb kategorizálás. Tudtam, hogy sokan lesznek kíváncsiak a felvételekre, úgyhogy napok alapján bontottam szét őket eseményekre. Ekkor használtam ugyan először az Aperture-t, de kellően célirányosnak és intuitívnek találtam."

Az Aperture egyszerűen használható szervező megoldásai gyorsan kifizetődővé tették a terméket. "Nagyon sok média megkeresést kaptunk, és közel 2000 fényképet kellett elküldenem a megfelelő helyekre. Ez nem ment volna az Aperture tudása nélkül" - mondja Vallely.

A csapat több mint 30 óra HD felvételt készített a jégvilág meghódításáról. Amikor visszatértek a rekordokat felállító túráról, a felvételeket átadták az XCZONE.TV két sport videó készítőjének, David McMahon-nal és Lise Meloche-nak. Ez a stáb volt az egyik első Kanadában, amely teljes mértékben áttért a Final Cut Studio-ra, és többtucat nagy sikerű DVD produkciót adtak ki kültéri sporteseményekről. A két filmes korábban egyébként síelt, és két olimpián, illetve 200 világversenyen indultak el hét érmet szerezve - köztük négy aranyat.

McMahon bemásolta a csapat felvételeit egy külső FireWire merevlemezre, majd válogatni kezdett a felvételek között a dokumentum filmhez. "Viszonylag sok időt töltöttem azzal, hogy a felvételeket tárolókra rakjam a Final Cut Pro-n belül. Aztán egy röpke végigfutást követően elkezdtem megalkotni a filmet."

Az alap elgondolás, hogy az utazást időrendi sorrendben követi a film, a narrátor pedig a három utazó. A felvételek minősége nem kevés szakmai kihívást jelentett McMahon és a Final Cut Pro számára. "A filmek nagyobb része borzalmas időjárási körülmények között készült: a mikrofonokat kikészítette az erős szél, a színek pedig a fehér túlsúlya miatt nem a legideálisabban alakultak. A felvételek egy része a sátorban készült, ami a külső fény miatt narancssárga megvilágítást ad az összes belső felvételnek. Ezeket a Final Cut Pro színkorrekciós megoldásaival szerencsére egyszerűen meg lehetett oldani."

"A Final Cut Pro manuális szín- és fehéregyensúly beállításai pontosak és könnyen használhatók. A beépített eszközök olyan jól működnek, hogy nincs szükség bővítményekre vagy extra programokra."

A hangjavító szűrők révén a Final Cut Pro célirányosan képes eltávolítani a szél okozta kellemetlenséget is. "A szűrők sokaságából lehetőség van kiválasztani a legjobbat arra a célra, hogy a kellemetlen zajt eltüntesse a felvételről. A megfelelő beállítás után csak alkalmazni kell minden klipre, és teljesen kiszűrhető a szél kellemetlen zaja."

McMahon az Oscar®® díjas rendező, James Moll társaként készíti a dokumentum filmet, amely bemutatja a páratlan kalandot.

Az i2P természetesen nem éri be ennyivel: Zahab csapata Észak-Amerika diákjainak figyelmét a szegénység, a vízhiány és a környezetszennyezés témakörére kívánja felhívni, amely a következő évek fontos feladata lesz a társaság életében. Az ehhez szükséges tartalmak elkészítésében az iLife és iWork programjainak igen komoly jelentősége van. "Manapság a diákok jobban értenek a számítógépekhez és a kommunikációhoz, mint valaha. A Mac révén az idősebb korosztály képes lehet olyan újszerű és minőségi módon felhívni a figyelmüket, hogy odafigyeljenek a mondanivalónkra."

Forrás: Apple.com PR



 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: