Nem kis szkepticizmussal vettem a kezembe az Apple új gyári fülhallgatóját, az EarPods nevű fehér készüléket, amelynek elcsépeltté váló marketing szlogenje, hogy Sir Jonathan Ive, az Apple brit formatervező lángelméje 124 prototípust több mint 600 emberrel tesztelt annak érdekében, hogy a legjobb végeredményt érhesse el.

A fülhallgató klasszikus alakját és jellegét most újradefiniálta az Apple, végre elérve azt az életérzést, hogy az ember ne rögtön cserélni akarja, ha iPodot vásárol. Sőt, kifejezetten prémium érzetet kölcsönzött a terméknek egy különleges alakkal, amely teljesen egyedülálló fülhallgatóvá teszi, változatlan áron.

Az Apple ért ahhoz, hogy miként lehet felértékelni egy tömegtermék életérzését. A régi iPod fülhallgatóban nem volt semmi kívánatos, a többség fülében nem ült kényelmesen, szűkös rajongó tábora volt. A fülhallgató gumigyűrűje sokaknál levált, a kábel a minijack aljzatnál szintén szétnyírta a törésgátló réteget néhányaknál, ami miatt ádáz csaták alakultak ki a garanciás szervizelés során. Az Apple legnagyobb példányszámban eladott fülhallgatója nem feltétlenül a legtöbb elégedettséget vonta maga után.

Érthető hát, ha az ember kicsit távolságtartó, amikor a cég azt ígéri, hogy most egy igazán új, megváltozott értéket képviselő új termékkel rukkol elő.

A csomagolás a hallójárati fülhallgatót idéző átlátszó műanyag burok lett, amely természetesen újrahasznosítható. A dobozon belül egy külön kis átlátszó előlapos fehér tokban található az EarPods fülhallgató, amely több év után látványos változást hozott az Apple alap kiszerelét képező fülhallgatói körében. A termék az utóbbi időben sűrűn alkalmazott rugalmas bevonatú (TPU) kábellel rendelkezik, jól megkülönböztethető a bal és jobb oldala, hiszen csak az adott fülkagylóba illeszkedik a megfelelő oldal. Az egység elsőre nagynak hat, de kényelmesen megül a fülben, és jól használja a fülkagylóba nyúló, de nem hallójárati kialakítás kínálta hangzás többletet.

A kábelezés ideális hosszúságú akkor is, ha zsebben tároljuk az iPodot vagy iPhone-t, de előnyös karóraként használt hatodik generációs iPod nano mellé használva is. Némi hátránynak tekinthetjük a nagyon kicsi véget, amely a minijack csatlakozónál a csatlakoztatást és a kihúzást hivatott segíteni. Egy-egy feszes iPod csatlakozóba már-már nehéz volt bedugni a fülhallgató végét, kihúzásnál pedig remekül tud csúszni a műanyagvég, ami némileg sebezhetővé teszi a csatlakoztatás megszüntetésére irányuló mozdulatsor közben a termék kábelezését. Vélhetőleg 5-6 milliméterrel hosszabb csatlakozóbevonattal egyszerűbb lenne véghezvinni a kihúzást, de ez a 600 tesztalanynak eszerint nem okozott problémát. Értékes képessége a rugalmas vezetéknek, hogy hűvös időjárásban sem merevedik meg nagyon, és egy zebra előtt szétnézve nem fordul ki a felhasználó füléből - ez akut probléma volt a régebbi iPod fülhallgatók esetén.

A fülhallgató legfontosabb képessége természetesen a hangzás, amely terén az EarPods mindenképpen figyelemreméltó újdonsága az Apple fülhallgató vonalának. A hangzásvilág stílusa, tisztasága, dinamikája és hangszíne leginkább a cég hallójárati fülhallgatójára emlékeztet, azzal a különbséggel, hogy itt a külvilági zajoknak is teret enged a kialakítás. Hallójárati fülhallgatóhoz szokott füleknek elsőre zavaró lehet a külső zaj beszivárgása, és persze a környezetünket is zavarhatja, hogy a hang 15-20%-a kihallatszik, szemben a hallójárati megoldások 3-5%-ával. A beszivárgó zajt azonban nagyon gyorsan megszokja a fül, és az utcán sétálva olykor előnyösebb is, hogy halljuk a körülöttünk lévő világot. (Többek között ez az oka, hogy az Apple nem hallójárati fülhallgatót csomagol az iPod modellek mellé: az Egyesült Államokban vélhetőleg már több száz per lenne belőle, hogy emberek leléptek az útra, mert nem hallották az autót, stb.) A kiszivárgó zajok már a teszt során is több mogorva tekintetet idéztek elő zsúfolt vonaton, így a renoménk megőrzéséhez célszerű kerülni az Aqua - Barbie Girl nagy hangerőn történő hallgatását.



Nagyon kellemes meglepetés, hogy a közép és magas hangok is hangsúlyt kaptak. Az Apple már a hallójárati fülhallgatójával is megmutatta, hogy inkább a tiszta hangzásélményre van kihegyezve, mint a mély túlhangsúlyozására, és ennek alapeleme, hogy van közepe és teteje a hangnak. Ez a jazz kedvelőknek mindenképpen imponálhat, hiszen kiegyensúlyozott, már-már klubélményt kínáló hangzás érhető el az iPod és iPhone gyári fülhallgatójával. A teszt során e célból hallgatott Chris Botti muzsika közben szinte látszik a lelki szemünk előtt a félhomály és érződik a szivarfüst.

A fülhallgató kiegészül vezérlő gombokkal is: a hangerő szabályzó az utóbbi körülbelül négy-öt év termékeivel működik együtt, a lejátszás vezérlő szinte minden iPod és iPhone modellel. Utóbbi funkciói standardnak mondhatók: iPhone-on hívás fogadásra és megszakításra, illetve ha nem telefonálunk vagy iPod lejátszóval használjuk a zenelejátszás elindítására és megállítására alkalmas egy gombnyomással. Kétszer megnyomva előre léptet egy dalt, háromszor megnyomva visszaugrik az éppen játszott dal elejére. Két hármas ütem révén (azaz hatszor megnyomva) az előző dalra ugrik vissza. A hangerőszabályzó némi hátrányának érzem, hogy nem értelmezi a nyomva tartást, tehát ha nagyobb mértékben akarjuk szabályozni a hangerőt, akkor többször kell megnyomnunk, ami idővel a gomb élettartamát fogja csökkenteni. Praktikus lenne, ha fél másodperc vagy egy másodperc nyomva tartás után elkezdené finoman változtatni a hangerőt a szabályzógomb, mint ahogyan az iPod shuffle gombjai esetén van, de úgy tűnik, hogy az Apple ezt nem tartotta fontos funkciónak. (Ez azt is előidézheti, hogy a két nyomás közötti hangerő lenne a számunkra ideális, ám a vezérlő gombbal így nem tudjuk a számunkra legjobb hangerőt beállítani - persze a felhasználók többsége nem ennyire szőrszálhasogató.)

A telefonálás alapeleme a mikrofon, amely természetesen része az EarPods terméknek. Ez azt is jelenti, hogy végre nincsen különbség az iPod nano, iPod touch és iPhone fülhallgatója között - egyedül az iPod shuffle őrzi még a régi fülhallgató hagyományát. A mikrofon beszélgetésre kiváló, hangjegyzetek rögzítésére pedig tökéletesen alkalmas magasságban van - kicsit előre húzva éppen a szánk magasságába kerül, tehát a hangforrás közvetlen közelébe helyezkedik.

A mikrofon hangminősége saját célra kiválónak nevezhető, még a demonstrációs célra készített enyhén orrhangú és a versszavalás művészi igényétől távol álló felvételen is megmutatkozik a hang tisztasága, a felvétel alacsony zajszintje:
Mikrofon felvétel az EarPods fülhallgatóval (M4A, 440 KB)
(Meghallgatás után a böngésző "vissza" gombjával térhet vissza a cikkhez.)

Fontos kérdés a kényelem, amely egyik fő célja volt a Sir Jonathan Ive által elvégzett kiadós tesztelésnek. Az új fülhallgatók érkezésekor több kolléga is meghallgatta, amelynek eredményeként volt abszolút szerelem és voltak fenntartások is a termékkel kapcsolatosan. Nem a kényelemmel volt gond, hanem az EarPods fülbe illeszkedése és a hangzása közti összefüggésekkel - vannak, akiknek nem teljesen egyforma a két fülkagylója, és emiatt a bal csatorna kellemesen szól, a jobb viszont nem jól irányul, és élvezhetetlenné teszi a terméket. Számunkra marad a hallójárati megoldás, amely mélyen kapaszkodik a fülbe, és célzottan szórja a hangot.

Az EarPods fülhallgatóról mindenképpen elmondható, hogy egy nagy ugrás a korábbi gyári fülhallgatóhoz képest: formája, ragyogó fehér megjelenése révén értéket sugárzó, prémium érzetet kölcsönző produktum az Apple-től, amelyből bizonyára sokat el fog adni a vállalat a gyárilag a termékek mellé csomagolt példányokon túl is. A gumigyűrű kivédése és a termékhez adott műanyag doboz révén a garanciás meghibásodások aránya is csökkenni fog, feltéve ha a felhasználók tényleg használják a kissé pepecselős, feltekerésre szolgáló dobozkát.

A tény, hogy Ön, tisztelt olvasó, a cikk utolsó bekezdését is elolvasta, utal arra, hogy valószínűleg rendelkezik már néhány fülhallgatóval, és valószínűleg nem egy iPod termék volt és van a birtokában. A kérdésre, hogy szükség van-e a háztartásban még egy Apple fülhallgatóra, valamely új iPod vagy iPhone megvásárlásával már meg is adta a választ. Ha elégedetten használja korábbi lejátszó vagy telefon termékét, és csak a fülhallgató iránti érdeklődés olvastatta el Önnel a cikket, akkor a válasz az, hogy érdemes beruházni egy EarPods fülhallgatóba. Ez nem fogja feledtetni a meglévő hallójárati fülhallgató nyújtotta élményvilágot, de lesznek olyan felhasználási helyzetek, amikor szívesen veszi majd elő elegáns kis műanyag otthonából a ragyogó EarPods terméket, és felleli benne mindazt a megfelelési igényt és tökéletességre való törekvést, amelyet Sir Jonathan Ive és csapata az eszközre fordított.

Teszt muzsikák a cikk megírásakor (a zöld színű linkek közvetlenül az iTunes-ba irányítanak a zene megvásárlásának lehetőségével):
Chris Botti featuring Sting - La Belle Dame Sans Regrets
Nightwish - Arabesque
Bikini - A világ végén
Junkie XL - Mushroom
U2 - Numb
The Rolling Stones - You Can't Always Get What You Want
Billy Ocean - When the Going Gets Tough
Warren G - What's Love Got to Do with It

Cikk: 2012. szeptember 20. Birincsik József