A MacMag.hu oldalt az
iJoe.hu Apple Kereskedés tartja fenn.

Cikkek, termékek a Mac világból:



Finder ismeretek ekönyv
Nagy részletességű, 51.000 szavas elektronikus kiadvány az Apple Books Store-ban a Finder felületről a macOS Ventura operációs rendszerre vonatkozóan.






Üdvözöljük a MacMag.hu lapján!
Ez a weblap az Apple technológiával kapcsolatos megoldásokat, oktatóanyagokat, termékeket és lelkes Macintosh felhasználókat ismertet a magyar Mac közösség részére.


Boot Camp és Windows 10 a Mac-en
Hány kijelzőt kapcsolhatok a Mac-re?
Apple videóadapterek kompatibilitása
Numbers: Képletek és függvények Aktuális szervizprogramok listája Apple termékek tisztítása



Ajánlataink:









Kapcsolat:
Birincsik József
Email: ijoe@ijoe.hu


Malajziában nyit boltot az Apple június végén
(május 30.)

Az Apple láthatóan a feltörekvésben élen járó ázsiai piacokon igyekszik új kereskedelmi egységeket nyitni: az utóbbi időszakban - néhány európai felújítást, átköltöztetést leszámítva - főként Délkelet-Ázsia piacain jelentek meg új üzletek, úgy Dél-Koreában, mint Indiában. Malajzia eddig nem rendelkezett a cég által üzemeltetett Apple Store-ral, ám most ez változik az Apple The Exchange TRX megnyitásával. A The Exchange TRX egy pláza, amely számos prémium márkának ad otthont a főváros, Kuala Lumpur bevásárló negyedében. Az új üzlet június 22-én nyílik, és az Apple az iPadre és az iPhone-ra stílusos, Apple logós háttérképek letöltési lehetőségét is biztosítja - a Mac-re nem Apple logó, hanem azonos stílusú JOM felirat tölthető le, amely a hajrá maláj megfelelője.
Az Apple The Exchange TRX hivatalos lapja…

India Digital Competition Bill javaslata ellen küzd az Apple
(május 30.)

Az indiai kormány gyakorlatilag azt szeretné elérni hatalmas piacán, amit az Európai Unió végrehajtott a Digital Markets Act nevű szabályozásával: megszüntetni a korlátozásokat a rendszeren belül a saját alkalmazások preferálására, illetve az alkalmazások App Store-on kívüli értékesítésére. Az Apple, a Google és az Amazon együttes erővel kezdett lobbizni, hitük szerint ugyanis a szabályozás rontaná az ország versenyképességét, csökkentené a befektetéseket az országba és nagyobb költségeket jelentene a vásárlók számára. Az indiai kormány általában nem győzhető meg: Tim Cooknak voltak kísérletei ottani tárgyalásokra, de a politikusok pontosan tudják, hogy hatalmas lakosságszámuk okán viszonylag erős pozícióból tudnak tárgyalni, hiszen a cégek számára vonzó az óriási fogyasztótömeg.



Az indiai szabályozás baja nagyjából ugyanaz, ami az európai szabályozásnak is: nem hagy lehetőséget a felhasználónak arra, hogy bekapcsolva hagyja a biztonsági réteget. Vagyis ha valaki nem akar külső helyről alkalmazást letölteni soha, mert nem bízik a Good Guys LLC-ben, és nincsen arra kapacitása, hogy értesüljön a cég két nap múlva bekövetkező eladásáról, amikor már teljesen más összetételű gárda használhatja teljesen más célokra a felhasználói hozzájárulást, akkor védtelen marad. Az indiai törvény az EU-t idéző diktatórikus és irreális bírságolási metódus alapján „a vállalat globális bevételének 10%-áig terjedhet.”
A szabályozás kapcsán látható, hogy az Apple egyszerűen nem szereti az európai piacot: az üzenet, hogy az iPad modellekből csak Európában hagyták ki a töltőt, az erőteljes túlárazási politika vagy éppen a termékek bemutatásának időzítése mind-mind finom üzenet arra, hogy Európa jóval alacsonyabb prioritású piac lett. Az indiai szabályozási terv révén azonban egy másik nagy piac válhat hasonlóan rögös tereppé az Apple számára. Ennek rövid távon drámai hatása egyébként nem lenne, mivel India az óriási lakosságszáma ellenére nem számít kifejezetten tőkeerős piacnak, és az Apple piaci részesedése csekély. Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy az 1,4 milliárdos lakosság esetén az 1%-os piaci részesedés is nagyobb, mintha a világban élő összes magyar, határon innen és túl az Apple termékek felhasználója lenne. Így tehát érthető, hogy az Apple nem hanyagolja el a lobbitevékenységet a témában, még ha eredményt vélhetőleg nem is fognak elérni.
A Reuters híranyaga a témában…
A GizChina összefoglalója az App Store-on kívüli alkalmazásokról…

Hatásos új iPad Pro reklám az Apple-től
(május 29.)

Az emberi lelkületet, a humán szellemet megszemélyesítő tárgyak összepréselését ábrázoló első reklám kudarca után az Apple váratlanul gyorsan mutatott be egy másik, sokkal jobban sikerült reklámot, amely ráadásul szakít az utóbbi időszak trendjeivel, és egy minden kétséget kizáróan hölgy főszereplő köré építkezik. A három harmadra tagolt kijelzőn ugyanaz a mozgássor látható, ám különböző, iPad Pro felületén létrehozott virtuális háttereken mozog a hölgy, veszi az akadályokat az iPad felületén alkotott világokban. A legvégén pedig egy zöld helyiségben fekszik le, ahol a mozgást rögzítették, hogy aztán virtuális tartalmat helyezzenek a hátterébe. A reklám dinamikus, figyelemfelkeltő, ezúttal nincsen benne bántó, és bár az iPad Pro felhasználóinak többsége nem animál virtuális tereket, mindenképpen megmutat valamit abból a tudásból, amit a készülék magában rejt. Erre a reklám fel is hívja a figyelmet, amikor kiemeli, hogy a környezeteket az iPad Pro felületén elérhető alkalmazások segítségével hozták létre.
A World Made on iPad című reklám a YouTube-on…


Apple Hallás Kutatás: Előzetes eredményeket közölt a cég
(május 28.)

Az Apple több esetben működött már együtt különféle egyetemekkel annak érdekében, hogy eszközeinek széles körű használatát annak szolgálatába állítsák, hogy a begyűjtött nagy mennyiségű adat esetlegesen tudományos célt tudjon szolgálni. Ez óriási segítség a kutatóknak, hiszen egy-egy ilyen adatgyűjtés éveket vesz igénybe, és az a tény, hogy nem kell azt külön megszervezni, hanem az Apple a saját eszközein ad módot a kutatásban való részvételre, lényegesen leegyszerűsíti a kezdeti folyamatokat.
Ennek keretében a University of Michigan kutatóival működött együtt a cég a hallásvizsgálattal kapcsolatosan, az itteni kutatás célpontja a fülzúgás kérdésköre. A több mint 160.000 résztvevővel zajlott kutatás során az eszközök kérdéseket tettek fel különböző élethelyzetekben, illetve mód volt felhasználói interakcióra, amikor tünetet tapasztaltak. Az eredmények segítik a jelenség megértését és potenciális gyógymódok kutatását - erről beszélt az Apple sajtóközleményében Rick Neitzel, az egyetem kutatója. Az Apple Hearing Study számos megállapítást tett a témában, a résztvevők nagy száma alapján reprezentatív felmérési eredménynek tekinthető számos korcsoportra vetítve.



Az Apple a közleményében természetesen felhívja a figyelmet, hogy a termékei alkalmasak arra, hogy segítsék kiszűrni a környezetünk nagy zajterheléseit. Az Apple Watch felületén futó Noise / Zaj alkalmazás figyelmeztet, ha rendkívül zajos környezetben vagyunk, míg az AirPods Pro és az AirPods Max termékek képesek kiszűrni vagy jelentősen csökkenteni a külső zajokat. Az iPhone utóbbi generációi esetén mód van hangerő limit beállítására, noha a korábbi eszközökhöz képest a mostani eszközök eleve lényegesen kisebb hangerőre képesek.
Az Apple hivatalos sajtóközleménye…

Satechi 145 Watt USB-C 4-Port GaN Travel Charger
(május 27.)

A Satechi a világjárók számára alkotta meg minden idők legpraktikusabb és legnagyobb teljesítményű utazó töltő megoldását, a 145 Watt összteljesítményű gallium-nitrid technológiás termékét. A Satechi 145W USB-C 4-Port GaN Travel Charger segítségével tölthetjük a Mac gépeket, az iPad készülékeket, az iPhone modelleket és természetesen számtalan kiegészítőt, amely USB-C forrásról tölthető. A Satechi a termék megalkotásakor a már megszokott eleganciát alkalmazta az alumínium külső használatával, amely remek hőleadó képességgel bír, ugyanakkor könnyű és strapabíró is. Színe jól illeszkedik az Apple ízlésvilágába, az asztroszürke árnyalathoz áll közel. Az univerzális, régiófüggetlen kivitelét a cserélhető fejek biztosítják, amelyek közül az európai, enyhén egymás felé forduló dupla villásdugó, az amerikai és japán párhuzamos, lyukas villásdugó, a monumentális brit megoldás (amely számos gyarmaton is használható), valamint az Ázsiában elterjedt egymás felé forduló villás kivitel biztosítja.



Ezeket egyszerűen felfelé irányuló tolással tudjuk eltávolítani, és helyettük bepattintani a kívánt darabot. Mivel a kivehető elem klasszikus kapcsolattal rendelkezik, bármely régióban lehetőségünk van sima, úgynevezett borotvakábel beszerzésére, amely segítségével más területeken is biztosíthatjuk a töltést, illetve nem szükséges a fejek valamelyikét használni, hanem hosszabbítási lehetőséget nyújtó kábellel is megoldhatjuk a csatlakoztatást. A termék relatíve kis méretét a gallium-nitrid tekercs biztosítja, amely révén jelentősen fokozható a teljesítmény, miközben a méretet nem kell növelni - másfél évtizede még egy 60 Wattos töltő lett volna ekkora, most már 145 Watt töltést biztosít ekkora helyen egy termék.
A Satechi 145 Watt USB-C 4-Port GaN Travel Charger…

Fontos választ kapott egy francia Apple blog szerzője az iPadek jövőjével kapcsolatban
(május 26.)

Így hangozna a kattintásvadász cím, ha efféle trükkökkel próbálnák több villódzó hirdetéssel kínozni a tisztelt olvasót. A hír, amely a francia Numerama nevű lapon jelent meg, legalább ennyire komoly: a szerző nem arra kérdezett rá, hogy miért tűnt el egy kamera lencse akkor, amikor térbeli videók rögzítésével marketingel az Apple, vagy éppen miért maradt ki csak az európai piacon a 20 Wattos töltő a csomagból, vagy hogy miért a lencse helyére került a LiDAR, és mi az a fekete műanyag kör, amit a LiDAR régi helyére tett az Apple, hanem arra a dologra, amely okán sokkal nyugodtabban alszunk majd mindnyájan éjjel: elképzelhető-e, hogy a jövőben a portré/függőleges tájolású helyett tájkép/vízszintes tájolású Apple logó kerül az iPad modellek hátára? A kérdésre Molly Anderson, az Apple formatervező csapatának régi tagja válaszolt, aki azt mondta, hogy „azt gondolom, hogy változhat a logó helyzete. Gondolkodunk ezen. Az iPad sokáig volt olyan termék, amit főleg portré (álló) módban használtunk, de mostanság egyre többször használjuk tájkép (fekvő) módban.



Bár a téma szakmai mélységére nehéz érdemben reagálni, de azt azért megállapíthatjuk, hogy ez a prioritási listán körülbelül a 387. és a 9251. sor között szerepel valahol, továbbá: fekvő módban, például rajzoláskor az iPad le van téve, vagyis nem látszik a háta. Míg álló módban, például olvasáskor a kezünkben tartjuk azt, így olyankor látható a háta és a logó. Ha filmet nézünk rajta, a hajtogatható tok általában takarja a logót, vagy egy olyan állványban tartjuk, mint a Twelve South HoverBar Tower, ami középen fogja, ezáltal szintén takarja a készülék logóját.
Egy jól megtervezett terméknél persze fontos, hogy ilyen apróságokra is odafigyeljünk, mint a logó pozíciója, de az új iPad Pro használata során az oldalra helyezett kamera is többször okoz nehézséget, mint ahányszor előnye van, mivel az ember akaratlanul is pont ott fogja meg a terméket, ahol a FaceID hitelesítéshez a kamera figyelni próbál.



A kérdés rendkívül megosztó, hiszen megszoktuk, hogy az iPad egy álló valami, és a logó is szokatlanul fog mutatni fekvő állapotban. Az egyelőre nem tűnik valószínűnek, hogy az Apple megszabadulna a logótól, mint tette azt az iMac előlapján, mivel az iPad modellekben specifikus hardveres elemek is kifejezetten az eltérő anyagú rész mögött kaptak helyet.
Az iPadOS 14.5-től kezdődően egyébként a készülék indításakor akár tájkép módban is áll az Apple logó, vagyis már érzékeli a rendszer, hogy miként tartjuk az iPadet.
Az Apple az iPad 10. generációs modelleknél tesztelte az előoldali kamera középre helyezését, amelyet a különböző konferencia alkalmazások használata miatt vezetett be. A közelmúlt iPad Air és iPad Pro frissítései kapcsán e két szériánál is bekövetkezett a változás. Az iPad mini, valamint a keleti piacokon megmaradt iPad 9. generációs az, amelyeknél az előlap felső sávjában van a kamera.
Az interjú eredeti francia nyelvű kivonata…
A Twelve South HoverBar Tower asztali tartó megoldás…
Az iPad Air termékvonal…
A legújabb iPad Pro termékcsalád…

Canalys: Feléledt a kínai okostelefon piac
(május 26.)

67,7 milliós darabszámmal 2 év zsugorodás után feléledni látszik a kínai okostelefon piac a Canalys nevű piackutató cég szerint - tavaly ebben az időszakban 67,6 millió volt a darabszám, amely ugyan kisebb a mostaninál, de azért növekedésről beszélni nehéz a kerekítési hibahatáron belül. Az elemzőcég azonban úgy látja, hogy az Apple-nek nem terem kellő mennyiségű babér a régióban. A Huawei 70% éves erősödéssel szerezte meg a piac első helyét, 11,7 milliós eladási darabszámot és 17% piaci részesedést. A második helyen az OPPO található 10,9 millióval és 16% részesedéssel, 14% visszaeséssel. Harmadik helyen a HONOR található 10,6 milliós darabszámmal, 16% részesedéssel és 9% bővüléssel, míg a negyedik a vivo 10,3 millió darab eladással, 15% részesedéssel és 9% zsugorodással. Az Apple az ötödik helyen van neves riválisai mögött 10 millió eladott iPhone készülékkel és 15%-os piaci részesedéssel, amely azonban 25%-os visszaesés az előző évhez képest, amikor még 20%-os volt a piaci részesedése.
A Canalys riportja nem érinti Hong Kongot, ahol az Apple egyébként hagyományosan erősebb, és ahol a Counterpoint Research szerint a harmadik helyen áll.
A Patently Apple összefoglalója a témában…

Mark Gurman az Apple vezetők utódlásáról
(május 25.)

Néhány havonta felmerülő téma, hogy vajon ki lesz a következő Apple ügyvezető, ám Mark Gurman most azzal a kérdéskörrel is foglalkozott, hogy bizony az Apple csúcsvezetőségén végigtekintve több a szürke hajú férfi, mint az ifjabb korosztály. Ez mindaddig persze nem gond, amíg a cégnek van egyfajta lendülete, de itt-ott azért tetten érhető az ezzel kapcsolatos hiányosság, lankadás. Itt nem feltétlenül az újdonságok hiányára kell gondolni, hanem arra, hogy az Apple inkább kivár 3-5-7 évet, mielőtt kiad egy terméket, ám nem mer kockáztatni, csak a jól bevált területeken hajt végre innovációnak nevezett belépést a piacra. (Erre jó példa az OLED kijelzős iPad Pro - a piacon már minden komolyabb rivális OLED panelt alkalmaz, az Apple pedig csak most lépett be az iPad Pro esetén a körbe, de természetesen a fényerő révén innovációként adva el a késlekedést.) Sokak szerint a vezetőség kora összefügg azzal, hogy inkább a kitaposott utakat járják be, és marketing költségvetéssel helyettesítik azt a vagány és kockázatos vezetési stílust, amivel Steve Jobs az Apple-t naggyá tette. És Jobs nem volt hibátlan, hiszen a Power Mac G4 Cube óriási kudarc volt, amikor az ügyvezető az IBM fejlesztésében bízva beharangozta, hogy egy év múlva 3 GHz-es lesz a 2,5 GHz-es G5-ös, saját magával szemben fogalmazott meg kritikát a néhai legenda, amikor 2,7 GHz-es órajellel jelent meg a következő Power Mac. Most ez a láng hiányzik az Apple-ből, és persze így nem követ el a cég ilyen látványos hibákat, helyette sokszor olyan termékfrissítések történnek, ahol nem csak forradalmi újítás nem következik be, de nehéz lenne akár csak öt változást felsorolni - gondoljunk például az iMac M1 és M3 frissítésre, ahol a processzorcsaládon túl erősen vakarni kellene a fejünket azon, hogy pontosan mi változott. Illetve vannak termékcsaládok, amik látványosan feledésbe merülnek: az iPad mini például olyan jelentéktelenné vált, mintha nem is lenne a piacon, pedig zseniális termékről van szó, csak éppen évekkel ezelőtt frissült utoljára.
Az efféle példák okán gondolkodnak el elemzők azon, hogy akár időszerű lehet egy sorcsere az Apple csúcsvezetésében. Nem azért, mert rosszul van vezetve a cég, hiszen befektetői szinten kiváló az, hogy kiszámítható jó profitok jönnek negyedévről negyedévre, ráadásul busás osztalék is kifizetésre kerül. Sokkal inkább azért, mert az Apple, mint cég lelkülete elveszett, és a forradalmi, kalóz zászlót használó lázadó vállalkozásból egy politizáló, számító, pénzügyi szempontokra figyelő nagyvállalat lett, ami nem az a stílus, ami az Apple-t mondjuk 15 éve jellemezte.
Mark Gurman cikke a Bloomberg hasábjain tipikus példája persze a friss benyomások által keletkezett újságírásnak: Ő reálisnak találja, hogy John Ternus lehet az Apple következő vezetője. Nem vitás, hogy az iPad Pro bemutatásánál sokat szerepelt, és számos hardver megjelenésekor ő prezentálja az új eszközöket, amelynek oka nem az előtérbe tolása, hanem az, hogy ő az Apple hardver tervezési alelnöke. Ki más beszélhetne ilyen eszközökről? És attól, hogy valaki érti az Apple termékek tervezési értékeit, képes úgy keresztülvinni egy vékonyabb formatervet, hogy az ne legyen sérülékeny, nem jelenti azt, hogy átlátja a részvényesek kegyeinek keresését, a távol-keleti beszállítókkal kapcsolatos ártárgyalásokat és a kapcsolódó szoftveres célokat. Szóval attól, hogy most John Ternus többet szerepelt a szokásosnál, merész lenne rögtön ügyvezetővé kinevezni.



Tim Cook mellett idén tölti be a 60-at Eddy Cue, aki szintén évtizedek óta dolgozik az Apple-nél, 61 éves Jeff Williams, akit Tim Cook utódjának jelöltek meg 10 éve, de azóta ő sem lett fiatalabb. Greg Joswiak is betöltötte a 60-at, szintén 1986. óta Apple dolgozó, tehát számos ügyvezető tevékenységét megélte. A WWDC-n vélhetőleg sokat szereplő Craig Federighi hasonló pozícióban van, mint John Ternus, ám ő az operációs rendszerekért felelős alelnök, aki az adott területen ismert és stabil tagja a cégnek, vezetői ambícióiról azonban nem tudni.
Gurman cikke végigjárja ezeket a potenciális utódlási forgatókönyveket, és kiemeli azt, hogy milyen tudatosan építettek ki maguknak megbízható, azonnal aktiválható helyetteseket azok, akik potenciálisan utódként jelenhetnek meg Tim Cook visszavonulása esetén.



A John Ternus melletti tipp mellett azonban nem nevez meg tényleges favoritot, illetve felsorolva az egyes alelnökök pozícióit nem tér ki arra, hogy melyik miért lenne ideálisabb az Apple számára.
Mark Gurman írása a Bloomberg hasábjain…
Jeff Williams profilja az Apple oldalán…
Greg Joswiak profilja az Apple oldalán…
Eddy Cue profilja az Apple oldalán…
Craig Federighi profilja az Apple oldalán…

AirBell Bike Mount - Még egy okos megoldás az AirTag tárolására kerékpáron
(május 24.)

Az AirBell termékcsalád kapcsán korábban már megismerhettük azt az ötletes csengőt, amely a kerékpárunk kormányára helyezhető, és bele AirTag illeszthető jól elrejtett módon. Egy hasonlóan hiánypótló megoldást jelent az a kiegészítő, amely révén a kulcstartó alá illeszthető be egy tartó az AirTag számára annak érdekében, hogy ha például csengővel már rendelkezünk, de szeretnénk észrevétlenül elhelyezni az Apple tárgykövetőjét, akkor arra mód legyen. Az AirBell Bike Mount nevű termék a kerékpárok kulacstartó részére kialakított csavarhelyeire illeszkednek - ezek a menetek minden kerékpáron szabványos távolságra vannak egymástól, így ha a biciklin gyárilag ott kulacstartó van, akkor annak átmeneti leszerelésével az alá, ha csak a befedett csavarhelyek vannak, akkor a menetekbe tudjuk rögzíteni az AirTag tartónkat. A csomagban az AirTag biztonságos tárolására szolgáló két darab légkönnyű műanyag héj, valamint két darab csavar található, amellyel stabilan rögzíthető a tároló és benne az AirTag. A konstrukció ideális megoldás, ha mindenféle hivalkodás nélkül szeretnénk elhelyezni egy AirTag tárgykeresőt a kerékpárunkon.
Az AirBell Bike Mount AirTag tartó megoldás…

Vietnami iskolások ivóvizét biztosítja az Apple
(május 23.)

A világban van elegendő édesvíz, ám annak felhasználása sokszor nem eredményes. Ahogyan a káros magyar belvizekből sem képződik víztartalék az aszályos időszakokra, úgy a világ számos más részén sem képesek arra, hogy elegendő édesvizet biztosítsanak a mindennapokhoz. Az Apple tőkeerejét hasznosan kihasználva segít ezen a területen is, hogy úgy állítson elő ivóvizet iskolások számára, hogy azzal ne csökkenjen a bolygó édesvíz készlete.



A megoldás során a Vietnamban gyakori esővíz egy részét gyűjtik be, amely olyan csekély mennyiség, hogy a természet meg sem érzi, ám megfelelő szűréssel és steril tárolással 38.000 diák számára biztosít kiváló minőségű ivóvizet a program. Az érintett helyszíneken a mezőgazdasági művelés szennyezi be a talajban lévő vizet, vagy éppen túl nagy az oldott ásványi anyag tartalom. Az Apple által támogatott Gravity Water nevű szervezet építi ki az infrastruktúrát ahhoz, hogy az esővizet begyűjtsék, megszűrjék és úgy tárolják, hogy ne szennyeződjön be ismét. Ennek köszönhetően Észak-Vietnam 131 iskoláját látják el ivóvízzel, amely hosszú távon jelentősen csökkenti a víz szennyezettsége miatti betegségek arányát.
Az Apple hivatalos sajtóközleménye…

Ming-Chi Kuo szerint lesz összehajtható érintőkijelzős MacBook
(május 23.)

Az Apple számos szabadalmat jegyzett be a területen, és általában az iPad mini terméket hozzák hírbe az összehajtható kijelzős újdonság ötletével, hiszen a legkisebb kijelzős iPad modellnél a legpraktikusabb, ha nagyobbra növelhető. A Business Korea már 2023. júliusában írt arról, hogy az Apple várhatóan 2026-ban belép erre a piacra, míg Ming-Chi Kuo idén márciusban erősítette ezt meg azzal az időzítéssel, hogy a tömegtermelés 2027-ben indulhat meg. Kuo szerint az Apple 18,8 hüvelykes panelt használ majd, amely jól illeszkedhet a mostani mobil számítógépek formátumához. Mostani elemzésében sokkal előrébb hozta a megjelenési dátumot: 2025. utolsó negyedévére és 2026. első felére M5 sorozatú processzorokkal szerelt gépekhez fog az Apple ilyen opciókat biztosítani.



A panel várhatóan 600-650 dollár, a burkolat és a hajlítható rész 200-250 dollár körül alakul Kuo előzetes számításai szerint. Bár a Samsung már kifejezetten utalt arra, hogy az Apple majdani termékeibe gyártanak majd ilyen hajlítható paneleket, Kuo szerint az Apple jelenleg csak az LG Display-jel működik együtt a panel fejlesztés kapcsán, és az Amphenol céggel a hajlítható technológia kapcsán. Kuo szerint 2026-ban az Apple 1 millió darabot adhat el a hajlítható kijelzős MacBook modelljéből, és a cég marketing üzenete evolúciós lépésnek fogja bemutatni a fejlesztést. A híranyag kicsit uborkaszezon hangulatú, és az Apple Vision Pro visszafogott sikere azért finoman utal arra, hogy a YouTube influenszerek vágyálmai nem mindig esnek egybe a vásárlói igényekkel. A hajlítható kijelző mint technológia érdekes, de egyelőre nem látszik az átütő előny, amit a használatban jelentene egy ilyen megoldás.
A Patently Apple írása a témában…

GarageBand: Játék a koto virtuális hangszeren
(május 22.)

A GarageBand mobil változata sokrétűen épít az érintőkijelzők nyújtotta lehetőségekre annak érdekében, hogy akár izgalmas egzotikus hangszereken is ki tudjuk próbálni a kreativitásunkat és a tehetségünket. A koto kínai eredetű, ősének a kucseng tekinthető. Japánban a XI. századtól elterjedt, a citerafélék körébe tartozó díszes és előkelő húros, pengetős hangszer, amelynek ismerete egy időben a japán hölgyek kötelező ismerete volt.



A húrjait selyemből, ívelt testét császárfából készítették, és bár korábban alapvetően pengetővel játszották, a GarageBand felületén természetesen erre nincsen szükségünk. A koto 13 húrral rendelkezik, amelyeket a GarageBand nagyító segítségével tesz jobban játszhatóvá a számunkra. Az írásból kiderül, hogy a nyilvánvaló pengetési funkciókon kívül milyen extrákat biztosít a szoftver a hangszer virtuális felületének megérintésével, a húrok lenyomva tartásával és a nagyító felületekkel kapcsolatosan.
A koto virtuális hangszer a GarageBand mobil változataiban…
További írások a GarageBand alkalmazásról…

Európában is piacot veszített az iPhone a magas árai miatt
(május 22.)

Ázsia fájdalmasan számszerű értékeivel szemben Európában csak 1%-ot esett az iPhone forgalom éves szinten, ám ha ehhez hozzáadjuk, hogy az okostelefon piac 10%-ot növekedett a kontinensen, már kevésbé jól magyarázható az Apple helyzete. A szomorú tény Európában is az, hogy az olcsó távol-keleti márkák törtek fel, míg az iPhone gyakorlatilag a meglévő stabil bázisát érintette meg és érte el. A Honor márka 67%-ot erősödött, a Realme 59%-ot, a Xiaomi 11%-ot, míg a Samsung is 7%-ot éves szinten az első naptári negyedévben. Ezzel áll szemben az Apple 1%-os csökkenése. A piac többi kis szereplője átlagosan 10%-ot erősödött, ahogy a piac bővülése is 10% volt. Európa nem kifejezetten volt árérzékeny a korábbiakban, de míg az Apple egy 10 éves formatervbe csomagolt 2 évnél öregebb terméket kínál kvázi olcsó opcióként, vagy a négy generációval korábbi iPhone 12 modellt hasonló árban, addig a riválisok az ár harmadáért kínálnak viszonylag új modelleket - nyilván más kidolgozási igénnyel és funkciókkal, de a viszonylag új, idén vagy tavaly bemutatott modell vonzóbb a vásárlók többsége számára, mint az Apple 2022-es iPhone SE, vagy 2021-es iPhone 12 szériája 2024-ben.



Nyilvánvaló, hogy az Apple-nek nem célja az, hogy a kínai Honort riválisként tekintse, mert az Apple sosem fog 200-300 dollár körül telefonokat kínálni annak érdekében, hogy piacvezető legyen, ha egyébként ezzel párhuzamban nem képződik elég profit. A CounterPoint Research elemzői sem értik pontosan, hogy a kínai gyártó számára mi a haszon abban, hogy minimális profittal ad el 20 millió darab telefont, amelyet várhatóan több évig nem követ újabb vásárlás. (Kína jelenlegi gazdasági stratégiájában láthatóan komoly szerep jut a versenytársak kivéreztetésének, amelyre számos népszerű webáruház szolgáltat példát, ahol elképzelhetetlen árakon kínálnak termékeket a vásárlók számára, amely rövid távon veszteség, idővel azonban számos rivális kihullása okán eredményes piacszerzés.) Az Apple számára inkább a Xiaomi és a Samsung előre törése érdekes, mivel ezek kvázi piaci alapon működő cégek, amelyeknél van összefüggés a gyártási költség és a piaci árazás között. A viszonylag régi belépő modell kínálat mellett az erős dollár is az Apple ellen dolgozik, hiszen nem mindegy, hogy a 600 dolláros iPhone 13 modell áfával 250.000 Ft, vagy 180.000 Ft. Az árfolyam rövid távú megváltozására azonban nem lehet számítani a szakértők szerint. Abban számos elemző egyetért, hogy az Apple dolgozik egy olcsó iPhone modellen, az iPhone SE kvázi utód készülékén, amely az alsó szegmens számára is kínálhat opciót, és erősebb forgalmat generálhat az Apple számára kevésbé erős terepen is. Az Apple-ért aggódóknak fontos tudni, hogy bár az eladási darabszám és a forgalom csökkent, továbbra is az Apple realizálja az okostelefon piac profitjának döntő részét.
Még egy fontos részletet érdemes kiemelni: az Apple számára a profitszerzés nem áll meg az iPhone eladásánál, hiszen a cég számos előfizetési opciót kínál a vásárlóinak, amely az ökoszisztémájához kapcsolódik. Az iPhone vásárló jó eséllyel fizet elő Apple Music szolgáltatásra, megismerkedik az Apple TV+ lehetőségeivel, Arcade játékokat is használhat, és minden bizonnyal iCloud tárhelyet is vásárol. Vagyis a cég pénzügyileg érdekelt lenne abban, hogy némi hardver profitról lemondva erősítse a piacot abban a reményben, hogy megtartsa az ökoszisztéma felhasználóit. Mert aki most Android alapú telefont vásárol, azok nagy többsége 2-3-5 évig nem fog iPhone-t vásárolni, vagyis akár semmilyen módon nem járul hozzá az Apple profitjához. (Természetesen előfizethet szolgáltatásokra, de nyilvánvalóan kisebb arányban.) Ezt a paramétert azonban egyelőre az Apple nem látta be, és az árak kialakításakor a nyers árfolyamhelyzetet alakítják ki.
A Patently Apple írása a témában…

A MacMag.hu 2002. február óta számol be a Mac világ friss híreiről. Régebbi írásaink a felnyíló menüből választhatók ki.