A film hordozható, ellenálló és sokoldalú, de a rejtélyes világa lassan eltűnik a piacról. A magazinok, hirdetési cégek és újságok mind-mind digitális fényképészeket keresnek - tisztább, gyorsabb és olcsóbb megoldást. Egy fényképész digitálisra való áttérése azonban nem egy kimondottan egyszerű feladat. A profik évtizedeken keresztül összeforrtak a filmmel, és tökéletes nyomatot képesek előállítani egy filmszalag kicsiny kockájából. A digitális különbözik: nincsenek vegyszerek, sötétkamrák, negatívok. A nyomatokat számítógéppel készítik elő, nem pedig egy lapra ragasztják.

Egy új koncepciót ajánlva a professzionális fényképészetnek, a Los Angeles-i DigitalFusion a profi fényképészek digitálisra áttérését elősegítő munkát végez. "Az ügyfeleinknek digitális szakértőkre van szüksége" - mondja Jon Moeller, a cég társalapítója. "Azt kérdeztük magunktól: 'Hogyan biztosíthatjuk, hogy egy fényképész megvalósíthassa az új technikákkal azt, amit 20 éven keresztül rutinosan gyakorolt?' Így hát elsőként fedezzük fel és próbáljuk ki számukra az új megoldásokat, útirányt mutatva nekik a munkájuk fejlődéséhez."

Moeller és az analóg fényképészet mestere, Hugh Milstein cégének alap koncepciója, hogy a fényképészek bérbe vehetnek mindent, ami szükséges a digitális váltáshoz: A FuseBox™ nevű egy egyedi összeállítású kerekes fémdoboz, amiben Hasselblad SLR kamerák találhatók 22 megapixeles feltéttel, Apple Cinema Display-ek, Mac Pro számítógépek és akkumulátorok. A cég akárhová kiszállítja a technikát egy szakértő társaságában, akinek a segítségével a fényképészek használni képesek a technikát. A nyersképek, illetve a feldolgozott, színkezelt fotók aztán egy hatalmas, 40 terabyte nagyságú Xserve RAID rendszeren kerül eltárolásra, amelyről egy DFStudio™ nevű egyedi alkalmazással tudják megtekinteni a képet a fényképészek, illetve szerkeszteni és kidolgozni is tudják az ügyfeleik igényei szerint.

"A 100 évnél öregebb alapokra épülő ipart átsegítjük az analógról a digitális technikára" - mondja Moeller.

A ColdFusion egy garázsból indult a kaliforniai Venice Beach-en 1999-ben. Moeller Apple szerverekkel foglalkozott, és a Sony Pictures, illetve a Milstein cégek részére épített weblapokat, illetve készített filmekről nagy méretű nyomatokat. "Átfogóan tanulmányoztam a filmet, mint közvetítő közeget, és imádtam a munka tudományát." Milstein régi Mac felhasználó volt, és sejtette a digitális szkennelés, színkorrekció és nyomtatás területeiben rejlő piaci potenciált.

"A profi karrierem a fényképezés és a Mac köré szerveződött. Vártam, hogy a két technológia összeolvadjon, és erre építettem a karrierem. Onnantól kezdve, hogy a Mac lehetővé tette a fényképek szkennelését és retusálását, már csak a fotónyomtatók megjelenése volt az egyetlen igény, és amikor ez is megtörtént, az egész elképzelés működni kezdett."

Míg egy analóg laborban a fényképész csupán beadja a negatívot, és pár nap múlva visszajön az eredményért, "nálunk egészen más a mechanizmus. A fényképészekkel egy időpontot egyeztetünk, és a monitor előtt ülve tekinthetik meg az áttöltéstől a feldolgozáson át a végső nyomtatásig a munkájukat, és bármikor kérhetnek javítást, módosításokat, hogy a legjobb eredményt adhassák az ügyfeleiknek" - mondja Milstein.

"Ez egy nagyon hatékony változás. A film és televízió piacon ez a formula régóta működik, mert ott a rendező látja, hogy a filmjéből melyik jeleneteket szeretné megtartani, és melyiket nem. De ez egy teljesen újszerű dolog a fényképészek számára, így hát időbe került megszokni, ám végül mindannyian értékelték" - teszi hozzá Moeller.

Néhány év alatt a DigitalFusion kinőtte a Venice Beach-i garázst, és két másik irodát is, Moeller és Milstein pedig egy elit csapatot állított össze digitális művészekből és szkennelő specialistákból, hogy a legszínvonalasabb szolgáltatást nyújtsák olyan hűséges ügyfeleiknek, mint Art Streiber, James White, Dewey Nicks, Jeff Lipsky, Anthony Mandler és Mark Liddel. Az ő fényképeik, amiket feldolgoznak, olyan magazinok címlapján jelennek meg, mint a Vanity Fair, GQ, Glamour, Flaunt, Esquire és hasonló nagy nevek.

Mi az eredménye, ha egy svájci bicskát és egy digitális fényképező szolgáltatást keresztezünk? Megszületik a DigitalFusion FuseBox™, Moeller és Milstein mobil találmánya, amely kiváltja az ügyfelek kiszolgálására szolgáló időpontokhoz kötött szolgáltatáscsomagot: az eszköz egy fektetett Mac Pro számítógépet tartalmaz a legfontosabb szoftverekkel, mint az Adobe Photoshop, Mail, Transmit FTP és WebDAV kliens, Keynote prezentációszoftver, Roxio Toast optikai író program. Az eszköz tetején egy Apple Cinema Display található, ami színhelyek, SWOP minősítésű megjelenítésével megbízhatóan mutatja, hogy mi is az, amit a fényképész alkotott.

A FuseBox™ alja akkumulátorokkal teli pakolva biztosítja, hogy a fényképészek külső helyszíneken is élvezhessék a technika lehetőségeit. "A FuseBox™ szépsége nagyobbrészt Apple megoldásokból fakad" - mondja Moeller. "Egyszerű és kitűnően tervezett eszköztár." A FuseBox™-ot 2003-as bemutatása után egy CBS promó fényképezéskor vetették be először élesben, és megszakítás nélküli munkát tett lehetővé a használói számára. Ezt követően a CBS-en túl a Paramount, Warner Brothers, FOX Broadcasting, Universal Pictures, NBC/Universal, ABC és az HBO is igénybe vette az eszköz képességeit.

Amikor a DigitalFusion egy képpel elkezd dolgozni - akár digitális fényképezőről, akár negatív szkennerről -, az két helyen kerül eltárolásra: egyrészt az Xserve és Xserve RAID alapú, Xsan szoftverrel szervezett kiszolgáló hálózat merevlemezén, másrészt egy hordozható merevlemezen. A fényképészek iMac G5 számítógépeken tudnak hozzáférni a képeikhez, amiket szerkeszteni, másolni és nyomtatni is tudnak a rendszerből, miután a kép a legjobb megjelenési állapotába kerül. Ebben a fázisban a DigitalFusion szakemberei segítséget nyújtanak a munkában: a profi retusálók Adobe Photoshop segítségével nyúlnak a képekhez.

Amikor egy fényképész rááll egy bizonyos feldolgozási mechanizmusra, akkor az automatizáló szoftverek Xserve rendszerek segítségével gyorsabban és hatékonyan végzik el az ismétlődő feladatukat. A cég kísérletezik az Xsan fájlrendszerrel is, és épít az Xgrid helyi hálózati erőforrás megosztási megoldására, ami nagyban gyorsítja a munkafolyamatot.

Amikor a fájlok feldolgozása elkészül, az ügyfelek 20-100 gigabyte kapacitású merevlemezeket kapnak egy alumínium tokban - amit HardFilm™-nek neveznek. Az Xserve RAID háttértárakon további egy évig kerül eltárolásra a fényképész anyaga, illetve igény esetén megfelelő díjazással tovább. Ekkor a fényképész a HardFilm™ segítségével megtarthatja magának az archivált anyagot, amelyről nyomatokat tud készíteni, vagy közvetlenül az ügyfelének tálalhatja a fotókat.

A DigitalFusion 40 terabyte kapacitású Xserve RAID tárhellyel rendelkezik az ügyfelek anyagainak tárolására. Mint Moeller elmondja, a rendszert ő maga állította be - beleértve a web- és e-mail szolgáltatásokat is -, és a bővítés is igen könnyen megy az Apple szerverek és az Xsan rugalmassága révén. "Sohasem volt IT részlegünk. Az efféle munkát mindig egy kollégámmal végzem, és csak ritka esetekben kérünk külső tanácsokat." Ha egy szerver bedöglene, Moeller néhány perc alatt életre kelthet egy másikat. "Ha egy szerver elromlik, 2-3 perc alatt helyreállítjuk a hibát, de sosem kell a teljes cégnek leállnia ilyesmi miatt."

A DigitalFusion mérete is kiforrott profilja miatt az egyedi igényeire egy saját szoftver megoldást alkotott: "John Supra szoftver tervező segítségével elkészítettünk egy online programot a digitális fénykép menedzselésre." Az eredmény a DFStudio™: a fényképészek bejelentkezhetnek a saját kontójukra egy webböngészőn keresztül, és szervezhetik a fényképeiket. Az ügyfeleik számára is elküldhetnek egy rendelési mintát egy e-mailben elküldött biztonságos cím használatával vagy nyomtatva. A program kulcsszavak és más egyedi jellemzők szerkesztésére is alkalmas megkönnyítve a későbbi keresést.

Amikor a DigitalFusion nemrégiben Art Streiberrel dolgozott egy televízió műsor, a "Lost" fényképanyagának elkészítésén, Oahu tengerpartján, egy FuseBox™ és néhány Apple notebook segítségével, a DFStudio™ nagyban leegyszerűsítette a fényképek ügyfelekhez juttatását: "Ahelyett, hogy Art visszautazott volna Los Angelesbe, egyszerűen néhány üveg sör társaságában bejelentkeztünk a DFStudio™ kontójára, és onnan 10 percen belül elküldhette a képek előnézetét az ügyfeleinek" - mondja Milstein.

Forrás: Apple.com

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: