A klub DJ-k részben varázslók, részben utazási ügynökök. A munkájuk, hogy érzéseket inspiráljanak, és az éjszaka múlásával izgalomban tartsák a hangulatot, és a közönség számára egyfajta utazás legyen az egyik órából a másikba jutás. És mindennek megszakítás nélkül kell zajlania, hogy észrevétlen legyen az egyes zenék közti átmenet. Az, hogy egy DJ mennyire végzi jól a dolgát, többek közt abban mérhető le, hogy mennyire finom az átmenet a számok között.

DJ Sasha ennek a megszakítás nélküli utazásnak a mestere.

Az előzmények
Amikor Sasha (Alexander Coe) elkezdte a hivatását az angliai lakóhelyén, akkor a felszerelése egy doboz hanglemezből és néhány keverőpultból állt. Manapság már inkább egy Mac-et rak az asztalára a klubokban lemezek helyett, és olykor több tízezres közönsége lemez hegyek helyett csak egy fehéren világító almát lát a művész előtt.

A zenei horizontja is tágult az idővel: DJ Sasha már nem csak forgatja, hanem értékesíti is a korongokat. Több jól menő CD-t is adott ki a house, trance és progressive disco kategóriában, és a neve ismertté vált a világ diszkóiban, ami garantálja, hogy megtelik a klub, ha ő is az előadók között van. Amikor éppen nem fellép, akkor a stúdiójában olyan együttesek és előadóművészek zenéiből készít remixeket, mint Madonna, a Pet Shop Boys vagy Simply Red.

Sasha fejlődése kis klub DJ-ből nemzetközileg ismert, menő lemezeket is jegyző sztárrá alapvetően összefügg a house zene fejlődésével. Ami a '80-as években a diszkó árnyékában indult földalatti elektronikus zenei mozgalomként, az napjainkra globálisan ismert és népszerű zenei stílussá vált, és megannyi más stílussal keveredett. A művészeti irány azóta újra és újra újjászületik, aminek egyik fontos résztvevője és irányítója Sasha is.

A jövő
Sasha tipikus alkotó felszerelése egy iMac és az Ableton Live szoftver, ami rengeteg szabadságot ad a zene valós idejű módosításához, és egyedi produkciók alkotásához minden fellépésre. Mindennek fura előzménye, hogy az első, számítógép segédletű fellépése nem szabad akaratból kifolyó döntés volt.

2004-ben az Involver című első korong befejezésekor Sasha azt a sürgős felkérést kapta, hogy egy kiemelkedően fontos PR eseményen mutasson be néhányat a készülő albumának zenéiből. Mivel a munka még folyamatban volt, és a média is nagy erőkkel jelen volt az eseményen, a szükség úgy hozta, hogy az előadás egy PowerBookról zajlott az Ableton Live segítségével.

"Az egész anyagot a Mac-ről játszottam a félkész mixekből" - emlékezik vissza Sasha, "és akkor jött a megvilágosodás, miszerint ez hihetetlenül jó és izgalmas! Ez a jövő!" És mint kiderült, ez nem csupán a jövő, hanem egyfajta megvilágosodás is volt Sasha számára.

Remixelés élőben
Némi segítséggel Ableton Live-ban jártas barátoktól, Sasha saját vezérlési rendszerrel dolgozhatott a Mac-en, ami teljesen újszerű szabadságot adott a zenéléshez. "Valódi változtatásokat lehet végrehajtani azonnal és teljesen spontán, és ez a fajta előadás már régóta nagyon izgatta a fantáziámat. És nem csak mixelni lehet élőben nagyon egyszerűen és hatékonyan, de új dolgokat is ki lehet próbálni, vagyis összetettebbé, tartalmasabbá, nehezebbé lehet tenni a zenét, hogy az egy nagyon egyedi élménnyé álljon össze."

Ez a spontán előadásmód lehetővé teszi, hogy teljesen új hangzásokat alkosson meg és új csúcsokra hágjon a DJ képessége. "És az egész olyan, mint egy remix. És ez a vicces része. Mert a saját zeném előadásáról van szó. Ráadásul teljesen eredeti, megismételhetetlen az anyag minden egyes bulin, minden egyes éjszakán más."

A DJ szett egy iMac-ből, egy nagy kijelzős PowerBook mobil számítógépből, az Ableton Live szoftverből és egy 500 GB-os LaCie merevlemezből áll. A stúdió felszerelés része egy Power Mac G5 Quad, egy Power Mac G5 duál 2 GHz, egy 17 hüvelykes iMac, egy 23 hüvelykes Apple Cinema Display és 10 LaCie lemez háttértérként. Szoftverek közül még a Logic és a Pro Tools tölt be fontos szerepet sok-sok szoftveres szintetizátorral (NI Komplete 3, NI Kore, Korg Legacy) kiegészülve.

Sasha számára nagyon fontos, hogy azt a zenét adja a közönségnek, amire vágyik, és ebben remek partner az elő remixelést kínáló Mac. Más-más igénye van egy szombat éjjeli 10 ezres tömegnek, mint egy 500 fős klub eseménynek. "Ezért aztán nagyon előnyös, hogy a megfelelő irányba terelhetem a zenét, és több dobot teszek bele a nagyobb tereken, átütő dübörgő mélyekkel és hatásosabb csúcsokkal."

Eleinte komoly kihívást jelentett a nagy méretű zenetárral való bánás. "Most már kirakom a képernyőre azt a zeneanyagot, amiből az első három órában dolgozni szeretnék, és nem élőben kell felépíteni a képet." Az Ableton Live szoftver jól áttekinthető kép formájában jeleníti meg a használni kívánt zenei sablonokat, amelyeket összhangban tart az egyedi vezérlő hardverrel. "Mióta Mac-kel dolgozok, sokkal több előkészület előzi meg a fellépéseket, ami jó. A csúcson maradáshoz több és több előkészület szükséges. Minél felkészültebb vagy, annál nagyobb eséllyel történnek olyan varázslatos zenei pillanatok, amikre szívesen emlékszik a közönség."

A digitális zene komoly szerepet töltött be Sasha zenei fejlődésében is. Korábban zeneboltokban vásárolta tucatszámra a lemezeket, amelyekből új ötleteket és mixeket állított össze. Most a zenét ő alkotja meg.

"Minden héten 50-60 új mixet töltök fel a szerveremre, aminek a fele talán jó zene. Ami 20-30 új számot jelent minden hétvégére." És ahelyett, hogy lemezjátszókat állítana fel a hotelszobájában, egy PowerBook segítségével hozza összhangba az új zenei arzenálját.

Az összes technikai szabadság mellett a legfontosabb, amit a Mac adott Sasha-nak, az a stabilitás. Nem engedheti meg magának, hogy a számítógépe összeomoljon egy több ezres tömeg előtt. Az első fellépését az iMac és az Ableton Live segítségével a saját házában tartotta. "Nem akartam 3000 ember előtt tesztelni. A szoftveres felépítés törékeny lehetett volna. De a Mac és az Ableton határozottan stabilnak tűnt. Stabilnak ahhoz, hogy a karrierem ráépítsem."

A technológia nem csak Sasha muzsikáját, de a múzsáját is felélesztette. "Izgatott vagyok és várom az újabb fellépéseket. Számomra ezt jelenti DJ-nek lenni. 2002 és 2003 túl nyugodt volt a számomra, és 15 év fellépés után vártam, hogy mi lesz a következő lépés. Most már látom, hogy a Mac volt az."

Tilmann Shcaal cikke

DJ Sasha hivatalos podcastja az iTunes Music Store-ban

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: