Életed álma, hogy filmet készíts. Elhatározod, hogy eljött az idő az álom megvalósításához. Megkéred a barátaidat, hogy játszanak és kibérelsz egy drága felszerelést a forgatáshoz. Aztán egyszer csak problémákba ütközöl. A barátaid nem színművészek, és fogalmad sincs, hogyan használd a komoly felszerelést, aminek a bérleti díját alig tudod kifizetni. Lassan véget ér a filmkészítésre használható szabadság…

Mit lehet tenni ebben a helyzetben?

Nos, Chris Suchorsky sajátos megoldást talált, mégpedig arról készített filmet, hogy miként bukott meg a filmes elképzelése. Failure (Csőd) című alkotása azonban korántsem lett az, amit a címe sugall, és Steve Herold, az Upstage Magazine szerkesztő úgy véli, "óriási példája az amatőr filmkészítés világának."

A Tambay és Phoenix film fesztiválokon a mű különdíjas, a New Jersey film fesztiválon a legjobb dokumentumfilm díjával tüntették ki, és az amerikai amatőr filmesek televíziója, az Independent Film Channel műsorra tűzve vetíti a filmet. Tehát az álom valóra vált.

Suchorsky igen korán érdeklődött a filmek iránt. Négy éves kora óta volt kábeltévé az otthonában. "1980-ban történt. A kábeltévé elvarázsolt, megszerettem a filmeket. És elkezdtem A kulisszák mögött műsorokat nézni az HBO-n, és megtetszett a filmkészítők világa. Azóta filmkészítő akarok lenni."

A szüleinek más elképzelései voltak: "azt akarták, hogy szerezzek diplomát, legyen jó állásom és betegbiztosításom, és dolgozzam végig az életem. Ez a forgatókönyv nem tetszett igazán." Végül megállapodott a szüleivel, hogy szerez egy diplomát, cserébe filmes iskolába küldik. Minden lehetséges filmes órára beiratkozott, ami előtte állt, és a szakma megtanulása után új szemmel nézte a filmkészítést, új ötletei születtek. "Olyan produkciót akartam, amiben én írom a forgatókönyvet, a barátaim játsszák a szerepeket, és én készítem el a filmet."

A diploma szerzés után egy is reklámcégnél helyezkedett el Suchorsky, ami segített némi gyakorlatra szert tenni. Eközben igyekezett mindent megtanulni a forgatókönyv írásról, és végül 2000. nyarán kibérelt egy komolyabb felszerelést New Yorkból, aminek a segítségével a filmforgatást lebonyolítani kívánta. Eleinte a profi felszerelés használatával voltak nehézségek, aztán az amatőr színészek hiányosságai ütköztek ki. Pár nap alatt világossá vált, hogy nem fog összejönni a film. Idővel Suchorsky belátta: túl kevés előkészítő munkára alapozott, és ez volt a kudarc oka.

Az Apple megoldásainak felfedezése jótékonyan hatott az álomra: "kiderült, hogy nem kell 30.000 dolláros felszerelést bérelni egy film elkészítéséhez. Az ember a pincéjében berendezheti a filmstúdióját a profi szintű összeg 10%-ából."

"Tudtam, hogy meg kell tanulnom a Final Cut Pro-t, de nem engedhettem meg magamnak a szoftvert. Így rávettem a céget, ahol dolgoztam, hogy ruházzanak be, és cserébe mozgó grafikus anyagokat készítek nekik. Az egész persze csak arra ment ki, hogy megtanuljam a programot a munka során."

Nagyjából a forgatás másnapján született meg az ötlet, hogy a sikertelen felvételekből ki lehet hozni valami értékeset, még ha nem is az eredeti forgatókönyv "Executing Love" című ötletét - hanem egy filmet arról, hogy miképp nem sikerült elkészítenie a filmjét.

Elsőként egy rövid bemutatót (trailer) állított össze az anyagból Final Cut Pro-ban, hogy megnézze a hatást. "Amikor elkészítettem a bemutatót, nagyon izgatottá váltam, és folytatni akartam a munkát." De a csőd is igényel ráfordított munkát, amire kevesebb idő jutott a karrier építés közben. A következő két év ötletek kipróbálásával telt egy lelassult alkotási folyamat útján. "2003. tavaszán már film fesztiválokat keresgéltem, ahol majd bemutatható lesz a produkció. Amikor a film elkészült, és pályáztam vele a fesztiválokra, az első három helyre azonnal bejutottam, és díjakat is begyűjtöttem, ami nem kis meglepetés volt. Aztán pár helyen elutasították a filmet, szóval úgy gondoltam, le is zárult a dolog."

Aztán 2004-ben újabb fesztiválok kezdtek érdeklődni a film iránt, és egyre több helyen vetítették le. "Olyan filmek versenytársa lett, amiben Billy Crystal és Guy Pierce szerepel, szóval eléggé izgalmas dolgok kezdődtek. Az egyik ilyen eseményen kértek fel, hogy az akkorra már befutott filmrendező John Landis-szel beszéljek a helyi srácoknak a filmkészítésről. Először viccesnek találtam, hogy egy olyan film után, ami arról szól, hogy mennyire rossz filmes vagyok, nekem kell a filmkészítésről beszélgetnem, ráadásul olyasvalaki társaságában, mint John."

A Failure aztán jobbnál jobb kritikákat kapott, és a tévében is játszani kezdték egy három éves vetítési szerződés keretében. Suchorsky a sikerek közben nem felejti el az Apple jelentőségét: "Nem csak a filmet készítettem Final Cut Pro segítségével, de a weblapom, a film poszterét és promó anyagait és a Power Mac-en állítottam össze Photoshop, Illustrator, InDesign és Dreamweaver segítségével. Emellett a filmzene is Logic-kal született meg Rich Adams munkája révén."

"Az Apple révén valósítottam meg az álmom: mindig is filmeket akartam készíteni, és most ezt teszem anélkül, hogy dollár tízezreket költenék el. Végül ugyan nem azt a filmet készítettem el, amit szerettem volna, de a kudarc sikert hozott. És ha nem lenne Power Mac és Final Cut Pro, a csőd csupán csőd maradt volna, így viszont siker lett."

Cikk: J. Russell Kliegel

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: