Napjaink digitális fényképezőgépei fantasztikus minőségű mozgóképes felvételek készítésére is alkalmasak. A DSLR, azaz digitális tükörreflexes fényképezőgépek filmvilágban való használatát Yann Arthus-Bertrand természetfotós és- filmes vitte sikerre, aki a munkájához természetesen Mac-et használ. Az állóképek alkotására szolgáló érzékelők, főként a CMOS szenzorok nem mindig viselik jól a gyors mozgásokat. Gyakori jelenség, hogy a kép középponti területe alatti és fölötti rész valamely irányba meghajlik. Ezt az esetet nevezzük Rolling Shutter (gördülő zár) hibajelenségnek.

Többek között a világ legnépszerűbb fényképezőgépe, az iPhone is CMOS (Complementary Metal-Oxide Semiconductor = komplementer fém-oxid félvezető) érzékelőt tartalmaz, így az iPhone segítségével készített videófelvételek esetén is előfordul a felvázolt hibajelenség, ha viszonylag közelről gyors mozgást filmezünk.

A Rolling Shutter problémakör legjobban úgy írható le, mintha egy rács függőleges elemei a gyors kameramozgás hatására úgy torzulnának, mintha el lennének oldal irányba dőlve, mégpedig a mozgás irányával ellentétes irányban.

A probléma forrása, hogy a CMOS érzékelők nem olyan technológiával rögzítik a képet, mint a videókamerák, hanem az egyik szélükről a másik felé haladva képezik le a tartalmat. Ha a fényképezőgép vagy a tárgy mozog, akkor így furcsa hullámzás lesz látható a videón, amely nem túl attraktív egy felvételen.



A Final Cut Pro az Inspector (Command + 4) felületen kínál javítási lehetőséget: itt található egy Rolling Shutter feliratú tábla, amely alapból inaktív: az előtte lévő kék téglalapba kattintva tudjuk aktiválni az idővonalon kiválasztott klipen.

Fontos, hogy a Final Cut Pro mindig a kiválasztott klipen alkalmazza az adott javító effektust, tehát nem futja végig az egész produkciót.

A Rolling Shutter működésén nincsen mit finomítani, mivel speciális hibajelenségről van szó. Beállítási lehetőségei így nem különösen széles körűek: mivel a feldolgozás során egyfajta nagyítási technológiával oldja meg a hely megfelelő kitöltését, két opció kínálkozik: Fit és Fill. A Fit esetén bizonyos tartalmak lemaradása mellett tölti ki a kész anyag a Viewer felületét, míg a Fill esetén a javítást követően a felvétel legszélső pontjai határozzák meg a megjelenést, valamely sarkokban viszont üres fekete felület jelenhet meg. A program alapértelmezést szerint a Fit beállítást használja, vagyis kitölti a rendelkezésére álló helyet.

A gördülő zár hibajelenség orvoslásával a fenti illusztráció logikája nyomán a függőleges vonalak újra függőlegessé válnak, vagy közelítenek ahhoz. A Final Cut Pro ezt a viszonylag egyszerű hibát elég hatékonyan orvosolja, ha nem túlságosan erőteljes a mozgás, vagy nem változik drámai mértékben a tartalom. A gyorsabb mozgásnál a nagyítás mértéke olyan nagy, hogy a kezelést követően a felvétel képi tartalmának nagy része elvész, tehát ha közelről szeretnénk gyorsan mozgó objektumokat filmezni, akkor ilyen esetben filmkamerát kell használnunk fényképezőgép vagy iPhone helyett, mert bizonyos mérték után a jelenség már nem orvosolható megfelelően.

A Final Cut Pro a javítás során jelentősen megdolgoztatja a processzort, és ha a felvételt később effekteljük vagy vágjuk, akkor újra kell renderelnie a javított tartalmat.

A végeredmény azonban hullámzás, görbülés nélküli felvétel lesz, ahogyan rögzíteni kívántuk a tartalmat.

© MacMag.hu | Cikk: Birincsik József 2013. 12. 07.
Frissítve: 2017. szeptember 4.; 2023. március 2.






 

     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: