A Logic Pro X professzionális zeneszerkesztő alkalmazással párhuzamosan a GarageBand szoftver 2014-ben bemutatott 10-es változata szintén tartalmazza az újszerű, ám első verziójában is kiforrott és sokoldalú Drummer / Dobos funkciót. A GarageBand dobosa könnyen használható, logikus felépítésű kiegészítője az Apple minden Mac-hez ingyenesen biztosított zeneszerkesztő alkalmazásának.

Napjaink legtöbb zenei műfajában a dob alapvető meghatározója az ütemnek és a stílusnak. Noha a dobot hagyományosan kíséretnek nevezik, valójában sokkal inkább tekinthető a muzsika alapjának, amelyre aztán a többi hangszer építkezik. Sok esetben a dobalapot a legelsőként rögzítik, hogy az útmutatást adjon a többi hangszer felvételei során. A GarageBand segítségével nem kell drága dobfelszerelést vásárolnunk vagy megtanulni dobolni ahhoz, hogy kiváló minőségű dobalapokat alkothassunk a zenei produkciókhoz. Elegendő csak megismerni a szoftverben elérhető dobosokat, szabályozni a stílusukat, kiválasztani a felszerelésüket, és máris születhetnek a dübörgő ütemek!

Drummer / Dobos sáv létrehozása
Az első lépés, hogy a GarageBand alkalmazásban nyitunk egy teljesen új produkciót vagy megnyitunk egy már meglévőt, amelyben dobsávot szeretnénk elhelyezni.

A Track Area / Sáv felület bal felső sarkában lévő plusz jelre kattintva tudjuk elérni az új sáv hozzáadásának palástablakát, amelyben jobb szélen található a Drummer / Dobos, amelyet a program magyar verziójában is Drummernek neveznek, de a cikkünk következetesen Dobosként is fog rá utalni, mivel pontosan erről szól a funkció.



Tipp: Ha a GarageBand indítását követően nem egy meglévő produkciót nyitunk meg, hanem új produkciót tervezünk létrehozni, akkor választhatjuk a Songwriter / Dalszövegíró opciót, amely alapértelmezés szerint tartalmaz egy dobos sávot. Ez a dalszövegíráshoz kínál egy hangulati alapot, amelyet természetesen maximális szabadsággal tudunk módosítani.

Dobosok és dobszettek
A GarageBand a dobolás témakörét olyan komolyan veszi, hogy megszemélyesíti a virtuális dobosainkat - mi több, a magyar változatban Dóri, János, László és Márton nevekkel is találkozhatunk: a keresztnevekkel illetett művészek saját stílussal és temperamentummal rendelkeznek, így a szoftverben létrehozott produkció nem valami szintetizált vegytiszta gépi tartalom, hanem élvezhető és valósághű dobolás.

A dobosok közötti válogatás során megfigyelhetjük, hogy a GarageBand kínálta négy stílushoz 3, 4, 5 vagy 6 dobos társul. A dobosoknak van egy saját szettje, amely a stílusukhoz illeszkedik, de a szett képe melletti nyilakra kattintva hasonló egyéb szetteket tudunk kiválasztani és beállítani. A váltás azonnal lezajlik a GarageBand felületén, azaz visszajátszás közben a szett módosításakor rögtön az új hangszert hallhatjuk.

A műfaj váltáskor a már beállított dobszett alapértelmezés szerint változik, hiszen másféle hangzást használ egy rock dobos, mint egy R&B dobos. Természetesen a zenei kísérleteink során arra is mód van, hogy ugyanazt a dobszettet alkalmazzuk az egyébként másféle stílusú dobosnál: a stílusok váltásával a GarageBand ablak bal oldalán lévő Library / Hangszertár felületén ugyanazok a dobszettek maradnak elérhetőek, amelyek között akár a listáról választással, akár a videón látható, kép melletti nyilakra kattintással tudunk válogatni.

A dobos játékát a sávokat mutató felületen láthatjuk, itt található az úgynevezett Drummer Track, azaz a dobos sáv. A dobos produkciója ismétlődő részekből áll: ezeket Drummer Region névvel illeti a program, azaz dobos régió vagy dobos szakasz szóval illethetjük. A szakaszok külön-külön vagy egyben is továbbszerkeszthetők a Drummer Editor / Dobos szerkesztő felületen, amely a GarageBand ablak alján található, és az E billentyű lenyomásával elrejthető vagy előhívható.

Drummer Editor felület
A megfelelő dobszett meghatározását követően egy vagy több dobos régió (drummer region) kiválasztásával a programablak alján lévő Drummer Editor rész segítségével látványosan finomhangolhatjuk a dobos játékát, hogy az maximálisan megfeleljen a zenei igényeinknek.

A Drummer Editor rész tartalmaz néhány előbeállítást, amely a hatással van a dobos játékára mind tempó, mind hangulat szempontjából, továbbá a dobos sáv hangerejét is befolyásolja a többi sávhoz képest, illetve képes puhábbá, ezáltal halkabbá tenni a játékot. Az előbeállítások a tőlük jobbra található kéttengelyes koordináta rendszerrel vannak összefüggésben. A koordináta rendszer éppen érvényes pontját jól látható sárga pötty jelöli: ezt manuálisan is lehetőségünk van húzni az egérkurzorral, és elengedést követően a GarageBand aktualizálja a játékot a beállításnak megfelelően. A pötty húzása a különféle irányokba a játék összetettségét vagy egyszerűségét, illetve hangerejét (keménységét vagy finomságát) szabályozza.



A Drummer Editor felület koordináta rendszerétől jobbra található a játékot számszerűen szabályozni képes beállítási felület: itt az adott dobszetthez kapcsolódóan lehetőségünk van tamburint, csörgőt vagy tapsot aktiválni Percussion sorban, cintányér típusok, állótam és felsőtam, illetve pergődob kapcsolható ki és be attól függően, hogy az adott dobszettnek része-e, valamint a lábdob és lábcin, illetve beütő és kísérő aktiválható és deaktiválható a felületen. Az ütések számát a sorok menti csúszógombbal tudjuk szabályozni, amely természetesen összefügg az ütemmel.

Az ütemjelzés a GarageBand ablak felső részén található egy LED kijelző formájában. Itt a jobb oldalon lévő kijelzőre kattintva tudjuk módosítani az ütemet, amely alapértelmezés szerint 4/4 (négy negyed), azaz egy ütemet négy negyedhang ad ki. Az ütemet szabadon állíthatjuk az aktuális zenei igényeink vagy a választott műfaj sajátosságai szerint.

A dobok kapcsán fontos paraméter még az angol szaknyelvben csak BPM névvel illetett számérték, amely a percenkénti ütések számára utal (beats per minute), és ebből következően a dobjáték sebességével van összefüggésben. Ez a paraméter szintén a GarageBand kijelzőjén látható, jobbról a harmadik helyen, Tempo jelöléssel szerepel. Dupla kattintással és egy számérték kézi begépelésével tudjuk szabályozni. A BPM érték összefügg a zene pörgősségével: egy lassú muzsika esetén ez a számérték alacsonyabb, míg egy pörgős zene esetén magasabb.

Érzés alapú finomhangolás
A GarageBand Drummer funkciója olyannyira elemelkedik a sima gépi hangzástól, hogy nem csak megszemélyesíti a dobosokat, de a Drummer Editor felületen a Fills / Kitöltések és Swing / Szving további, a zenei érzésre vonatkozó beállításokat is tehetünk, amelyek minimálisan befolyásolják a hangzást.

Mivel ezeket sokkal inkább érzésre kell meghatározni, mint egzakt, tudományos módon, így célszerű próbálni a tudásukat és a különböző állapotok közötti eltéréseket.

Stúdióeffektusok és beállítások
A GarageBand profikat idéző eszköztára természetesen még további beállításokat is tartalmaz, amelyekkel olyan megoldások alkalmazhatók, amelyek a stúdiókban dolgozó hangmérnökök igényeiből merítettek inspirációt. A Smart Controls nevű beállítási felületen potméterek közreműködésével van mód a dobszett különböző elemeinek erejét állítani, továbbá erőteljesebbé tenni, illetve öblösebb, nagyobb terű hangzást kölcsönözni.

Erre a célra az eszköztáron lévő, a GarageBand iOS változatát használók számára ismerős gomb szolgál. A Smart Controls a B billentyű lenyomásával is elérhető, és a Drummer Editor felületet cseréli le. Itt három felület található. A Mix részben a dobszettnek megfelelő paramétereket látjuk, és egyenként állíthatjuk a különféle összetevők erejét, illetve a lámpákkal ki is kapcsolhatjuk őket.



Az Effects felületen a Drive potméter segítségével a hangszín változik, amelyet döntően hallgatással lehet tesztelni, leírni a változást nehéz. A Room paraméter növeli a dob terét, teltebbé teszi azt. Szintén a potméter tekerésével és többszöri visszahallgatásával érhetjük el a legideálisabb eredményt.

Dobgépek alkalmazása és effektelése
A lista alján találhatók, így a cikkben is a végső pontra kerültek a dobgépek, amelyek szintén bármely zenei stílusnál használhatóak.

A dobgép olyan eszköz, amely esetén meghatározott számú gombra van lehetőség hangokat programozni a zenei igényeknek megfelelően. Hardverek közül egyébként az iRig Pads nevű egység az, amely ilyen képességekkel felruházható, és napjaink Logic Pro X és GarageBand kiegészítő kínálatában elérhető. A különböző dobgépek esetén a gombokra különféle hangminták vannak programozva, és a lenyomáskor - amely a dobos sáv esetén virtuálisan történik - az adott hang szólal meg.

A legegyszerűbben úgy tudjuk végigpróbálni a különféle dobgépeket, hogy a GarageBand felületén megnyitjuk a Library / Hangszertár felületet az eszköztár legelső gombjának lenyomásával. Amennyiben a Drum Machine hangszer az aktív, úgy tíz darab, hangzásában, jellegében, stílusában eltérő dobgép témát választhatunk. Az idekapcsolódó Drum Machine Designer felületen kilenc téma darabonként tucatnyi hangmintájának felhasználásával van lehetőség az igényeinkhez legjobban illeszkedő dobgép megoldás létrehozására.

Tipp: A Smart Controls / Okos vezérlők felület (B) a dobgépek esetén is elérhető és hozzáférhető. Itt a Mix és a Master felületek potmétereivel tudunk finomítani a hangzáson.

A Touch Bar lehetőségei
A Touch Bar felülettel rendelkező MacBook Pro modelleken sokféle könnyítő lehetőséget kínál a Touch Bar: a különböző finomhangolások, beállítások, amelyek menüből vagy egérmozgásokkal érhetőek el, ezen a felületen könnyedén szabályozhatóak.



A Command gomb egy lenyomásával a Touch Bar a lejátszás vezérlésének feladatát veszi át: beállítható az ismétlő lejátszás (Loop), megállítható (Stop) és elindítható (Play) a hangsáv.



Összefoglalva
A minden újonnan vásárolt Mac-hez gyárilag biztosított GarageBand alkalmazás Drummer / Dobos funkciója a zene alapozásához páratlan lehetőségeket kínál, és olyan kiváló minőségű, sokoldalú és jól kiaknázható dobhasználatot tesz lehetővé, amely révén még jobb és teljesebb produkciókat alkothatunk meg.



© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2015. V. 15.
Frissítve: 2018. július 10.




 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: